Afscheid en intrede

-DIA-

Re: Afscheid en intrede

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ow :oO
Dat begint geloof ik wel wat uit de mode te raken.
Het was doorgaans wel zo dat er altijd een flinke delegatie van de gemeente was vertegenwoordigd
waaruit de predikant vertrok. We zien dit nog wel, maar over het algemeen, hoe moderner de
gemeente hoe minder dit wordt gedaan.
Dat is gewoon een feit en (voor de duidelijkheid) echt geen oordeel over de prediker.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Voorzichtigheid is een deugd. :super

Maar je hebt inderdaad gelijk.
freek

Bericht door freek »

Doe even niet zo naief.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Installation Service for Rev. A.A. Brugge

The Lord willing, Rev. Brugge will preach his farewell service in Ede on Wednesday, April 8, and on April 14, he and his family hope to arrive in Canada. The installation and inaugural services are scheduled to take place on April 22. May the Lord prosper the way, and may Rev. and Mrs. Brugge, with their children, be granted to experience the Lord's help and guidance in all that needs to be done.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

GGBeroopingswerk schreef:Installation Service for Rev. A.A. Brugge

The Lord willing, Rev. Brugge will preach his farewell service in Ede on Wednesday, April 8, and on April 14, he and his family hope to arrive in Canada. The installation and inaugural services are scheduled to take place on April 22. May the Lord prosper the way, and may Rev. and Mrs. Brugge, with their children, be granted to experience the Lord's help and guidance in all that needs to be done.
Wie doet de bevestiging?
calvinklein

Bericht door calvinklein »

Eveline de Pater schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Installation Service for Rev. A.A. Brugge

Wie doet de bevestiging?
Ds. P.L. Bazen, zie agenda op de site gergeminfo.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

freek schreef:
Doe even niet zo naief.
Pardon :quoi dit ben ik echt niet gewend :nonnon vind het persoonlijk een vreemde gang van zaken!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Is toch apart, de (nieuwe) gemeente ontvangt toch een herder en leraar, bevestiging en intrede is iets van de eigen gemeente dunkt me, maar soms lijkt het wel een hele happening te worden voor half kerkelijk Nederland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Precies, het doet mij denken aan een "bijbels-verantwoord uitje" :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Precies, het doet mij denken aan een "bijbels-verantwoord uitje" :huhu
Op zich wel een aardige discussie waard: Wie zou je als predikant en kerkenraad uitnodigen op bij een dergelijke dienst aanwezig te zijn, en waarom?
Hetzelfde geldt in klein verband uiteraard voor een doopdienst. Misschien ben ik onverantwoord bezig als ik deze vraag stel: Waarom nodigen we wel bekenden en familie uit om aanwezig te zijn bij de doopdienst van ons kind en doen we dat niet als we voor het eerst aan het Avondmaal deelnemen? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Omdat de sacramenten uit elkaar getrokken zijn.
freek

Bericht door freek »

Johann Gottfried Walther schreef:Is toch apart, de (nieuwe) gemeente ontvangt toch een herder en leraar, bevestiging en intrede is iets van de eigen gemeente dunkt me, maar soms lijkt het wel een hele happening te worden voor half kerkelijk Nederland.
Het is een feestelijk moment voor de gemeente. Zou niet weten waarom het vreemd is dat daar gasten bij zijn.
Ik zou eerder twijfelen aan de motieven van al die mensen die massaal naar zulke diensten komen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

freek schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Is toch apart, de (nieuwe) gemeente ontvangt toch een herder en leraar, bevestiging en intrede is iets van de eigen gemeente dunkt me, maar soms lijkt het wel een hele happening te worden voor half kerkelijk Nederland.
Het is een feestelijk moment voor de gemeente. Zou niet weten waarom het vreemd is dat daar gasten bij zijn.
Ik zou eerder twijfelen aan de motieven van al die mensen die massaal naar zulke diensten komen.
Ik ben niet tegen gasten, paar genodigden is niets mis mee, paar belangstellenden ook niet, juist dat massale erop afkomen lijkt me niet juist, dus we zijn het eens. Het is in eerste plaats iets voor de gemeente zelf niet voor de hele provincie eromheen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
freek schreef:
Ik ben niet tegen gasten, paar genodigden is niets mis mee, paar belangstellenden ook niet, juist dat massale erop afkomen lijkt me niet juist, dus we zijn het eens. Het is in eerste plaats iets voor de gemeente zelf niet voor de hele provincie eromheen.
Maar wat doe je, als je dan, als de innige banden zijn gevallen tussen prediker die van Godswege naar
een andere gemeente moet vertrekken? Ik meen dat het voor de hand ligt om dan mee te gaan naar
de intrede in zijn nieuwe gemeente?

Ik bemerk wel dat de band tussen predikant en gemeente over het algemeen aan verandering
onderhevig is. Predikanten willen zelf soms niet meer op een hoge kansel staan maar gewoon
'onder het volk' als huns gelijke. Dit is mijns inziens niet Bijbels. Natuurlijk bedoel ik niet om een
predikant op een voetstuk te zetten, dat zal iedereen toch wel begrijpen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bewaar het gepredikte Woord maar in je hart, maar laat de predikant, VDM want dat is hij, los.
Gesloten