Ik vermoed zomaar dat ik het hier hardgrondig mee eens ben. Mijn hand in eigen boezem stekende.Ad Anker schreef:Reformatorisch Nederland heeft zichzelf in de afgelopen jaren gesloopt. De wereld maakt het nu af. Wellicht het begin van het herstel van Neerlands kerk.
Artikel 23 in de media
Re: Artikel 23 in de media
Vestzak, broekzak. De kerk wordt mede gefinancierd door dezelfde gezinnen.Hollander schreef:Als je het individueel bekijkt wel. Ik denk meer vanuit het geheel van de christelijke gemeenschap, ofwel de drieslag gezin-school-kerk. Zolang er miljoenen en miljoenen per jaar in luxueuze kerkgebouwen gestopt kan worden of tal van uitgaven nog op grote en kleine luxeproducten gericht is, geloof ik niet zo snel dat iets in deze orde van grootte onmogelijk is.
Wij hebben zeven kinderen tegelijk op school gehad, dus tel maar uit, de oudste op vo, de jongste op de basisschool,Hollander schreef:Als je het individueel bekijkt wel. Ik denk meer vanuit het geheel van de christelijke gemeenschap, ofwel de drieslag gezin-school-kerk. Zolang er miljoenen en miljoenen per jaar in luxueuze kerkgebouwen gestopt kan worden of tal van uitgaven nog op grote en kleine luxeproducten gericht is, geloof ik niet zo snel dat iets in deze orde van grootte onmogelijk is.Ambtenaar schreef:Stel je hebt drie kinderen, twee op de basisschool en een op de middelbare school. Dan moet je opeens €17000 per jaar ophoesten. Lijkt me dat de meeste mensen dat niet kunnen.Hollander schreef:Zoals ik al ]Dat zou ik niet te stellig willen overnemen. Vandaar mijn laatste zin: hoeveel heb je over voor...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Klopt, dus voor het collectief zal dat geld niet zo zeer het probleem zijn. Alleen betekent dat wel forse offers voor het totaal van de christelijke gemeenschap. En ja, dat gaat pijn doen als het rechtstreeks de opgebouwde welvaart raakt. Nu is het voordeel dat voor een pelgrim welvaart ook maar een zeer relatief begrip is (hoop ik, toch?).Ambtenaar schreef:Vestzak, broekzak. De kerk wordt mede gefinancierd door dezelfde gezinnen.Hollander schreef:Als je het individueel bekijkt wel. Ik denk meer vanuit het geheel van de christelijke gemeenschap, ofwel de drieslag gezin-school-kerk. Zolang er miljoenen en miljoenen per jaar in luxueuze kerkgebouwen gestopt kan worden of tal van uitgaven nog op grote en kleine luxeproducten gericht is, geloof ik niet zo snel dat iets in deze orde van grootte onmogelijk is.
Terzijde, weer een extra argument om de kerkelijke verdeeldheid spoedig ook organisatorisch te gaan verminderen.
Misschien moeten we eerst wat voorrechten kwijtraken voordat we als christenen weer werk gaan maken van de eenheid die God ons geboden heeft.
Wat dat betreft ben ik het dus wel met @Ad Anker eens.
Wat dat betreft ben ik het dus wel met @Ad Anker eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vergeet het maar. Denk je echt dat je mag discrimineren als je het maar zelf betaalt?Hollander schreef:Zoals ik al eerder zei kunnen wel geldpotjes opgebouwd gaan worden om weer echt een drieslag tussen gezin-school-kerk te gaan slaan. Als het aan de huidige koers ligt, dan gaan we het nog meemaken dat reformatorische (en misschien ook de protestants-christelijke) scholen niet meer gesubsidieerd gaan worden. En dan is de vraag hoeveel we als christenen over hebben voor reformatorisch en/of protestants-christelijk onderwijs.Habitat schreef:https://nos.nl/artikel/2356876-meerderh ... holen.html
Gods Woord naspreken vergelijken met discrimeren is al ernstig genoeg.refo schreef:Vergeet het maar. Denk je echt dat je mag discrimineren als je het maar zelf betaalt?

Open toelatingsbeleid is echt niet het probleem. Er zijn weinig niet-Christenen die er maar over denken om hun kind naar een reformatorische school te doen (misschien een verdwaalde moslim, die seculier onderwijs erger vind dan reformatorisch onderwijs). Er zijn al genoeg Christelijke scholen die hun identiteit wel vasthouden die al een open toelatingsbeleid hebben.
Mocht de verdwaalde niet-Christen toch komen dan komt het zendingsveld naar je toe. Ouders die hun kinderen onder het Evangelie brengen. Dat is ook iets om dankbaar voor te zijn.
Het is verder wel heel duidelijk dat ook veel kamerleden echt geen benul meer hebben van wat de filosofie is achter bepaalde wetten. Ze zien onderwijs als iets wat de overheid regelt en waar de ouders bij staan. Zelfs in het Europese mensenrechtenconvernant is duidelijk dat onderwijs zo lang niet gezien werd. Het afbreken van vrijheid van onderwijs komt dicht in de buurt van het ontnemen van zeggenschap door ouders, wat tegen dit convenant ingaat. Maar verklaringen van mensenrechten zijn er blijkbaar alleen om anderen op de vingers te tikken, niet om jezelf te beperken.
Mocht de verdwaalde niet-Christen toch komen dan komt het zendingsveld naar je toe. Ouders die hun kinderen onder het Evangelie brengen. Dat is ook iets om dankbaar voor te zijn.
Het is verder wel heel duidelijk dat ook veel kamerleden echt geen benul meer hebben van wat de filosofie is achter bepaalde wetten. Ze zien onderwijs als iets wat de overheid regelt en waar de ouders bij staan. Zelfs in het Europese mensenrechtenconvernant is duidelijk dat onderwijs zo lang niet gezien werd. Het afbreken van vrijheid van onderwijs komt dicht in de buurt van het ontnemen van zeggenschap door ouders, wat tegen dit convenant ingaat. Maar verklaringen van mensenrechten zijn er blijkbaar alleen om anderen op de vingers te tikken, niet om jezelf te beperken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Lilian1975
@Ad. Hoe zie jij dat voor je?Hollander schreef:Ik vermoed zomaar dat ik het hier hardgrondig mee eens ben. Mijn hand in eigen boezem stekende.Ad Anker schreef:Reformatorisch Nederland heeft zichzelf in de afgelopen jaren gesloopt. De wereld maakt het nu af. Wellicht het begin van het herstel van Neerlands kerk.
Ikzelf heb in mijn jeugd op een reformatorische basisschool gezeten met een open beleid. Mijn ouders hoefden alleen de regels te respecteren. Via die weg heb ik gehoord over dat ik bekeerd moest worden. Hoorde ik over zonde en genade. Waar ik het thuis niet hoorde. Er zat ook een moslim kindje in mijn klas.
Ook hij leerde de psalmen.
Ik heb het altijd als de leiding van God gezien dat ik op die school terecht kwam. En Hij heeft het ook willen gebruiken. Op een wonderlijke wijze. Want het was tegelijkertijd juist ook de beeldvorming via het reformatorische wereldje. Van leeftijdgenoten/docenten en wat ik er van meekreeg. Wat een mist gaf. Verwarring. En duisternis.
Later is de school opgeheven omdat de eigen achterban er nauwelijks meer was. Ieder trok de stad uit.
Zelf als leerkracht op school met de Bijbel gewerkt. Met kerkelijke en onkerkelijke kinderen. Ook op het (reformatorische) SBO waar ik werkte zaten er die je niet op een gemiddelde refoschool verwacht. Zaaien! Een akker wat niet potdicht zat. Zo heb ik het ervaren.
Onze eigen kinderen puur reformatorische scholen. Mijn ervaringen/teleurstellingen zijn bekend. Los van het feit dat er ook docenten zijn die anders laten zien. Heus.
Reformatorisch onderwijs is een verworven recht geworden in plaats van een diepgeworteld besef dat onze scholen planthoven van Christus zijn.
Het Christelijk onderwijs kent een open toelatingsbeleid. Het gesloten toelatingsbeleid is een vorm van hoogmoed geworden wat zich nu tegen ons keert.
Het wijzen op wat het wel is, het voorleven van de vruchten van de Geest uit Galaten 5, heeft plaats gemaakt voor het zich terugtrekken en het wijzen op wat het niet is, gevoed door hier een regel, daar een regel, een eigen lesmethode etc.
Als al de franje verdwijnt, onze eigengerechtigheid wordt afgebroken zal blijken wat er binnen ons reformatorisch onderwijs werkelijk van en voor Christus was. En dat zal ons verrassen. Daar hoop ik dan maar op.
Het Christelijk onderwijs kent een open toelatingsbeleid. Het gesloten toelatingsbeleid is een vorm van hoogmoed geworden wat zich nu tegen ons keert.
Het wijzen op wat het wel is, het voorleven van de vruchten van de Geest uit Galaten 5, heeft plaats gemaakt voor het zich terugtrekken en het wijzen op wat het niet is, gevoed door hier een regel, daar een regel, een eigen lesmethode etc.
Als al de franje verdwijnt, onze eigengerechtigheid wordt afgebroken zal blijken wat er binnen ons reformatorisch onderwijs werkelijk van en voor Christus was. En dat zal ons verrassen. Daar hoop ik dan maar op.
Dat is een ander hoofdstuk. Als het er van komt dat de schoolbesturen niet meer mogen discrimineren op bepaalde punten (wat je daar verder over mag vinden en of dat grondwettelijk is of niet. ), dan zal dat ook niet mogen in een particuliere instelling.Hollander schreef:Gods Woord naspreken vergelijken met discrimeren is al ernstig genoeg.refo schreef:Vergeet het maar. Denk je echt dat je mag discrimineren als je het maar zelf betaalt?
Enkele jaren geleden onderzoek hiernaar gedaan, kwam toen uit op circa 6000 euro per leerling en dat was excl. Kosten voor het schoolgebouw, die worden immers direct door de gemeente gedragen.Ambtenaar schreef:Basisschool kost zo'n €5000 per kind per jaar en middelbare school zo'n €7000.Jantje schreef: Als het in Amerika en Canada kan, kan dat hier ook.
Het is gewoon een kwestie van er op tijd op voorbereid zijn en er nu al rekening mee houden tijdens de zondagse collecten.
Dat lijkt me niet mogelijk om te financieren. Je kunt niet zomaar je uitgaven met aanpassen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
- Verbannen
Toch is er ook een voorbeeld bekend van een Veluwse Gereformeerde Gemeente die probeerde een reformatorische school te stichten omdat de christelijke school met een ruim toelatingsbeleid in het betreffende dorp [later toegevoegd: in de ogen van de kerkenraad] niet zuiver genoeg was in de (uitwendige) leer.parsifal schreef:Open toelatingsbeleid is echt niet het probleem. Er zijn weinig niet-Christenen die er maar over denken om hun kind naar een reformatorische school te doen (misschien een verdwaalde moslim, die seculier onderwijs erger vind dan reformatorisch onderwijs). Er zijn al genoeg Christelijke scholen die hun identiteit wel vasthouden die al een open toelatingsbeleid hebben.
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 nov 2020, 23:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Volgens sommigen dan.
-
- Verbannen
Uiteraard. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zal het nog aanpassen.
Geheel eens.Ad Anker schreef:Reformatorisch Nederland heeft zichzelf in de afgelopen jaren gesloopt. De wereld maakt het nu af. Wellicht het begin van het herstel van Neerlands kerk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje