.Fjodor schreef:Dat de wereld zo snel ontkerkelijkt heeft volgens mij met een aantal zaken te maken (los van het feit dat we ons van nature altijd van God afkeren): juist het punt dat in een groot deel van de kerk vanzelfsprekend voor Jezus werd gekozen is er de oorzaak van dat latere generaties niet meer voor Hem kiezen. Want als het vanzelfsprekend is dan is dat géén goede reden
Ook deze logica ontgaat mij geheel. Ik denk eerder dat de ontkerkelijking een oorzaak vindt in het feit dat er geen bewogenheid meer is onder kerkmensen. Regels zijn belangrijker dan mensen. Pas je niet in het ideaalbeeld, dan ga je maar weg. Deze tendens bespreur ik zowel in reformatorische als evangelische kerken. Ik lees op het forum heel vaak wat Jan en alleman allemaal niet goed doet of ziet. Ik lees daar nooit achteraan dat we het erg vinden als dat zo is, en dat we ons bewogen voelen met die mensen. Je hoort erbij, of je hoort er niet bij. Die sfeer stoot mensen af.
Ik vind het fijn als mensen worden gevonden door de Heere Jezus, en zij daar gelovig op antwoorden, door het werk van de Heilige Geest. Dat vind ik fijn. Of dat met of zonder een vanzelfsprekendheid gebeurt, is iets tussen de Heere God en deze persoon. Daar kan ik niet over oordelen. Zoals gezegd, wij kunnen slechts proberen de nieuw gelovige zo goed mogelijk te onderwijzen en te begeleiden.Fjodor schreef:Maar goed, jij hebt misschien liever een vanzelfsprekend kiezen voor Jezus..
Dat Bijbelgedeelte is mij bekend. Ik ontken ook niet dat er sprake kan zijn van een manier van geloven die niet beklijft. Maar deze manier van geloven is niet voorbehouden aan een specifieke groep of denominatie. Uiteindelijk is het ook niet aan ons, om het geloof van mensen te wegen en te beoordelen. Zoals opnieuw gezegd, wij kunnen het zaad besproeien met water (door het geven van onderwijs, en door het voorleven van God's liefde en genade). Het is echter de Heere God Die alleen de groei kan geven.Fjodor schreef:maar eens lezen, over het zaad, dat is zelfs letterlijk oppervlakkig.