Weekdiensten
Re: Weekdiensten
We stoppen hierover en spreken hier over het onderwerp: weekdiensten. Inmiddels is duidelijk dat bijbellezingen daar onder vallen.
- J.C. Philpot
Goed ideeAd Anker schreef:We stoppen hierover en spreken hier over het onderwerp: weekdiensten. Inmiddels is duidelijk dat bijbellezingen daar onder vallen.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb even teruggelezen. Ik zie dat er gesproken wordt over een Bijbellezing en over een kerkdienst. Twee verschillende linkjes.-DIA- schreef: Dit vindt ik te absurd om te antwoorden. Een Bijbellezing is hier altijd een preek, d.w.z. een Bijbelgedeelte tekst voor tekst behandelen. Als dat geen preek mag zijn, waar blijven we dan? Hebt u de preek overigens wel gehoord? Of wordt de rechterflank zo langzamerhand een paria in de gereformeerde gezindte?
@Zeeuw vraagt over welke link het gaat. Zo lees ik het. Even voor de duidelijkheid: er zijn Bijbellezingen waar je na de pauze vragen kunt stellen. Er zijn ook Bijbellezingen dat gewoon kerkdiensten zijn. Wij noemen dat doordeweekse diensten in eigen gemeente. Je weet dan van te voren al over welk gedeelte het gaat. Luisteraars kunnen zich al inlezen m.b.v. een of meerdere verklaringen. De eerste variant heb ik in Zeeland meegemaakt en de tweede variant buiten Zeeland. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de eerste variant. Je kunt dan ook van gedachten wisselen.
De andere vorm die u noemt is mij geheel onbekend. Dan zou er mijns inziens beter van een gemeenteavond kunnen worden gesproken. Die laatste kennen we hier ook, maar dan onder de naam gemeenteavond. En dat hoeft dan niet altijd een Bijbelgedeelte te zijn, maar dan kan het ook over de Christenreis gaan of iets anders.CvdW schreef:Ik heb even teruggelezen. Ik zie dat er gesproken wordt over een Bijbellezing en over een kerkdienst. Twee verschillende linkjes.-DIA- schreef: Dit vindt ik te absurd om te antwoorden. Een Bijbellezing is hier altijd een preek, d.w.z. een Bijbelgedeelte tekst voor tekst behandelen. Als dat geen preek mag zijn, waar blijven we dan? Hebt u de preek overigens wel gehoord? Of wordt de rechterflank zo langzamerhand een paria in de gereformeerde gezindte?
@Zeeuw vraagt over welke link het gaat. Zo lees ik het. Even voor de duidelijkheid: er zijn Bijbellezingen waar je na de pauze vragen kunt stellen. Er zijn ook Bijbellezingen dat gewoon kerkdiensten zijn. Wij noemen dat doordeweekse diensten in eigen gemeente. Je weet dan van te voren al over welk gedeelte het gaat. Luisteraars kunnen zich al inlezen m.b.v. een of meerdere verklaringen. De eerste variant heb ik in Zeeland meegemaakt en de tweede variant buiten Zeeland. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de eerste variant. Je kunt dan ook van gedachten wisselen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een gemeenteavond is in deze contreie een avond waarin een lezing / presentatie wordt gehouden door bijvoorbeeld Friedenstimme.
Ik kan me nog een preek herinneren van ds. Paul. Het ging over een vijgenboom. In de preek kwam tot uiting dat een vijgenboom niet groot kon zijn. Nu heb ik in het buitenland wel grote vijgenbomen gezien. Een foto gaf geen overtuiging, dat vond ik wel jammer. Zo zie je dat een mens niet alles kan weten en dat er verschillend wordt omgegaan met betekenissen van woorden.
Mijn ervaring uit het verleden is dat de beantwoording van vragen vaak extra licht geeft op het Bijbelgedeelte. Het voegde m.i. extra toe.
Een nog mooiere manier vind ik het behandelen van vooraf opgestelde vragen in groepjes en daarna plenair bespreken.
Zeker als ik het vooraf heb kunnen voorbereiden ervaar ik dit soort avonden -hoe ze ook genoemd worden- als heel erg waardevol! Zeker als de predikant/inleider zelf deelneemt.
Ik ben benieuwd of meer gemeenten deze variant met het bespreken van vragen hanteren.
Een nog mooiere manier vind ik het behandelen van vooraf opgestelde vragen in groepjes en daarna plenair bespreken.
Zeker als ik het vooraf heb kunnen voorbereiden ervaar ik dit soort avonden -hoe ze ook genoemd worden- als heel erg waardevol! Zeker als de predikant/inleider zelf deelneemt.
Ik ben benieuwd of meer gemeenten deze variant met het bespreken van vragen hanteren.
Ik vermoed dat je dan ook wel weet dat Zeeuw zich wat in de organisatie van een dergelijke Bijbelkring bevindt :-).Ararat schreef:Mijn ervaring uit het verleden is dat de beantwoording van vragen vaak extra licht geeft op het Bijbelgedeelte. Het voegde m.i. extra toe.
Bij ons geeft iemand meestal een inleiding op het te behandelen gedeelte. Momenteel behandelen we het boek Jona. Na de inleiding gaan we in groepjes uiteen en bespreken de vragen bij het stuk. Onze dominee is altijd als deelnemer aanwezig en geeft vaak een heldere toelichting op vraagstukken die nog open blijven liggen. Het onderlinge gesprek werkt erg verbindend.
Hier wordt precies beschreven wat wij doen op de volwassenenvereniging "Rondom het Woord".Zeeuw schreef:Ik vermoed dat je dan ook wel weet dat Zeeuw zich wat in de organisatie van een dergelijke Bijbelkring bevindt :-).Ararat schreef:Mijn ervaring uit het verleden is dat de beantwoording van vragen vaak extra licht geeft op het Bijbelgedeelte. Het voegde m.i. extra toe.
Bij ons geeft iemand meestal een inleiding op het te behandelen gedeelte. Momenteel behandelen we het boek Jona. Na de inleiding gaan we in groepjes uiteen en bespreken de vragen bij het stuk. Onze dominee is altijd als deelnemer aanwezig en geeft vaak een heldere toelichting op vraagstukken die nog open blijven liggen. Het onderlinge gesprek werkt erg verbindend.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nou DIA, onze Bijbelkring heeft nog geen naam. Volgens mij heb je een mooie aangereikt.-DIA- schreef:Hier wordt precies beschreven wat wij doen op de volwassenenvereniging "Rondom het Woord".Zeeuw schreef:Ik vermoed dat je dan ook wel weet dat Zeeuw zich wat in de organisatie van een dergelijke Bijbelkring bevindt :-).Ararat schreef:Mijn ervaring uit het verleden is dat de beantwoording van vragen vaak extra licht geeft op het Bijbelgedeelte. Het voegde m.i. extra toe.
Houd het gewoon maar bij 'Bijbelkring'. Dan weet iedereen tenminste wat het voor gezelschap isZeeuw schreef:Nou DIA, onze Bijbelkring heeft nog geen naam. Volgens mij heb je een mooie aangereikt.-DIA- schreef:Hier wordt precies beschreven wat wij doen op de volwassenenvereniging "Rondom het Woord".Zeeuw schreef:Ik vermoed dat je dan ook wel weet dat Zeeuw zich wat in de organisatie van een dergelijke Bijbelkring bevindt :-).Ararat schreef:Mijn ervaring uit het verleden is dat de beantwoording van vragen vaak extra licht geeft op het Bijbelgedeelte. Het voegde m.i. extra toe.

Tot donderdag dan maar he.Ararat schreef: Houd het gewoon maar bij 'Bijbelkring'. Dan weet iedereen tenminste wat het voor gezelschap is
Krijg ik daar zomaar een blind-date-achtige uitnodiging voor een Bijbelkringavond? En onze mede-forummers dan (tenzij ze een weekdienst hebben natuurlijk...)?Zeeuw schreef:Tot donderdag dan maar he.Ararat schreef: Houd het gewoon maar bij 'Bijbelkring'. Dan weet iedereen tenminste wat het voor gezelschap is
U bent een vissende Zeeuw

Welke Zeeuwen vissen niet he. Maar inderdaad, er zijn strenge selectiecriteria. Een auto die op waterstof rijdt kan een pré zijn bv.Ararat schreef:Krijg ik daar zomaar een blind-date-achtige uitnodiging voor een Bijbelkringavond? En onze mede-forummers dan (tenzij ze een weekdienst hebben natuurlijk...)?Zeeuw schreef:Tot donderdag dan maar he.Ararat schreef: Houd het gewoon maar bij 'Bijbelkring'. Dan weet iedereen tenminste wat het voor gezelschap is
U bent een vissende Zeeuw
- Delftenaar
Of moeten we een keer een Bijbelkring voor leden van Refoforum organiseren?
Dat lijkt me wel wat. Elk forumlid is met zijn of haar inbreng welkom.
Dat lijkt me wel wat. Elk forumlid is met zijn of haar inbreng welkom.