Welke muziek beluister je nu?

Konijntje

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 15:33 In de GG van Kruiningen is pas het elektrische orgel ontploft.

Ik vermoed dat er daar eindelijk nu ook een gewoon orgel in zal komen.
Zo'n grote gemeente hoort ook een echt pijporgel te hebben. Dat heeft veel meer grondtonen om de gemeentezang te begeleiden. Verder zit daar geld zat. Je mag best wat over hebben voor de kerk en een orgel mag ook best wat kosten.

Ik vind het soms jammer dat in onze gezindte niet wat meer wordt gedaan met muziek. Van mij mag best een keer iemand mee spelen op de fluit of met trompet.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

ejvl schreef: 10 jul 2024, 14:52
DDD schreef: 10 jul 2024, 14:30
Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:41
-DIA- schreef: 10 jul 2024, 11:22
Ik vind dit verre van stichtelijk. Hopelijk mag ik dat vinden. Het lijkt of de scheldwoorden je via het orgel in het gezicht vliegen. Het lijkt me dan ook een woeden om strijd die niet geestelijk is.
Ik zie kritiek op de post van DIA, maar toch denk ik dat hij wel een punt heeft. Welke grenzen (maar ook welk niveau) stel je aan voorspelen en aan het orgelspel?

Voorbeeld: in de Laurenskerk van Rotterdam kerkt de gemeente "de Samaritaan" in de middag tijdens de "warmere" maanden. Vaak wordt dit gecombineerd met het evangeliseren onder winkelend publiek. Er bezoekt dan ook publiek de kerkdienst die (mogelijk) niet eerder een kerkdienst hebben bezocht. De voorspelen op de te zingen liederen/ psalmen zijn soms erg modern. Als orgelliefhebber zit ik soms met gekromde tenen in mijn stoel. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen zich ergeren aan dergelijke voorspelen. Dan mag je je denk ik als organist afvragen of het voorspel het doel heeft bereikt...
Dat vraag ik me af. Als je hoort wat er zoal op de radio te beluisteren is, dan kan ik me niet voorstellen dat dit meer pijn doet aan de oren.
Ik heb een paar jaarlang, een zaterdagmiddag op het orgel van de oude kerk Delft gespeeld en doe het nog wel eens elders op de zaterdag bij een druk centrum als de kerk open is. De meeste mensen die daar komen zijn niet kerkelijk, of alleen van vroeger uit.
Een ingewikkeld stuk van Bach wordt door een enkeling wel mooi gevonden, een eenvoudige bewerking over "op bergen en in dalen" of "amazing grace" wordt vaak herkend en meegeneuriet/gezongen.
Hoe mooi een trio sonata van Bach ook is (vooral de 6e vind ik), is mijn ervaring om juist met (veel) onkerkelijke mensen, eenvoudig en herkenbare muziek te spelen, vooral de wat oudere liederen uit de hervormde bundel 1938 bijvoorbeeld.
(Beroeps-organisten zijn het vast niet met mij eens).
Herkenbaar. Ik denk dat Bach overigens ook voor buitenstaanders nog best goed te beluisteren is.

Ik doel in mijn voorbeeld overigens meer op een manier improviseren a la Messiaen. Ik begrijp niet dat je als organist in de eredienst op zo'n manier gaat improviseren.
newton

Bericht door newton »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 15:33 In de GG van Kruiningen is pas het elektrische orgel ontploft.

Goede gerichte actie Huisman :garde Weg met die electronicums in de kerk :fouet
Maar af en toe zal ook zo'n electronicum er mee stoppen ja, een pijporgel is duurder maar gaat wel langer mee. Hoewel onderaan de streep een electronicum altijd wel goedkoper zal zijn, of je moet heel goedkoop aan een tweedehands pijporgel komen. Op dat gebied zijn er nu kansen genoeg, er zijn heel veel mooie tweedehands pijporgels beschikbaar doordat nogal wat kerken sluiten.
Nouja, langer mee… het GG orgel waar jij over te spreken bent moet alweer gerenoveerd worden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Konijntje schreef: 10 jul 2024, 18:43

Zo'n grote gemeente hoort ook een echt pijporgel te hebben. Dat heeft veel meer grondtonen om de gemeentezang te begeleiden. Verder zit daar geld zat. Je mag best wat over hebben voor de kerk en een orgel mag ook best wat kosten.

Ik vind het soms jammer dat in onze gezindte niet wat meer wordt gedaan met muziek. Van mij mag best een keer iemand mee spelen op de fluit of met trompet.
Je laatste alinea laat ik even links liggen.

Maar inderdaad, als je zo'n middelgrote gemeente bent als Kruiningen is, mag de lofzang best in een koets. En of dat dan een koetsje is, of een gouden koets, maakt niet uit. Maar de lofzang gaande houden met een namaakorgel, vind ik niet juist.

Overigens heeft de grote gemeente van de Valk-Wekerom ook een elektronisch orgel.
Henk J

Bericht door Henk J »

newton schreef: 10 jul 2024, 19:36 Nouja, langer mee… het GG orgel waar jij over te spreken bent moet alweer gerenoveerd worden.
Nou is renovatie weer wat anders als nieuwbouw en het staat er ook alweer ruim twintig jaar geloof ik. Met een goede renovatie/onderhoud zal het weer jarenlang mee gaan, een electronicum is eerder aan vervanging toe. Maar dan nog zal een electronicum wel altijd goedkoper zijn, dat geef ik direct toe.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 10 jul 2024, 16:23 Bij de betere orgelmakers praat je al gauw over gemiddeld 30 à 35.000 per stem.
Dat is wel heel hoog, volgens mij kostte het Edskes orgel in de Lutherse van Groningen ongeveer 565.000 euro (althans, zoveel staat op de site) en dat heeft 26 stemmen. En daar is nergens op bezuinigd en dan heb je alles inclusief windladen en mechaniek. Prijs is per register natuurlijk ook verschillend, en een Fagot 32' is niet goedkoop.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef: 10 jul 2024, 17:39
Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:34

Over een "stoer" voorspel gesproken:
www.youtube.com/watch?v=_cggW6Extzw

Vanaf minuut 31. Heerlijk voorspel, maar ook een prachtige begeleiding van de gemeente.
Heel goed gedaan inderdaad. Ik houd daar ook erg van. Hoewel ik weet dat Sietze de Vries zulke uitbeelding niet goed vindt.
Ken je deze van Sietze de Vries?
Tekstuitbeelding volop, wel met koor.
https://www.youtube.com/watch?v=rQNIZZTbXPM

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden eigenlijk.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

ejvl schreef: 11 jul 2024, 07:32

Vanaf minuut 31. Heerlijk voorspel, maar ook een prachtige begeleiding van de gemeente.
Heel goed gedaan inderdaad. Ik houd daar ook erg van. Hoewel ik weet dat Sietze de Vries zulke uitbeelding niet goed vindt.
Ken je deze van Sietze de Vries?
Tekstuitbeelding volop, wel met koor.
https://www.youtube.com/watch?v=rQNIZZTbXPM

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden eigenlijk.
Zeker in het begin is hier sprake van de zogenoemde minimal-stijl, in ons land vooral bekend geworden door Bert Matter uit Zutphen. Het is een geheel eigen, unieke stijl, maar niet geschikt voor de eredienst, omdat veel mensen dit als zeer vervreemdend ervaren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb me niet precies genoeg uitgedrukt. Het ging over gemeentezang. Begeleiding bij een koor is wel wat anders.

Overigens ben ik het daar ook niet mee eens, al gaat de organist in de laatste regel misschien wel wat ver. Maar dat is ook, omdat ik eigenlijk denk dat ook de laatste regels van psalm 68:1 een juichkreet zijn.
Henk J

Bericht door Henk J »

Best mooi, wel hier en daar wat heel 'dominante' akkoorden en ik zou nooit zover teruggaan in de registratie bij de laatste twee regels. Je merkt ook direct dat de inzet wat aarzelender wordt.
Overigens is Sietze de Vries niet tegen tekstuitbeelding maar je moet weten wat je doet. Bij een artikel over improvisatie heeft hij als kop erboven gezet: learn the rules like a pro, so you can break them like an artist. Ik denk dat dat ook geldt voor gemeentezangbegeleiding. Zorg nu eerst eens dat je maten en inzetten helemaal kloppen voordat je een uitgebreide registratiewisselingen of allerlei vreemde akkoorden gaat beginnen. Dat moet je namelijk goed doen, zonder dat de basis voor de begeleiding erbij inschiet.
DDD

Bericht door DDD »

Goed, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat is in dit geval toch prima op orde?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 11 jul 2024, 09:34 Ik heb me niet precies genoeg uitgedrukt. Het ging over gemeentezang. Begeleiding bij een koor is wel wat anders.

Overigens ben ik het daar ook niet mee eens, al gaat de organist in de laatste regel misschien wel wat ver. Maar dat is ook, omdat ik eigenlijk denk dat ook de laatste regels van psalm 68:1 een juichkreet zijn.
https://youtu.be/ThOxZCo6B2U?si=bUW2a2lk3akFjIt_ is ook mooi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jul 2024, 10:50
DDD schreef: 11 jul 2024, 09:34 Ik heb me niet precies genoeg uitgedrukt. Het ging over gemeentezang. Begeleiding bij een koor is wel wat anders.

https://youtu.be/ThOxZCo6B2U?si=bUW2a2lk3akFjIt_ is ook mooi
en nou maar wachten tot er iemand hapt :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Klavart

Bericht door Klavart »

Henk J schreef: 09 jul 2024, 22:09 Wat een schitterend front in Heesbeen, Gameren ken ik niet, een neo barok Flentrop orgel wat door Van den Heuvel is overgeplaatst. Als dat net zo'n succes is als in ouderkerk aan de IJssel dan laat ik het links liggen. Oorspronkelijke karakter is verdwenen (met de kanttekeningen die je bij dat karakter kunt plaatsen) en het wordt dan vlees nog vis. Dan is het karakter weg.
Heb je het orgel in Ouderkerk aan den IJssel wel eens gehoord? Van den Heuvel heeft niet veel aan het oorspronkelijke karakter veranderd, wel een aantal stemmen toegevoegd/gewijzigd. Wat mij betreft is het een van de mooiste orgels in de HHK. Het is in ieder geval zeer geschikt voor het begeleiden van de gemeentezang.
Henk J

Bericht door Henk J »

Klavart schreef: 11 jul 2024, 11:53 Heb je het orgel in Ouderkerk aan den IJssel wel eens gehoord? Van den Heuvel heeft niet veel aan het oorspronkelijke karakter veranderd, wel een aantal stemmen toegevoegd/gewijzigd. Wat mij betreft is het een van de mooiste orgels in de HHK. Het is in ieder geval zeer geschikt voor het begeleiden van de gemeentezang.
Ken het van opnamen, niet live, Ouderkerk is een beetje ver weg en het is geen orgel waar ik meer dan een uur voor in de auto ga zitten. Op de opnames hoor ik geen herkenbaar Flentrop geluid uit de jaren zeventig, sprak eens iemand die het orgel van voor en van na de ombouw kende en die bevestigde dat. Lijkt me ook logisch, neo-barok orgels worden niet zo gewaardeerd meestal en je moet wel weten wat je doet als je daar de samenzang mee wilt begeleiden.
Ouderkerk aan den IJssel zal er prima bij kunnen zingen, dat geloof ik zeker. Maar ik ken mooiere orgels in de HHK.
Plaats reactie