Gereformeerde Gemeenten

merel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Afgelopen week sprak ik een jong meisje uit een grote GG. Zij is 18, ongehuwd en heeft een kind van 2. Zij vertelde dat ten tijde van haar zwangerschap meerdere meisjes van 16 in haar gemeente zwanger waren geweest. Zij heeft in die periode geen predikant of ouderling gezien, kind is niet gedoopt. Zij gaat naar de kerk, maar begrijpt geen woord van de preek. Zij leest de bijbel niet, omdat zij ook die vertaling niet begrijpt. Zij leeft haar leven, zit 2 keer in de kerk, draagt een rok en heeft geen flauw idee waarom zij keuzes maakt.

In dit topic worden treurige discussies gevoerd over ligging van predikanten en spijkerbroeken. Blijkbaar stond niemand in pak of spijkerbroek de betreffende meisjes terzijde. En is dat niet juist waar het misgaat?
Laatst gewijzigd door merel op 28 sep 2024, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is heel droevig en herkenbaar. Maar dat is niet iets typisch GG's. Ik weet wel dat in verschillende >1000 leden GG's het pastoraat en hecht gemeenteleven, zoals dit in het NT ons voorgehouden wordt, zeer ernstig tekortschiet, maar dat zijn toch echt (hopelijk) lokale uitzonderingen.
CvD

Bericht door CvD »

merel schreef: 28 sep 2024, 12:30 Afgelopen week sprak ik een jong meisje uit een grote GG. Zij is 18, ongehuwd en heeft een kind van 2. Zij vertelde dat ten tijde van haar zwangerschap meerdere meisjes van 16 in haar gemeente zwanger waren geweest. Zij heeft in die periode geen predikant of ouderling gezien, kind is niet gedoopt. Zij gaat naar de kerk, maar begrijpt geen woord van de preek. Zij leest de bijbel niet, omdat zij ook die vertaling niet begrijpt.

In dit topic worden treurige discussies gevoerd over ligging van predikanten en spijkerbroeken. Blijkbaar stond niemand in pak of spijkerbroek de betreffende meisjes terzijde. En is dat niet juist waar het misgaat?
Een stonde de ouders haar wel bij in alles?
Want dat is net zo belangrijk toch? Ik vraag dit gewoon uit interesse.
merel

Bericht door merel »

Zij woont in huis bij haar ouders. In dat opzicht staan zij haar nabij. Over het hoe en waarom van deze keuzes wordt niet gesproken. Laat staan dat men spreekt over een geloof in Jezus als Zaligmaker. Geen mens is immers bekeerd en men zit de zondagse diensten uit.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 28 sep 2024, 12:12 Wat raakt jou/wat raakt jullie aan mijn beschrijving?
Het stuk van ds. Kriekaart (met een t mensen!) vond ik persoonlijk erg mooi. Wellicht dat anderen daar anders over denken, maar dat zij dan maar zo. Jouw zijdelingse opmerking daarover raakte me eigenlijk nog het meest.

Waar ik bij jouw post verder vooral moeite mee heb is het punt van de bekommerden. Je hebt het dan over onbekeerden, kerkelijk en gedoopt die wel serieus zoeken naar Gods wil en over bekeerden die zichzelf er niet bij kunnen rekenen en geen duidelijkheid hebben.

Ik geloof dat deze grens door mensen niet zo duidelijk is vast te stellen en dat hier geldt dat wij aanzien wat voor ogen is, maar dat de Heere het hart aanziet.

Ik herinner me ooit een voorval wat iemand eens vertelde dat wijlen ds. F. Mallan stellig meende dat hij iemand moest waarschuwen omdat hij meende dat die persoon zichzelf bedroog. Totdat God tot hem sprak dat het Zijn werk was. Ik ben daarom van mening dat we hier niet zelf tot een bepaalde classificatie moeten overgaan, maar de voorzichtigheid moeten betrachten. Is er niet één van de oudvaders die ergens zegt dat er in de eeuwigheid mensen zullen zijn in de hemel, die wij daar nooit hadden verwacht en mensen waarvan we hadden gedacht dat ze er zeker waren, zullen ontbreken?

Als dat zo is, moeten we allereerst maar ons eigen hart onderzoeken. Want Jeremia zegt (hoofdstuk 17: 9-10): Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het; wie zal het kennen? Ik, de HEERE, doorgrond het hart en proef de nieren, en dat om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.

En als je het persoonlijk weten mag dat het ook voor jou geldt in Christus te zijn, dan gaat het niet meer over voor wie wel en wie niet de beloften gelden, maar dan zou je het iedereen wel willen geven en gunnen.

Ik heb gezegd. (Dit was tevens mijn laatste bijdrage in deze discussie.)
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 28 sep 2024, 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Interessante denkwijze Ad, ik ga i.v.m. drukte maandag reageren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GG links

Bericht door GG links »

Ad Anker schreef: 28 sep 2024, 12:12
GG links schreef: 28 sep 2024, 11:50
Maanenschijn schreef: 28 sep 2024, 11:48
GG links schreef:Ik denk dat je je opmerking over vrouwen/meisjes moet terugnemen dat die behoren tot de onbekeerden. Ik denk te zeggen dat een ieder die dat zegt zelf daartoe behoort
Ad analyseert op basis wat hij rondom hem heen waarneemt. Niet wat zijn mening is, dat lees ik tenminste niet.
Misschien wil Ad effe reageren ? Als Ad dat zelf niet zegt dan is mijn opmerking ook niet voor hem bedoeld.
Het zou van wijsheid getuigen om een detail uit mijn beschrijving niet uit te vergroten zodat er een broek-discussie ontstaat. Het zou van wijsheid getuigen als je niet gelijk komt met 'laat je nakijken man'. Het zou van wijsheid getuigen om eerst eens na te denken en te beschouwen voordat je hiermee komt.

Ik ben blij met 'wijze' posters, waar ik Maanenschijn en Mannetje zeker onder schaar, die mijn posting van vanmorgen op waarde weten te schatten. Beter dan jouw reacties, GG links, en die van GerefGemeentelid die zich direct terug wil trekken uit de discussie. Gelukkig zie ik van hem later wel een poging om inhoudelijk te worden.

Ik heb gezegd wat ik heb gezegd en het komt geheel en al uit mijn eigen koker. Het is, om met Mannetje te zeggen, echt fascinerend hoe er gereageerd wordt. Ik ben benieuwd waar deze sentimenten uit voortkomen. Wat raakt jou/wat raakt jullie aan mijn beschrijving?
Ik neem "laat je nakijken" terug. Alleen neem ik niet terug wat ik verder gezegd heb. Daar heb ik tevens goed over nagedacht.
Noem het broekenverhaal maar een detail, jijzelf hebt het er prominent ingezet. Ik ken veel kinderen van God die als vrouw in een broek lopen of als man een baard of een snor hebben. Die worden door jou gekwalificeerd alszijnde onbekeerde mensen. Daar ben ik verbijsterd over en daarom reageer ik als door een adder gebeten. Denk daar nog maar is over na
merel

Bericht door merel »

Als ik zo jouw laatste alinea lees, denk ik niet dat je @Ad Anker begrepen hebt.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 28 sep 2024, 12:32 Dat is heel droevig en herkenbaar. Maar dat is niet iets typisch GG's. Ik weet wel dat in verschillende >1000 leden GG's het pastoraat en hecht gemeenteleven, zoals dit in het NT ons voorgehouden wordt, zeer ernstig tekortschiet, maar dat zijn toch echt (hopelijk) lokale uitzonderingen.
In een grote gemeente is een goed pastoraat lastiger. Je deelt een dominee met meer mensen en bij een grote kerkenraad gaat meer tijd verloren aan overleg. Niet zelden is het het pastoraat voor een flink deel vraaggestuurd. Tegelijkertijd heb ik zelf ervaren dat het in een grote gemeente soms veel beter functioneert dan in een kleine gemeente.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2024, 12:44
Ad Anker schreef: 28 sep 2024, 12:12 Wat raakt jou/wat raakt jullie aan mijn beschrijving?
Het stuk van ds. Kriekaart (met een t mensen!) vond ik persoonlijk erg mooi. Wellicht dat anderen daar anders over denken, maar dat zij dan maar zo. Jouw zijdelingse opmerking daarover raakte me eigenlijk nog het meest.
Ik vond het stuk ook erg mooi. Daar niet van. Maar we weten ook dat het door mij geciteerde heel verschillend wordt benaderd en zoiets ook gevolgen heeft voor de prediking. Waarom is het niet groot wanneer op huisbezoek een christen ontmoet mag worden die met vrijmoedigheid spreken mag van de vergeving van zonden door het Bloed van Christus? Dat is toch nog veel mooier?
Waar ik bij jouw post verder vooral moeite mee heb is het punt van de bekommerden. Je hebt het dan over onbekeerden, kerkelijk en gedoopt die wel serieus zoeken naar Gods wil en over bekeerden die zichzelf er niet bij kunnen rekenen en geen duidelijkheid hebben.

Ik geloof dat deze grens door mensen niet zo duidelijk is vast te stellen en dat hier geldt dat wij aanzien wat voor ogen is, maar dat de Heere het hart aanziet.
Eens. Dat is het ook niet.
Ik herinner me ooit een voorval wat iemand eens vertelde dat wijlen ds. F. Mallan stellig meende dat hij iemand moest waarschuwen omdat hij meende dat die persoon zichzelf bedroog. Totdat God tot hem sprak dat het Zijn werk was. Ik ben daarom van mening dat we hier niet zelf tot een bepaalde classificatie moeten overgaan, maar de voorzichtigheid moeten betrachten. Is er niet één van de oudvaders die ergens zegt dat er in de eeuwigheid mensen zullen zijn in de hemel, die wij daar nooit hadden verwacht en mensen waarvan we hadden gedacht dat ze er zeker waren, zullen ontbreken?
Goed voorbeeld. Mijn punt is echter dat er wel geclassificeerd wordt in de prediking. Omdat de bevindelijke prediking vaak mensmiddelpuntig is. Dan ontkom je niet aan classificering. Bijvoorbeeld vaak in laatste preekzinnen: Van verre staanden, bekommerden, volk van God. Dan worden drie classificaties genoemd terwijl het er maar 1 is. En dat komt door een bepaalde achterliggende visie, een vrucht van de standenleer en de feestdagentheologie, denk ik.
Als dat zo is, moeten we allereerst maar ons eigen hart onderzoeken. Want Jeremia zegt (hoofdstuk 17: 9-10): Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het; wie zal het kennen? Ik, de HEERE, doorgrond het hart en proef de nieren, en dat om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.

En als je het persoonlijk weten mag dat het ook voor jou geldt in Christus te zijn, dan gaat het niet meer over voor wie wel en wie niet de beloften gelden, maar dan zou je het iedereen wel willen geven en gunnen.

Ik heb gezegd. (Dit was tevens mijn laatste bijdrage in deze discussie.)
Makkelijk, je een na laatste zin: beste dominee, als u persoonlijk kennis aan Christus hebt, dan geeft het niet hoor, voor wie de beloften gelden en voor wie niet. Met alle respect, gunnende dominees zijn vaak vrucht van een mist rondom het aanbod en de beloftenprediking, denk ik. Het is toch volkomen logisch dat je iedereen de zaligheid gunt?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef: 28 sep 2024, 13:13 Als ik zo jouw laatste alinea lees, denk ik niet dat je @Ad Anker begrepen hebt.
Inderdaad, ik denk dat hij het niet begrijpt. Ik weet ook niet meer zo goed hoe ik daar op moet reageren.
Terri

Bericht door Terri »

GGlinks, serieus, je begrijpt de posting van Ad niet. Lees Maanenschijn en Mannetje hun postings.
Je bent het nl ( denk ik ) helemaal eens met @Ad.
CvD

Bericht door CvD »

merel schreef: 28 sep 2024, 12:41 Zij woont in huis bij haar ouders. In dat opzicht staan zij haar nabij. Over het hoe en waarom van deze keuzes wordt niet gesproken. Laat staan dat men spreekt over een geloof in Jezus als Zaligmaker. Geen mens is immers bekeerd en men zit de zondagse diensten uit.
Dan kan je het heel moeilijk hebben. Zeker in deze situaties. Misschien dat een ander haar hierin bij de hand kan nemen.
GG links

Bericht door GG links »

Terri schreef: 28 sep 2024, 13:26 GGlinks, serieus, je begrijpt de posting van Ad niet. Lees Maanenschijn en Mannetje hun postings.
Ik begrijp het echt niet. Misschien heel stom.
merel

Bericht door merel »

GG links schreef: 28 sep 2024, 13:34
Terri schreef: 28 sep 2024, 13:26 GGlinks, serieus, je begrijpt de posting van Ad niet. Lees Maanenschijn en Mannetje hun postings.
Ik begrijp het echt niet. Misschien heel stom.
Maanenschijn schreef: 28 sep 2024, 11:48
GG links schreef:Ik denk dat je je opmerking over vrouwen/meisjes moet terugnemen dat die behoren tot de onbekeerden. Ik denk te zeggen dat een ieder die dat zegt zelf daartoe behoort
Ad analyseert op basis wat hij rondom hem heen waarneemt. Niet wat zijn mening is, dat lees ik tenminste niet.
Begrijp je het nu wel?
Plaats reactie