reformatorische visie en pedagogische tik

De Bijbel schrijft voor om kinderen te slaan

nee
17
29%
ja, maar ik doe het niet
7
12%
ja, dat doe ik met de hand
20
34%
ja, dat doe ik met een hulpmiddel (zoals Salomo de roede voorschrijft)
7
12%
andere mening, die schrijf ik hieronder
8
14%

Totaal aantal stemmen: 59

refo

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Bericht door refo »

Geweldig. We zitten warmpjes achter de computer en kunnen precies alle ins en outs beoordelen van 'Barendje en de gedeukte hoed'. Knap hoor.

Onhandig en schuldig. Mogelijk.
Of wild en onvoorzichtig en daar reeds verschillende keren op gewezen. Dan maar eens een oorvijg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vlinder

Bericht door vlinder »

refo schreef:Geweldig. We zitten warmpjes achter de computer en kunnen precies alle ins en outs beoordelen van 'Barendje en de gedeukte hoed'. Knap hoor.

Of wild en onvoorzichtig en daar reeds verschillende keren op gewezen. Dan maar eens een oorvijg.
Een kind kan er niet altijd wat aan doen dat het onhandig is. Ik wilde vroeger de meester helpen, til een doos met doeken op en de bodem zakt er onderuit. Ik had altijd zoiets. Mensen die "lief" bleven, daar vond ik het veel vervelender voor. Mensen die erg boos werden, hielp ik gewoon niet meer. Ik deed het toch niet expres?

En nee natuurlijk kun je vanuit je luie stoel niet ieder kind beoordelen, zeker niet als je het niet kent, maar standaard slaan gaat m.i. te ver.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Geweldig. We zitten warmpjes achter de computer en kunnen precies alle ins en outs beoordelen van 'Barendje en de gedeukte hoed'. Knap hoor.

Een oorvijg is geen garantie dat het dan beter gaat hoor.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

jvdg schreef:Ik las ergens: Niet meppen, maar tranen deppen.
Dat zijn mooie oneliners, en er zit zeker een kern van waarheid in. Maar kunnen lang niet altijd gebruikt worden.

Een kind moet zijn grenzen duidelijk weten. 'nog één keer en dan zul je het voelen', en dan doen ze het ook nog een keer, en ja, dan krijgen ze een pets. Gewoon een hollandse tik op d'r hand of op d'r billen.

Er zijn soms situaties waar praten echt niet meer helpt en een tik een eenvoudige oplossing is. Dit heeft niets te maken met mishandeling en ik verbaas me dan ook over de ophef erover.
Net alsof alle ouders die hun kinderen wel eens een tik geven notoire kindermishandelaars zijn.

't Is toch zo gek als het maar wezen kan: bij nederlandse wet worden kinderen in de moederschoot omgebracht; zijn ze eenmaal geboren dan is het bij wet verboden ze een tik te geven :bobo
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jakobmarin schreef:
't Is toch zo gek als het maar wezen kan: bij nederlandse wet worden kinderen in de moederschoot omgebracht; zijn ze eenmaal geboren dan is het bij wet verboden ze een tik te geven :bobo
en dat is zeker vreemd...

temeer, daar juist als een argument voor abortus gebruikt wordt, dat men abortus pleegt om kindermishandeling tegen te gaan....

Daar 'ongewenste' kinderen zo bij zo mishandeld worden zullen... kan men niets beter doen dan de ultimate mishandeling aka moord.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
ja las ik ook; in de Wekker
de vrouw van de schrijver had een keer een klap gekregen van haar ouders; toen ze 's morgens voor kerktijd op haar moeders hoed ging zitten.
Nu snap ik op zich de boze reactie van haar moeder, maar dat is dus een situatie waarin niet gekozen moet worden voor een mep. Alsof het kind expres op haar hoed is gaan zitten!
Mooi argument om een baret of een hoofddoekje op te doen...
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:
de vrouw van de schrijver had een keer een klap gekregen van haar ouders; toen ze 's morgens voor kerktijd op haar moeders hoed ging zitten.
Nu snap ik op zich de boze reactie van haar moeder, maar dat is dus een situatie waarin niet gekozen moet worden voor een mep. Alsof het kind expres op haar hoed is gaan zitten!
:D
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:
of niets :D
Ik weet, mijn Verlosser leeft
joepie

Bericht door joepie »

helma schreef:
Is ook wel erg dom om je hoed daar neer te leggen waar er iemand op kan gaan zitten! :haha
Mijn man heeft jaren en jaren elk jaar een nieuwe zonnebril moeten kopen omdat hij of iemand anders er op ging zitten. Maar ik werd dat eerder boos op hem omdat hij hem weer eens had laten slingeren en op zo een domme plaats had neergelegd.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:

daarom koop ik nooit een dure hoed, want hier zitten ze ook graag op hoeden op een of andere manier :hi
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

joepie schreef:
helma schreef:
Is ook wel erg dom om je hoed daar neer te leggen waar er iemand op kan gaan zitten! :haha
Mijn man heeft jaren en jaren elk jaar een nieuwe zonnebril moeten kopen omdat hij of iemand anders er op ging zitten. Maar ik werd dat eerder boos op hem omdat hij hem weer eens had laten slingeren en op zo een domme plaats had neergelegd.
Het doet mij denken aan een verhaal wat mijn moeder een keer vertelde. Haar opa moest een begrafenis leiden, in die tijd droeg een dominee dan zo'n hoge hoed. Zijn kleinzoon zag het aan voor een leuk krukje :haha
Opa heeft toen zijn oude hoed maar opgezet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Een moeder die bij haar jonge dochtertjes gaatjes laat prikken (voor oorknopjes) is dat eigenlijk ook een vorm van kindermishandeling? Het is vrij pijnlijk, zeker in het oorlelletje bij kinderen en soms beginnen ze ook te huilen als die gaatjes worden 'geprikt'.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Marie-Henriëtte schreef:Een moeder die bij haar jonge dochtertjes gaatjes laat prikken (voor oorknopjes) is dat eigenlijk ook een vorm van kindermishandeling? Het is vrij pijnlijk, zeker in het oorlelletje bij kinderen en soms beginnen ze ook te huilen als die gaatjes worden 'geprikt'.
Als het kind het zelf wil en ook weet dat het eventjes pijn doet, dan lijkt me er weinig mis mee (onze jongste was er aan toe toen ze 5 was, en heeft niet gehuild :slurp ).
Maar soms hoor je ook dat meisjes van amper een jaar al oorbelletjes krijgen :fi en dan de boel bij elkaar krijsen in de juwelier.... Dat zou je dan inderdaad mishandeling kunnen noemen (al weet ik niet of ze hier nou later last van zullen krijgen).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
joepie

Bericht door joepie »

Volgens mij is er een wettelijke minimum leeftijd aan verbonden dat het eigenlijk mag.
Ik dacht in ieder geval 6 jaar. Een juwelier die het eerder doet is eigenlijk strafbaar.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Als je er diep over nadenkt, dan is het toch apart dat het laten prikken van gaatjes in oorlellen van meisjes die op dat moment niets misdaan hebben, over het algemeen een geaccepteerd feit is, terwijl het geven van een lichte pedagogische tik aan dwarse kinderen van diezelfde leeftijd strafbaar is.
Gesloten