Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
HHK Barneveld: hierboven wordt geschreven dat er overkomst is uit de GG’s Barneveld en, denk ik Kootwijk?. Wel bijzonder dat je geen teruggang in ledenaantallen ziet op de GG site. Veel natuurlijke aanwas?
Ook uit Kootwijkerbroek/Kootwijk is/was veel aanwas. Nadat dominee Jongejan weg is, is de toestroom erg verminderd. Veel mensen zijn nog ingeschreven in de gereformeerde gemeente, ook heeft de ger gem veel natuurlijke aanwas (veel geboortes). Hier zie je nog vaak gezinnen van 8-15 kinderen, al word het in de jongere generatie wel minder.Jan Vogel schreef:HHK Barneveld: hierboven wordt geschreven dat er overkomst is uit de GG’s Barneveld en, denk ik Kootwijk?. Wel bijzonder dat je geen teruggang in ledenaantallen ziet op de GG site. Veel natuurlijke aanwas?
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]
Om je vragen één voor één te beantwoorden.Jongere schreef: Wat ik in dit topic heel intrigerend vind, is dat de bovenstaande ervaring door anderen radicaal tegenovergesteld wordt ervaren. Iemand schreef zoiets als: 'sinds de overkomst van veel GG-ers naar onze gemeente is de tolerantie verdwenen die er eerst was; je ziet geen vrouwen in broek meer en iedereen draagt een hoed.'
Hoe kan het dat deze ervaringen zo anders zijn? Zou dit per plaats zo sterk kunnen verschillen? Of is het aannemelijker dat nieuwkomers altijd de "schuld" krijgen van dit soort veranderingen in een gemeente?
Hoe kan het dat deze ervaringen zo anders zijn?
Op verschillende plaatsten en op verschillende momenten maken verschillende mensen andere keuzes. Sommigen bevrijden zich van een knellend wettisch juk en gooien alle regels overboord. Tenslotte zijn we nu hervormd, daar mag meer.
Bij anderen is sprake van heilsbegeerte. Een voorwaardelijke prediking wordt ingeruild voor een meer evangelische prediking. Bij hen is geen sprake van verzet tegen regels, maar een voegen naar het gezag van de kerkenraad.
Van vroeger uit (zo'n 16 jaar terug) ken ik de uitspraak van een hervormde predikant: "als gergemmers in de hervormde kerk komen, dan denken ze in de speeltuin terecht te zijn gekomen". Dat was het plaatselijke probleem van GB Dordrecht.
Aanvullend kan worden opgemerkt dat onder een jongere groep kerkwisselaars er in eerste instantie sprake kan zijn van keuzes tegen de ouderlijke opvoeding, maar naar gelang ze meer in het gareel gaan lopen, vallen ze terug op identitaire zaken die ze vanuit hun eigen kerkverband hebben meegekregen. En dan krijg je een behoorlijke ruis op te lijn als het gaat om bijvoorbeeld de verhouding doop, belijdenis, avondmaal.
Zou dit per plaats zo sterk kunnen verschillen?
Ik denk dat het met de mensen te maken heeft. Niet per plaats.
Of is het aannemelijker dat nieuwkomers altijd de "schuld" krijgen van dit soort veranderingen in een gemeente?
Dit is zeker waar. Angst voor nieuwkomers is een sociaal verschijnsel wat in allerlei maatschappelijke verbanden optreedt. Ook in de kerk. Zo worden in onze gemeente ook vaak beschuldigingen ingebracht tegen de invloed van hen die GG zijn geweest, terwijl de personen binnen de kerkenraad die deze blaam zou treffen al levenslang of al voor dertig jaar hervormd zijn.
Ik denk dat het juist wel per plaats verschillend kan zijn, door het verschillende karakter van de hervormde gemeenten. Een meer oppervlakkige prediking gaat niet zelden gepaard met een lossere levensstijl. Wie dus bevrijd zoekt te worden van een knellend wettisch juk, kan zomaar in een andere gemeente terecht komen als degene die juist vanuit een 'heilsbegeerte' naar een duidelijker prediking zoekt.
Drijfveren zijn inderdaad heel wisselend.Herman schreef:
Om je vragen één voor één te beantwoorden.
Hoe kan het dat deze ervaringen zo anders zijn?
Op verschillende plaatsten en op verschillende momenten maken verschillende mensen andere keuzes. Sommigen bevrijden zich van een knellend wettisch juk en gooien alle regels overboord. Tenslotte zijn we nu hervormd, daar mag meer.
Bij anderen is sprake van heilsbegeerte. Een voorwaardelijke prediking wordt ingeruild voor een meer evangelische prediking. Bij hen is geen sprake van verzet tegen regels, maar een voegen naar het gezag van de kerkenraad.
Van vroeger uit (zo'n 16 jaar terug) ken ik de uitspraak van een hervormde predikant: "als gergemmers in de hervormde kerk komen, dan denken ze in de speeltuin terecht te zijn gekomen". Dat was het plaatselijke probleem van GB Dordrecht.
Aanvullend kan worden opgemerkt dat onder een jongere groep kerkwisselaars er in eerste instantie sprake kan zijn van keuzes tegen de ouderlijke opvoeding, maar naar gelang ze meer in het gareel gaan lopen, vallen ze terug op identitaire zaken die ze vanuit hun eigen kerkverband hebben meegekregen. En dan krijg je een behoorlijke ruis op te lijn als het gaat om bijvoorbeeld de verhouding doop, belijdenis, avondmaal.
Zou dit per plaats zo sterk kunnen verschillen?
Ik denk dat het met de mensen te maken heeft. Niet per plaats.
Of is het aannemelijker dat nieuwkomers altijd de "schuld" krijgen van dit soort veranderingen in een gemeente?
Dit is zeker waar. Angst voor nieuwkomers is een sociaal verschijnsel wat in allerlei maatschappelijke verbanden optreedt. Ook in de kerk. Zo worden in onze gemeente ook vaak beschuldigingen ingebracht tegen de invloed van hen die GG zijn geweest, terwijl de personen binnen de kerkenraad die deze blaam zou treffen al levenslang of al voor dertig jaar hervormd zijn.
Ik denk zelf dat degenen die vanwege theologische redenen overstappen veelal meer opgaan in de nieuwe gemeente. Degenen die vanwege vormen/regels weggaan willen nogwel eens meerdere malen doorschuiven.
Lokaal zie ik steeds meer jonge gezinnen van hhk naar pkn verschuiven.
Die zijn vaak ook in 2004 met gezin/familie meegegaan en maken nu als zelfstandig gezin een andere keus.
Lokaal wordt de hhk ook flink gevoed door nieuwe leden uit omringende plaatsen. Wat wel als gevolg heeft dat een dorpsgemeente een regiogemeente wordt. Ook dat doet iets met beleving, sociale controle en gemeenteopbouw.
Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
Kand. Vugt (nu predikant in HHK Kruiningen) heeft onderzoek naar dit verschijnsel gedaan, en ook uit dat onderzoek is gebleken dat er binnen de HHK veel 'gefrustreerde' gergemmers zitten die de HHK inderdaad als speeltuin zien. Zijn advies is ook om het eerst maar eens een paar jaar rustig aan te zien.
Kand. Vugt (nu predikant in HHK Kruiningen) heeft onderzoek naar dit verschijnsel gedaan, en ook uit dat onderzoek is gebleken dat er binnen de HHK veel 'gefrustreerde' gergemmers zitten die de HHK inderdaad als speeltuin zien. Zijn advies is ook om het eerst maar eens een paar jaar rustig aan te zien.
Dit is wel een hele forse quote, maar het is niet verkeerd om mensen "te laten" acclimatiseren. Anderzijds ken ik genoeg mensen die rechtstreeks van GG naar PKN over zijn gegaan en na enkele jaren probleemloos hun taak in verenigingen en kerkenraad invullen.wfloor schreef:Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
- Wandelende
- Inactief
Ik kan mij niet voorstellen dat de HHK door GerGemmers als 'speeltuin' wordt gezien.wfloor schreef:Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
Daarnaast vind ik het heel verstandig om nieuwe gemeenteleden niet zomaar een 'functie' te geven binnen een gemeente. Daar moet je ingroeien door een gemeente te leren kennen. Zeker in het geval van een overstap uit een ander kerkverband, maar net zo goed als je binnen hetzelfde kerkverband naar een andere gemeente gaat.
(~)
In de hhg Barneveld kan ik veel mensen (50-100) opnoemen die 2-3 jaar naar de hhk kwamen en toen naar de pkn zijn overgeschreven. Maar er zijn ook veel ger gemmers die wel blijven in de hhk of rechtstreeks naar de pkn zijn gegaan. Bijvoorbeeld in Ermelo: daar heb je geen hhk, daar gaan best veel mensen rechtstreeks naar de pkn (nieuwe kerk).Reforok schreef:Dit is wel een hele forse quote, maar het is niet verkeerd om mensen "te laten" acclimatiseren. Anderzijds ken ik genoeg mensen die rechtstreeks van GG naar PKN over zijn gegaan en na enkele jaren probleemloos hun taak in verenigingen en kerkenraad invullen.wfloor schreef:Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
@wfloor. In de HHK van Kruiningen kunnen Gergemmers bij de huidige predikant veel sneller en makkelijker lid worden dan in de periode van de vorige predikant. De periode om rustig aan te zien is daar lang geen paar jaar, eerder een paar maanden.
- Wandelende
- Inactief
@Paul, je gebruikt best vaak de woorden "veel mensen", nu noem je het drie keer en één keer incl. getallen. Wat je noemt over Ermelo kan ik niet verifiëren, alleen wanneer ik de groeicijfers van Ermelo (gergeminfo.nl) bekijk, dan vraag ik mij werkelijk af hoeveel die "veel mensen" in werkelijkheid zijn.Paul schreef:In de hhg Barneveld kan ik veel mensen (50-100) opnoemen die 2-3 jaar naar de hhk kwamen en toen naar de pkn zijn overgeschreven. Maar er zijn ook veel ger gemmers die wel blijven in de hhk of rechtstreeks naar de pkn zijn gegaan. Bijvoorbeeld in Ermelo: daar heb je geen hhk, daar gaan best veel mensen rechtstreeks naar de pkn (nieuwe kerk).Reforok schreef:Dit is wel een hele forse quote, maar het is niet verkeerd om mensen "te laten" acclimatiseren. Anderzijds ken ik genoeg mensen die rechtstreeks van GG naar PKN over zijn gegaan en na enkele jaren probleemloos hun taak in verenigingen en kerkenraad invullen.wfloor schreef:Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
(~)
Is hier ook sprake van invloed/aantrekkingskracht van voormalig predikant Ds. Van de Kamp (voorheen GGiN ambtsdrager)?Paul schreef:Het verschilt. Er zijn plaatsen waar heel de gemeente hhk werd, daar is niks veranderd. In de hhg te Barneveld bestaat MEER dan de helft uit (o)gg(in). Wanneer je nu geen hoed draagt (structureel) wordt dat als uitdagend en provocerend gezien. Op de kerkpleinmarkt kun je ook beter niet met een broek aankomen...Jongere schreef:Wat ik in dit topic heel intrigerend vind, is dat de bovenstaande ervaring door anderen radicaal tegenovergesteld wordt ervaren. Iemand schreef zoiets als: 'sinds de overkomst van veel GG-ers naar onze gemeente is de tolerantie verdwenen die er eerst was; je ziet geen vrouwen in broek meer en iedereen draagt een hoed.'Paul schreef:In onze hervormde gemeente zijn degene due uit de gereformeerde gemeente komen degene die: een broek dragen, geen hoed en liturgische veranderingen willen. In onze hervormde gemeente is daar gehoor aan gegeven. In de hhg van Barneveld komen ook veel mensen uit de gereformeerde gemeente. Maar ze kwamen met grote aantallen, daardoor nemen ze hun cultuur mee. In de pkn gemeente komen ze hier in mindere mate.
Hoe kan het dat deze ervaringen zo anders zijn? Zou dit per plaats zo sterk kunnen verschillen? Of is het aannemelijker dat nieuwkomers altijd de "schuld" krijgen van dit soort veranderingen in een gemeente?
Jazeker, dat heeft zeker invloed.Curie schreef:Is hier ook sprake van invloed/aantrekkingskracht van voormalig predikant Ds. Van de Kamp (voorheen GGiN ambtsdrager)?Paul schreef:Het verschilt. Er zijn plaatsen waar heel de gemeente hhk werd, daar is niks veranderd. In de hhg te Barneveld bestaat MEER dan de helft uit (o)gg(in). Wanneer je nu geen hoed draagt (structureel) wordt dat als uitdagend en provocerend gezien. Op de kerkpleinmarkt kun je ook beter niet met een broek aankomen...Jongere schreef:Wat ik in dit topic heel intrigerend vind, is dat de bovenstaande ervaring door anderen radicaal tegenovergesteld wordt ervaren. Iemand schreef zoiets als: 'sinds de overkomst van veel GG-ers naar onze gemeente is de tolerantie verdwenen die er eerst was; je ziet geen vrouwen in broek meer en iedereen draagt een hoed.'Paul schreef:In onze hervormde gemeente zijn degene due uit de gereformeerde gemeente komen degene die: een broek dragen, geen hoed en liturgische veranderingen willen. In onze hervormde gemeente is daar gehoor aan gegeven. In de hhg van Barneveld komen ook veel mensen uit de gereformeerde gemeente. Maar ze kwamen met grote aantallen, daardoor nemen ze hun cultuur mee. In de pkn gemeente komen ze hier in mindere mate.
In Ermelo gaat het niet om hele grote aantallen, maar de stap van ger gem naar pkn wordt daar wel regematig gemaakt, maar waarschijnlijk niet opvallend veel. Mijn familie zat/zit in de gereformeerde gemeente daar. Het grootste gedeelte van mijn familie is nu pkn.Wandelende schreef:@Paul, je gebruikt best vaak de woorden "veel mensen", nu noem je het drie keer en één keer incl. getallen. Wat je noemt over Ermelo kan ik niet verifiëren, alleen wanneer ik de groeicijfers van Ermelo (gergeminfo.nl) bekijk, dan vraag ik mij werkelijk af hoeveel die "veel mensen" in werkelijkheid zijn.Paul schreef:In de hhg Barneveld kan ik veel mensen (50-100) opnoemen die 2-3 jaar naar de hhk kwamen en toen naar de pkn zijn overgeschreven. Maar er zijn ook veel ger gemmers die wel blijven in de hhk of rechtstreeks naar de pkn zijn gegaan. Bijvoorbeeld in Ermelo: daar heb je geen hhk, daar gaan best veel mensen rechtstreeks naar de pkn (nieuwe kerk).Reforok schreef:Dit is wel een hele forse quote, maar het is niet verkeerd om mensen "te laten" acclimatiseren. Anderzijds ken ik genoeg mensen die rechtstreeks van GG naar PKN over zijn gegaan en na enkele jaren probleemloos hun taak in verenigingen en kerkenraad invullen.wfloor schreef:Heel vaak (LET OP: Ik zeg niet dat het altijd zo is), maar heel vaak zie je dat mensen rechts de HHK binnen komen en links er weer uitgaan. Bij ons zijn ze erg voorzichtig om ex-gergemmers functie's te geven binnen de gemeente (zoals jv leiding ofzo) omdat je nooit weet welke kant ze op gaan. Laat ze eerst maar eens 10 jaar binnen de gemeente blijven, dan zien we wel weer verder.
HHK Barneveld wil hem terug beroepen in de vacature van Ds L M JongejanCurie schreef:Is hier ook sprake van invloed/aantrekkingskracht van voormalig predikant Ds. Van de Kamp (voorheen GGiN ambtsdrager)?Paul schreef:Het verschilt. Er zijn plaatsen waar heel de gemeente hhk werd, daar is niks veranderd. In de hhg te Barneveld bestaat MEER dan de helft uit (o)gg(in). Wanneer je nu geen hoed draagt (structureel) wordt dat als uitdagend en provocerend gezien. Op de kerkpleinmarkt kun je ook beter niet met een broek aankomen...Jongere schreef:Wat ik in dit topic heel intrigerend vind, is dat de bovenstaande ervaring door anderen radicaal tegenovergesteld wordt ervaren. Iemand schreef zoiets als: 'sinds de overkomst van veel GG-ers naar onze gemeente is de tolerantie verdwenen die er eerst was; je ziet geen vrouwen in broek meer en iedereen draagt een hoed.'Paul schreef:In onze hervormde gemeente zijn degene due uit de gereformeerde gemeente komen degene die: een broek dragen, geen hoed en liturgische veranderingen willen. In onze hervormde gemeente is daar gehoor aan gegeven. In de hhg van Barneveld komen ook veel mensen uit de gereformeerde gemeente. Maar ze kwamen met grote aantallen, daardoor nemen ze hun cultuur mee. In de pkn gemeente komen ze hier in mindere mate.