Kledingstijl leerlingen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Mara schreef:Op het Wartburg hangen sinds enkele jaren ook beeldschermen in de klas en mag een film als eindproject worden gemaakt.
Dat sluit ook niet aan bij sommige gezinnen.
Ik kom weleens op het Wartburg... De lokalen met een beeldscherm in de klas zijn op de vingers van één hand te tellen. Dat is meer iets voor 2005. Tegenwoordig hangt overal een smartboard, zoals ook in vrijwel alle lokalen van vrijwel alle refo-basisscholen.
Ik zie niet in waarom dit niet aansluit bij sommige gezinnen. Ik bedoel: Ik vermoed dat vrijwel geen enkel gezin thuis een smartboard heeft hangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Op het Wartburg hangen sinds enkele jaren ook beeldschermen in de klas en mag een film als eindproject worden gemaakt.
Dat sluit ook niet aan bij sommige gezinnen.
Ik kom weleens op het Wartburg... De lokalen met een beeldscherm in de klas zijn op de vingers van één hand te tellen. Dat is meer iets voor 2005. Tegenwoordig hangt overal een smartboard, zoals ook in vrijwel alle lokalen van vrijwel alle refo-basisscholen.
Ik zie niet in waarom dit niet aansluit bij sommige gezinnen. Ik bedoel: Ik vermoed dat vrijwel geen enkel gezin thuis een smartboard heeft hangen.
Het ging erom dat wij destijds eventjes verbaasd waren toen wij een klas binnenliepen. Er zat een tussenpoos in van enkele jaren en er waren best ingrijpende veranderingen.
Een paar ouders vroegen waarom die tv daar nu zo nodig moest hangen. Thuis hadden ze er toch ook geen één?
Een kleine stroming heeft kennelijk last van beeldschermfobie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Op het Wartburg hangen sinds enkele jaren ook beeldschermen in de klas en mag een film als eindproject worden gemaakt.
Dat sluit ook niet aan bij sommige gezinnen.
Ik kom weleens op het Wartburg... De lokalen met een beeldscherm in de klas zijn op de vingers van één hand te tellen. Dat is meer iets voor 2005. Tegenwoordig hangt overal een smartboard, zoals ook in vrijwel alle lokalen van vrijwel alle refo-basisscholen.
Ik zie niet in waarom dit niet aansluit bij sommige gezinnen. Ik bedoel: Ik vermoed dat vrijwel geen enkel gezin thuis een smartboard heeft hangen.
Het ging erom dat wij destijds eventjes verbaasd waren toen wij een klas binnenliepen. Er zat een tussenpoos in van enkele jaren en er waren best ingrijpende veranderingen.
Een paar ouders vroegen waarom die tv daar nu zo nodig moest hangen. Thuis hadden ze er toch ook geen één?
Een kleine stroming heeft kennelijk last van beeldschermfobie.
Mhh... ooit, lang geleden, jaren '90 was ik zelf leerling. Ook toen werd filmmateriaal gebruikt ter ondersteuning van de les. En jawel, dat ging via een tv-apparaat. Ik mag hopen dat ouders een beetje bijhouden wat er in onderwijsland zo'n beetje nodig is. ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Luther schreef:Mhh... ooit, lang geleden, jaren '90 was ik zelf leerling. Ook toen werd filmmateriaal gebruikt ter ondersteuning van de les. En jawel, dat ging via een tv-apparaat. Ik mag hopen dat ouders een beetje bijhouden wat er in onderwijsland zo'n beetje nodig is. ;)
Tsss, je bent nog een jonkie dus :haha
In de klas van mijn jongste zaten nog 2 leerlingen, afkomstig uit 2 verschillende gezinnen, die geen internet thuis hadden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Mhh... ooit, lang geleden, jaren '90 was ik zelf leerling. Ook toen werd filmmateriaal gebruikt ter ondersteuning van de les. En jawel, dat ging via een tv-apparaat. Ik mag hopen dat ouders een beetje bijhouden wat er in onderwijsland zo'n beetje nodig is. ;)
Tsss, je bent nog een jonkie dus :haha
In de klas van mijn jongste zaten nog 2 leerlingen, afkomstig uit 2 verschillende gezinnen, die geen internet thuis hadden.
O, maar dat bestaat nog steeds hoor!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:Zedelijker wil toch nog niet zeggen dat het echt zedelijk is? Als mannen al niet weten welke kant ze moeten opkijken bij de korte lapjes stof om de billen van de meiden. Dan kunnen ze dat ook niet bij de rokken tot halverwege het been., lijkt mij.
Ga met een korte rok zitten of fietsen die halverwege het bovenbeen komt... En hij kruipt nog een stuk omhoog. Ben je m.i. net zo ver.
M.a.w. Zijn onze grenzen mbt tot wat nog zedelijk is, bepaald door het modebeeld dat geschetst wordt onder de ons bekende en minder bekende zaken? En zijn ook de kledingregels van de scholen hierin mee gegaan?
Je zeggen: het glas is halfleeg. Je kunt ook zeggen: men eist tenminste weer een halfvol glas.
Op de fiets komt dit probleem niet voor: vrijwel alle meiden komen en gaan in broek van school. Een school heeft ook te dealen met de toeleverende ouders. Bij aanscherping van de regels - want zoals het wel bedoeld - moet je ook een beetje rekening houden met de maximaal haalbare spankracht van de achterban. Dat is bijvoorbeeld de reden dat het dragen van een broek voor meisjes (nog) niet is vrijgegeven.
Die broek blijft hoo ik ook nog lang weg. ;) maar mijn logica, snapt iets echt niet.

We leren de kinderen dat kleding bedekkend moet zijn.

Nu doet het zich voor dat de rokken steeds korter werden. En minder zedelijk. Tot in de Refowinkels toe.
Daar wil men een stop op hebben. Terecht.

Maar de school laat aan de populatie van de ouders afhangen of de rok heel onzedelijk of een klein beetje onzedelijk mag zijn. En wanneer het meerendeel van de ouders vinden dat een rok tot halverwege het bovenbeen nog zedelijk is, maken we dat maar als schoolregel? En als straks het meerendeel vindt dat een broek op school moet kunnen, laten we het toe?
Dus je maakt de inhoud van je norm afhankelijk van de mening van mensen? Ipv dat de inhoud van de Schrift de norm is? En de Schrift heeft als uitgangspunt tot kleding toch; Eerbaar, eenvoudig en zedelijk. En niet een klein beetje zedelijk?

En @mara. Zolang de meiden bij ons thuis wonen verlangen we dat ze zich aan de huisregels houden. Ook mbt tot kleding. In die zin heb ik ook helemaal geen verwachtingspatroon. Wanneer een pc school of een openbare school deze kledingregels had zou ik zeggen, ok dat is niet anders.
Maar van wen reformatorische school die je bewust kiest om de eenheid tussen school, kerk en thuis.... Verwacht ik toch wel enige aansluiting bij de Schrift omtrent deze praktische kledingmaatregel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Sheba schreef:
Luther schreef:
Sheba schreef:Zedelijker wil toch nog niet zeggen dat het echt zedelijk is? Als mannen al niet weten welke kant ze moeten opkijken bij de korte lapjes stof om de billen van de meiden. Dan kunnen ze dat ook niet bij de rokken tot halverwege het been., lijkt mij.
Ga met een korte rok zitten of fietsen die halverwege het bovenbeen komt... En hij kruipt nog een stuk omhoog. Ben je m.i. net zo ver.
M.a.w. Zijn onze grenzen mbt tot wat nog zedelijk is, bepaald door het modebeeld dat geschetst wordt onder de ons bekende en minder bekende zaken? En zijn ook de kledingregels van de scholen hierin mee gegaan?
Je zeggen: het glas is halfleeg. Je kunt ook zeggen: men eist tenminste weer een halfvol glas.
Op de fiets komt dit probleem niet voor: vrijwel alle meiden komen en gaan in broek van school. Een school heeft ook te dealen met de toeleverende ouders. Bij aanscherping van de regels - want zoals het wel bedoeld - moet je ook een beetje rekening houden met de maximaal haalbare spankracht van de achterban. Dat is bijvoorbeeld de reden dat het dragen van een broek voor meisjes (nog) niet is vrijgegeven.
Die broek blijft hoop ik ook nog lang weg. ;)
Dat mag, maar houd er rekening mee, dat dit ook kan veranderen.
Sheba schreef:maar mijn logica, snapt iets echt niet.
We leren de kinderen dat kleding bedekkend moet zijn.
Nu doet het zich voor dat de rokken steeds korter werden. En minder zedelijk. Tot in de Refowinkels toe.
Daar wil men een stop op hebben. Terecht.

Maar de school laat aan de populatie van de ouders afhangen of de rok heel onzedelijk of een klein beetje onzedelijk mag zijn. En wanneer het meerendeel van de ouders vinden dat een rok tot halverwege het bovenbeen nog zedelijk is, maken we dat maar als schoolregel? En als straks het meerendeel vindt dat een broek op school moet kunnen, laten we het toe?
Dus je maakt de inhoud van je norm afhankelijk van de mening van mensen? Ipv dat de inhoud van de Schrift de norm is? En de Schrift heeft als uitgangspunt tot kleding toch; Eerbaar, eenvoudig en zedelijk. En niet een klein beetje zedelijk?
Laat ik bij het laatste beginnen: Ja, je vat het goed samen. En daar is iedereen het ook wel over eens hoor. Het punt is alleen, dat mensen in de praktijk vervolgens een verschillende interpretatie geven aan wat zedelijk is. Dat geldt niet alleen voor ouders en kinderen, maar ook voor docenten, schoolleiding en schoolbesturen. Als die laatste gremia in meerderheid een rok minimaal tot en met de helft van het bovenbeen een goede concretisering vindt van het uitgangspunt 'zedelijk', dan wordt dat de regel. En bovendien geldt - maar dat is geen excuus - de handhaving van dit soort regels wordt gelegd bij de docenten. Stel nu dat de meerderheid van de docenten de regel 'rok moet minimaal op de knie vallen' niet ondersteunt, omdat men op basis van de Schrift ook een rok tot halverwege zedig en kuis vindt, dan kun je de regel wel stellen, maar dan zal deze niet gehandhaafd worden. (Let wel: ik schets niet hoe het moet, maar hoe het gaat.)

In de praktijk is de eis dat de rok minstens tot halverwege het bovenbeen moet komen een aanscherping van de bestaande situatie.
Op het plaatje boven die regel staat een meisje die haar rok tot halverwege haar bovenbeen heeft. Vind je dat onzedelijk? http://www.wartburg.nl/Media/download/5 ... Fkopie.pdf
Sheba schreef:Maar van een reformatorische school die je bewust kiest om de eenheid tussen school, kerk en thuis.... Verwacht ik toch wel enige aansluiting bij de Schrift omtrent deze praktische kledingmaatregel.
Ik ben dat met je eens, maar wat dan als een collega-ouder van jou exact hetzelfde zegt, en op basis daarvan stelt: gelukkig, deze regels sluiten helemaal aan bij hoe het thuis gaat?

Wat die make-up betreft: daar he ik me ook over verbaasd. Dat lijkt me ook een aanpassing aan de tijd. Het is in de praktijk zo dat er vrijwel geen meisje meer zonder (enige) make-up in de school rondloopt. Idem: vrouwelijk personeel. Dan kun je kiezen om het verbod op make-up een papieren regel te houden (met devaluatie van andere regels tot gevolg), of je kunt besluiten deze regel weer volop te gaan handhaven (dat zal in de praktijk niet te doen zijn, vanwege ontbrekend draagvlak), of je buigt de regel bij naar een hanteerbare herformulering. Het boekje van ds. C.P. de Boer (CGK Urk) heeft als basis gediend voor het proces dat heeft geleid tot de herformulering van deze regels.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Sheba schreef:
En @mara. Zolang de meiden bij ons thuis wonen verlangen we dat ze zich aan de huisregels houden. Ook mbt tot kleding. In die zin heb ik ook helemaal geen verwachtingspatroon. Wanneer een pc school of een openbare school deze kledingregels had zou ik zeggen, ok dat is niet anders.
Maar van wen reformatorische school die je bewust kiest om de eenheid tussen school, kerk en thuis.... Verwacht ik toch wel enige aansluiting bij de Schrift omtrent deze praktische kledingmaatregel.
Ja en terecht. Maar als wij nu een reformatorisch bekend staande kledingwinkel na een paar jaar binnentreden en daar ook allerlei soorten en modellen broeken hangen, (na daar altijd leuke jurkjes te hebben gekocht) dan ga je toch denken: o, die broek is niet zo'n heet hangijzer meer in de refogezindte. En eigenlijk begrijp ik dit wel, want een kort jurkje boven een tregging is smaakvoller dan een minirokje boven een paar blote meisjesbenen.
Onze tijd op een middelbare school besloeg vele jaren, omdat niet al onze kinderen daar leerling wilden zijn. En dan zie je hoe schrikbarend het daar ook afglijdt. Dat is de schooldirectie niet aan te rekenen, absoluut niet!
Maar de ouders! Als jij je kind op een dergelijke school aanmeldt, moet je je als ouder realiseren dat dit consequenties met zich meebrengt, en er zijn dus altijd ouder die zich niet ten diepste aan die regels willen confirmeren maar het wel prettig vinden als hun kind op een "strenge" school zit.
M.a.w. ze laten die regels stellen aan de school over, met alle gevolgen van dien. Ik heb in de loop van de jaren steeds meer respect gekregen voor het bestuur en de directie. Ga er maar aan staan Sheba!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zita »

Ik vermoed dat de directie van het Wartburg College in deze brochure heeft gestreefd naar een haalbare kledingnorm. Het is waarschijnlijk niet wat de meest wenselijke norm is. Op dit moment is het helaas in de achterban van de school niet mogelijk om de roklengte weer richting de knie te krijgen. Ik zou op mijn school in ieder geval 95% van de meisjes dan 's ochtends weer naar huis moeten sturen. Met de brochure kan het Wartburg College wel de dames aanspreken die alleen met een bilbedekking rondlopen. Die kunnen niet meer naar de halverwege-bovenbeen-meisjes wijzen en zeggen dat zij zich ook niet aan de regel houden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik vermoed dat de directie van het Wartburg College in deze brochure heeft gestreefd naar een haalbare kledingnorm. Het is waarschijnlijk niet wat de meest wenselijke norm is. Op dit moment is het helaas in de achterban van de school niet mogelijk om de roklengte weer richting de knie te krijgen. Ik zou op mijn school in ieder geval 95% van de meisjes dan 's ochtends weer naar huis moeten sturen. Met de brochure kan het Wartburg College wel de dames aanspreken die alleen met een bilbedekking rondlopen. Die kunnen niet meer naar de halverwege-bovenbeen-meisjes wijzen en zeggen dat zij zich ook niet aan de regel houden.
Ik heb hem mijn dochter laten lezen en zij werd wel enthousiast van de manier waarop het nu gaat, al had zij zo haar kanttekeningen bij het gebruik van make up. (hanteren van kwast). Er zijn nu eenmaal meiden die eigenlijk bij voorbaat al de hele boel saboteren en dit ook doorzetten (en dan komt er een boek van, soms).
Iedereen met normaal verstand weet echt wel wat er bedoeld wordt met die kledingregels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Even voor mijn beeldvorming; wat zijn refokledingwinkels? Jurken en rokken kan je tegenwoordig toch overal kopen?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

College Style
Remo Fashion
En nog heel veel kinderkledingwinkels.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zita »

merel schreef:Even voor mijn beeldvorming; wat zijn refokledingwinkels? Jurken en rokken kan je tegenwoordig toch overal kopen?
Inderdaad. Er wordt altijd wel geroepen dat het zo duur (lees: alleen in refowinkels mogelijk) is om gepaste kleding voor meisjes/dames te kopen, maar dat is kolder. Het is zeker vijftien jaar geleden dat ik bij een refozaak iets heb gekocht. En ik kleed mij toch redelijk conform de (oorspronkelijke) kledingcode in het reformatorisch onderwijs.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Dank! Er gaat een wereld voor mij open..haha. Nooit van die winkels gehoord en ook nooit geweest. Terwijl ik toch voor het merendeel jurken en rokken draag, niet principieel, maar ik vind het vaak mooier en het zit fijner. Tegenwoordig zie je zoveel jurken en rokken. Daar heb je toch geen speciale winkels voor nodig?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Sheba »

Zita schreef:
merel schreef:Even voor mijn beeldvorming; wat zijn refokledingwinkels? Jurken en rokken kan je tegenwoordig toch overal kopen?
Inderdaad. Er wordt altijd wel geroepen dat het zo duur (lees: alleen in refowinkels mogelijk) is om gepaste kleding voor meisjes/dames te kopen, maar dat is kolder. Het is zeker vijftien jaar geleden dat ik bij een refozaak iets heb gekocht. En ik kleed mij toch redelijk conform de (oorspronkelijke) kledingcode in het reformatorisch onderwijs.
Klopt. De refozaken worden niet rijk van mij. Maar inmiddels is de oudste van ons een beetje uit de kleine kindermaatjes. Ik heb nu toch echt wel heel wat winkels afgestruind. Maar de meeste rokjes die ik tegenkom zijn echt wel heel kort hoor... ( geen knielengte) Dus als iemand tips heeft? Dan zijn ze zeer welkom. (Netjes, goedkoop)
Voor volwassene ligt het anders. Ik begreep ook dat alle lengtes voor komen dit seizoen. Maxi, midi en mini. Maar in de tienermode, en kindermode is dit dus niet te zien.
Plaats reactie