Curatorium vergadering GerGem 2025

Posthoorn

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 10:37 en heel veel emiritaten / overlijdens, dus ik vraag me af hoe het er nu uit ziet qua leden per dominee
Door de vele emeriti hebben vakante gemeenten ook weer vaker dominee.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een dominee hebben is meer dan hem twee keer horen preken op zondag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refo

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 10:54 een dominee hebben is meer dan hem twee keer horen preken op zondag
Ik weet niet of dat klopt. In Gouda komt het daar wel op neer, in elk geval de laatste 38 jaar.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

refo schreef: 22 mei 2025, 11:22
Bertiel schreef: 22 mei 2025, 10:54 een dominee hebben is meer dan hem twee keer horen preken op zondag
Ik weet niet of dat klopt. In Gouda komt het daar wel op neer, in elk geval de laatste 38 jaar.
Herder en leraar, hoorde recent nog een intrede dat benadrukken, eerst herder (pastoraat) en dan leraar (prediking).
Ik kan het nog niet zo snel terugvinden in het formulier dat er voor het één meer nadruk zou moeten zijn dan voor het ander, maar een dominee, hoort ook onder de schapen te zijn.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Evangelist schreef: 22 mei 2025, 10:07
Job schreef: 21 mei 2025, 18:12
Evangelist schreef: 21 mei 2025, 18:04 2025: T. Hakvoort, P.C. Kok, K.K. de Wit
2024: G.J. van den Ende, S. de Vries
2023: L.J. van den Berge, W. van Ee, H.R. Keurhorst, B.J. Meulmeester, A.M.C. Westeneng
2022: K.L. Blok, D. de Jong
2021: W. de Jong, J. Kroon
2020: J. Janse, J.C. Kriekaart, R.T. Michielse
2019: A.E. Brijder, J.M. Evers, J.J. Hoogerbrug.
2018: M. Boersma, M.G. van Middendorp
2017: J. Beens, M.L. Dekker, L. van der Kuijl, P.J. de Raaf
2016: P.C. Vlot
2015: G.P. van Nieuw Amerongen
2014: H.J. Agteresch, M. Blok, H.E.P. Fortuijn
2013: E.J. Boudewijn, J.B. Huisman, J. de Kok, W. Mouw
2012: M.T. Al-Chalabi, M.H. Schot
2011: H. Brons, H. van der Heiden, W.A. Zondag
2010: P.D. den Haan, H.A. van Zetten
2009: P.G. Heijkamp, S.W. Janse, J. van Laar, C. van Ruitenburg
2008: A.T. Huijser
2007: A.P. Baaijens, R.A.M. Visser
2006: J. IJsselstein, S. Maljaars, G.W.S. Mulder
2005: K. Boeder, G. Bredeweg, J. van Rijswijk
2004: B. Labee
2003: G. Heijkamp, M. Joosse, A.J. de Waard
2002: J. van Belzen, L. Terlouw
2001: J.M.D. de Heer, G. van Manen
2000: E. Bakker, G. Beens
1999: G. Pater
1998: B.J. van Boven, G. Hoogerland, A. Verschuure
1997: A.A. Brugge, D.W. Tuinier
1996: D. de Wit
1995: C. Neele
1994: C. van Krimpen, J. Schipper, A. Schot
1993: 0
1992: W.J. Karels, G.J.N. Moens, A. Schreuder
1991: G.J. Baan, F. Mulder
1990: G. Clements, M. Karens, W. Silfhout, A. Vermeij
1989: J.B. Zippro
1988: C. de Jongste, W. Visscher
1987: C. Hogchem, P. Mulder
1986: 0
1985: C.A. van Dieren, G.M. de Leeuw, P. Melis
1984: W. Harinck
1983: P. van Ruitenburg
1982: G.J. van Aalst
1981: A.J. Gunst
1980: J. Beens
1979: B. van der Heiden, C.J. Meeuse
1978: M. Burggraaf, T.M. van Dijk, G. Mouw, C. Sonnevelt
1977: 0
1976: M. Golverdingen, J.J. Tanis
1975: A.B. van der Heiden, J. de Pater
Bedankt, hiermee toon je meer dan voldoende aan dat er geen vernauwing gaande is.
Vergelijk even de toelating van 1980-1985, 1990-1995, 2000-2005, 2010-2015 en 2020-2025 met elkaar: 8, 13, 13, 15, 17.
Precies, de oogst is beslist niet mager, hoe graag critici dat ook zouden willen doen geloven. Ik dacht even toen er toch drie waren aangenomen, de post van Narcis gedenkend: de foeteraars zullen er misschien zelfs van balen dat het er toch nog drie zijn geworden. Het slaat hen enige hagel uit handen. Want de conclusie moet bij verschillenden linksom of rechtsom toch altijd zijn, maakt niet uit waar het over gaat: de leiding van de GG is niet goed en deugt niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 22 mei 2025, 11:51 Precies, de oogst is beslist niet mager, hoe graag critici dat ook zouden willen doen geloven. Ik dacht even toen er toch drie waren aangenomen, de post van Narcis gedenkend: de foeteraars zullen er misschien zelfs van balen dat het er toch nog drie zijn geworden. Het slaat hen enige hagel uit handen. Want de conclusie moet bij verschillenden linksom of rechtsom toch altijd zijn, maakt niet uit waar het over gaat: de leiding van de GG is niet goed en deugt niet.
Enkel een statistiekje van de aantallen neerzetten levert niet heel veel informatie op. Je kunt dit bijvoorbeeld ook relateren aan de groei van het aantal gemeenteleden, het aantal dienstjaren dat ze kunnen vervullen (hoe ouder de student bij toelating, hoe minder dienstjaren) enz. Het lijkt me bij +x aantal vacante gemeentes gewoon niet juist om bij drie te zeggen dat de nood daarmee gelenigd is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

toch is het opvallend dat andere bijbelgetrouwe kerken (of delen ervan die van oudsher binnen de refobubbel bevinden) geen tekorten in predikanten hebben, ondanks ook een curatorium (CGK) of commissie van toelating (hervormde kerken).

Daarnaast begin jaren 80 was het ledental 20% lager dan nu (cijfers wikipedia) en met hetzelfde aantal aannames dan nu, is er werden net zo veel mensen aangenomen als nu.
Absolute aantal ja, relatief wordt er dan toch minderr aangenomen
refo

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 11:42
refo schreef: 22 mei 2025, 11:22
Herder en leraar, hoorde recent nog een intrede dat benadrukken, eerst herder (pastoraat) en dan leraar (prediking).
Ik kan het nog niet zo snel terugvinden in het formulier dat er voor het één meer nadruk zou moeten zijn dan voor het ander, maar een dominee, hoort ook onder de schapen te zijn.
Nee, dat is niet zo. Een predikant is in de eerste plaats leraar. In feite een huurling, die niet kan helpen als er gevaar dreigt. De goede Herder kan dat wel.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 11:58 toch is het opvallend dat andere bijbelgetrouwe kerken (of delen ervan die van oudsher binnen de refobubbel bevinden) geen tekorten in predikanten hebben, ondanks ook een curatorium (CGK) of commissie van toelating (hervormde kerken).

Daarnaast begin jaren 80 was het ledental 20% lager dan nu (cijfers wikipedia) en met hetzelfde aantal aannames dan nu, is er werden net zo veel mensen aangenomen als nu.
De GGiN en de OGG hebben wel weer een predikantentekort. Het ligt ook niet zozeer aan een curatorium maar aan de criteria die gesteld worden. Dat er criteria gesteld moeten worden is iedereen het wel over eens, ook overeenkomstig 1 Tim. 3.
Wat ik niet helemaal begrijp, begin jaren 80 (81-85) waren er dus 8 aangenomen en nu (21-25) 14, dat is relatief toch meer? Vergeleken met 1996 heeft de GG nu 10% meer leden, 91-95 zijn er 9 mannen toegelaten en nu 10 dus dat is allemaal redelijk in lijn met elkaar.
Verder kun je er denk ik vanuit gaan dat een dominee ongeveer 30 jaar dient. Wil je 150 gemeenten van een dominee voorzien dan zijn er dus 5 per jaar nodig en dan hou ik even geen rekening met het gegeven dat nogal wat gemeenten wel 2 dominees kunnen gebruiken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
2025 - 100.000 leden = +20% - 2021 - 2025 14 dominees aangenomen 0.00009%

het aantal aangenomen dominees op het totaal ledental is afgenomen, dus de verhouding is anders (en dan heb ik nog niet gehad over de verhouding links/rechts)
Dan zal het aantal leden per dominee ook omhoog zijn gegaan (wat in vergelijk met andere kerken al veel hoger was)
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 11:58 toch is het opvallend dat andere bijbelgetrouwe kerken (of delen ervan die van oudsher binnen de refobubbel bevinden) geen tekorten in predikanten hebben, ondanks ook een curatorium (CGK) of commissie van toelating (hervormde kerken).

Afhankelijk van hoe je de referentieperiode kiest kan je met de getallen alle kanten op. De keuzes zeggen vaak meer over de gebruiker dan over de statistiek.
Laatst gewijzigd door MGG op 22 mei 2025, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Binnen de GG is er gewoon blijdschap over het aannemen van drie studenten. Logisch. Het is toch mooi dat God nog mannen roept in dit kerkverband. Hij gaat dus door met zijn werk. Je kunt met allerlei cijfers en ideeën iets vinden van het curatorium, van de GG an sich of over de Theologische School. Ik vraag me af waar het vandaan komt. Dat kan heel verschillend zijn. In de GGiN is het tekort veel nijpender, in de OGG overigens ook. De HHK lijkt nu na 20 jaar de pubertijd wat achter zich te laten, daar zijn predikanten genoeg maar zijn veel losmakingen en is veel gedoe. In de CGK is verwarring en verwijdering.
Ik meen wel dat het predikantentekort in de GG verschillend wordt beleefd. Onze gemeente is vacant geworden en er is nog nauwelijks een zondag geweest of aanstaande waarin er niet minstens 1x een predikant voorgaat. Afgelopen zondag hadden we notabene 2 predikanten op 1 zondag. Ik ervaar geen nijpend predikantentekort omdat voor iemand die gezond van lijf en leden is in middelbare leeftijd een predikant is die je 2x per zondag ontmoet als hij voorgaat maar verder weinig ziet of spreekt. Toch is onze buurgemeente al vacant vanaf haar bestaan en daar is heel veel leesdienst. Ik vind het nog steeds wat apart dat een grote vacante gemeente zo enorm voorzien wordt van preekbeurten en kleine gemeenten veel minder. Maar wellicht is dat een geldkwestie, kleine gemeenten kunnen wellicht elke zondag een dominee niet betalen. Maar dat weet ik niet.
Verder is binnen de (O)GG(iN) de leesdienst een volwaardig alternatief geworden van de prediking van het Woord, al wordt het soms nog wel eens als een noodoplossing genoemd.
Tenslotte staan dominees veel minder op een voetstuk en moeten ze gewoon hun stinkende best doen en vooral normaal in het werk in de gemeente. Leden zijn kritischer, dominees moeten feedback kunnen ontvangen en daar ook wat mee kunnen doen. Dus het is niet zomaar alleen maar heerlijk om een predikant in de gemeente te hebben. Soms kan het ook een last zijn, kan ik me voorstellen. En dan komen we bij de geijkte uitspraak: beter om verlegen dan mee verlegen. Maar goed, RF heeft ook deze curatoriumvergadering weer overleefd. Nu straks weer de Kroon-de Jong spanning of wellicht gemeenten die dit tweetal niet appreciëren. We kunnen even twee weken uitblazen. O nee, er is al een eigenwijze gemeente in de Noordwesthoek van Nederland die deze week al een student op tweetal zet die nog helemaal geen kandidaat is. Blijft toch bijzonder volk, die GG-ers.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 22 mei 2025, 13:27

Afhankelijk van hoe je de referentieperiode kiest kan je met de getallen alle kanten op. De keuzes zeggen vaak meer over de gebruiker dan over de statistiek.
lekker bezig vriend MGG
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 13:30
MGG schreef: 22 mei 2025, 13:27

lekker bezig vriend MGG
Bedankt voor het compliment en het beantwoorden van mijn vraag ;).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 22 mei 2025, 13:27 Binnen de GG is er gewoon blijdschap over het aannemen van drie studenten. Logisch. Het is toch mooi dat God nog mannen roept in dit kerkverband. Hij gaat dus door met zijn werk. Je kunt met allerlei cijfers en ideeën iets vinden van het curatorium, van de GG an sich of over de Theologische School. Ik vraag me af waar het vandaan komt. Dat kan heel verschillend zijn. In de GGiN is het tekort veel nijpender, in de OGG overigens ook. De HHK lijkt nu na 20 jaar de pubertijd wat achter zich te laten, daar zijn predikanten genoeg maar zijn veel losmakingen en is veel gedoe. In de CGK is verwarring en verwijdering.
Ik meen wel dat het predikantentekort in de GG verschillend wordt beleefd. Onze gemeente is vacant geworden en er is nog nauwelijks een zondag geweest of aanstaande waarin er niet minstens 1x een predikant voorgaat. Afgelopen zondag hadden we notabene 2 predikanten op 1 zondag. Ik ervaar geen nijpend predikantentekort omdat voor iemand die gezond van lijf en leden is in middelbare leeftijd een predikant is die je 2x per zondag ontmoet als hij voorgaat maar verder weinig ziet of spreekt. Toch is onze buurgemeente al vacant vanaf haar bestaan en daar is heel veel leesdienst. Ik vind het nog steeds wat apart dat een grote vacante gemeente zo enorm voorzien wordt van preekbeurten en kleine gemeenten veel minder. Maar wellicht is dat een geldkwestie, kleine gemeenten kunnen wellicht elke zondag een dominee niet betalen. Maar dat weet ik niet.
Verder is binnen de (O)GG(iN) de leesdienst een volwaardig alternatief geworden van de prediking van het Woord, al wordt het soms nog wel eens als een noodoplossing genoemd.
Tenslotte staan dominees veel minder op een voetstuk en moeten ze gewoon hun stinkende best doen en vooral normaal in het werk in de gemeente. Leden zijn kritischer, dominees moeten feedback kunnen ontvangen en daar ook wat mee kunnen doen. Dus het is niet zomaar alleen maar heerlijk om een predikant in de gemeente te hebben. Soms kan het ook een last zijn, kan ik me voorstellen. En dan komen we bij de geijkte uitspraak: beter om verlegen dan mee verlegen. Maar goed, RF heeft ook deze curatoriumvergadering weer overleefd. Nu straks weer de Kroon-de Jong spanning of wellicht gemeenten die dit tweetal niet appreciëren. We kunnen even twee weken uitblazen. O nee, er is al een eigenwijze gemeente in de Noordwesthoek van Nederland die deze week al een student op tweetal zet die nog helemaal geen kandidaat is. Blijft toch bijzonder volk, die GG-ers.
de geijkte uitspraak kan ik niet als bijbels zien!
Plaats reactie