Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
-
Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Geen idee. Zo goed ben ik niet op de hoogte. Ik weet wel een geval dat snuift als de organist niet naar haar smaak speelt. Als het voorspel echt geheel niet in de smaak valt, zingt ze niet mee.
Maar ik ken zulke mensen niet en ik kan er dus verder niet over oordelen.

-
- Verbannen
Overdrijf je niet een beetje? Er waren hier van de zomer veel vakantiegangers, maar de meesten waren in witte bovenkleding. Dus volgens mij valt het allemaal wel mee en wordt de soep niet zó heet gegeten als jij het hebt opgediend.
En volgens mij valt het met dat Goudse tweetal wel mee. Een heel normaal tweetal, ook voor een hele diverse gemeente zoals Gouda.
Ik kan wel wat rechtsere varianten bedenken. Maar dat zal ik verder voor me houden.
En volgens mij valt het met dat Goudse tweetal wel mee. Een heel normaal tweetal, ook voor een hele diverse gemeente zoals Gouda.
Ik kan wel wat rechtsere varianten bedenken. Maar dat zal ik verder voor me houden.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 02 sep 2024, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is voor 95% een feit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Aan de linkerkant is men over het algemeen 95% meer verdraagzaam(er), dan aan de rechterkant.
Het woord oorspronkelijk koppelen aan de 'reactionaire' periode in de GG van 50 jaar geleden is erg bevreemdend.DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Ja, daar heb ik ook over getwijfeld. Maar aan de andere kant, een gemeente vergelijken met de situatie dat alle overleden mensen er nog zouden zijn, is ook een beetje wonderlijk.
En bovendien: die kwalificatie 'reactionair' is onterecht. De periode erná is eerder reactionair. Vandaar ook dat de GG sindsdien meer dan gehalveerd zijn.
En bovendien: die kwalificatie 'reactionair' is onterecht. De periode erná is eerder reactionair. Vandaar ook dat de GG sindsdien meer dan gehalveerd zijn.
Veroordelen is een groot woord, maar de identiteit van een gemeente wordt anders . En dat zit niet in de kleding.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Dus ja, dat is verwoestend voor het gemeenteleven
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat is overal zo. Ben je lekker Hervormd, vindt er continu aanwas plaats met GerGemmers. Dan moet je oppassen dat de aard van je gemeente niet verandert.DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Het is een beetje een duiventil. Er komen veel mensen hier wonen, want er is een dominee en er zijn scholen. En Gouda ligt bijzonder centraal. Na verloop van een aantal jaren verdwijnt men weer. Als je het adressenboekje van 1999 neemt, kijk je je ogen uit.Bruna schreef: ↑02 sep 2024, 21:29GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57Denk je?
Zou GG Gouda met al die GGiNers die overgekomen zijn toch niet best wel een beetje blij zijn met vertrek van ds. Clements en op zoek gaan naar een rechtsere dominee?
Ze kunnen overigens beter even wachten, binnen een jaartje of wat is daar vast wel gedoe, stammenstrijd links/rechts, zoals in het verleden wel vaker in Gouda is geweest.
Daar moet je als predikant ook niet tussen gaan zitten.
(Om nu direct 2 predikanten op tweetal te zetten die net 3 jaar in hun eerste gemeente staan is ook wel sneu, vind ik.)
Ik heb me altijd wel positief verwonderd over jouw trouw , Refo.
Het kan zijn dat je kritiek hier voor een deel gespeelt is, maar als je dat werkelijk ervaart lijkt het me heel moeilijk jarenlang toch trouw te blijven aan een gemeente.
Verzuring ligt op de loer lijkt me.
Het kan zijn dat je kritiek hier voor een deel gespeelt is, maar als je dat werkelijk ervaart lijkt het me heel moeilijk jarenlang toch trouw te blijven aan een gemeente.
Verzuring ligt op de loer lijkt me.
- Maanenschijn
Nee, dat is geen feit. Ik ken in mijn omgeving niemand met donkere kleding die de vreugde die in het geloof te vinden is de kop in wil drukken. Dus mogelijk is het jouw ervaring, maar zeker geen feit.Forummer schreef:Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Ik vind zulke uitspraken echt ronduit stuitend, generaliserend, denigrerend en eigenlijk zelfs discriminerend.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 06:58Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.
Het is geen feit, maar de bescheiden mening van jouw persoon, gebaseerd op jouw eigen ervaringen in het verleden, om continue de Gereformeerde Gemeenten te bashen.
Ik hoop dat je hiermee stopt. Lees Zondag 43 en leg je hart en uitspraken er eens naast.
Het is nu eenmaal een feitForummer schreef: ↑03 sep 2024, 06:58Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?DDD schreef: ↑02 sep 2024, 22:52 Het is te vrezen dat er van de oorspronkelijke GG van zeg 50 jaar geleden nauwelijks nog iets over is. Heel spijtig. Maar je kunt zulke nieuwe leden niet gemakkelijk tegenhouden. Ik heb in een andere gemeente van wat naderbij gezien wat het doet. Dan komen er ineens donker geklede mensen de kerk in, en dat geeft toch een andere sfeer. Mensen die altijd al in de gemeente zijn geweest, voelen zich er steeds minder thuis, en als de kerkenraad niet oplet, of zelfs daarin mede een welbehagen heeft, dan wordt de gemeente verwoest.

Ze zijn al lang overgegaan naar de triomferende kerk…….en dan komt @Forummer met zijn veroordeling. In en in triest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.