Ook al gebruikt de bijbel de woorden niet toch spreekt het duidelijk over Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil.Zoals ik al zei, het is puur menselijk denken (ik vind in de Bijbel de termen "geopenbaarde wil en verborgen wil" niet terug) om iets voor ons logisch en kloppend te krijgen en daar moeten we mee uitkijken want dan krijg je karikaturen waarmee we Hem nooit recht doen en zelf een verkeerd Godsbeeld krijgen.
Deze termen geven toch een stuk duidelijkheid aan Gods spreken in Zijn woord.
Je wilt toch niet beweren dat Gods woord niet klopt? God heeft Zijn woord ons toch niet gegeven zo dat wij het alleen kunnen verstaan als wartaal, iets wat niet met elkaar in overeenstemming is.
Hoewel wij er soms zo tegen aankijken, Luther, Gods plan tot zaligheid van de Zijnen geschiedt wel zo naar Zijn wil.Luther schreef:Nee, Augustinus zei het weer anders, maar eigenlijk zei hij precies hetzelfde: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt (= geopenbaarde wil) niet buiten zijn wil (verborgen wil) om geschiedt.'
Toch geloof ik niet dat je kunt stellen dat Gods verborgen en geopenbaarde wil met elkaar botsen.
God gebruikt het kwaad maar het is toch niet naar Zijn wil.
Daarom staat er ook dat alle dingen meewerken ten goede, voor hen die God liefhebben.