Presidentsverkiezingen USA 2024

refo

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door refo »

We weten toch helemaal niet wat er echt aan de hand was in LA? De pers heeft het over vreedzame protesten en gooien met waterflessen. Allemaal lieve mensen. Maar klopt dat wel?
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: 10 jun 2025, 11:04 We weten toch helemaal niet wat er echt aan de hand was in LA? De pers heeft het over vreedzame protesten en gooien met waterflessen. Allemaal lieve mensen. Maar klopt dat wel?
We weten prima wat er aan de hand is. Ik heb beelden gezien van nogal agressieve protesten. En van agressieve orde-handhavers (journalist geraakt met rubberen kogel). Vandaar hierboven de (terechte) tweet van Sanders om dit soort protesten vreedzaam te houden. En misschien moeten ze niet over immigratie gaan, maar over een autoritair regime. En misschien moeten ze geen buitenlandse vlaggen maar gewoon de Amerikaanse vlaggen gebruiken. Maar ja.

Maar dat het niet allemaal lieve mensen zijn, betekent nog niet dat agressiviteit vanuit de federale regering correct is. Er hoeft maar één gek met scherp te schieten (van welke zijde ook) om hier chaos te creëren. Dat is in het belang van Trump die hierdoor hard kan optreden en allerlei wetten in werking te laten treden. Wel tegen mensen met wie hij het niet eens is, niet tegen Trumpisten uiteraard. Waar dit toe kan leiden...?
refo

Bericht door refo »

Ja. Waartoe kan dit leiden. Dat is dus allemaal Refoforum-gespeculeer. Voorlopig zitten die manschappen er alleen maar.
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: 10 jun 2025, 11:25 Ja. Waartoe kan dit leiden. Dat is dus allemaal Refoforum-gespeculeer. Voorlopig zitten die manschappen er alleen maar.
Ja hoor, rustig afwachten kan ook. Kop in het zand steken ook.
Scenario's bedenken op beschikbare informatie kan wellicht ook, maar dat wordt niet altijd op prijs gesteld. Op zich is het niet onduidelijk welke kant dit opgaat, lijkt me?
Uitstel van Mid-term elections bijvoorbeeld zou hem goed uitkomen.
ZWP

Bericht door ZWP »

En in aanvulling hierop:

Als er chaos of 'opstand' is in een staat dan kunnen zowel Huis van Afgevaardigden als de Senaat (net gekozen) leden weigeren. Chaos in een staat is een wettige manier om de vertegenwoordiging uit die staat te weren. Californië heeft 52 leden in het Huis van Afgevaardigden (van de 435) en daarvan zijn er 43 Democratisch. De twee Senatoren (van de 100) zijn ook Democratisch. Het uitschakelen van een grote Democratische staat zal de Republikeinse meerderheid bezegelen, en daarmee de vestiging van de autocratie. De escalatie door Trump is ook hierop gericht (en misschien zelfs de hoofdreden). Ik weet niet of dit ook voor zittende leden geldt.

Maar goed, het volgende patroon is zichtbaar :

1) Provoceer (met 'ICE' de latino gemeenschap met razzia-achtige toestanden)
2) Wacht af (op een tegenreactie van de latinogemeenschap, hoe klein ook)
3) Escaleer (Stuur de nationale garde)

Repeat wanneer nodig.

Uitkomst: Je eigen achterban smult van alle beelden die ze in de media zien en zien jou als daadkrachtig leider. En nog belangrijker, afleiding: niemand heeft het meer over de uitspattingen met Musk en diens terechte kritiek op de 'big beautiful bill'.

Het is zo doorzichtig!
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef: 10 jun 2025, 11:25 Ja. Waartoe kan dit leiden. Dat is dus allemaal Refoforum-gespeculeer. Voorlopig zitten die manschappen er alleen maar.
Je bent ziende blind. Over dat ziende twijfel ik nog. Maar in ieder geval: een premier die over een democratisch gekozen gouverneur meldt dat die ook wel opgesloten kan worden als hij niet doet wat de premier wil, fantaseert over dicatorschap. En dictatoren worden meestal geen dictator omdat ze zelf allerlei besluiten nemen, maar omdat anderen in hun omgeving het hen naar de zin zullen maken.

Zodra er leden van de regering in de gevangenis verdwijnen of erger, gaat er iets grondig mis. Ik mag hopen dat de legerleiding bij zo'n opdracht Trump in de gevangenis zet, in plaats van de gouverneur.
refo

Bericht door refo »

Blijkbaar is het sturen van ordehandhaving afkeurenswaardig in refoforum-ogen. Hoe reformatorisch ben je dan nog?

Net als bij Gaza. De hele wereld vergeet hoe het is begonnen.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: Gisteren, 10:09 Blijkbaar is het sturen van ordehandhaving afkeurenswaardig in refoforum-ogen. Hoe reformatorisch ben je dan nog?

Nee ordehandhaving is niet het probleem, en dat weet jij ook. Het punt is dat het leger dreigt te worden ingezet bij protesten, terwijl de staat (Californie) zelf niet om deze inzet vraagt. Het Nederlandse leger naar Veen sturen met oudjaar, terwijl burgemeester er op tegen is, zal ook niet algemeen worden toegejuicht vanuit Reformatorisch Nederland.

In Nederland heeft men sowieso vaak wel de voorkeur om ME wat buiten zicht te houden om escalatie te voorkomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: Gisteren, 10:29Nee ordehandhaving is niet het probleem, en dat weet jij ook. Het punt is dat het leger dreigt te worden ingezet bij protesten, terwijl de staat (Californie) zelf niet om deze inzet vraagt. Het Nederlandse leger naar Veen sturen met oudjaar, terwijl burgemeester er op tegen is, zal ook niet algemeen worden toegejuicht vanuit Reformatorisch Nederland.
Sterker nog: het is mogelijk illegaal wat Trump hier doet. Orderhandhaving is de verantwoordelijkheid van de burgemeester en de gouverneur. Ik denk niet dat reformatorisch Nederland staat te juichen bij illegale acties van een regeringsleider.
Dat geldt ook voor de militaire parade die a.s. zaterdag in Washington wordt gehouden. Daarover zei Trump gisteren dat iedereen die ertegen protesteert: "will be met with “very heavy force”" Het demonstratierecht geldt ook in de VS nog steeds en het bij voorbaat hard willen neerslaan van demonstraties gaat in tegen het eerste amendement van de Amerikaanse grondwet.
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: Gisteren, 10:29
refo schreef: Gisteren, 10:09 Blijkbaar is het sturen van ordehandhaving afkeurenswaardig in refoforum-ogen. Hoe reformatorisch ben je dan nog?

Nee ordehandhaving is niet het probleem, en dat weet jij ook. Het punt is dat het leger dreigt te worden ingezet bij protesten, terwijl de staat (Californie) zelf niet om deze inzet vraagt. Het Nederlandse leger naar Veen sturen met oudjaar, terwijl burgemeester er op tegen is, zal ook niet algemeen worden toegejuicht vanuit Reformatorisch Nederland.

In Nederland heeft men sowieso vaak wel de voorkeur om ME wat buiten zicht te houden om escalatie te voorkomen.
In elk geval in Nederland is het grootste probleem niet het risico op escalatie, maar het risico dat mensen straffeloos maar vanalles kunnen doen omdat de autoriteiten vooral bang zijn voor escalatie, vooral gericht zijn op grondRECHTEN in plaats van plichten. Werd er maar eens wat harder ingegrepen en werd het waterkanon maar eens wat frequenter gebruikt.

We moeten eens stoppen met reageren uit angst maar gewoon de orde gaan handhaven. Demonsteren in Nederland is inmiddels al geëscaleerd, de openbare orde verstoren of bijeenkomsten verstoren, of onveilige situaties voor omstanders en andersdenkenden, is min of meer gemeengoed geworden hier.

Ik weet het, dit was wat off-topic.

1Maar Newsom heeft er alle baat bij dat er stevig gedemonstreerd wordt tegen het beleid van zijn tegenstander, dus als hij te slap ingrijpt begrijp ik dat Trump van hogerhand daar weer op ingrijpt. En misschien is de analyse van ZWP wel juist, hij kan dat blijkbaar prima beoordelen van zo'n afstand, ik helaas niet, dus ik wacht af.
ZWP

Bericht door ZWP »

Er is genoeg informatie (in dit topic en elders beschikbaar) om te weten wat het probleem is.
Ik zie de ontkenning daarvan als niets anders dan dat men echt wel weet welk draaiboek hier gevolgd wordt, maar dat men het niet wil zien, om wat voor reden ook.
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: Gisteren, 10:40 We moeten eens stoppen met reageren uit angst maar gewoon de orde gaan handhaven.
Law and order! Behalve natuurlijk voor degenen met wie Trump het eens is. Denk eens aan het pardon van de capitoolbestormers. Of voor Trump zelf die bepaald niet onbesproken is.
Rules for thee, but not for me!

Het valt me tegen dat je dat niet doorziet. Nogmaals, allemaal onderdeel van het autocratische draaiboek. Escalatie helpt Trump in het zadel. Hij gebruikt chaos en moedigt het aan.
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: Gisteren, 10:40

Er is genoeg informatie (in dit topic en elders beschikbaar) om te weten wat het probleem is.
Ik zie de ontkenning daarvan als niets anders dan dat men echt wel weet welk draaiboek hier gevolgd wordt, maar dat men het niet wil zien, om wat voor reden ook.
Ik ben het met je eens hoor. Ik ben er ook niet gerust op dat de Amerikaanse democratie houdt. Trump zelf geloof ik van dat die er echt alleen voor eigen belang en eer zit en geen ideologie heeft, maar ik denk dat er heel veel mensen in zijn buurt zitten die gevaarlijke ideologieën hebben.

Ook het hele verhaal over illegalen. Bij veel van de mensen die men nu uitzet gaat het over mensen die legaal het land zijn binnengekomen en die jaren gewerkt en belasting betaald hebben en soms zelfs familie hebben in de VS. Blijven terwijl je eigenlijk moet vertrekken is in de VS een overtreding en geen misdaad, maar toch zie je nu dat deze mensen harder aangepakt worden dan misdadigers. En alles zonder proces, dus het zou kunnen dat er ook mensen bij zitten die nog legaal in het land zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

De rellen in Los Angeles zijn een voorbeeld van de aanhoudende linkse aanpak van afwijkend politiek beleid: geweld. Relschoppers branden de stad Los Angeles opnieuw plat, terwijl Democraten applaudisseren en de regering-Trump veroordelen voor het veroorzaken van de verwoesting.

Tientallen onschuldige mensen raakten gewond. De financiële gevolgen van deze rellen zijn nog niet duidelijk, maar criminelen gebruikten de onrust als een kans om winkels en bedrijven te ontruimen en ze vervolgens plat te branden. "Meestal vreedzame" demonstranten vielen het hoofdkwartier van de LAPD en het Amerikaanse gerechtsgebouw aan. De Democraten laten geen kans onbenut om de gebeurtenissen van 6 januari te veroordelen, maar knijpen een oogje dicht wanneer hun kiezersbasis overheidseigendommen aanvalt. De meeste Republikeinen, waaronder Trump, veroordeelden de gebeurtenissen van 6 januari, die niet eens in de buurt komen van wat we nu in LA zien.

De Democraten moedigen rellen actief aan door deze criminelen te feliciteren met hun "terugvechten". Kamala Harris bracht een verklaring uit waarin ze stelde dat Donald Trump "chaos" had veroorzaakt in "immigrantenwijken" door de Nationale Garde in te zetten. De mislukte politica gaf de schuld aan "de wrede, berekende agenda van de regering-Trump om paniek en verdeeldheid te zaaien". Vervolgens gaf ze de relschoppers een rechtstreeks compliment. "Protest is een krachtig instrument – ​​essentieel in de strijd voor rechtvaardigheid... Ik blijf de miljoenen Amerikanen steunen die opstaan ​​om onze meest fundamentele rechten en vrijheden te beschermen."

De Grondwet geeft niemand het recht om bedrijven te plunderen of auto's in brand te steken. Dit zijn ronduit gewelddadige opstanden die in geen enkel opzicht op een protest lijken. De meeste deelnemers zoeken naar een manier om te stelen en vernielingen aan te richten. De immigratiestrijd bood slechts een excuus. Democraten weten dat ze deze strijd juridisch niet kunnen winnen en gebruiken hun favoriete tactiek van opruiing om hun volgelingen op te hitsen en hun wil op te leggen.

Gavin Newsom haalde uit naar de Nationale Garde toen deze de volledige verwoesting van Los Angeles voorkwam. Hoeveel steden zijn er onder zijn bewind afgebrand? Newsom beschuldigde Donald Trump ervan "chaos te creëren" en "het publieke vertrouwen te ondermijnen". "Laten we het even duidelijk maken: 1) Lokale autoriteiten hadden geen hulp nodig. 2) Trump zette desondanks troepen in — om chaos en geweld te creëren. 3) Trump heeft dat doel bereikt. 4) Nu is de situatie instabiel en moeten we extra wetshandhaving inzetten om de gevolgen van Trumps acties aan te pakken," aldus de gouverneur.

Newsom beweerde dat de machtsovername door de Nationale Garde de soevereiniteit van de staat Californië schond. Zijn staat financiert de criminelen al. De Coalitie voor Humane Immigrantenrechten van Los Angeles (CHIRLA) speelde een belangrijke rol bij het mobiliseren van de 'beweging'. De staat Californië financiert CHIRLA en verstrekte het agentschap vorig begrotingsjaar $ 34 miljoen aan subsidies. Onder de regering-Biden ontving CHIRLA federale financiering via het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Trump trok die financiering in maart in en trok meer dan $ 100.000 aan ongebruikte middelen in. Toch staat het publiek perplex over het feit dat de federale overheid de financiering van deze ngo's stopzet.

Elke Democratische politicus herhaalde dezelfde regels om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Donald Trump "stuurt deze natie in rap tempo richting autoritarisme", zoals Bernie Sanders het noemde. Extreemlinks zal nooit stoppen met hun pr-missie om Trump af te schilderen als een dictator. Misschien zou de federale overheid de democratische staten zichzelf moeten laten vernietigen. Belastingbetalers zouden niet gedwongen moeten worden om steden te herbouwen, elke keer dat de Democraten hun handlangers aanmoedigen om ze plat te branden. Net als een kind dat een woedeaanval krijgt in zijn kamer, laat de democratische staten de nasleep van hun zelf toegebrachte wonden maar verwerken.
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: Gisteren, 19:44 Extreemlinks zal nooit stoppen met hun pr-missie om Trump af te schilderen als een dictator. Misschien zou de federale overheid de democratische staten zichzelf moeten laten vernietigen.
Wat is de bron van dit artikel? Bronvermelding is wel netjes, tenzij dit een stukje eigen journalistiek is.

'Afschilderen als dictator': zie nu eens wat er gebeurt! Ik ben er niet voor om het woord dictator te pas en te onpas te gebruiken, maar de regering Trump volgt alle autoritaire draaiboeken volgens een beproeft recept.

1. Creëren van een vijandbeeld – Autoritaire leiders versterken sociale en politieke verdeeldheid door een externe of interne vijand aan te wijzen. Dit kan een politieke tegenstander, een bepaalde bevolkingsgroep of een buitenlandse dreiging zijn.
2. Controle over informatie – Onafhankelijke media worden beperkt, gecensureerd of vervangen door staatspropaganda. Hierdoor wordt de publieke opinie gemanipuleerd en wordt kritiek op de regering onderdrukt.
3. Onderdrukking van oppositie – Politieke tegenstanders worden geïntimideerd, vervolgd of uitgesloten van verkiezingen. Soms worden ze zelfs gevangen gezet onder het mom van nationale veiligheid.
4. Verzwakken van democratische instituties – De rechterlijke macht, het parlement en andere controlemechanismen worden ondermijnd, zodat de leider meer macht krijgt zonder verantwoording af te leggen.
5. Gebruik van populisme – Autoritaire leiders presenteren zichzelf vaak als de enige ware vertegenwoordiger van het volk, waarbij ze traditionele elites en instituties afschilderen als corrupt of ineffectief.
6. Militarisering en geweld - In sommige gevallen wordt geweld gebruikt tegen demonstranten of wordt het leger ingezet om de macht van de leider te beschermen.

Gewoon een korte checklist.
Ik ben benieuwd wat jij herkent van bovenstaande lijst. Dank alvast voor het negeren van deze bemoedigingen om dit zelf te onderzoeken!
Plaats reactie