Johann Gottfried Walther schreef:freek schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Is toch apart, de (nieuwe) gemeente ontvangt toch een herder en leraar, bevestiging en intrede is iets van de eigen gemeente dunkt me, maar soms lijkt het wel een hele happening te worden voor half kerkelijk Nederland.
Het is een feestelijk moment voor de gemeente. Zou niet weten waarom het vreemd is dat daar gasten bij zijn.
Ik zou eerder twijfelen aan de motieven van al die mensen die massaal naar zulke diensten komen.
Ik ben niet tegen gasten, paar genodigden is niets mis mee, paar belangstellenden ook niet, juist dat massale erop afkomen lijkt me niet juist, dus we zijn het eens. Het is in eerste plaats iets voor de gemeente zelf niet voor de hele provincie eromheen.
Maar wat doe je, als je dan, als de innige banden zijn gevallen tussen prediker die van Godswege naar
een andere gemeente moet vertrekken? Ik meen dat het voor de hand ligt om dan mee te gaan naar
de intrede in zijn nieuwe gemeente?
Ik bemerk wel dat de band tussen predikant en gemeente over het algemeen aan verandering
onderhevig is. Predikanten willen zelf soms niet meer op een hoge kansel staan maar gewoon
'onder het volk' als huns gelijke. Dit is mijns inziens niet Bijbels. Natuurlijk bedoel ik niet om een
predikant op een voetstuk te zetten, dat zal iedereen toch wel begrijpen?