Wat doen we vandaag?

merel

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

helma schreef:Ja hier ook wel.
Hier ook . Vanmorgen twee natte bedden. Tijdens het thuiswerken, toch wel een voordeel dat dat kan, alle beden afgehaald en gewassen. Beddengoed kon er vanavond weer op. Ik had er lege wasmand, totdat iedereen zich weer ging douchen :cry
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
Hier ook . Vanmorgen twee natte bedden. Tijdens het thuiswerken, toch wel een voordeel dat dat kan, alle beden afgehaald en gewassen. Beddengoed kon er vanavond weer op. Ik had er lege wasmand, totdat iedereen zich weer ging douchen :cry
Hoe deden onze oma's dit toch, zonder volautomaat en wasdroger? ;)
In de winter moet ik daar vaak aan denken.
Eén wasdag per week, op maandag, op dinsdag werd het weggestreken.
Ik las in een historisch boek dat men dit op de elektriciteitscentrale wel kon merken, de zgn. "piekbelasting".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

In de winter hang ik de was op zolder op, is zo droog. In de zomer bij droog weer buiten. Maar die tussen seizoenen is een drama om alles op tijd droog te krijgen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef:
Hoe deden onze oma's dit toch, zonder volautomaat en wasdroger? ;)
In de winter moet ik daar vaak aan denken.
Eén wasdag per week, op maandag, op dinsdag werd het weggestreken.
Ik las in een historisch boek dat men dit op de elektriciteitscentrale wel kon merken, de zgn. "piekbelasting".
Mensen hadden toen toch een wringer?
De hele week dezelfde kleren aan, een handdoek per week soms met zijn tweeën, een x per week in bad, buitenspelen in een overall, ik denk dat het niet echt te vergelijken is, ik had toen alle kinderen nog thuis water meer was per dag dan mijn moeder per week, die hield zich nl nog aan de oude regels toen zij al een wasmachine en centrifuge had.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
De hele week dezelfde kleren aan, een handdoek per week soms met zijn tweeën, een x per week in bad, buitenspelen in een overall, ik denk dat het niet echt te vergelijken is, ik had toen alle kinderen nog thuis water meer was per dag dan mijn moeder per week, die hield zich nl nog aan de oude regels toen zij al een wasmachine en centrifuge had.
Ja een wringer had mijn moeder wel.
Ik denk dat er minder vaak verschoond werd, nu wordt alles al snel in de wasmand gekieperd.
Daarentegen werd de buitenboel iedere week gedaan, trekbel glimmend gepoetst, stoepje keurig geveegd.
Zie ik nu niet meer, althans, niet wekelijks. Ik ook niet. ;)
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Ja een wringer had mijn moeder wel.
Ik denk dat er minder vaak verschoond werd, nu wordt alles al snel in de wasmand gekieperd.
Daarentegen werd de buitenboel iedere week gedaan, trekbel glimmend gepoetst, stoepje keurig geveegd.
Zie ik nu niet meer, althans, niet wekelijks. Ik ook niet. ;)
Nee dat klopt, ik doe de enen keer dit eens een goede beurt geven en de andere keer dat, niet meer het hele huis van onder tot boven. Maar het is wel leuk werk dat poetsen, ik doe het nog steeds erg graag, wel anders dan vroeger, schoon is schoon zeg ik altijd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

In mijn ouderlijk huis ging het ook nog zo:
1x in de week douchen/in bad.
Hele week zelfde kleding aan, 's zomers 2 stelletjes.
"Zondagse" kleding werd alleen gewassen als het echt "nodig" was.
Per week werden er max. 2 bedden verschoond ( we waren met z'n achten).
Mijn moeder snapt dan ook nog steeds niet dat ik met 4 personen zoveel was heb
Ik heb tegenwoordig de was van een oude buurman "erbij", die zich dan verontschuldigd over de "last" die ik ervan zou hebben, maar het is zo weinig dat ik het nieteens merk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Oh ja hoor; ik weet best hoe onze voorouders dat deden :)
Pas was ik er nog getuige van.
Thuiszorgzuster zei: Mevrouw, ik heb het laken van het bed gehaald; uw man had het in de hoek natgeplast. Het ligt bij de wasmachine.
Mevrouw komt even later met het laken in de kamer en hangt het over de verwarming. Verontwaardigd zegt ze: ik zit niet om werk verlegen! Dat kleine hoekje...daar ga ik dat hele laken niet voor wassen!
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Boodschappen! Voor donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
merel

Bericht door merel »

Die heb ik gelukkig al in huis. Ik ga eten voorbereiden, zodat ik morgen nog maar een paar dingen hoef klaar te maken. De hele familie staat om 9.30 uur op de stoep voor het gezamenlijk ontbijt.
Lassie

Bericht door Lassie »

Vandaag een oppaskind. Wel gezellig voor onze zoon.
Verder een beetje in huis aan de slag.
Dodo

Bericht door Dodo »

Gisteren ben ik voor het eerst naar babyzwemmen geweest met dochter en kleinzoon. Zo leuk! Kleintje vond het prachtig, ik hield hem bij zijn hoofd en schouders vast en hij dreef in het water en maakte zachte brabbelgeluidjes :love

Vandaag de laatste boodschappen en het huis netjes maken. Niet teveel stress gelukkig.
Mara

Bericht door Mara »

Benzine tanken 1.358 p/l. :)
Dodo

Bericht door Dodo »

Plundra.

Hoewel dat bij ons inmiddels een standaardwoord is geworden voor veel kopen, gaan we nu echt naar Ikea. We hebben een paar dingen nodig, en ook wat dingen niet nodig die we toch ook wel gaan kopen.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Plundra.

Hoewel dat bij ons inmiddels een standaardwoord is geworden voor veel kopen, gaan we nu echt naar Ikea. We hebben een paar dingen nodig, en ook wat dingen niet nodig die we toch ook wel gaan kopen.
Ik denk zomaar dat jullie niet de enigen zullen zijn daar. ;)
Wij gaan hooguit 1 x per 1 a 2 jaar en dan bij voorkeur gewoon op een doordeweekse ochtend buiten de vakanties. Dan is het nog te doen.
Ik vind het verschrikkelijk om tussen een schuifelende mensenmassa zo'n lange route te moeten lopen.
Plaats reactie