Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 06 sep 2024, 12:42
helma schreef: 06 sep 2024, 12:16 Nederlands Dagblad:

Spanningen in Gereformeerde Gemeente van Lisse: zo’n 400 kerkleden willen hersteld-hervormd worden
Er is geen reden meer om een afgescheiden kerk te blijven, meent een grote groep gemeenteleden van de Gereformeerde Gemeente in het Noord-Hollandse Lisse. Dus willen sommigen zich nu losmaken van hun kerkverband om ter plaatse een hersteld-hervormde gemeente te stichten.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
Triest en merkwaardig argument. De HHK is een afgescheiden kerk, maar als je dat even vergeet heb je 'goede' reden om HHK te worden. Wees gewoon eerlijk en zeg de HHK past ons beter dan de GG.

Ik las het artikel en dacht dat ook al. Indertijd met Ds. Moens werd ook de media gezocht om de situatie in de gemeente op straat te leggen. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet zo goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 15:42
MGG schreef: 06 sep 2024, 15:20
GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 15:12
MGG schreef: 06 sep 2024, 15:08

Menselijke factoren kunnen heel legitiem zijn. Waarom een kerkenraad na een democratisch besluit moet aftreden blijft voor mij een raadsel.
Nou, in die drie gevallen zeer zeker niet, kan ik je vertellen. Maar goed, ik ben vaak kritisch op vertrekkende mensen, maar dat ligt inmiddels toch vaak ergens in het midden, is mijn indruk tegenwoordig. Misschien ben ik wel wat minder rechts geworden dan vroeger, in deze zaken.
In jou ogen niet* je was niet bij de vergaderingen. Hooguit heb je opnames van ledenvergaderingen gehoord. Na een situatie in onze gemeente ben ik redelijk voorzichtig geworden. Zelfs als lid heb je veel informatie niet. Enerzijds door geheimhouding en aan de andere kant doordat partijen het prettig vinden als hun versie van het verhaal als waarheid aangenomen wordt.
Welnee. Ik heb alle kanten van beide partijen gehoord. En het gaat ook om voorbeelden uit hele diverse situaties.
Als een gemeente iemand niet herkiest dan zet jij natuurlijk een representatieve steekproef op om alle motieven in kaart te brengen :D
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 06 sep 2024, 16:17
GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 15:42
MGG schreef: 06 sep 2024, 15:20
GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 15:12 Nou, in die drie gevallen zeer zeker niet, kan ik je vertellen. Maar goed, ik ben vaak kritisch op vertrekkende mensen, maar dat ligt inmiddels toch vaak ergens in het midden, is mijn indruk tegenwoordig. Misschien ben ik wel wat minder rechts geworden dan vroeger, in deze zaken.
In jou ogen niet* je was niet bij de vergaderingen. Hooguit heb je opnames van ledenvergaderingen gehoord. Na een situatie in onze gemeente ben ik redelijk voorzichtig geworden. Zelfs als lid heb je veel informatie niet. Enerzijds door geheimhouding en aan de andere kant doordat partijen het prettig vinden als hun versie van het verhaal als waarheid aangenomen wordt.
Welnee. Ik heb alle kanten van beide partijen gehoord. En het gaat ook om voorbeelden uit hele diverse situaties.
Als een gemeente iemand niet herkiest dan zet jij natuurlijk een representatieve steekproef op om alle motieven in kaart te brengen :D
Zeker niet. Maar ik heb het persoonlijk van dichtbij meegemaakt en in familie.
MGG

Bericht door MGG »

pierre27 schreef: 06 sep 2024, 16:12

Spanningen in Gereformeerde Gemeente van Lisse: zo’n 400 kerkleden willen hersteld-hervormd worden
Er is geen reden meer om een afgescheiden kerk te blijven, meent een grote groep gemeenteleden van de Gereformeerde Gemeente in het Noord-Hollandse Lisse. Dus willen sommigen zich nu losmaken van hun kerkverband om ter plaatse een hersteld-hervormde gemeente te stichten.

Triest en merkwaardig argument. De HHK is een afgescheiden kerk, maar als je dat even vergeet heb je 'goede' reden om HHK te worden. Wees gewoon eerlijk en zeg de HHK past ons beter dan de GG.

Ik las het artikel en dacht dat ook al. Indertijd met Ds. Moens werd ook de media gezocht om de situatie in de gemeente op straat te leggen. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet zo goed.
Ik ook niet. Vaak is het weinig positiefs wat via de media geprobeerd wordt te delen. Gelukkig is het RD terughoudend met sensatie nieuws.
Arja

Bericht door Arja »

Het calvinisme is begonnen met een afscheiding van de Katholieke Kerk, gebaseerd op de theologische leer van Johannes Calvijn. Er is geen echte moederkerk maar je zou de kerk waarin je geboren bent als een moederkerk kunnen beschouwen: mijn moederkerk is de Gergem.

Mijn vader zei altijd, als de Hervormde kerk weer zuiver wordt, dan moeten we terug. Hij had dat van een oud Gergem dominee (Smits?). Maar wanneer is een kerk zuiver? Hij is trouwens nooit weggegaan bij de GerGem, maar luisterde wel mee met de CGK in Renswoude.

Ik vind het moeilijk, al die scheuringen. Splitsingen. En ik snap dat je samen één wil zijn en dat dat niet kan (GerGem samen met HHK). Maar de echte Ned Herv kerk van vroeger bestaat niet meer. De PKN is dat ook niet de vaderlandse kerk van vroeger.
Lisser

Bericht door Lisser »

MGG schreef: 06 sep 2024, 16:19

Ik ook niet. Vaak is het weinig positiefs wat via de media geprobeerd wordt te delen. Gelukkig is het RD terughoudend met sensatie nieuws.
Het is dan ook alleen een weergave van de kanselboodschap.
Zie ook ND artikel:

"De kerkenraad van Lisse wil vooralsnog niet ingaan op vragen van deze krant. Ook de groep leden die een hersteld-hervormde gemeente wil beginnen, is niet beschikbaar voor commentaar. "
GGotK

Bericht door GGotK »

Een lezenswaardig interview met ds. Moerkerken.

https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door

Zijn 'kwartiertje spreken' o.a. te beluisteren vanaf 57:16

https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4307s
MGG

Bericht door MGG »

Lisser schreef: 06 sep 2024, 16:32
MGG schreef: 06 sep 2024, 16:19

Het is dan ook alleen een weergave van de kanselboodschap.
Zie ook ND artikel:

"De kerkenraad van Lisse wil vooralsnog niet ingaan op vragen van deze krant. Ook de groep leden die een hersteld-hervormde gemeente wil beginnen, is niet beschikbaar voor commentaar. "
Klopt het ND en Cvandaag gaan er vaak ook netjes mee om. Ik heb ook geen moeite met dit artikel.
Lisser

Bericht door Lisser »

MGG schreef: 06 sep 2024, 16:19 Gelukkig is het RD terughoudend met sensatie nieuws.
https://www.rd.nl/artikel/1076544-groep ... aar-houden
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het zou mooi zijn als er een tweede GG gevormd kan worden. Zoals in de CGK in Nunspeet is gebeurd. Het is dan nog steeds een treurige situatie, maar het kan zeker druk van de ketel halen en rust geven. Het is natuurlijk wel zo dat er voor linkerflank gemeenten (stel dit zou de nieuwe groep worden, al betwijfel ik dat gezien kennissen die bij de bezwaarde groep horen maar toch erg degelijk en midden GG zijn) weinig toekomst is in de GG, gelet op het aantal predikanten dat bewust is uitgedund aan die kant.

Toch hoop ik dat het ds. Mulder en Silfhout lukt om e.e.a. bij elkaar te houden. Er is al genoeg verdeeldheid. Gezien het ledenaantal >1000 is een splitsing ook niet gek.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 06 sep 2024, 17:53 Het zou mooi zijn als er een tweede GG gevormd kan worden. Zoals in de CGK in Nunspeet is gebeurd. Het is dan nog steeds een treurige situatie, maar het kan zeker druk van de ketel halen en rust geven. Het is natuurlijk wel zo dat er voor linkerflank gemeenten (stel dit zou de nieuwe groep worden, al betwijfel ik dat gezien kennissen die bij de bezwaarde groep horen maar toch erg degelijk en midden GG zijn) weinig toekomst is in de GG, gelet op het aantal predikanten dat bewust is uitgedund aan die kant.

Toch hoop ik dat het ds. Mulder en Silfhout lukt om e.e.a. bij elkaar te houden. Er is al genoeg verdeeldheid. Gezien het ledenaantal >1000 is een splitsing ook niet gek.
Dat heb ik dus gelijk al geschreven vanmiddag. En @Mister ook.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Arja schreef: 06 sep 2024, 16:23 Het calvinisme is begonnen met een afscheiding van de Katholieke Kerk, gebaseerd op de theologische leer van Johannes Calvijn. Er is geen echte moederkerk maar je zou de kerk waarin je geboren bent als een moederkerk kunnen beschouwen: mijn moederkerk is de Gergem.

Mijn vader zei altijd, als de Hervormde kerk weer zuiver wordt, dan moeten we terug. Hij had dat van een oud Gergem dominee (Smits?). Maar wanneer is een kerk zuiver? Hij is trouwens nooit weggegaan bij de GerGem, maar luisterde wel mee met de CGK in Renswoude.

Ik vind het moeilijk, al die scheuringen. Splitsingen. En ik snap dat je samen één wil zijn en dat dat niet kan (GerGem samen met HHK). Maar de echte Ned Herv kerk van vroeger bestaat niet meer. De PKN is dat ook niet de vaderlandse kerk van vroeger.
Juridisch gezien lijkt mij de PKN nog steeds de Vaderlandse kerk. Maar om dat de moederkerk te noemen, lijkt mij discutabel. Dan kom je toch eerder uit bij de Rooms Katholieke kerk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef: 06 sep 2024, 13:24 Sinds wanneer ligt Lisse in Noord-Holland? Is dat een beetje hetzelfde als Flakkee in Zeeland?

Waar komt die neiging om Zuid-Holland kleiner te maken toch vandaan? ;)
Tussen alle ellende door...
De topografische kennis bedroevend.
Waar ligt Rijssen?
Ja, ergens in de Achterhoek denk ik...
Of was het Twente? Oké,
Maar ja, is daar dan verschil in? :bobo

Verder weet ik zeker dat er in Lisse ook bezwaarden zullen zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Lisser schreef: 06 sep 2024, 17:07
MGG schreef: 06 sep 2024, 16:19 Gelukkig is het RD terughoudend met sensatie nieuws.
https://www.rd.nl/artikel/1076544-groep ... aar-houden
Ik vind dit artikel niet onder sensatie nieuws vallen. Het RD doet enkel verslag.

Ik vind het overigens diep triest en onbegrijpelijk dat je als broeders en zusters het zo ver laat komen dat er een scheuring dreigt. Ook al ben je het niet eens met een koers, dan laat je het toch niet op ruzie aankomen? Daar kan onmogelijk een zegen op rusten.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

GGotK schreef:Een lezenswaardig interview met ds. Moerkerken.

https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door

Zijn 'kwartiertje spreken' o.a. te beluisteren vanaf 57:16

https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4307s
Ook al heb ik mijn twijfels bij sommige van zijn opvattingen, wat een mooi interview met een lieve leraar. Ik zie hem wel een zitten met zijn vrouw aan de Maasboulevard. Turende over de skyline van Rotterdam.
Plaats reactie