Het aantal dominees is nu relatief hoog. Het tekort is flink, maar de term vastgelopen systeem is nogal bijzonder.Gerardus2 schreef: ↑14 okt 2024, 12:51 Allereerst natuurlijk begrijp ik de teleurstelling van de gemeente Houten weet dat het het gemis van een eigen predikant sterk kan leven. De opmerking van een vastgelopen systeem wijst mijns inziens niet zozeer op de beroepingsprocedures, maar op de procedure bij het curatorium. Daar is natuurlijk al heel veel over gesproken en gediscussieerd. Vastgelopen systeem lijkt mij nogal een sterke uitdrukking, maar ik ben het wel eens dat het beleid in positieve zin gewijzigd zou kunnen worden. Kerkenraden en consulenten zouden een grotere stem kunnen krijgen bij het verstrekken van een attest. Daarnaast kunnen voor studenten tijdens de studie diverse evaluatiemomenten ingelast worden, waarbij beoordeeld wordt of de studie voortgezet dan wel afgebroken zal worden.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het valt mij wel op dat er de laatste jaren (na corona) minder beroepen worden aangenomen, maar ik heb dit nog niet echt met getallen uitgezocht. Mocht dat kloppen, dan is wat dat betreft het systeem ook vastgelopen.
Ik was onlangs te gast in een gemeente die al vele jaren vacant is en daar werd een bedankbrief afgelezen. De teleurstelling was voelbaar in de kerkzaal. Het predikantentekort is natuurlijk echt treurig.
Ik was onlangs te gast in een gemeente die al vele jaren vacant is en daar werd een bedankbrief afgelezen. De teleurstelling was voelbaar in de kerkzaal. Het predikantentekort is natuurlijk echt treurig.
Vastgelopen systeem, predikantentekort... en dat linken aan het curatorium.Erskinees schreef: ↑14 okt 2024, 13:15 Het valt mij wel op dat er de laatste jaren (na corona) minder beroepen worden aangenomen, maar ik heb dit nog niet echt met getallen uitgezocht. Mocht dat kloppen, dan is wat dat betreft het systeem ook vastgelopen.
Als dáár dan het (enige) probleem ligt, wat zou er dan concreet moeten gebeuren?
Het lijkt mij niet zo gepast om gebeden publiekelijk te gaan bespreken.
De aangeroerde onderwerpen bieden voldoende aanknopingspunten om dat in een andere context te bediscussiëren.
De aangeroerde onderwerpen bieden voldoende aanknopingspunten om dat in een andere context te bediscussiëren.
-
- Verbannen
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemeenten Houten en Terneuzen, waren zij rond de eeuwwisseling hetzelfde. Maar als je het beroepingswerk in beide gemeenten op dit moment bekijkt, is Terneuzen hetzelfde brede midden blijven bewandelen, zowel in beroepingswerk, uitnodigingsbeleid (of zo je wilt: een beleid waaruit het feit blijkt dat iedereen welkom lijkt te zijn), als keuze van preeklezen.
De vraag is waar dat door komt.
En wat is jouw antwoord op die vraag?GerefGemeente-lid schreef: ↑14 okt 2024, 16:29 Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemeenten Houten en Terneuzen, waren zij rond de eeuwwisseling hetzelfde. Maar als je het beroepingswerk in beide gemeenten op dit moment bekijkt, is Terneuzen hetzelfde brede midden blijven bewandelen, zowel in beroepingswerk, uitnodigingsbeleid (of zo je wilt: een beleid waaruit het feit blijkt dat iedereen welkom lijkt te zijn), als keuze van preeklezen.
- Niet meer zo actief -
-
- Verbannen
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Ik vraag me ook wel eens af waarom bij ons op het dorp in de 60-er jaren er blijkbaar zo'n diversiteit was dat er nog preken gelezen werden van de afgezette ds. R. Kok, terwijl ds. P. Blok meermaals werd beroepen.Mannetje schreef: ↑14 okt 2024, 16:35En wat is jouw antwoord op die vraag?GerefGemeente-lid schreef: ↑14 okt 2024, 16:29 Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemeenten Houten en Terneuzen, waren zij rond de eeuwwisseling hetzelfde. Maar als je het beroepingswerk in beide gemeenten op dit moment bekijkt, is Terneuzen hetzelfde brede midden blijven bewandelen, zowel in beroepingswerk, uitnodigingsbeleid (of zo je wilt: een beleid waaruit het feit blijkt dat iedereen welkom lijkt te zijn), als keuze van preeklezen.
En wat heeft een verklaring over de situatie in Houten voor nut? Of anders geformuleerd: welke lessen kunnen we er uit leren?
Enkel bevrediging van de nieuwsgierigheid lijkt me niet nuttig, maar welk nut zie je dan wel?
Enkel bevrediging van de nieuwsgierigheid lijkt me niet nuttig, maar welk nut zie je dan wel?
- Niet meer zo actief -
Hoeveel predikanten waren er toen in de GG?GerefGemeente-lid schreef: ↑14 okt 2024, 16:40Ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Ik vraag me ook wel eens af waarom bij ons op het dorp in de 60-er jaren er blijkbaar zo'n diversiteit was dat er nog preken gelezen werden van de afgezette ds. R. Kok, terwijl ds. P. Blok meermaals werd beroepen.Mannetje schreef: ↑14 okt 2024, 16:35En wat is jouw antwoord op die vraag?GerefGemeente-lid schreef: ↑14 okt 2024, 16:29 Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemeenten Houten en Terneuzen, waren zij rond de eeuwwisseling hetzelfde. Maar als je het beroepingswerk in beide gemeenten op dit moment bekijkt, is Terneuzen hetzelfde brede midden blijven bewandelen, zowel in beroepingswerk, uitnodigingsbeleid (of zo je wilt: een beleid waaruit het feit blijkt dat iedereen welkom lijkt te zijn), als keuze van preeklezen.
-
Het antwoord is simpel. De kerkenraad en leden hebben om hun moverende redenen andere keuzes gemaakt. Waarom beroept Oostkapelle anders van Westkapelle? Vaak heeft zoiets een lange historie waarbij plaatselijk andere invloeden en karakters zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 okt 2024, 16:29 Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemeenten Houten en Terneuzen, waren zij rond de eeuwwisseling hetzelfde. Maar als je het beroepingswerk in beide gemeenten op dit moment bekijkt, is Terneuzen hetzelfde brede midden blijven bewandelen, zowel in beroepingswerk, uitnodigingsbeleid (of zo je wilt: een beleid waaruit het feit blijkt dat iedereen welkom lijkt te zijn), als keuze van preeklezen.
- Johann Gottfried Walther
Het verbaasd mij dat er gesproken wordt over relatief veel predikanten, 68 predikanten voor 150 gemeenten, is nog steeds, 82 predikanten tekort...in Nederland (in buitenland nog 16 vacante gemeenten, maakt een tekort van 96 predikanten)
Ik vind het bijzonderder dat de nood niet meer gevoeld wordt en het door velen als normaal ervaren wordt.
Ik vind het bijzonderder dat de nood niet meer gevoeld wordt en het door velen als normaal ervaren wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Relatief veel is een feit en je vermeld niet dat ik ook zei dat het tekort flink is.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 okt 2024, 17:26 Het verbaasd mij dat er gesproken wordt over relatief veel predikanten, 68 predikanten voor 150 gemeenten, is nog steeds, 82 predikanten tekort...in Nederland (in buitenland nog 16 vacante gemeenten, maakt een tekort van 96 predikanten)
Je laatste zin raakt mij. Je beweert dat de nood niet meer gevoeld wordt en dat veel mensen het als normaal ervaren. Dit raakt mij, omdat je dit koppelt aan mijn bericht. Je weet niet of ik de nood voel en of ik het als normaal ervaar. En al bedoel je het niet richting mij dat de nood niet meer gevoeld wordt is veel te stellig en totale onzin!
In zijn algemeenheid denk ik dat hij wel een punt heeft. De Ger. Gem. heeft eigenlijk altijd een fors te kort aan predikanten gehad. Mensen zijn dat "normaal" gaan vinden. Of misschien anders gezegd: hebben de situatie geaccepteerd.MGG schreef: ↑14 okt 2024, 18:04Relatief veel is een feit en je vermeld niet dat ik ook zei dat het tekort flink is.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 okt 2024, 17:26 Het verbaasd mij dat er gesproken wordt over relatief veel predikanten, 68 predikanten voor 150 gemeenten, is nog steeds, 82 predikanten tekort...in Nederland (in buitenland nog 16 vacante gemeenten, maakt een tekort van 96 predikanten)
Je laatste zin raakt mij. Je beweert dat de nood niet meer gevoeld wordt en dat veel mensen het als normaal ervaren. Dit raakt mij, omdat je dit koppelt aan mijn bericht. Je weet niet of ik de nood voel en of ik het als normaal ervaar. En al bedoel je het niet richting mij dat de nood niet meer gevoeld wordt is veel te stellig en totale onzin!
Overigens begrijp ik de situatie van Houten goed. Wat is het toch jammer dat de kansels niet open gesteld mogen worden binnen de Ger. Gem. voor predikanten uit andere kerkverbanden, bijvoorbeeld de HHK. Wat zou dat een zegen zijn en ik ben er zeker van dat het ook veel vrucht zou hebben.
-
Recent werden de aantallen studenten op theologische universiteiten juist gemeld als zijnde Gods verhoring van vele gebeden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Afgelopen keer was het gemiddeld. Het jaar er voor wel vrij veel (volgens mij 5).
Tegelijkertijd is de gemiddelde leeftijd van predikanten binnen de Ger. Gem. vrij hoog. Enige (jonge) aanwas is dus geen overbodige luxe.