Vraag: is er een toeleidende weg voor de wedergeboorte?

refo

Bericht door refo »

schaap schreef:
Kaw schreef:FF een versimpeld voorbeeld:
Als ik tijdens ziekte op sterk aandringen van mijn ouders de dokter bel. Wie heeft dat dan gedaan? Was het belletje met de dokter dan aan komen waaien? Had ik dan dankzij mijzelf de dokter gebeld?
Ja, klopt. Alleen hier belt de dokter ons op. Hij klopt zelfs op onze deur..... :wink:
Nou...
Hij zendt goedertierenlijk verkondigers van goede boodschap. Maar dat zou Hij beter niet kunnen doen? Overbodig, zeg maar. Hij doet alles toch Zelf?
schaap

Bericht door schaap »

refo schreef:
schaap schreef:
Kaw schreef:FF een versimpeld voorbeeld:
Als ik tijdens ziekte op sterk aandringen van mijn ouders de dokter bel. Wie heeft dat dan gedaan? Was het belletje met de dokter dan aan komen waaien? Had ik dan dankzij mijzelf de dokter gebeld?
Ja, klopt. Alleen hier belt de dokter ons op. Hij klopt zelfs op onze deur..... :wink:
Nou...
Hij zendt goedertierenlijk verkondigers van goede boodschap. Maar dat zou Hij beter niet kunnen doen? Overbodig, zeg maar. Hij doet alles toch Zelf?
Ewwww... Ja dat is waar. :mrgreen:
Inderdaad mensen die beter zijn, die vertellen het voort etc..
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Pim schreef:Pim, wat stel jij je voor bij een bevinding waar “geen subjectieve elementen” in zitten? Volgens mij bestaat die niet.
Misschien is 'subjectief' niet het juiste woord. Wat ik bedoel is de vraag of je bevindingen zodanig objectief kan beschrijven dat IEDERE gelovige deze herkent.
Ik bedoel dus dat de een (nog) niet over zijn of haar Christus spreekt, omdat hij/zij iedere zondag hoort dat 'Gods volk door recht verlost wordt' en dat 'bedekte schuld nog geen vergeven schuld is', terwijl de ander al vanaf het eerste begin van het leven uit, met en door Christus spreekt over zijn of haar Zaligmaker. Kortom, staat de bevinding op zichzelf, of is deze beinvloedbaar door omgevingsfactoren.
Juist omdat je bevindingen níét zodanig objectief kunt beschrijven dat iedere gelovige deze herkent, zit er een element in, waardoor je deze niet slechts met ‘rationele’ argumenten kunt bewijzen.
Punt is dat door de Geest gewerkte bevinding altijd authentiek is. Probleem is echter, dat onze interpretatie fout kan zijn. Het mogen zien dat er vergeving is bij God, terwijl iemands geweten is nog niet tot rust gebracht door een gezicht op het volbrachte werk van Christus, wordt door sommigen wel genoemd ‘bedekte schuld is nog geen vergeven schuld’. Een ander zal daar misschien een andere benaming aan geven. Of geen benaming. Maar het gegeven zelf bestaat. Dit aan de prediking die iemand hoort toeschrijven, vind ik een beetje goedkoop.
jacob schreef:Het blijft voor mij toch een heel lastig verhaal.

Als ik goed begrijp vind jij, afgewezen, dat die wortel toch al geloof in zich heeft.
Stel jij dan ook dat er zonder Christus geen leven is?
Er is zonder Christus geen leven. Er is zonder Christus ook geen bekering. Dat betekent niet dat iemand die zich begint te bekeren, altijd al zicht heeft op het werk en de ‘functie’ van Christus. Toch wordt er in dat beginnende werk al zoetheid gesmaakt. En die zou er niet kunnen zijn, als het verzoenende werk van Christus niet ten grondslag lag aan deze bekering.
jacob schreef:Geloven is wel degelijk passief.

Ik vind de omschrijving van het hand ophouden typerend.

Het geloof is geschonken. Het geloof is alles van een Ander verwachten. Passiever kan het niet. Ik heb daarom ook moeite met het DOEN van geloven. Geloof is aanwezig of het is het niet.
Dan zit je toch aardig op de lijn van S.D. Post (wiens stukje ik wel kan onderschrijven).
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Christus Zelf spreekt tot Zijn discipelen: gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij
Deze mensen wisten van een Godswerk in hun leven: ze waren geroepen van hun vissersboot, vijgenboom, tolhuis, enz. Ze kenden Jezus wel als Koning en Profeet, maar nog niet in Zijn hogepriesterlijk bediening.
Zij hadden nog niet de Geest ontvangen, Die hen in alle waarheid zou leiden!
Ook niet, nee. Ze misten de Trooster, Die hen alles zal leren en indachtig maken, wat Jezus hun gezegd had.

Toch kenden ze Christus niet als het Lam Dat voor hun zonden ter slachting geleid zou worden.
Toen ze de Heilige Geest ontvingen, viel pas het volle licht op het werk van Christus. En zó gaat het toch nog als iemand tot geloof komt? Als het geloof doorbreekt en de Heilige Geest het stempel zet op Zijn eigen werk, gaat het licht op in de ziel en mag de zondaar het heilgeheim verstaan. En zo vindt hij rust.
Dat is de ‘normale’ stand van een NT-gelovige. Het hele NT is er vol van dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen hebben, dat ze vrede hebben met God, etc.
Tegenwoordig leven echter veel christenen onder de maat, zozeer, dat wat in het NT normaal is, nu door velen als een plus, als een bijna onbereikbare trap in de genade wordt gezien. Maar het is niet zo best als we al tot 'rust' zijn gekomen zonder dat we waarlijk de vrede van God hebben geproefd en gesmaakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat hij zo rust vindt wil toch nog niet zeggen dat hij pas gelooft op het moment dat hij die rust heeft gevonden? :)

En verder, wie dominee Post ook mag zijn... de Bijbel geeft aan dat het geloof niet passief is.... je wordt passief ertoe getrokken... maar dat is ook het enige, daarna wordt alles actief: bekering, geloof, werken / vurchten... volharding. De term "het geloof is passief" klopt dus voor geen kant.... alleen moet God het in ons werken, als het van ons af zou hangen wordt het niets... maar dat is heel wat anders dan beweren dat het geloof passief is.

Wat de dokter betreft, hij heeft een wat onortho-dokterse aanpak... Hij heeft er alles voor over om het medicijn tot genezing te regelen.... en vervolgens overtuigt Hij ons van het feit dat we ziek zijn en gebruikt daarvoor genezenen... Wie dat inziet en bij Hem aanklopt en zich afhankelijk weet van die heelmeester omdat alleen Hij je kan genezen, wordt genezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Steef Post lijkt toch aardig van Zondag 1 en Zondag 7 te zijn weggedreven. Hij noemt Christus wel, maar in het geloven lijkt Hij geen rol van betekenis meer te spelen. De boodschap is eigenlijk: je merkt het wel als het zover is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Christus Zelf spreekt tot Zijn discipelen: gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij
Deze mensen wisten van een Godswerk in hun leven: ze waren geroepen van hun vissersboot, vijgenboom, tolhuis, enz. Ze kenden Jezus wel als Koning en Profeet, maar nog niet in Zijn hogepriesterlijk bediening.
Zij hadden nog niet de Geest ontvangen, Die hen in alle waarheid zou leiden!
Ook niet, nee. Ze misten de Trooster, Die hen alles zal leren en indachtig maken, wat Jezus hun gezegd had.

Toch kenden ze Christus niet als het Lam Dat voor hun zonden ter slachting geleid zou worden.
In de Evangeliebeschrijvingen zijn daar veel "bewijzen" voor de vinden.
Bijvoorbeeld de bestraffing van Jezus door Petrus, als Hij Zijn lijden en sterven aankondigt: Heere, wees U genadig! dit zal U geenszins geschieden.
Of de bestraffing van de Emmausgangers:
Ik denk dat hier het verschil openbaar komt tussen een vleselijk en een geestelijk Christen. Het heeft er niet zo vele mee te maken of ze al geloofden of niet. 1 Corinthiërs 2:14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
een gelovig en gerechtvaardigd (wedergeboren) christen leeft, denkt en handelt nog (te) vaak als een vleselijk christen. Zo ook Petrus, die door Jezus bestraft wordt omdat hij de dngen des vleses bedenkt. Maar diezelfde Petrus zegt ook de dingen die des geestes zijn: Mattheüs 16:17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u [dat] niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Daarom worden wij aangespoord om te wandelen door de Geest, als kinderen van het Licht. (Ef 5:8)
schaap

Bericht door schaap »

Marnix schreef:Dat hij zo rust vindt wil toch nog niet zeggen dat hij pas gelooft op het moment dat hij die rust heeft gevonden? :)

En verder, wie dominee Post ook mag zijn... de Bijbel geeft aan dat het geloof niet passief is.... je wordt passief ertoe getrokken... maar dat is ook het enige, daarna wordt alles actief: bekering, geloof, werken / vurchten... volharding. De term "het geloof is passief" klopt dus voor geen kant.... alleen moet God het in ons werken, als het van ons af zou hangen wordt het niets... maar dat is heel wat anders dan beweren dat het geloof passief is.

Wat de dokter betreft, hij heeft een wat onortho-dokterse aanpak... Hij heeft er alles voor over om het medicijn tot genezing te regelen.... en vervolgens overtuigt Hij ons van het feit dat we ziek zijn en gebruikt daarvoor genezenen... Wie dat inziet en bij Hem aanklopt en zich afhankelijk weet van die heelmeester omdat alleen Hij je kan genezen, wordt genezen.
Ja helemaal mee eens:
Vaak klopt hij op je deur, soms kan er ook een ruitje sneuvelen....
Je hoeft trouwens niet eerst je huis op te ruimen... alle rotzooi moet toch door de Deur.
Ik zou zeggen: doe de deur open, want dan begint de schoonmaak. , kamertje voor kamertje. Ook is het mogelijk dat je na ontvangen genade noch een paar kamertjes gesloten houdt. En weer klopt Hij...
Dan kan je die deur toch niet meer dichthouden, toch?

Wat passiviteit betreft: het is maar net wat je passief noemt. Ik denk dat de meesten hier het er wel over eens zijn de zaligheid niet vanuit de mens komt of dat hij daar iets toe kan bijdragen, toch?
Sommige vinden het blijkbaar nodig om dit extra te beklemtonen, de bijbel doet dit niet! Je moet ook niet teveel gaan redeneren over wanneer en hoe precies, als dat belangrijk zou zijn dan had Paulus of een ander daar heus wel over geschreven.

Ik vind het daarom zo jammer dat in de kerk zoveel wordt geredeneerd, gerationaliseerd, volgens mij vergeet men dat het Pinkeren is geweest. Misschien daarom zo weinig vrucht? Al dat gedefinieer.

gr, een schaapje
refo

Bericht door refo »

Als je kamertjes schoon zijn heb je Hem niet meer nodig. De kamertjes blijven gewoon vies, maar God hangt daar iets voor. Zodat Hij het niet meer wil zien. Een mens blihft God nodig houden tot het huis wordt afgebroken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:
Pim schreef:
Afgewezen schreef:Pim, wat stel jij je voor bij een bevinding waar “geen subjectieve elementen” in zitten? Volgens mij bestaat die niet.
Misschien is 'subjectief' niet het juiste woord. Wat ik bedoel is de vraag of je bevindingen zodanig objectief kan beschrijven dat IEDERE gelovige deze herkent.
Ik bedoel dus dat de een (nog) niet over zijn of haar Christus spreekt, omdat hij/zij iedere zondag hoort dat 'Gods volk door recht verlost wordt' en dat 'bedekte schuld nog geen vergeven schuld is', terwijl de ander al vanaf het eerste begin van het leven uit, met en door Christus spreekt over zijn of haar Zaligmaker. Kortom, staat de bevinding op zichzelf, of is deze beinvloedbaar door omgevingsfactoren.
Juist omdat je bevindingen níét zodanig objectief kunt beschrijven dat iedere gelovige deze herkent, zit er een element in, waardoor je deze niet slechts met ‘rationele’ argumenten kunt bewijzen.
Punt is dat door de Geest gewerkte bevinding altijd authentiek is. Probleem is echter, dat onze interpretatie fout kan zijn. Het mogen zien dat er vergeving is bij God, terwijl iemands geweten is nog niet tot rust gebracht door een gezicht op het volbrachte werk van Christus, wordt door sommigen wel genoemd ‘bedekte schuld is nog geen vergeven schuld’. Een ander zal daar misschien een andere benaming aan geven. Of geen benaming. Maar het gegeven zelf bestaat. Dit aan de prediking die iemand hoort toeschrijven, vind ik een beetje goedkoop.
Of jij het al dan niet goedkoop vindt is niet ter sprake volgens mij. Het gaat er om te onderzoeken of er reden is om bepaalde bevindingen als normatief te verwerken in de prediking, want dat is wel wat er gebeurt!
De situatie die jij beschrijft over de 'bedekte schuld' is herkenbaar, hoewel ik denk dat bij de één het geweten langer onrustig kan zijn dan bij de ander.
Maar nu het punt: is het dan een taak van de predikant om dat stadium te beschrijven als kenmerk van de ware bekering, of is het een taak van de predikant om het geloofsoog te richten op het volbrachte werk van Christus en het geweten tot rust te brengen vanuit Gods Woord? M.i. duidelijk het laatste, maar het eerste is wat er in een deel van de reformatorische kerken wordt gepreekt en daar heb ik moeite mee. De misstanden en misvattingen van hen die Christus zoeken (misstanden omdat er nog niet geleefd wordt vanuit de kracht van Christus' bloed) worden tot standen verheven waarlangs iedereen moet gaan. Net zoiets als die 'raadgever' die Christen eerst langs de Sinaï stuurde op weg naar de Enge Poort. Christinne werd daarvoor bewaard en kreeg van Evangelist gelijk de aansporing zich naar de Enge Poort te spoeden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
schaap

Bericht door schaap »

refo schreef:Als je kamertjes schoon zijn heb je Hem niet meer nodig. De kamertjes blijven gewoon vies, maar God hangt daar iets voor. Zodat Hij het niet meer wil zien. Een mens blihft God nodig houden tot het huis wordt afgebroken.
Nee nee en nog eens nee! De kamertjes zullen zeker niet voor je dood schoon zijn. Als de deur open is dan is alles vergeven, maar juist wil God opruiming houden ook wel bekend onder de noemer heiligmaking, etc. Snappie?

Dus open die kamers!
schaap

Bericht door schaap »

schaap schreef:
refo schreef:Als je kamertjes schoon zijn heb je Hem niet meer nodig. De kamertjes blijven gewoon vies, maar God hangt daar iets voor. Zodat Hij het niet meer wil zien. Een mens blihft God nodig houden tot het huis wordt afgebroken.
Nee nee en nog eens nee! De kamertjes zullen zeker niet voor je dood schoon zijn. Als de deur open is dan is alles vergeven, maar juist wil God opruiming houden ook wel bekend onder de noemer heiligmaking, etc. Snappie?

Dus open die kamers!
Ik wil nog wat toevoegen, dit is namelijk wat de Heilige Geest in je doet. In Christenreis staat ook een mooi voorbeeld over die kamer met stof, door het water (heilige Geest) kan het vuil eruit geboend worden.
Dit gebeurt volgens mij pas wanneer de Heilige Geest in je is komen wonen. Dus eerst geloof.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Dat hij zo rust vindt wil toch nog niet zeggen dat hij pas gelooft op het moment dat hij die rust heeft gevonden? :)
Klopt. In deze tijd, waarin de Geest kennelijk minder krachtig werkt dan in tijden van opwekking, duurt het ‘traject’ alleen wat langer. Het is echter geen goede zaak, wanneer mensen al gaan ‘rusten’, voordat ze tot de ware rust gekomen zijn.
Marnix schreef:En verder, wie dominee Post ook mag zijn... de Bijbel geeft aan dat het geloof niet passief is.... je wordt passief ertoe getrokken.
Maar daarover gaat het nu juist in deze topic. En daar gaat het ook over in het stukje van S.D. Post.
Pim schreef:Maar nu het punt: is het dan een taak van de predikant om dat stadium te beschrijven als kenmerk van de ware bekering, of is het een taak van de predikant om het geloofsoog te richten op het volbrachte werk van Christus en het geweten tot rust te brengen vanuit Gods Woord? M.i. duidelijk het laatste, maar het eerste is wat er in een deel van de reformatorische kerken wordt gepreekt en daar heb ik moeite mee. De misstanden en misvattingen van hen die Christus zoeken (misstanden omdat er nog niet geleefd wordt vanuit de kracht van Christus' bloed) worden tot standen verheven waarlangs iedereen moet gaan. Net zoiets als die 'raadgever' die Christen eerst langs de Sinaï stuurde op weg naar de Enge Poort. Christinne werd daarvoor bewaard en kreeg van Evangelist gelijk de aansporing zich naar de Enge Poort te spoeden.
Een predikant is natuurlijk niet in staat om ‘het geloofsoog te richten op het volbrachte werk van Christus en het geweten tot rust te brengen’. Dat is het werk van de Geest. En wat een predikant in een concrete situatie moet preken, kan heel verschillend zijn. Want ook een predikant heeft de zalving van de Heilige Geest nodig. De uitdrukking dat ‘misstanden tot standen verheven worden’, zou ik niet van je willen overnemen. Wanneer Christus de Zijnen tot Zich trekt (Calvijn), is er in dat ‘traject’ toch geen sprake van misstanden? Iets anders is het wanneer mensen gaan rusten vóórdat ze de ware rust gevonden hebben en daarin gestijfd zouden worden door een bepaalde prediking. En dat laatste gebeurt, óók in preken van oudvaders!
Marnix

Bericht door Marnix »

schaap schreef:

Ja helemaal mee eens:
Vaak klopt hij op je deur, soms kan er ook een ruitje sneuvelen....
Je hoeft trouwens niet eerst je huis op te ruimen... alle rotzooi moet toch door de Deur.
Ik zou zeggen: doe de deur open, want dan begint de schoonmaak. , kamertje voor kamertje. Ook is het mogelijk dat je na ontvangen genade noch een paar kamertjes gesloten houdt. En weer klopt Hij...
Dan kan je die deur toch niet meer dichthouden, toch?

Wat passiviteit betreft: het is maar net wat je passief noemt. Ik denk dat de meesten hier het er wel over eens zijn de zaligheid niet vanuit de mens komt of dat hij daar iets toe kan bijdragen, toch?
Sommige vinden het blijkbaar nodig om dit extra te beklemtonen, de bijbel doet dit niet! Je moet ook niet teveel gaan redeneren over wanneer en hoe precies, als dat belangrijk zou zijn dan had Paulus of een ander daar heus wel over geschreven.

Ik vind het daarom zo jammer dat in de kerk zoveel wordt geredeneerd, gerationaliseerd, volgens mij vergeet men dat het Pinkeren is geweest. Misschien daarom zo weinig vrucht? Al dat gedefinieer.

gr, een schaapje
Helemaal mee eens... en dat je niets kan verdienen of bijdragen is iets totaal anders dan passiviteit :) Een drenkeling die een reddingsboei grijpt verdient daarmee zijn redding ook niet... We kunnen niets verdienen of bijdragen... het is alles door Christus... maar als we Hem afwijzen en de rug toekeren verspelen we wel zijn genade... wat hij om niet wil geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Grace

Bericht door Grace »

refo schreef:Als je kamertjes schoon zijn heb je Hem niet meer nodig.
Arme Zaligmaker heb je dan. Doe je niet tekort aan de kracht van Jezus bloed? Er is sprake van een nieuwe schepping beste refo. Het zou niet best zijn als je dezelfde bleef.
Je hebt Hem juist nodig....
refo

Bericht door refo »

Grace schreef:
refo schreef:Als je kamertjes schoon zijn heb je Hem niet meer nodig.
Arme Zaligmaker heb je dan. Doe je niet tekort aan de kracht van Jezus bloed? Er is sprake van een nieuwe schepping beste refo. Het zou niet best zijn als je dezelfde bleef.
Je hebt Hem juist nodig....
Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j.
Plaats reactie