Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
[/quote]
Dit herken ik totaal niet. Hoe ik dat ervaren heb is dat men er ontspannen mee omging. Ik zag dat letterlijk in mijn familie. Beide opa's waren ouderling. De ene familie was veel strikter dan de andere familie. Maar men accepteerde elkaar en ging als broeders van hetzelfde huis in vrede met elkaar om.
Je zag het ook lange tijd in de samenstelling van de kerkenraad. Om het zo maar te zeggen: alle flanken waren vertegenwoordigd. Het zal best wel eens wat discussies opgeleverd hebben vermoed ik. Maar er was saamhorigheid en liefde!
[/quote]
Dit herken ik totaal niet. Hoe ik dat ervaren heb is dat men er ontspannen mee omging. Ik zag dat letterlijk in mijn familie. Beide opa's waren ouderling. De ene familie was veel strikter dan de andere familie. Maar men accepteerde elkaar en ging als broeders van hetzelfde huis in vrede met elkaar om.
Je zag het ook lange tijd in de samenstelling van de kerkenraad. Om het zo maar te zeggen: alle flanken waren vertegenwoordigd. Het zal best wel eens wat discussies opgeleverd hebben vermoed ik. Maar er was saamhorigheid en liefde!
-
Dat klopt. Rechts slikt het en blijft en een deel van links vertrekt. In een van de gemeenten is dat nu ook het geval. In mijn ideaal blijven beide groepen ook als de predikant of de meerderheid van de kerkenraad een andere koers kiest dan men zelf wil.refo schreef: ↑06 sep 2024, 22:46Als mgg gelijk heeft is de gemeente rechtser geworden door de vetrokken linksen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 22:43Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
De problemen zijn al oud. In 1953 niet gescheurd, maar de bloedgroepen bleven zichtbaar.
Het is een mooi streven, ik heb de ellende jaren geleden hier in de buurt gezien. Het heeft alleen maar verliezers.MGG schreef: ↑06 sep 2024, 23:00Dat klopt. Rechts slikt het en blijft en een deel van links vertrekt. In een van de gemeenten is dat nu ook het geval. In mijn ideaal blijven beide groepen ook als de predikant of de meerderheid van de kerkenraad een andere koers kiest dan men zelf wil.refo schreef: ↑06 sep 2024, 22:46Als mgg gelijk heeft is de gemeente rechtser geworden door de vetrokken linksen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 22:43Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
De problemen zijn al oud. In 1953 niet gescheurd, maar de bloedgroepen bleven zichtbaar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat bedoel je? Het streven om je te schikken?
Dat is volgens mij gewoon een Bijbelse notie toch. Buigen onder het ambtelijk gezag en onder elkaar. De gegevens die in de artikelen staan, rieken meer naar: we krijgen onze zin niet, dus... Dat is werelds denken over geestelijk (maar gebrekkig) kerkzijn.
-
-
- Verbannen
Hij doelt op het interview met ds. Moerkerken. Maar dat heb ik gisteren bewust in het draadje van het Erdee gezet, anders lopen er discussies door elkaar heen. En daar is het ook on-topic.Refojongere schreef: ↑07 sep 2024, 00:24Met vermaak gelezen? Het was best een ernstig artikel toch?
-
Wat is het bijzonder als mensen door Gods voorzienige leiding in een geestelijk gezin komen. Op zondag en de andere keren als Gods Woord uitgestald wordt, samenkomen; Christus wordt verhoogd, Hij is het Die het gezin nog bij elkaar houdt. Alle gezinnen behoren uiteraard bij één familie.
Daarnaast is het zeker waar dat er nog talloze andere families zijn. Wat bijzonder om ook van hen kennis te nemen; er zijn tenslotte ook zoveel dwarsverbanden.
Maar toch, in eigen huis is de eigen sfeer, daarin zijn de eigen gebruiken en daar ben je tenslotte geboren. Totdat op bijzondere manier het ineens blijkt dat het toch mogelijk is om wel bij die andere familie te behoren, vanwege de leidingen en krommingen in het leven.
Zo blijft het gezellig. Alhoewel de praktijk niet eenvoudig is.
Daarnaast is het zeker waar dat er nog talloze andere families zijn. Wat bijzonder om ook van hen kennis te nemen; er zijn tenslotte ook zoveel dwarsverbanden.
Maar toch, in eigen huis is de eigen sfeer, daarin zijn de eigen gebruiken en daar ben je tenslotte geboren. Totdat op bijzondere manier het ineens blijkt dat het toch mogelijk is om wel bij die andere familie te behoren, vanwege de leidingen en krommingen in het leven.
Zo blijft het gezellig. Alhoewel de praktijk niet eenvoudig is.
Dit roept bij mij dan weer veel herkenning op. Want zo was het. Kerkenraad was hecht en geestelijk. Acceptatie en respect over en weer. Al verschilde men op sommige minder belangrijke zaken men zag elkaar als broeders. Maar ook in de gemeente zelf. Flanken spraken met elkaar ipv elkaar bestrijden. Mensen gingen ontspannen met elkaar om. Vanwege gebrek aan bijbelgetrouwe alternatieven was Lisse een soort Hervormde dorpskerk. Van links tot rechts, van meer wettisch tot meer evangelisch vond men elkaar.alepha schreef: ↑06 sep 2024, 22:48Dit herken ik totaal niet. Hoe ik dat ervaren heb is dat men er ontspannen mee omging. Ik zag dat letterlijk in mijn familie. Beide opa's waren ouderling. De ene familie was veel strikter dan de andere familie. Maar men accepteerde elkaar en ging als broeders van hetzelfde huis in vrede met elkaar om.MGG schreef:Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
Zeker onder de bediening van ds Hakkenberg en ds Tanis was het een heel zegenrijke tijd.
Nou wanneer er een ander soort predikant komt dat of de rechterflank of de linkerflank leegloopt. Daar heb ik de ellende van gezien. Los ervan staan sommige gemeenten erom bekend dat er altijd wel wat is.Job schreef: ↑07 sep 2024, 00:16Wat bedoel je? Het streven om je te schikken?
Dat is volgens mij gewoon een Bijbelse notie toch. Buigen onder het ambtelijk gezag en onder elkaar. De gegevens die in de artikelen staan, rieken meer naar: we krijgen onze zin niet, dus... Dat is werelds denken over geestelijk (maar gebrekkig) kerkzijn.
Eigenlijk zou dan een scheuring ‘goed’ zijn geweest? Dat is toch ook wat wrang om te zeggen.MGG schreef: ↑06 sep 2024, 23:00Dat klopt. Rechts slikt het en blijft en een deel van links vertrekt. In een van de gemeenten is dat nu ook het geval. In mijn ideaal blijven beide groepen ook als de predikant of de meerderheid van de kerkenraad een andere koers kiest dan men zelf wil.refo schreef: ↑06 sep 2024, 22:46Als mgg gelijk heeft is de gemeente rechtser geworden door de vetrokken linksen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 22:43Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
Er zij wellicht nog meer veelkleurige gemeenten.
Een scheuring is nooit goed te praten maar valt wel onder de toelatende hand van God. Daarmee zeg ik niet dat het daarom maar moet gebeuren.Bobber schreef: ↑07 sep 2024, 09:32Eigenlijk zou dan een scheuring ‘goed’ zijn geweest? Dat is toch ook wat wrang om te zeggen.MGG schreef: ↑06 sep 2024, 23:00Dat klopt. Rechts slikt het en blijft en een deel van links vertrekt. In een van de gemeenten is dat nu ook het geval. In mijn ideaal blijven beide groepen ook als de predikant of de meerderheid van de kerkenraad een andere koers kiest dan men zelf wil.refo schreef: ↑06 sep 2024, 22:46Als mgg gelijk heeft is de gemeente rechtser geworden door de vetrokken linksen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 22:43 Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
Er zij wellicht nog meer veelkleurige gemeenten.
De meeste mensen kerken nog steeds in de Salemkerk, hoewel sommigen ook af en toe 'shoppen'. De gesprekken met de kerkenraad zijn of waren tot voor kort, nog aan de gang.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 21:36
Ik vraag me vooral af waar deze groep nu kerkt. Komen ze apart ergens samen? Of gaan ze gezamenlijk naar een bestaande gemeente? Of zitten ze gewoon nog in de GG in Lisse elke zondag?
Ik heb echter vernomen dat afgelopen zondag, toen de reactie van de kerkenraad werd voorgelezen, enkele gezinnen ervoor kozen om ergens anders te kerken.
-
Zou het ook al niet schelen als ze 1x per zondag iemand uit de linkerflank laten komen of 1x een leesdienst zouden hebben van een dominee vergunst, ijsselstein vreugdenhil ?etc.Lisser schreef: ↑07 sep 2024, 09:49De meeste mensen kerken nog steeds in de Salemkerk, hoewel sommigen ook af en toe 'shoppen'. De gesprekken met de kerkenraad zijn of waren tot voor kort, nog aan de gang.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 21:36
Ik vraag me vooral af waar deze groep nu kerkt. Komen ze apart ergens samen? Of gaan ze gezamenlijk naar een bestaande gemeente? Of zitten ze gewoon nog in de GG in Lisse elke zondag?
Ik heb echter vernomen dat afgelopen zondag, toen de reactie van de kerkenraad werd voorgelezen, enkele gezinnen ervoor kozen om ergens anders te kerken.
Dat hadden ze 10 jaar geleden moeten doen. Ik denk niet dat alleen het leespreken en uitnodigingsbeleid alles oplost.
[/quote]
En zo hoort het ook. In liefde met elkaar omgaan en verdraagzaam zijn. Juist dat zijn vruchten van de Geest. Scheiden doet altijd pijn en zorgt enkel voor verdriet en boosheid.
Laten we daarom juist voor deze gemeente bidden!