Gebedskringen in de ban

blijmoedig

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door blijmoedig »

Fjodor schreef:Dat de wereld zo snel ontkerkelijkt heeft volgens mij met een aantal zaken te maken (los van het feit dat we ons van nature altijd van God afkeren): juist het punt dat in een groot deel van de kerk vanzelfsprekend voor Jezus werd gekozen is er de oorzaak van dat latere generaties niet meer voor Hem kiezen. Want als het vanzelfsprekend is dan is dat géén goede reden
.

Ook deze logica ontgaat mij geheel. Ik denk eerder dat de ontkerkelijking een oorzaak vindt in het feit dat er geen bewogenheid meer is onder kerkmensen. Regels zijn belangrijker dan mensen. Pas je niet in het ideaalbeeld, dan ga je maar weg. Deze tendens bespreur ik zowel in reformatorische als evangelische kerken. Ik lees op het forum heel vaak wat Jan en alleman allemaal niet goed doet of ziet. Ik lees daar nooit achteraan dat we het erg vinden als dat zo is, en dat we ons bewogen voelen met die mensen. Je hoort erbij, of je hoort er niet bij. Die sfeer stoot mensen af.
Fjodor schreef:Maar goed, jij hebt misschien liever een vanzelfsprekend kiezen voor Jezus..
Ik vind het fijn als mensen worden gevonden door de Heere Jezus, en zij daar gelovig op antwoorden, door het werk van de Heilige Geest. Dat vind ik fijn. Of dat met of zonder een vanzelfsprekendheid gebeurt, is iets tussen de Heere God en deze persoon. Daar kan ik niet over oordelen. Zoals gezegd, wij kunnen slechts proberen de nieuw gelovige zo goed mogelijk te onderwijzen en te begeleiden.
Fjodor schreef:maar eens lezen, over het zaad, dat is zelfs letterlijk oppervlakkig.
Dat Bijbelgedeelte is mij bekend. Ik ontken ook niet dat er sprake kan zijn van een manier van geloven die niet beklijft. Maar deze manier van geloven is niet voorbehouden aan een specifieke groep of denominatie. Uiteindelijk is het ook niet aan ons, om het geloof van mensen te wegen en te beoordelen. Zoals opnieuw gezegd, wij kunnen het zaad besproeien met water (door het geven van onderwijs, en door het voorleven van God's liefde en genade). Het is echter de Heere God Die alleen de groei kan geven.
blijmoedig

Fjodor schreef:Dus als leerlingen zeggen dat velen op de school geen relatie met de Vader hebben dan is het voor jou zo klaar als een klontje dat het feiten zijn, en als ik zeg dat je in de evangelische wereld een relatie met de Vader kan hebben zonder berouw over de zonden en over de vijandschap tegen God te hebben dan vind je het opeens oordelen over harten? Is dat niet meten met twee maten?
Ik heb Luther hiervoor horen zeggen dat hij op een reformatorisch school werkt, en dat hij inderdaad bevestigt dat het zo is. Informatie van binnenuit dus. Dat biedt dan inderdaad voldoende aanknopingspunten om dat aan te nemen. Ik heb bovendien zelf zes jaar op een reformatorische school gezeten, dus weet wel hoe het op een reformatorische school reilt en zeilt.

Wat jij doet is echter een hele beweging over een kam scheren, op basis van wat je hebt gezien op de festivals die je hebt bezocht. Dat noem ik generaliseren en oordelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
Je zegt dat er wellicht iets mis is met de kringgebeden. Maar lees dan deze zin uit het artikel van het ND (gepost door Luther op pagina 13):
"Er werd geen reden gegeven, geen alternatief. De directeur zei dat ze het heel mooi vonden, maar het niet konden toestaan 'vanwege de achterban'."
Doet toch aan iets anders en mijns inziens zelfs aan iets kwalijks denken
Als dit werkelijk de enige reden is, is het idd. wat moeilijk om er een oordeel over te geven.
Blijft overigens de vraag wat de leerlingen beweegt om juist op déze wijze uiting te willen geven aan hun geloofsleven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat dacht je bijvoorbeeld van: Het is Bijbels om samen te bidden. Men heeft een onderlinge band, men is ook samen christen. Dus men deelt dingen met elkaar en gaat ook samen bidden. En mensen merken Gods zegen en groeien dichter naar Hem toe, Hij wordt groter. Dat sommigen dit niet schijnen te snappen, komt dat niet omdat we het samen bidden in onze kringen niet meer doen en er daarom onbekend mee zijn?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Wat dacht je bijvoorbeeld van: Het is Bijbels om samen te bidden. Men heeft een onderlinge band, men is ook samen christen. Dus men deelt dingen met elkaar en gaat ook samen bidden. En mensen merken Gods zegen en groeien dichter naar Hem toe, Hij wordt groter. Dat sommigen dit niet schijnen te snappen, komt dat niet omdat we het samen bidden in onze kringen niet meer doen en er daarom onbekend mee zijn?
Precies om dat laatste gaat het me. Waarom is men ineens begonnen met iets dat in 'onze kringen' niet (meer) gebruikelijk was/is?
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Wat dacht je bijvoorbeeld van: Het is Bijbels om samen te bidden. Men heeft een onderlinge band, men is ook samen christen. Dus men deelt dingen met elkaar en gaat ook samen bidden. En mensen merken Gods zegen en groeien dichter naar Hem toe, Hij wordt groter. Dat sommigen dit niet schijnen te snappen, komt dat niet omdat we het samen bidden in onze kringen niet meer doen en er daarom onbekend mee zijn?
Idd Hij wordt groter en wij worden minder.
Die notie mis ik in jouw argumentatie.

Als er geen enig besef is over onze verhouding tot een over de zonde (het verwerpen van Christus) toornend God, dan wordt het aangrijpen van Jezus als de Verlosser ook niet meer van waarde.
En nogmaals, ik ben geen tegenstander van gebedskringen, maar ik acht de persoonlijke relatie met Goddrieënig als het hoogste goed.
Daarna kunnen we in gebedskringen inbrengen hoe een rechtvaardig God met vijanden Zich wil verzoenen. En bidden voor hen die dit wonder van Verlossing (nog) niet kennen.

Als deelnemers aan de, aan te bevelen gebedskringen, dat wensen, is er op die samenkomsten niets af te dingen.

Dat gaat dan niet gepaard met eigen vaardigheden, maar in volle ootmoed en afhankelijkheid van de Heere Zelf.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

blijmoedig schreef:Ik reageer alleen op reacties die ik serieus genoeg vind om op te reageren. Ik zou dus zeggen, een goed verstaander, heeft aan een half woord genoeg.
Blijmoedig, je bent een nieuwkomer hier. Ik heb me in dit topic behoorlijk ingespannen om op een eerlijke manier iets over kringgebeden te zeggen, en heb daarbij ook mijn eigen ervaringen meegenomen. Het is me in de forumhistorie nog niet overkomen dat iemand op zo een botte manier mijn woorden kwalificeert. Buitengewoon onrespectvol. Ik hoop dat je zo ook niet met je cliënten om gaat.
Laten we er hier geen spelletje goed-lezen van maken. Met mijn leesvaardigheid is niets mis. In mijn optiek doet de Driestar de kringgebeden op haar eigen wijze (onder controle van een docent, etc.) weldegelijk rucksichtslos in de ban. Of laat ik het anders formuleren: De Driestar heeft het te prijzen initiatief van de jongeren vakkundig de nek om gedraaid.
Rucksichtlos in de ban doen is in mijn optiek dat iets zonder reden verboden wordt. Er wordt hier niets verboden; er worden alleen regels gesteld. Pubers hebben over het algemeen regels nodig, omdat ze zich in een nogal ongestadig stadium van het leven bevinden, en een vaak niet zo uitgebalanceerde levenswijze/ levensvisie hebben. Daar is dus mijns inziens niets mis mee. Van een rucksichtlos in de ban doen is geen sprake.
blijmoedig

Erasmiaan schreef:Blijmoedig, je bent een nieuwkomer hier. Ik heb me in dit topic behoorlijk ingespannen om op een eerlijke manier iets over kringgebeden te zeggen, en heb daarbij ook mijn eigen ervaringen meegenomen. Het is me in de forumhistorie nog niet overkomen dat iemand op zo een botte manier mijn woorden kwalificeert. Buitengewoon onrespectvol. Ik hoop dat je zo ook niet met je cliënten om gaat.
Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet, denk ik. Over het algemeen genomen vind ik de teneur hier op het forum als het om andersdenkenden gaat ook niet zo respectvol en vrij liefdeloos. Maar ik heb je niet willen schofferen of wat dan ook. Dus daarvoor mijn excuses.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 05 jul 2010, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:Dat de wereld zo snel ontkerkelijkt heeft volgens mij met een aantal zaken te maken (los van het feit dat we ons van nature altijd van God afkeren): juist het punt dat in een groot deel van de kerk vanzelfsprekend voor Jezus werd gekozen is er de oorzaak van dat latere generaties niet meer voor Hem kiezen. Want als het vanzelfsprekend is dan is dat géén goede reden
Mee eens, het mag nooit een vanzelfsprekendheid worden! Aan de andere kant zijn kerken waar je vanzelfsprekend bent dat je niet gelooft een nog veel slechter alternatief. Maar de waarheid zit in het midden. Geloven moet niet vanzelfsprekend zijn en niet geloven al helemaal niet.
Afgewezen schreef:Precies om dat laatste gaat het me. Waarom is men ineens begonnen met iets dat in 'onze kringen' niet (meer) gebruikelijk was/is?
Omdat anderen die de Bijbel ook serieus nemen het wel doen en men zich er in gaat verdiepen en ontdekt dat het Bijbels is? Wedervraag: Waarom is het niet meer gebruikelijk?
jvdg schreef:Idd Hij wordt groter en wij worden minder.
Die notie mis ik in jouw argumentatie.

Als er geen enig besef is over onze verhouding tot een over de zonde (het verwerpen van Christus) toornend God, dan wordt het aangrijpen van Jezus als de Verlosser ook niet meer van waarde.
En nogmaals, ik ben geen tegenstander van gebedskringen, maar ik acht de persoonlijke relatie met Goddrieënig als het hoogste goed.
Daarna kunnen we in gebedskringen inbrengen hoe een rechtvaardig God met vijanden Zich wil verzoenen. En bidden voor hen die dit wonder van Verlossing (nog) niet kennen.

Als deelnemers aan de, aan te bevelen gebedskringen, dat wensen, is er op die samenkomsten niets af te dingen.

Dat gaat dan niet gepaard met eigen vaardigheden, maar in volle ootmoed en afhankelijkheid van de Heere Zelf.
Helemaal mee eens en bedankt voor de aanvulling.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef: Rucksichtlos in de ban doen is in mijn optiek dat iets zonder reden verboden wordt. Er wordt hier niets verboden; er worden alleen regels gesteld. Pubers hebben over het algemeen regels nodig, omdat ze zich in een nogal ongestadig stadium van het leven bevinden, en een vaak niet zo uitgebalanceerde levenswijze/ levensvisie hebben. Daar is dus mijns inziens niets mis mee. Van een rucksichtlos in de ban doen is geen sprake.
Oh ja, want pubers kunnen nog niet zo goed geloven..... Of bidden. Overigens worden er wel dingen verboden. Kringgebed mag niet meer. Misschien moeten de pubers voortaan ook eerst hun avondgebed bij hun ouders indienen ter toetsing.

Ik vind het een ongelofelijk schrijnend iets. Er ontstaan spontane gebedsgroepen, groepen leerlingen gaan samen in gebed naar God toe. En dat wordt de kop ingedrukt vanwege de achterban en omdat het niet aansluit bij de doelstellingen van de school. En dat is een christelijke school op Bijbelse grondslag? Ik weet wel wie er blij is dat die gebedsgroepen onder bewaking wordt gesteld of er altijd een leraar meekijkt en kringgebed niet meer nodig is. :nonnon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

blijmoedig schreef:Ik schaar mij inderdaad vierkant achter de Driestarjongeren die door middel van een kringgebed willen bidden. Wat echter bedoeld zou worden met 'hard werken' zou ik in dit geval niet weten. Wellicht dat het hard werken is om de schoolleiding van haar ongelijk te overtuigen? Veel samen bidden lijkt mij alleen maar goed. En bij 'oppervlakkig' Jezus aannemen kan ik mij weinig voorstellen. In een wereld die in een rap tempo ontkerkelijkt is het niet meer zo vanzelfsprekend om voor de Heere Jezus te kiezen. Als mensen dat dan toch doen, vind ik dat wij daar geen waardeoordeel over moeten uitspreken, maar hun moeten helpen in het groeien in het geloof.
Je zal het wel weer hard en liefdeloos vinden, maar laten de formuleringen die je hierboven gebruikt nu precies de formuleringen zijn die ik veelal van leerlingen hoor die kringgebeden willen.
Dat is steeds de reden geweest van mijn huiver, namelijk dat er sprake is van een optimistische mensvisie over de gelovende mens, de groeiende mens, de biddende mens, en we worden al heiliger en zonddelozer en we hebben het zo fijn met elkaar. En dan zijn er van die verschrikkelijke zware jongens die willen dat nog verbieden ook.
Ik lees dat de Driestar vooral de boel wil reguleren.
En nee, jongeren kun je niet zomaar los laten drijven rond geloofszaken. Ze weten vaak nog zo weinig. Ik ben iets ouder dan een puber, maar als ik zie hoe weinig ik nog weet, en hoe onzorgvuldig ik vaak nog formuleer en denk als het om geloofszaken gaat, dan kunnen we jongeren niet zomaar alleen laten droogzwemmen. Leiding is brood- en broodnodig. Ik voer heel vaak gesprekken met leerlingen, ook over geloofszaken, en hoe vaak komt een ontstellend gebrek aan kennis aan het licht, waardoor soms denkbeelden over geloof en geloven bestaan die werkelijk buitenbijbels zijn.
Dan geeft op zich niet, als er dan maar leiding aanwezig is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Waarom doen de leerlingen het eigenlijk niet gewoon buiten schooltijd?
blijmoedig

Luther schreef:Je zal het wel weer hard en liefdeloos vinden, maar laten de formuleringen die je hierboven gebruikt nu precies de formuleringen zijn die ik veelal van leerlingen hoor die kringgebeden willen.
Ik kan die jongeren ook goed begrijpen.
Luther schreef:Dat is steeds de reden geweest van mijn huiver, namelijk dat er sprake is van een optimistische mensvisie over de gelovende mens, de groeiende mens, de biddende mens, en we worden al heiliger en zonddelozer en we hebben het zo fijn met elkaar.
Ik heb een negatieve mensvisie, als ik kijk tot welke slechte dingen mensen allemaal in staat zijn, inclusief ikzelf. Tegelijkertijd denk ik dat wij onszelf op een positievere manier mogen bekijken doordat de Heere Jezus Zichzelf voor ons ten offer heeft gegeven, en door het werk van de Heilige Geest is ons, Die ons wil helpen elke dag meer op de Heere Jezus te gaan lijken.

Ik denk dat christenen het overigens best fijn met elkaar mogen hebben. Juist fijn met elkaar mogen hebben. Gezien de gezamenlijke hoop die in hen is. Als christenen het samen al niet meer fijn kunnen hebben, wie dan nog wel?

Het verband tussen kringgebeden en het steeds zondelozer worden, begrijp ik niet.
Luther schreef:En nee, jongeren kun je niet zomaar los laten drijven rond geloofszaken. Ze weten vaak nog zo weinig. Ik ben iets ouder dan een puber, maar als ik zie hoe weinig ik nog weet, en hoe onzorgvuldig ik vaak nog formuleer en denk als het om geloofszaken gaat, dan kunnen we jongeren niet zomaar alleen laten droogzwemmen. Leiding is brood- en broodnodig. Ik voer heel vaak gesprekken met leerlingen, ook over geloofszaken, en hoe vaak komt een ontstellend gebrek aan kennis aan het licht, waardoor soms denkbeelden over geloof en geloven bestaan die werkelijk buitenbijbels zijn.
Dan geeft op zich niet, als er dan maar leiding aanwezig is.
Dit mogen de ouders zich dan ernstig aanrekenen. Daarnaast denk ik dat we jongeren wel wat meer vertrouwen mogen geven. Uiteindelijk bidden zij onder leiding van de Heilige Geest. Daar kan geen enkele menselijke begeleiding tegenop.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 05 jul 2010, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
blijmoedig

Jongere schreef:Waarom doen de leerlingen het eigenlijk niet gewoon buiten schooltijd?
Omdat op reformatorische scholen de leerlingen vaak vanuit de hele regio komen, en het daardoor op school veel beter te organiseren is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef: Rucksichtlos in de ban doen is in mijn optiek dat iets zonder reden verboden wordt. Er wordt hier niets verboden; er worden alleen regels gesteld. Pubers hebben over het algemeen regels nodig, omdat ze zich in een nogal ongestadig stadium van het leven bevinden, en een vaak niet zo uitgebalanceerde levenswijze/ levensvisie hebben. Daar is dus mijns inziens niets mis mee. Van een rucksichtlos in de ban doen is geen sprake.
Oh ja, want pubers kunnen nog niet zo goed geloven..... Of bidden. Overigens worden er wel dingen verboden. Kringgebed mag niet meer. Misschien moeten de pubers voortaan ook eerst hun avondgebed bij hun ouders indienen ter toetsing.

Ik vind het een ongelofelijk schrijnend iets. Er ontstaan spontane gebedsgroepen, groepen leerlingen gaan samen in gebed naar God toe. En dat wordt de kop ingedrukt vanwege de achterban en omdat het niet aansluit bij de doelstellingen van de school. En dat is een christelijke school op Bijbelse grondslag? Ik weet wel wie er blij is dat die gebedsgroepen onder bewaking wordt gesteld of er altijd een leraar meekijkt en kringgebed niet meer nodig is. :nonnon
Er wordt niets rucksichtlos in de ban gedaan, voorzover ik het begrepen heb. Houdt daarom je meewarige smileys en je doorgedraafde conclusies maar voor je.
Plaats reactie