Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Natuurlijk zijn er nu ook nog geroepen dienstknechten. Maar je noemde hiervoor een paar aansprekende namen.-DIA- schreef:Ja, maar waar zouden we toch blijven als ze er NIET meer waren?henriët schreef:Fijn!-DIA- schreef:Dat is zeker waar, maar ja, we kunnen soms met weemoed de oude predikantenhenriët schreef: Ik begrijp niet dat je dit zegt Dia, ook in onze tijd zijn er voldoende predikanten die het Woord zuiver brengen.
zo nastaren. Ze zijn verlost, God heeft hen welgedaan. Er werd (ik weet niet of dat
nog gezegd wordt) wel gezegd: De hemel wordt steeds voller en de aarde wordt
steeds leger, en dan werd ook wel gezegd: weer een bidder minder op de aarde
en een juicher meer in de hemel. Ik beweer dus echt niet dat er geen goede predikers
meer zijn, gelukkig zijn die er nog!
Ik weet ook wel dat dominees maar mensenkinderen zijn, maar
als de levende verkondiging meer een meer een vormelijke prediking
gaat worden heeft ons dat toch wel eens iets te zeggen dacht ik.
Eigenlijk ga je dat steeds minder zien. En of dat nu slecht is?
Ik bedoel te zeggen dat een gemeente soms stampvol zit als ds X een preekbeurtje komt vervullen, maar als ds Y komt is hij nauwelijks voor de helft gevuld. Terwijl zij beiden dezelfde prediking brengen!
Je ziet het ook bij het beroepingswerk. Sommige predikanten zijn tamelijk "populair".
We moeten oppassen voor mensenverheerlijking denk ik. Of het achterna lopen van predikanten.
Bij ons in de kerk komen allerlei predikanten. Het zijn soms korte en niet-diepgravende "verkondigingen" (zo wordt het steeds vaker genoemd) maar ik heb geleerd om uit elke preek toch iets goeds te halen.