Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

HHR schreef: 01 nov 2023, 17:17 "Aan de aansluiting van de gemeente bij de Hersteld Hervormde Kerk gingen tientallen jaren van besprekingen vooraf."

Dit klopt niet ;)
Hoe zit het dan?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Chrisje72
Berichten: 1492
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Chrisje72 »

De HHK bestaat nog geen tientallen jaren.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Chrisje72 schreef: 02 nov 2023, 04:54 De HHK bestaat nog geen tientallen jaren.
:) :super :sweat
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

HHR schreef: 01 nov 2023, 17:17 "Aan de aansluiting van de gemeente bij de Hersteld Hervormde Kerk gingen tientallen jaren van besprekingen vooraf."

Dit klopt niet ;)
Er staat "eerst intern" achter:

Aan de aansluiting van de gemeente bij de Hersteld Hervormde Kerk gingen tientallen jaren van besprekingen vooraf. Eerst intern.

Dan zou het wel kunnen kloppen. Voor 2004 besprak men dan de optie om uberhaubt aansluiting te zoeken bij een kerkverband, en na 2004 ging men in gesprek met de HHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Maar daarom kan het gesprek over die stap al wel tientallen jaren duren.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 02 nov 2023, 10:59 Maar daarom kan het gesprek over die stap al wel tientallen jaren duren.
Dan wordt het meer een gesprek door de generaties heen. Dat lijkt me een gesprek dat weinig energie oplevert.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Wel gek dat er ook vrije gemeenten waren die binnen een jaar of 2 zich hebben aangesloten bij de HHK.
Maar ik snap ook wel dat de vrijheid ook een aanlokkelijk iets is.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 02 nov 2023, 11:33
DDD schreef: 02 nov 2023, 10:59 Maar daarom kan het gesprek over die stap al wel tientallen jaren duren.
Dan wordt het meer een gesprek door de generaties heen. Dat lijkt me een gesprek dat weinig energie oplevert.
Het zijn stappen die je beter heel langzaam kunt zetten. De eerste generatie vind een gesprek al meer dan genoeg, ook al zou de tweede generatie snel willen fuseren dan is het soms verstandig om te wachten tot die eerste generatie wegvalt.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 02 nov 2023, 13:04 Wel gek dat er ook vrije gemeenten waren die binnen een jaar of 2 zich hebben aangesloten bij de HHK.
Maar ik snap ook wel dat de vrijheid ook een aanlokkelijk iets is.
Veel vrije gemeenten hadden/hebben de visie dat ze terug wilden naar de NHK als die weer terugkeerden naar haar wortels. Ik wil hier geen discussie ontketenen over wie of wat nu de voortzetting is van de NHK maar als een vrije gemeente de HHK als een voortzetting van de NHK ziet kan ik me voorstellen dat er snel draagvlak is voor het aansluiten bij de HHK.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 02 nov 2023, 13:12
Geytenbeekje schreef: 02 nov 2023, 13:04 Wel gek dat er ook vrije gemeenten waren die binnen een jaar of 2 zich hebben aangesloten bij de HHK.
Maar ik snap ook wel dat de vrijheid ook een aanlokkelijk iets is.
Veel vrije gemeenten hadden/hebben de visie dat ze terug wilden naar de NHK als die weer terugkeerden naar haar wortels. Ik wil hier geen discussie ontketenen over wie of wat nu de voortzetting is van de NHK maar als een vrije gemeente de HHK als een voortzetting van de NHK ziet kan ik me voorstellen dat er snel draagvlak is voor het aansluiten bij de HHK.
Het mag duidelijk zijn dat er geen discussie over mogelijk is. De PKN is (helaas) de voorzetting van de NHK.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Volgens het artikel is het bijna klaar met de VHG te Huizen. Klopt dat? Ik dacht altijd dat een meerderheid ds. Kot gevolgd was.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: 02 nov 2023, 13:10 Het zijn stappen die je beter heel langzaam kunt zetten. De eerste generatie vind een gesprek al meer dan genoeg, ook al zou de tweede generatie snel willen fuseren dan is het soms verstandig om te wachten tot die eerste generatie wegvalt.
En waarom is dat dan verstandig? Ik zou juist opteren voor snel handelen, omdat de gedachte tot fuseren gebaseerd moet zijn op disfunctioneren van de eigen gemeente.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Nee. Bij kerken is dat nu juist niet zo, mijns inziens.

Fuseren, zeker op institutioneel niveau, geeft -als iedereen er achter staat- juist meer eenheid in het lichaam van Christus.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef: 02 nov 2023, 17:25 Volgens het artikel is het bijna klaar met de VHG te Huizen. Klopt dat? Ik dacht altijd dat een meerderheid ds. Kot gevolgd was.
Beraden ze zich om ergens aan te sluiten? Of wordt de gemeente te klein?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Soms schreef: 14 okt 2023, 11:22 Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Op familystream is onder vertellingen "Evangelist Johan Krijgsman verteld" te horen, met anekdotes uit zijn evangelistentijd. Leuk om eens iets te beluisteren van deze eenvoudig sprekende, bevindelijke en gunnende broeder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie