Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Herman
Moderator

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

HHR schreef: 16 okt 2023, 08:59 Ik heb betrokkenen er onderling over horen spreken.
Het is de vraag of ze daar onderling even stoom hebben afgeblazen, of dat ze dat intern ook gaan aankaarten. Dat is nogal een verschil.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Herman schreef: 16 okt 2023, 09:14
HHR schreef: 16 okt 2023, 08:59 Ik heb betrokkenen er onderling over horen spreken.
Het is de vraag of ze daar onderling even stoom hebben afgeblazen, of dat ze dat intern ook gaan aankaarten. Dat is nogal een verschil.
Eens, en de toon is weer gezet en het (onheilige) vuurtje is weer flink aangewakkerd.
Wat denken we hier nu mee te bereiken? Iets goeds?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik heb wat moeite met(wat tegenwoordig een trend lijkt te worden) dat we ergens lid kunnen zijn, maar in een ander kerkverband blijkbaar kunnen kerken of voorgaan onder het mom dat we de Heere hebben te volgen. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat snap ik.

Maar het is al een trend van circa 2 decennia waarin blijkt dat mensen zich in het algemeen minder binden aan instituten. De vermindering van die band zie je ook terug in de binding aan een kerkverband. Mensen zijn gebonden aan een plaatselijke gemeente en minder aan een verband.

En evangelisten zijn al helemaal geroepen om breder te kijken dan de eigen kerkmuur.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

En we belijden dat al die diverse kerkverbanden niet het werk van de Heilige Geest zijn maar van ons verdorven hart. Om je dan te binden aan iets wat voortkomt uit ons verdorven hart is ingewikkeld.
Ik heb niet zoveel met een kerkverband. Wel geloof ik dat de Heere je bindt aan een gemeente. Soms heel kennelijk doordat Hij te ervaren geeft dat Hij werkt in je hart en in de gemeente waartoe je behoort. Dat zorgt voor verbinding.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 09:45En we belijden dat al die diverse kerkverbanden niet het werk van de Heilige Geest zijn maar van ons verdorven hart.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Als een kerkverband door scheuring is ontstaan, zou je dat kunnen zeggen.

Maar los daarvan heb ik er niets op tegen dat gemeenten met elkaar samenwerken in wat we noemen een "kerkverband". Als kerkverband kunnen dingen doen die als individuele gemeente niet mogelijk zijn (denk aan opleiding, zending, etc).

Dat lijkt een wat positievere manier om naar een kerkverband te kijken. Het gaat alleen mis als deze samenwerkende gemeenten ("een kerkverband") gaan pretenderen de enige ware kerk te zijn, of zich zo gaan gedragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 16 okt 2023, 09:37 Ik heb wat moeite met(wat tegenwoordig een trend lijkt te worden) dat we ergens lid kunnen zijn, maar in een ander kerkverband blijkbaar kunnen kerken of voorgaan onder het mom dat we de Heere hebben te volgen. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling.
Kan je dat wat toelichten of onderbouwen? Zeker voor het geval van evangelisten.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 09:45 En we belijden dat al die diverse kerkverbanden niet het werk van de Heilige Geest zijn maar van ons verdorven hart. Om je dan te binden aan iets wat voortkomt uit ons verdorven hart is ingewikkeld.
Ik heb niet zoveel met een kerkverband. Wel geloof ik dat de Heere je bindt aan een gemeente. Soms heel kennelijk doordat Hij te ervaren geeft dat Hij werkt in je hart en in de gemeente waartoe je behoort. Dat zorgt voor verbinding.
Zo sta ik er ook in. Met twee kanttekeningen. Ik vind dat je verantwoordelijkheid moet dragen als je bij een plaatselijke gemeente bent aangesloten. Gemeente-zijn brengt structurele kosten met zich mee voor het gebouw bijvoorbeeld. Door te shoppen en alleen wekelijks collectegeld te geven in plaats van een grotere structurele bijdrage aan de gemeente, kan geen enkele gemeente meer bestaan. Je bent als plaatselijke gemeente verantwoordelijk om met elkaar de lasten te dragen. Deze mentaliteit en verantwoordelijkheid mis ik bij de jongere generaties wel eens. Dan gaat het om waar ik me goed bij voel en dat kan per week verschillen. Er bestaat ook iets als verantwoordelijkheid.
De tweede kanttekening vind ik toch de belijdenis van de kerk waar de gemeente zich aan heeft verbonden. Als plaatselijke gemeente kun je iets niet delen, maar toch hoor je ook bij de landelijke structuren die een belijdenis en visie voorstaan. Tegelijk kan een plaatselijke gemeente Bijbelgetrouw zijn terwijl dat niet zo hoeft te zijn voor de landelijke kerk. Ingewikkeld punt vind ik dit.
Fides Quaerens Intellectum
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 09:56
Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 09:45En we belijden dat al die diverse kerkverbanden niet het werk van de Heilige Geest zijn maar van ons verdorven hart.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Als een kerkverband door scheuring is ontstaan, zou je dat kunnen zeggen.
Wel interessant. Ik snap wat je bedoelt. Welk kerkverband is niet door scheuring ontstaan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 10:28
Wel interessant. Ik snap wat je bedoelt. Welk kerkverband is niet door scheuring ontstaan?
De GG, NeGK, PKN, en misschien nog wel een paar.
J.C. Philpot

Ad Anker schreef: 16 okt 2023, 10:28
De Gereformeerde Gemeenten zijn bijvoorbeeld ontstaan door een fusie (als ik mij niet vergis). Maar de kanttekening is dat elke fusie ook geen bewijs van dat het goed zit (denk aan de pluriformiteit van de PKN).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 10:37 De Gereformeerde Gemeenten zijn bijvoorbeeld ontstaan door een fusie (als ik mij niet vergis). Maar de kanttekening is dat elke fusie ook geen bewijs van dat het goed zit (denk aan de pluriformiteit van de PKN).
Nou, daarvoor hebben ze de afslag gemist in 1869. En in 1953 is het gedeeld waardoor tot op vandaag de dag twee GG's bestaan. Wat is precies het meetpunt?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 16 okt 2023, 10:43
J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 10:37 De Gereformeerde Gemeenten zijn bijvoorbeeld ontstaan door een fusie (als ik mij niet vergis). Maar de kanttekening is dat elke fusie ook geen bewijs van dat het goed zit (denk aan de pluriformiteit van de PKN).
Nou, daarvoor hebben ze de afslag gemist in 1869. En in 1953 is het gedeeld waardoor tot op vandaag de dag twee GG's bestaan. Wat is precies het meetpunt?
Dat vind ik ook. En in de fusie ontstond ook nog een nieuw kerkverband. Ook de GG is een gescheurd lichaam.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Anselmus schreef: 16 okt 2023, 10:07 De tweede kanttekening vind ik toch de belijdenis van de kerk waar de gemeente zich aan heeft verbonden. Als plaatselijke gemeente kun je iets niet delen, maar toch hoor je ook bij de landelijke structuren die een belijdenis en visie voorstaan. Tegelijk kan een plaatselijke gemeente Bijbelgetrouw zijn terwijl dat niet zo hoeft te zijn voor de landelijke kerk. Ingewikkeld punt vind ik dit.
Snap ik. In de GG valt dat nog wel mee, daar is het aardig pluriform, al wil men hier (van binnenuit!) wel eens anders doen geloven. Toch zegt bijv. het doopformulier in vragen aan ouders: 'En in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.'
J.C. Philpot

Herman schreef: 16 okt 2023, 10:43
De GGiN zijn inderdaad door aan afscheiding ontstaan.

Van 1869 ben ik niet zo op de hoogte, dus je kunt goed gelijk hebben. Ik meen dat er wel een aantal gemeenten binnen de GG waren, die uit conventikels zijn voortgekomen, dus naast de NHK. Dat zal voor andere gemeenten weer anders zijn.

Maar mijn punt is meer dat ik het prima vindt dat gemeenten met elkaar samenwerken in een kerverband. Mits ze zichzelf niet als exclusief zien en zo gaan gedragen. Een top-down wereldkerk wordt bureaucratisch en is niet zo effectief. En losse gemeenten zijn vaak ook minder effectief als het gaat om opleiding van predikanten en zending.

George Whitefield
Plaats reactie