Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bruna

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

De GGiN in Bruinisse is bijvoorbeeld ontstaan in 1849. Hoe moet ik dat dan zien in het licht van bovenstaande discussie?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bruna schreef: 16 okt 2023, 11:08 De GGiN in Bruinisse is bijvoorbeeld ontstaan in 1849. Hoe moet ik dat dan zien in het licht van bovenstaande discussie?
Op verschillende manieren. Het is denk ik ook goed om op te merken dat de veel gemeenten na 1834 ontstaan zijn omdat de Afgescheiden Kerken voorzagen in de nood van het opleiden van predikanten die wel gaven, maar geen academische talenten bezaten. En dat leidde dus tot veel gemeenten waar die zorg wel geboden kon worden. In de landelijke kerk zouden ze die pastorale aandacht nooit gekregen hebben.

Aan de andere kant zit er een theologische component in. Die sla ik over.

Daarnaast is het zo dat de Afscheiding een kerkverband voorbracht, maar dat daar weer gemeenten bij zaten die geen overheidserkenning aanvroegen en gemeente onder het kruis werden. Ik heb niks over die keuze te vinden, maar het was wel scheidend of je uiteindelijk binnen of buiten een kerkverband kwam te staan.

De vraag of principe of eenheid het belangrijkst is, is dus al eeuwenlang verschillend beantwoord.

Dat Bruinisse ontstaan is in 1843 heeft waarschijnlijk als reden dat de meerderheid van de gemeente sindsdien bij elkaar is gebleven. Als ik daar op zoek is er een Hervormde Kerk (sinds de 16e eeuw) en een gereformeerde kerk (1837) en een Gergem (1843). De laatste twee hadden dus ook bij elkaar kunnen zitten, maar het antwoord zou je lokaal moeten opzoeken.

Over dat laatste kan je hier wat lezen: https://gereformeerdekerken.info/2018/1 ... 20ontstond.
Dat is allemaal weer niet heel verheffend.
HHR

Bericht door HHR »

Misschien moeten we de eenheid vraagstukken laten oplossen door de volgende generatie.
Bemoedigend wat ik onder jongeren zie wat dat betreft. Ik ken vriendengroepen die bestaan uit OGG - GG - PKN - CGK , die onderling serieuze gesprekken hebben.
Ze kennen hoegenaamd geen kerkmuren.
Waarschijnlijk doordat ze midden in de maatschappij staan en meer dan de oudere generaties doorhebben dat bijbelgetrouwe christenen een hele kleine minderheid aan het worden is en dat we elkaar meer dan ooit nodig hebben. En er geen tijd meer is voor allerlei discussies over middelmatigheden in de marge.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 16 okt 2023, 11:53 Misschien moeten we de eenheid vraagstukken laten oplossen door de volgende generatie.
Bemoedigend wat ik onder jongeren zie wat dat betreft. Ik ken vriendengroepen die bestaan uit OGG - GG - PKN - CGK , die onderling serieuze gesprekken hebben.
Ze kennen hoegenaamd geen kerkmuren.
Waarschijnlijk doordat ze midden in de maatschappij staan en meer dan de oudere generaties doorhebben dat bijbelgetrouwe christenen een hele kleine minderheid aan het worden is en dat we elkaar meer dan ooit nodig hebben. En er geen tijd meer is voor allerlei discussies over middelmatigheden in de marge.
Dit is ook de toekomst. Je ziet het ook bij vrijwel alle studentenverenigingen. Kerkmuren zijn niet meer van levensbelang. Het gaat om Gods eer en de zaligheid van mensenkinderen. Dat leer je in de OGGN, GG en alles daar om heen.
Voor de huidige generatie blijft een heleboel staan: Aanbod van genade, wel of geen toeleidende weg etc.
Maar de vraag is: zal de komende generatie daar ook zo verhit over discussiëren? Of heeft ze sneller de kern te pakken?
Adagio

Bericht door Adagio »

Inwoner schreef: 16 okt 2023, 13:56Dit is ook de toekomst. Je ziet het ook bij vrijwel alle studentenverenigingen. Kerkmuren zijn niet meer van levensbelang. Het gaat om Gods eer en de zaligheid van mensenkinderen. Dat leer je in de OGGN, GG en alles daar om heen.
Voor de huidige generatie blijft een heleboel staan: Aanbod van genade, wel of geen toeleidende weg etc.
Maar de vraag is: zal de komende generatie daar ook zo verhit over discussiëren? Of heeft ze sneller de kern te pakken?
Jakob kon het tenminste wel snel, met een uitleg die klonk als een klok "Toen zeide Izak tot zijn zoon: Hoe is dit, dat gij het zo haast gevonden hebt, mijn zoon? En hij zeide: Omdat de HEERE uw God dat heeft doen ontmoeten voor mijn aangezicht."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef: 16 okt 2023, 14:14
Inwoner schreef: 16 okt 2023, 13:56Dit is ook de toekomst. Je ziet het ook bij vrijwel alle studentenverenigingen. Kerkmuren zijn niet meer van levensbelang. Het gaat om Gods eer en de zaligheid van mensenkinderen. Dat leer je in de OGGN, GG en alles daar om heen.
Jakob kon het tenminste wel snel, met een uitleg die klonk als een klok "Toen zeide Izak tot zijn zoon: Hoe is dit, dat gij het zo haast gevonden hebt, mijn zoon? En hij zeide: Omdat de HEERE uw God dat heeft doen ontmoeten voor mijn aangezicht."
Maak je er nu een spitsvondige grap van? Ik vind het bijna spotten. Of ik begrijp het verkeerd.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 14:17
Adagio schreef: 16 okt 2023, 14:14
Maak je er nu een spitsvondige grap van? Ik vind het bijna spotten. Of ik begrijp het verkeerd.
De uitspraak, dat de komende generaties sneller de kern zouden kunnen pakken, triggert mij, wellicht door de poster onbedoeld. Spot met God, Zijn Woord en gebod, ga je zeker met groene letters tegemoet, hoop ik. Maar ik weet niet, hoe de mensen die kern zo snel pakken.
Overigens als de Kern een mens pakt, kan het ook snel gaan (denk aan Paulus). Het nadeel van een forum is, dat bij het gepost over gedachten en principes, je al de moeite moet doen om de persoon erachter niet te raken - dat lukt mij inderdaad bar slecht. Dus geen grap - meer een zondig gedoe. Sorry voor het kwetsen.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 16 okt 2023, 08:59
Job schreef: 16 okt 2023, 07:49 Dit is kwalijk, GerefGemeente-Lid, zo komen eventuele valse geruchten de wereld in. Niemand heeft iets gezegd over classis Gouda, dat maak jij ervan. Trouwens, het bericht over klagende GG-ambtsdragers is op geen enkele wijze onderbouwd of te verifiëren. Hebben we ook niks, nada, niemendal mee te maken. Help zo'n vals gerucht vol aannames a.u.b. niet het land in.
Dit is nu weer precies de GG duikmethode.
Ik heb betrokkenen er onderling over horen spreken. IRL
Natuurlijk kan ik geen naam en toenaam noemen.
Maar geloof nu gewoon als er iets gezegd wordt ipv het een 'vals gerucht vol aannames' te noemen.
Ik duik nergens en ik wil je gerust geloven ook. Maar iets waar je geen onderbouwing bij kunt leveren is niet geschikt voor het forum. Simpel. Je ziet wat eruit voortkomt: de classis Gouda heeft het gedaan en de consulent moet het oplossen. Zo rollen de geruchten.

Refo's mogen wel Kingetjes eten maar hoeven niet alles te weten.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:09
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Het is me al vaker opgevallen dat jij de ‘macht’ van een consulent behoorlijk groot acht. Een consulent wordt te hulp geroepen als een kerkenraad te maken heeft met zaken die ze zelfstandig niet opgelost krijgen. Daar lijkt me hier geen sprake van. Als het al een probleem is, dan is het een probleem van de HHG Katwijk aan Zee (Benjamin), en de HHG-classis waar die gemeente onder valt.
De GG in het algemeen, of de classis Gouda, of de kerkenraad van Benthuizen hebben hier echt niets in te vertellen. Wat de heer Krijgsman op zondag doet, is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Tenzij hij ambtsdrager is; dan mag je als kerkenraad verwachten dat hij zoveel mogelijk in de diensten van de eigen gemeente aanwezig is. Verder begrijp ik de negatieve reacties niet zo.
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG

Bericht door MGG »

https://www.rd.nl/artikel/1040026-krach ... -gemeenten

Het heeft de emeritus predikant verrast dat hij uit vrijwel de volle breedte van de Hersteld Hervormde Kerk verzoeken om preekbeurten ontvangt. „Misschien omdat ze mij niet zo kunnen plaatsen. Ik ben nooit een partijganger geweest. De grotere variatie in mijn werk en de vele nieuwe contacten doen me goed. Wel maak ik me zorgen over de ontwikkeling van de prediking binnen de Hersteld Hervormde Kerk.”

Ik vind het mooi dat deze predikant ondanks zijn zorgen aansluiting gezocht heeft bij de HHK.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Vage opmerking over de "zorgen mbt de prediking"
Wees dan concreet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat zie hij in 2019 ook al. Dus er is weinig veranderd in de afgelopen vier jaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zorgen om de prediking, dat is een dankbaar onderwerp in bepaalde kringen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 01 nov 2023, 10:24 Dat zie hij in 2019 ook al. Dus er is weinig veranderd in de afgelopen vier jaar.
heb je een link? Misschien dat daar wat concreter genoemd wordt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR

Bericht door HHR »

"Aan de aansluiting van de gemeente bij de Hersteld Hervormde Kerk gingen tientallen jaren van besprekingen vooraf."

Dit klopt niet ;)
Plaats reactie