Bagatelliseren is inderdaad niet nodig, maar een beetje nuchter nuanceren is wel goed. Want voor ons "oude volk" waren ook weer gemeenten met Godvruchtige mensen en die hielden helemaal geen dankdag. En natuurlijk mogen we naar iedere zondag (of doordeweekse dienst uitkijken, absoluut. Het is een bijzondere en fijne dag, waar we ook weer onderwezen mogen worden en samen mogen bidden en Hem aanbidden... En mis je dat verlangen, dan mag dat zeker vragen oproepen en een aandachtspunt zijn. Volgens mij wordt hier ook niet gezegd dat dat allemaal wel meevalt, het is alleen wel goed om daarnaast ook te beseffen dat de "nieuwtestamentische tempeldienst"zich niet beperkt tot de kerkdiensten, en God niet voor niets 1 rustdag per week heeft ingesteld. Er zijn mensen die zeggen: Het liefst zou ik iedere dag naar de kerk gaan. Dat is prachtig. Maar als dat het beste voor ons zou zijn had God ons toch wel 7 rustdagen per week gegeven? Ik denk dat dat wel een goede nuancering is voor uitspraken als "het liefst zou ik iedere dag naar de kerk gaan". Blijkbaar is Gods wil anders, geeft hij ons iedere week een rustdag, mogen we iedere dag bij Hem wonen en mogen we door de week aan de slag in de wereld. We moeten de Bijbelse balans tussen onderwezen worden en onderwijzen, rusten/bidden en werken enz wel in het oog houden.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
't Lijkt me overigens niet echt pastoraal om Mara's verzuchting dat het bij haar niet zo is zoals het zou moeten zijn te 'bagataliseren'. Als het geloof in beoefening is wil zie je zondag weer uit naar de volgende zondag en is het verlangen er om doordeweeks ook een dienst te bezoeken, hoorde je vroeger wel zeggen. Dus ga dan niet zeggen: Dat verlangen is ook niet zo nodig maar mocht het verlangen maar levendig zijn. Want één ding is waar: er is maar één gelukkig volk en dat is Gods volk. Arm in zichzelf maar een aangebonden leven aan de troon der genade. Dat is goed voor Mara, dat is goed voor ons allemaal.
Dankdag en biddag
Re: Dankdag
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oh, nog niet gedaan: Ik wil iedereen fijne en gezegende dienst(en) toewensen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Ik heb vanmorgen een lezing geluisterd en terwijl heb ik ook mijn werk gedaan. Terwijl ik de spinrag van mijn muren aan het halen was (iets aardser kan bijna niet) trof een uitspraak van de spreker mij zo dat ik alleen een stil dankgebed kon aanheffen. Zo werd mijn aardse huis even een heilige plek. Toen ik daarna door het dorp fietste om boodschappen te doen en al die herfstkleuren zag, die uitbundigheid van Gods schepping, dan wordt ik opnieuw vervuld met vreugde en dankbaarheid! En dan is het op zo'n moment ook dankdag. Maar de boodschappen zijn gewoon gehaald.eilander schreef:Dat ben ik met je eens. En tóch, je kunt je afvragen of het wel zo'n goed teken is om met allerlei andere dingen ook bezig te zijn.Mister schreef:Dankdag is een menselijke inzetting, die op zichzelf heel goed. Het is geen rustdag. Al mogen we wel naar de kerk en zien we er naar uit als het goed is. Wat niet betekent dat je ook niet andere zaken kunt doen.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
(...)
In de nabijheid van God zijn, dat is niet alleen maar zondags (en 1x per jaar op dankdag) in de kerk zitten, dat is ook tijdens je "gewone, aardse" bezigheden, je taak en roeping!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik heb mezelf kwetsbaar gemaakt, realiseer ik me nuAnder schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
't Lijkt me overigens niet echt pastoraal om Mara's verzuchting dat het bij haar niet zo is zoals het zou moeten zijn te 'bagataliseren'. Als het geloof in beoefening is wil zie je zondag weer uit naar de volgende zondag en is het verlangen er om doordeweeks ook een dienst te bezoeken, hoorde je vroeger wel zeggen. Dus ga dan niet zeggen: Dat verlangen is ook niet zo nodig maar mocht het verlangen maar levendig zijn. Want één ding is waar: er is maar één gelukkig volk en dat is Gods volk. Arm in zichzelf maar een aangebonden leven aan de troon der genade. Dat is goed voor Mara, dat is goed voor ons allemaal.

In het dagelijks leven wordt dat helaas ook bijna niet begrepen, dus zwijg je maar.
Maar dacht dat er hier wel herkenning zou zijn.
Het lijkt erop of iedereen het zo "in zn zak heeft zitten" en het eruit haalt als het nodig is.
Ik heb dat niet, integendeel, ik heb niks in mn zak zitten !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dank je wel Marnix !Marnix schreef:Oh, nog niet gedaan: Ik wil iedereen fijne en gezegende dienst(en) toewensen!
Juist aan armen wordt het Evangelie verkondigd.Mara schreef:Ik heb mezelf kwetsbaar gemaakt, realiseer ik me nuAnder schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
't Lijkt me overigens niet echt pastoraal om Mara's verzuchting dat het bij haar niet zo is zoals het zou moeten zijn te 'bagataliseren'. Als het geloof in beoefening is wil zie je zondag weer uit naar de volgende zondag en is het verlangen er om doordeweeks ook een dienst te bezoeken, hoorde je vroeger wel zeggen. Dus ga dan niet zeggen: Dat verlangen is ook niet zo nodig maar mocht het verlangen maar levendig zijn. Want één ding is waar: er is maar één gelukkig volk en dat is Gods volk. Arm in zichzelf maar een aangebonden leven aan de troon der genade. Dat is goed voor Mara, dat is goed voor ons allemaal.![]()
In het dagelijks leven wordt dat helaas ook bijna niet begrepen, dus zwijg je maar.
Maar dacht dat er hier wel herkenning zou zijn.
Het lijkt erop of iedereen het zo "in zn zak heeft zitten" en het eruit haalt als het nodig is.
Ik heb dat niet, integendeel, ik heb niks in mn zak zitten !
Gelukkig maar.
Tja, menselijke instellingen, maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me. Nou hele gezinnen is bij ons 's-morgens niet zeldzaam hoor. Er wordt echt nog wel vrij voor genomen. Niet door iedereen. M.n.de jeugd laat het afweten.Orchidee schreef:Het zijn allemaal menselijke inzettingen Gijs!Gijs83 schreef:
Nou dat gebeurt nogal eens. Ik snap eigenlijk gemeenten ook niet die alleen 's-middags en 's-avonds kerk en 's-morgens niet, wat je moet je dan doen. Werken? Hoe is dat er zo in geslopen, want ik denk dat het vroeger niet zo was?
En inderdaad, dan ga je gewoon werken, als er geen kerk is.
Ik heb bij een reformatorische instelling gewerkt, en daar moest je eerst 's morgens werken, en 's middags kreeg je een vrije middag.
Bij ons is er morgenochtend en avond dienst, maar de meesten komen alleen 's avonds.
's Morgens meestal wat moeders met kinderen, ( er is wel creche), en wat ouderen, maar hele gezinnen overdag is zeldzaam.
De diensten zijn zelfs op het laatste moment nog veranderd, want we zouden eerst 's morgens en 's middags dienst hebben...
Als er kerk is, begeer je toch, als het goed is, naar Gods huis op te gaan?Mister schreef:Dankdag is een menselijke inzetting, die op zichzelf heel goed. Het is geen rustdag. Al mogen we wel naar de kerk en zien we er naar uit als het goed is. Wat niet betekent dat je ook niet andere zaken kunt doen.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
(...)
Inderdaad Gijs, precies wat ik zegGijs83 schreef:Als er kerk is, begeer je toch, als het goed is, naar Gods huis op te gaan?Mister schreef:Dankdag is een menselijke inzetting, die op zichzelf heel goed. Het is geen rustdag. Al mogen we wel naar de kerk en zien we er naar uit als het goed is. Wat niet betekent dat je ook niet andere zaken kunt doen.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
(...)

Ik heb al aangegeven waarom ik de tekst "Aan de vruchten kent men de boom" noemde. Maar ik heb een beetje het idee dat je het niet wil snappen en wenst te blijven stellen dat ik anderen dingen opleg m.b.t. de dankdagviering. In onderhavige posting had ik aangegeven mijn moeite met het gebruik van het woord "dankdag" terwijl men "dankstond" bedoelt. Meer niet. In die posting stond ook dat het een niet beter is dan het ander. Er stond letterlijk "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". ik kan me ook volledig aansluiten bij de opmerking dat een echte dankstond voor God meer waard is dan een vleselijke dankdag met drie keer dienst. Toch meen jij in je reactie mij te moeten verwijten 1. minimalistich te zijn naar anderen, 2. onbijbelse geboden aan anderen voor te schrijven en 3. me te laten leiden door mijn eigen cultuur i.p.v. door de Bijbel.Marnix schreef:Als jij in een discussie op eens "aan de boom herkent men de vruchten" neerzet, zonder argumentatie, en ik maar moet raden wat je daarmee bedoelt in deze context, had je beter die tekst kunnen onderbouwen. Overigens had ik het goed ingedekt door te aan te geven dat ik de context niet begreep, tenzij je het zus en zo bedoelde. Maar goed, als die verwarring had voorkomen kunnen worden. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe je de door jou genoemde tekst in deze context wil toepassen, zou je dat kunnen uitwerken? Bedankt!Willem schreef:Oke. Dus als ik het goed begrijp ben ik verantwoordelijk voor de resultaten van jouw raden als je het niet begrijpt. Is genoteerd.Marnix schreef:Ik heb ook aangegeven dat ik niet snap waarom je met die tekst kwam zonder onderbouwing en in een vreemde context. Ik heb ook aangegeven dat ik dat niet snap, tenzij je het zo bedoelde als je aangaf. Als dat niet zo is gaat die reactie van mij ook niet op, en het bewijst maar weer dat je beter zo'n tekst kan onderbouwen ipv hem neergooien en de ander zelf maar moet raden wat je bedoelt.
Jij denkt dus anders over de dankdaginvulling dan ik. Dat is prima. Het zullen de vruchten zijn die zullen bewijzen of geestelijk de juiste dankdag/dankstond is beleefd. Of het nu gebeurd volgens mijn cultuur/manier of volgens jouw cultuur/manier. Als de juiste vruchten er zijn, is de manier - tenzij expliciet tegen de Bijbel ingaand - ook prima. Daarom stond het citaat er, om de verschillen niet weg te poetsen maar wel te nuanceren, het gaat ten diepste niet om de invulling van de dag maar om onze verhouding tot God. Dat was de bedoeling van het citaat: "Aan de vruchten kent men de boom"
Ik vindt het erg jammer dat jij, en anderen, het hebben geinterpreteerd als "veroordelend". Het is niet zo bedoeld en het staat er ook niet.
Vanwege hinderlijke hoest heb ik er maar vanaf gezien om vanmiddag te gaan en heb via audio server geluisterd.
ds v Heteren, Nehemia 8
LOVEN - WENEN - DANKEN
Ik ben erdoor getroost en gesterkt.
Het fijne was dat 1 van de kinderen halverwege thuiskwam en meeluisterde.
Naderhand zei hij dat vandaag op hyves DANKDAG het meest besproken onderwerp is !
ds v Heteren, Nehemia 8
LOVEN - WENEN - DANKEN
Ik ben erdoor getroost en gesterkt.
Het fijne was dat 1 van de kinderen halverwege thuiskwam en meeluisterde.
Naderhand zei hij dat vandaag op hyves DANKDAG het meest besproken onderwerp is !
Ik wil het wel snappen, maar ik snap het niet.Ik heb al aangegeven waarom ik de tekst "Aan de vruchten kent men de boom" noemde. Maar ik heb een beetje het idee dat je het niet wil snappen en wenst te blijven stellen dat ik anderen dingen opleg m.b.t. de dankdagviering. In onderhavige posting had ik aangegeven mijn moeite met het gebruik van het woord "dankdag" terwijl men "dankstond" bedoelt. Meer niet. In die posting stond ook dat het een niet beter is dan het ander. Er stond letterlijk "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". ik kan me ook volledig aansluiten bij de opmerking dat een echte dankstond voor God meer waard is dan een vleselijke dankdag met drie keer dienst. Toch meen jij in je reactie mij te moeten verwijten 1. minimalistich te zijn naar anderen, 2. onbijbelse geboden aan anderen voor te schrijven en 3. me te laten leiden door mijn eigen cultuur i.p.v. door de Bijbel.
Jij denkt dus anders over de dankdaginvulling dan ik. Dat is prima. Het zullen de vruchten zijn die zullen bewijzen of geestelijk de juiste dankdag/dankstond is beleefd. Of het nu gebeurd volgens mijn cultuur/manier of volgens jouw cultuur/manier. Als de juiste vruchten er zijn, is de manier - tenzij expliciet tegen de Bijbel ingaand - ook prima. Daarom stond het citaat er, om de verschillen niet weg te poetsen maar wel te nuanceren, het gaat ten diepste niet om de invulling van de dag maar om onze verhouding tot God. Dat was de bedoeling van het citaat: "Aan de vruchten kent men de boom"
Ik vindt het erg jammer dat jij, en anderen, het hebben geinterpreteerd als "veroordelend". Het is niet zo bedoeld en het staat er ook niet.
En voor de goede orde, ik heb jou geen minimalisme verweten, ik meen alleen uit jouw woorden op te maken dat je het minimalistisch vindt als mensen iets dankdag noemen en dan alleen 's avonds naar de kerk gaan. Je hebt dit vergeleken met Ananias en Safira, wat toch een erg serieuze zaak was.
En verder, bedankt voor het uitleggen van het citaat. Ik snap die nu pas en ben het met je uitleg eens. Maar ik snapte het zonder je uitleg niet, vandaag dat je zo'n citaat beter gelijk met uitwerking kan plaatsen, zoals je merkt voorkomt dat een hoop miscommunicatie

Kwam overigens ook een beetje door een opmerking als deze, waar het mee begon:
T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.
Het is voor mij vandaag dankdag en dat vieren we met een dienst vanavond. Maar ik kreeg het idee dat de verdere dag niet naar eigen nut en vermaak ingevuld mocht worden. Maar goed, het is opgehelderd en we zijn het denk ik grotendeels eens.
Vanmorgen Leviticus 23:33-43 over het loofhuttenfeest (Heel veel onderwijs gekregen)
Vanmiddag Psalm73 : 25 (Maar eigenlijk de hele Psalm, een preek die precies op tijd kwam als jullie begrijpen wat ik bedoel. )33 ¶ En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
34 Spreek tot de kinderen Israels, zeggende: Op den vijftienden dag van deze zevende maand zal het feest der loofhutten zeven dagen den HEERE zijn.
35 Op den eersten dag zal een heilige samenroeping zijn; geen dienstwerk zult gij doen.
36 Zeven dagen zult gij den HEERE vuurofferen offeren; op den achtsten dag zult gij een heilige samenroeping hebben, en zult den HEERE vuuroffer offeren; het is een verbodsdag; gij zult geen dienstwerk doen.
37 Dit zijn de gezette hoogtijden des HEEREN, welke gij zult uitroepen tot heilige samenroepingen, om den HEERE vuuroffer, brandoffer en spijsoffer, slachtoffer en drankofferen, elk dagelijks op zijn dag, te offeren;
38 Behalve de sabbatten des HEEREN, en behalve uw gaven, en behalve al uw geloften, en behalve al uw vrijwillige offeren, welke gij den HEERE geven zult.
39 Doch op den vijftienden dag der zevende maand, als gij het inkomen des lands zult ingegaderd hebben, zult gij des HEEREN feest zeven dagen vieren; op den eersten dag zal er rust zijn, en op den achtsten dag zal er rust zijn.
40 En op den eersten dag zult gij u nemen takken van schoon geboomte, palmtakken , en meien van dichte bomen, met beekwilgen ; en gij zult voor het aangezicht des HEEREN , uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn .
41 En gij zult dat feest den HEERE zeven dagen in het jaar vieren; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten; in de zevende maand zult gij het vieren.
42 Zeven dagen zult gij in de loofhutten wonen ; alle inboorlingen in Israel zullen in loofhutten wonen;
43 Opdat uw geslachten weten, dat Ik de kinderen Israels in loofhutten heb doen wonen , als Ik hen uit Egypteland uitgevoerd heb; Ik ben de HEERE, uw God!
44 Alzo heeft Mozes de gezette hoogtijden des HEEREN tot de kinderen Israels uitgesproken .
25 Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen!

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Nu begrijp mij helemaal verkeerd. Er zijn gewoon beroepen waar je die dagen niet zomaar vrij kunt nemen. Probeer dan op een andere dag een een nabijgelegen de diensten bij te wonen of zelf door preken te lezen of te beluisteren wat te overdenken, daar moet vast tijd voor zijn.vlinder schreef:Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen!