Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Tiberius
Administrator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:Uit alle bijbelse voorbeelden van God die straft, voltrekt de straf zich ter plekke, nooit een paar dagen later.
Bij de verspieders wel; bij de Kanaanieten zelfs ruim 400 jaar.
Simon schreef:Bovendien zou God de kapitein gestraft hebben, niet alle aan hem onderhorige bemanningsleden, waaronder ook een kind van 12 of 13.
Hoe weet je dat?
Simon

Bericht door Simon »

Dat van de verspieders was onder de bedeling hoe God handelt met de israelieten.
ook worden nu mensen niet meer gestraft om de zonden van hun ouders.
Een ieder is voor zijn eigen overtredingen verantwoordelijk.

http://www3.gendisasters.com/tennessee/ ... s-feb-1830
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:Dat van de verspieders was onder de bedeling hoe God handelt met de israelieten.
Als een voorbeeld voor ons.
Simon schreef:ook worden nu mensen niet meer gestraft om de zonden van hun ouders.
Dus het tweede gebod van de wet des Heeren is volgens jou niet meer geldig?
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:Dat van de verspieders was onder de bedeling hoe God handelt met de israelieten.
ook worden nu mensen niet meer gestraft om de zonden van hun ouders.

http://www3.gendisasters.com/tennessee/ ... s-feb-1830
....tot in het derde en vierde geslacht
God is rechtvaardig en zal altijd op de zonden terugkomen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Jezus dan maar citeren. Misschien kan Hij jullie overtuigen dat het verhaal iets suggereert wat niet bestaat.

1 En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileers, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileers zondaars zijn geweest boven al de Galileers, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
caprice

Bericht door caprice »

Simon schreef:
Mara schreef:"De matroos op de Mississippi"".
Op een zondag in februari 1830 verlangde de kapitein van de op de Mississippi varende stoomboot "Helen M'Gregor",
dat één zijner matrozen bij het laden van vrachtgoederen zou helpen. De matroos verklaarde dat het tegen zijn geweten
was op zondag onnodige arbeid te doen. De kapitein meende, dat zo ver van de westoever vandaan die zondagsregel
niet gold. De matroos evenwel herhaalde dat hij zich allerwege aan die regel gebonden achtte. "Zo ga dan op het land en
zoek een plaatsvervanger", sprak de kapitein. "Ook dat strijdt tegen mijn geweten", zei de matroos. "Zo kunt u dadelijk
uw dienst verlaten", riep hem de kapitein verbitterd toe en gaf hem zijn loon. Wat zou de arme matroos doen? Hij ging
heen en dacht, waarom heeft de Heere het zover laten komen? Maar ziet! De Heere regeert. Na enige dagen, op de
24e februari 1830 barstte de ketel van de stoomboot en de meeste bemanningsleden die zich op de boot bevonden,
kwamen in de golven om.

Uit: Een lied op den sabbatdag, deel 3
uitgave van de Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging
Uit alle bijbelse voorbeelden van God die straft, voltrekt de straf zich ter plekke, nooit een paar dagen later.
Denk maar aan Ananias en Safirah.
Bovendien zou God de kapitein gestraft hebben, niet alle aan hem onderhorige bemanningsleden, waaronder ook een kind van 12 of 13.
De kapitein was slechts licht gewond.
Nee? Hoe zat het dan met David? Nathan stond volgens mij niet meteen aan zijn bed, maar dat duurde een paar maanden.
Je kunt het ook als bewarende hand zien voor de ontslagen man.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
Simon schreef:ook worden nu mensen niet meer gestraft om de zonden van hun ouders.
Ezechiel 18:1_4
en Ezechiel 1:20

En als jij en Mara gelijk zouden hebben, hoe verklaar je dan het volgende gebeuren?

http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon

Bericht door Simon »

caprice schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:"De matroos op de Mississippi"".
Op een zondag in februari 1830 verlangde de kapitein van de op de Mississippi varende stoomboot "Helen M'Gregor",
dat één zijner matrozen bij het laden van vrachtgoederen zou helpen. De matroos verklaarde dat het tegen zijn geweten
was op zondag onnodige arbeid te doen. De kapitein meende, dat zo ver van de westoever vandaan die zondagsregel
niet gold. De matroos evenwel herhaalde dat hij zich allerwege aan die regel gebonden achtte. "Zo ga dan op het land en
zoek een plaatsvervanger", sprak de kapitein. "Ook dat strijdt tegen mijn geweten", zei de matroos. "Zo kunt u dadelijk
uw dienst verlaten", riep hem de kapitein verbitterd toe en gaf hem zijn loon. Wat zou de arme matroos doen? Hij ging
heen en dacht, waarom heeft de Heere het zover laten komen? Maar ziet! De Heere regeert. Na enige dagen, op de
24e februari 1830 barstte de ketel van de stoomboot en de meeste bemanningsleden die zich op de boot bevonden,
kwamen in de golven om.

Uit: Een lied op den sabbatdag, deel 3
uitgave van de Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging
Uit alle bijbelse voorbeelden van God die straft, voltrekt de straf zich ter plekke, nooit een paar dagen later.
Denk maar aan Ananias en Safirah.
Bovendien zou God de kapitein gestraft hebben, niet alle aan hem onderhorige bemanningsleden, waaronder ook een kind van 12 of 13.
De kapitein was slechts licht gewond.
Nee? Hoe zat het dan met David? Nathan stond volgens mij niet meteen aan zijn bed, maar dat duurde een paar maanden.
Je kunt het ook als bewarende hand zien voor de ontslagen man.
de kapitein, die hoofdverantwoordelijke was, was lichtgewond, en de doden vielen onder zijn personeel, waaronder een kind van 12 of 13.
Dit kun je totaal niet vergelijken met Nathan.
Er was EN geen Nathan in dit Missisppi verhaal, en in het geval van David werd David op zijn eigen gedrag aangesproken, niet zijn personeel gestraft.
- Oswald Chambers -
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
let op de toevoeging 'degene die Mij haten'.

En ook deut 24:16 De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

Ik zit net 'Dossier 333' van NIjenhuis te lezen. In het VOEPRO-verhaal komen ook de woorden 'God regeert' voor. Zoals dat bedoeld wordt.

"En dat was geen dreigement, Bas. Eerst dacht ik dat het dat was, maar dat was het niet. Het was alleen maar haar zekerheid. Hier stond een oud dametje tegenover de verdelger van haar familievermogen. En als die dan zegt: 't spijt me, dan zegt zij: God regeert. Eén voet in het graf. de kinderen een onzekere toekomst tegemoet en dan zonder met de ogen te knipperen zeggen: God regeert, dat betekent nogal wat, niet?'
En wat daar verder nog volgt. Bijzonder lezenswaardig in dit verband.

Het gedeelte eindigt met het vertrekt van Pa Verschuur: Betsy, je hebt me thuis meer gehoord over granen, dan over God. Vergeef me. En dat sluit weer mooi aan op de Puntkomma van vandaag, pag 4 en 5 bovenaan alsmede de achterkant, pagina 16, rechtsonder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
Je kan niet het ene Bijbelvers tegen het andere wegstrepen, maar moet recht doen aan de Bijbel in zijn geheel.
Bovendien lees je zeer oppervlakkig, want het gaat in het 2e gebod en in Ezechiël over heel andere zaken. In het 2e gebod gaat het over kinderen die in het zelfde spoor wandelen als de ouders, wat veelal de praktijk is. Als ze zich bekeren, wat helaas minder voorkomt, dan zullen ze leven.
Simon schreef:En als jij en Mara gelijk zouden hebben, hoe verklaar je dan het volgende gebeuren?
Er is geen sprake van dat ik wel of geen gelijk zou hebben. Ik weerspreek (a) alleen jouw stelling dat in de Bijbel God direct straft en vraag je (b) hoe je weet, dat God alleen de kapitein zou straffen en geen ander.
Als antwoord op (b) stel je boudweg, dat mensen nu niet meer gestraft worden om hun zonden; dan vraag ik of volgens jou het tweede gebod van de wet niet meer geldig is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Die "dergenen" dat zijn die vaderen, ja.
Wat bedoel je daar precies mee?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:
Die "dergenen" dat zijn die vaderen, ja.
Wat bedoel je daar precies mee?
De kanttekeningen zeggen hierover:
11) de kinderen,
Dat is, nakomelingen; te weten, zodanigen, die de voetstappen van hun vaders navolgende, ook de zonde der afgoderij begaan.

De HSV tekst zegt dit nog sterker ('vergelden' ipv 'bezoeken' en daaraan kun je zien dat het wel de betekenis moet hebben die de kanttek aangeven): Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten.

M.a.w. staat er (zo ongeveer):
Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad (...) vergeldt aan (...) hen die Mij haten (vaders, kinderen, 3e en 4e geslacht).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wel heel erg "ongeveer".
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
Simon schreef:
Tiberius schreef:
Je kan niet het ene Bijbelvers tegen het andere wegstrepen, maar moet recht doen aan de Bijbel in zijn geheel.
Bovendien lees je zeer oppervlakkig, want het gaat in het 2e gebod en in Ezechiël over heel andere zaken. In het 2e gebod gaat het over kinderen die in het zelfde spoor wandelen als de ouders, wat veelal de praktijk is. Als ze zich bekeren, wat helaas minder voorkomt, dan zullen ze leven.
Simon schreef:En als jij en Mara gelijk zouden hebben, hoe verklaar je dan het volgende gebeuren?
Er is geen sprake van dat ik wel of geen gelijk zou hebben. Ik weerspreek (a) alleen jouw stelling dat in de Bijbel God direct straft en vraag je (b) hoe je weet, dat God alleen de kapitein zou straffen en geen ander.
Als antwoord op (b) stel je boudweg, dat mensen nu niet meer gestraft worden om hun zonden; dan vraag ik of volgens jou het tweede gebod van de wet niet meer geldig is.

'Gij zult niet doden' betekent in de Wet van Christus: 'Gij zult uw broeder zo liefhebben dat gij bereid zijt zelfs uw leven voor hem te geven' (1 Joh. 3:16).

- 'Gij zult niet stelen' betekent in de Wet van Christus: 'Gij zult uw broeder zo liefhebben dat gij bereid zijt alwat gij bezit met hem te delen' (Ef. 4:28).

'Gij zult niet echtbreken' betekent in de Wet van Christus: 'Gij zult uw vrouw zo liefhebben dat gij bereid zijt zelfs uw leven voor haar te geven' (Ef. 5:25).

Wij zijn als gelovigen in Christus toch niet onder de wet, maar onder de genade (Rom. 6:14) vrijgemaakt van de Wet (Rom. 7:6)?
Wij staan ook volgens Paulus onder de 'wet van Christus' (1 Kor. 9:21; Gal. 6:2). De 'eis der wet' wordt vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest' (Rom. 8:4).
---knip--- On-topic blijven aub.
- Oswald Chambers -
Gesloten