Vergadering Curatorium

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Is het niet een oplossing om 1 zeef te hanteren ipv 2? Nu is de zeef van het curatorium x-keer fijner als die van de kerkenraad. Eigenlijk kan dat toch niet?

Ik zou dan voor willen stellen dat de kerkenraad geadviseerd wordt door een van de docenten van de TS of eventueel een van de leden van het Curatorium in de huidige vorm. Of dat er een commissie wordt gevormd zo snel als iemand zich aanmeld bij de kerkenraad. Een commissie van kerkenraad+wat classis en/of landelijke mensen?

Een wat rationeler punt: het blijven menselijke instituten en bij 2 zeven kunnen er 2x menselijke fouten gemaakt worden en bij 1 zeef maar 1x?!
Er is altijd een predikant bij. Die geeft zijn reactie aan de kerkenraadsleden voordat er tot stemming wordt overgegaan. De stem van de desbetreffende predikant telt behoorlijk zwaar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Is het niet een oplossing om 1 zeef te hanteren ipv 2? Nu is de zeef van het curatorium x-keer fijner als die van de kerkenraad. Eigenlijk kan dat toch niet?

Ik zou dan voor willen stellen dat de kerkenraad geadviseerd wordt door een van de docenten van de TS of eventueel een van de leden van het Curatorium in de huidige vorm. Of dat er een commissie wordt gevormd zo snel als iemand zich aanmeld bij de kerkenraad. Een commissie van kerkenraad+wat classis en/of landelijke mensen?

Een wat rationeler punt: het blijven menselijke instituten en bij 2 zeven kunnen er 2x menselijke fouten gemaakt worden en bij 1 zeef maar 1x?!
Er is altijd een predikant bij. Die geeft zijn reactie aan de kerkenraadsleden voordat er tot stemming wordt overgegaan. De stem van de desbetreffende predikant telt behoorlijk zwaar.
Stem telt zwaar voor Curatorium of voor Kerkenraad-zeef?
Voor kuratoriejum
Even voor mijn beeldvorming. Er zit een predikant bij, die stemt niet mee, maar de kerkenraad keurt iemand 'goed' en dan zegt de predikant ondertussen tegen het curatorium: doe toch maar niet?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallio

Pim, zoiets zo ik absoluut niet willen zien. Met het hanteren van 2 7 kan met de eerste zeef een grove sortering gemaakt worden en met de 2de zeef een fijnere sortering. Als echter bij het eerste onderzoek gelijk al een van de docenten of curatorium leden inschakeld worden, heb je de kans dat de anderen (de plaatselijke kerkeraad) wachten tot die persoon zijn oordeel uitspreekt en zich daarna richten. dan krijg je een situatie waar in feite een alleen zoiets beslist. zulke personen kunnen de zaak tenslotte ook verkeerd inschatten.

g.
De Curatorium-leden zijn niet heilig en zo moeten (en willen) ze ook niet behandeld worden.

We kunnen niet anders concluderen dan dat er tussen kerkenraad en Curatorium een verschil lijkt te zijn in inzicht, beoordelingscriteria en/of kundigheid. Alledrie deze redenen zijn voor mij niet echt wenselijk.

Nogmaals: waarom is de selectie door het Curatorium wel van God en de selectie door de kerkenraad niet? Ik denk dat de kerkenraad er van overtuigd zal zijn dat de desbetreffende persoon een tot het ambt geroepen kind van God is?!

[Aangepast op 28/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ja, wat ik bij herhaling heb aangegeven: een spreken Gods in de ziel door het Woord, waardoor betrokkenen wordt geroepen.
Adrianus,

En hoe beoordeel je dan als curatorium dat 'spreken'?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram Er is altijd een predikant bij. Die geeft zijn reactie aan de kerkenraadsleden voordat er tot stemming wordt overgegaan. De stem van de desbetreffende predikant telt behoorlijk zwaar.
Stem telt zwaar voor Curatorium of voor Kerkenraad-zeef?
Voor kuratoriejum
Even voor mijn beeldvorming. Er zit een predikant bij, die stemt niet mee, maar de kerkenraad keurt iemand 'goed' en dan zegt de predikant ondertussen tegen het curatorium: doe toch maar niet?
De predikant stemt dacht ik ook mee. Weet het niet meer precies. Het 'oordeel' van de predikant kan anders uitvallen dan van de meerderheid van de kerkenraad. Dat wordt ook op het formulier gemeld. Evenals de stemverhoudingen ouderlingen/diakenen. En die laatsten zijn toch onbekeerd, dus dat telt ws. ook minder zwaar.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Vreugde
Tsonge, voor het zoveelste jaar boeren we weer achteruit!!
Waarschijnlijk zal dat van achteruit boeren duren zolang je leeft :D
nou, dan ben jij een super pessimist. als je even verder kijkt dan moment opnamen, dan zit er toch wel een stijgende lijn in, of niet?

en verder, niet het vele is goed maar het goede is veel.
welke stijgende lijn bedoel je Gallio?
Als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt van de predikanten in de GG en naar het aantal, dan is er bepaald geen stijgende lijn. Er zijn 100 vacante gemeentes en er is één student toegelaten...
Wie zou niet wenen?
Voor de duidelijkheid: hiermee wil ik de zwarte piet niet naar het curatorium schuiven, maar naar jou en mij: is het niet om onze afmakingen?
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Vreugde
Tsonge, voor het zoveelste jaar boeren we weer achteruit!!
Waarschijnlijk zal dat van achteruit boeren duren zolang je leeft :D
nou, dan ben jij een super pessimist. als je even verder kijkt dan moment opnamen, dan zit er toch wel een stijgende lijn in, of niet?

en verder, niet het vele is goed maar het goede is veel.

Wie zou niet wenen?
Voor de duidelijkheid: hiermee wil ik de zwarte piet niet naar het curatorium schuiven, maar naar jou en mij: is het niet om onze afmakingen?
Ik denk dat dit een goede houding is, maar wel de moeilijkste...
refo

Bericht door refo »

We zijn allemaal zo gauw tevreden. Niemand die zich afvraagt: waarom zo weinig? Waarom in september en/of december en/of maart niet weer een toelatingsprocedure? Er wordt vermoedlijk alleen over een grote nood gepraat, maar niet ervaren. De 'nood' is alleen synoniem voor een volle agenda.

Je mompelt wat over 'afmakingen' en iedereen zwijgt beschaamd. Neem me niet kwalijk zeg. Als die afmakingen werkelijk een probleem waren zou hier helemaal geen kerk zijn. Afmakingen kunnen alleen maar gedaan worden door Gods volk.
de Paus

Bericht door de Paus »

Of je als NHK altijd blij moet zijn met de afgewezen gergem-studenten is nog maar de vraag.....

En dit bedoel ik absoluut niet spottend en kwetsend.
Het is mijn ervaring dat er toch wel degelijk verschillen zitten tussen GerGem en NHK / GB, qua denken en ook qua opvatting. Ook voor hen geldt dan (tot op zekere hoogte): wordt 'hervormd' in uw denken....
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Is dit niet een nogal vrome uitspraak?
Omdat wij het niet verdiend hebben trekken we ons het ongemak aan, in de veronderstelling dat God op de zogenaamde schuldbelijdenis, de volgende keer wel weer wat meer predikanten geeft. Dit is typisch rooms.
Beste Orck, als het daaraan lag hadden we niks gehad, zelfs het leven niet. Als God ons naar onze zonden moest straffen....

[Aangepast op 29/5/04 door gerrit de 2e]
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Is dit niet een nogal vrome uitspraak?
Omdat wij het niet verdiend hebben trekken we ons het ongemak aan, in de veronderstelling dat God op de zogenaamde schuldbelijdenis, de volgende keer wel weer wat meer predikanten geeft. Dit is typisch rooms.
Beste Orck, als het daaraan lag hadden we niks gehad, zelfs het leven niet. Als God ons naar onze zonden moest straffen....

[Aangepast op 29/5/04 door gerrit de 2e]
Wel, zou het kunnen dat we wegens alle dorheid en doodsheid, wereldgelijkvormigheid en lijdelijk wetticisme danwel juichend christen-activisme niet een oordeel over ons halen?
Dan wordt het een wonder, als vrucht van hemelvaart, dat we nog predikers hebben!

Maar idd, zoals door sommigen al opgemerkt, het is makkelijk met de mond beleden, maar wordt het ook doorleefd in het hart?

Jeremia 9:1 Och, dat mijn hoofd water ware, en mijn oog een springader van tranen! zo zou ik dag en nacht bewenen de verslagenen van de dochter mijns volks.
Plaats reactie