Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

wim

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Bericht door wim »

Zorg gewoon dat je alleen organisten laat spelen die door vakmensen goed genoeg bevonden is. En laat ze dan lekker spelen. Het is toch nooit goed.
Te lang, te kort, te frivool, te snel, te langzaam, te bombastisch, te mager. Maar nooit te-vreden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Zorg gewoon dat je alleen organisten laat spelen die door vakmensen goed genoeg bevonden is.
Haha, die vlieger gaat niet op, integendeel, die houden sommige kerkenraden angstvallig aan de grond.
Ik heb van nabij meegemaakt dat een kerkenraad zei: nee, als wij weer eens een organistenvacature hebben, laten we de kandidaten niet meer door een deskundige commissie beoordelen. Want die wijzen steevast organisten aan van het soort dat wij niét zoeken...

Tsja, wat zul je dan nog zeggen?
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Zorg gewoon dat je alleen organisten laat spelen die door vakmensen goed genoeg bevonden is.
Haha, die vlieger gaat niet op, integendeel, die houden sommige kerkenraden angstvallig aan de grond.
Ik heb van nabij meegemaakt dat een kerkenraad zei: nee, als wij weer eens een organistenvacature hebben, laten we de kandidaten niet meer door een deskundige commissie beoordelen. Want die wijzen steevast organisten aan van het soort dat wij niét zoeken...

Ook wel logisch, in grote gemeenten is dit nog voor te stellen. Maar in al die kleine dorpsgemeentes zijn simpelweg geen mensen die aan de eisen van dat soort commissies (VOGG) kunnen voldoen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:

Ook wel logisch, in grote gemeenten is dit nog voor te stellen. Maar in al die kleine dorpsgemeentes zijn simpelweg geen mensen die aan de eisen van dat soort commissies (VOGG) kunnen voldoen.
Wat vind je logisch? Ik vat 'm even niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Ariene

Bericht door Ariene »

Toch blijft het altijd wat.

Wij beschikken over zeer goede organisten.
Eén semi-prof, maar het is voor de gemeente nooit goed.

Dan spelen ze te lang, dan te frivool, dan te kort, dan te hoog, dan te laag.
Ik wordt er niet goed van!

Ik kan er enorm van genieten en wanneer ik het een keer te lang of niet mooi vind, helaas, maar geen probleem!
Sommige mensen lijken het nog belangrijker te vinden dan de preek...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ariene schreef:Toch blijft het altijd wat.

Geen wonder dat de jeugd geen zin meer heeft om orgel te leren spelen. Ze horen het in de kerk (en dat kan zijn op een manier die ook niet direct aantrekkelijk is) maar in bepaalde kringen hoort de jeugd ook inderdaad dat er standaard gezeurd wordt over het orgelspel: 't is nooit goed.

Geef de jeugd dan eens ongelijk als ze denken: mij niet gezien, de voetveeg van de gemeente, dank je feestelijk: ik ga wel gitaar spelen....
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik denk met achting terug aan een inmiddels overleden predikant in de Hervormde kerk, die af en toe eens bij ons een dienst leidde. Na het laatste vers zei hij dan soms: "Ik dank de organist voor zijn eerbiedige spel".
Voor de duidelijkheid: ik was die organist niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Ik denk met achting terug aan een inmiddels overleden predikant in de Hervormde kerk, die af en toe eens bij ons een dienst leidde. Na het laatste vers zei hij dan soms: "Ik dank de organist voor zijn eerbiedige spel".
Voor de duidelijkheid: ik was die organist niet.
Zo kan het ook, en zo gebeurt het gelukkig ook wel eens.

Dat dat nou net weer een Hervormde predikant moest zijn hè...
~~Soli Deo Gloria~~
Lassie

Bericht door Lassie »

Zoiets heb ik ook weleens gehoord in mijn vorige gemeente.

In onze kerk hoor ik het ook regelmatig dat er mooi gespeeld wordt (niet op het orgel, maar wel op de muziekinstrumenten).
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Ariene schreef:Toch blijft het altijd wat.

Geen wonder dat de jeugd geen zin meer heeft om orgel te leren spelen. Ze horen het in de kerk (en dat kan zijn op een manier die ook niet direct aantrekkelijk is) maar in bepaalde kringen hoort de jeugd ook inderdaad dat er standaard gezeurd wordt over het orgelspel: 't is nooit goed.

Geef de jeugd dan eens ongelijk als ze denken: mij niet gezien, de voetveeg van de gemeente, dank je feestelijk: ik ga wel gitaar spelen....
Tja.... dat moeten mensen inderdaad afleren. Oh en ik ben als jongere best fan van het orgel. Vooral door de ene organist die van die lekkere tussenstukken en riedels er door heen speelt, wat anderen misschien weer vreselijk vinden, maar goed. Orgelspelen mag ook een feest zijn en feestelijk klinken.... dat scheelt dan ook een hele hoop op hoe jongeren er tegenaan kijken. Orgelspel in de gemeente moet gewoon wat minder saai worden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef: Orgelspel in de gemeente moet gewoon wat minder saai worden :)
:quoi

Ik heb het idee dat je het orgel minder waardeert dan alle andere instrumenten die bij jou in de diensten worden gebruikt.
Oftewel, het orgel is niet zo bruikbaar meer.
Je bent een echte calvinist. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat heb je niet goed begrepen. Ik geef juist aan dat orgelspel een feest mag zijn omdat de kerkdienst een eredienst is en de zondag een feestdag. Dat houdt dus tegelijkertijd in dat ik geloof dat orgelspel een feest KAN zijn, want ik ga een utopieën verkondigen.

En dan luister graag naar het orgel, net zo graag als naar al die andere instrumenten die de zang begeleiden en extra kleur geven. Bij de ene organist heb ik dat meer dan bij de ander, dat heeft te maken met wat ik zei: Het ligt er aan hoe je speelt, orgel spelen moet niet saai zijn. Is dat het niet, dan kan ik er enorm van genieten. Ik denk dat je me wat dat betreft een beetje verkeerd inschat, misschien omdat ik openlijk voorstander ben van afwisseling, dus ook van het gebruik van andere instrumenten. Maar ik zou nooit willen dat die in plaats van het orgel zouden komen, laten we dan vooral blijven afwisselen. Het orgel is een fantastisch instrument. En wat dat betreft ben ik zeker geen calvinist :D

Bij deze een mooi voorbeeldje van afgelopen zondag. Geluidskwaliteit is niet goed, de zang is wat overstuurd... maar dan heb je een indruk van wat ik bedoel :)

Ere zijn aan God de Vader

U kennen uit en tot u leven
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Bij deze een mooi voorbeeldje van afgelopen zondag. Geluidskwaliteit is niet goed, de zang is wat overstuurd... maar dan heb je een indruk van wat ik bedoel :)

Ere zijn aan God de Vader

U kennen uit en tot u leven
Vreselijk. Het ene lied op de verkeerde melodie, het andere begint met goedkoop linkerhandgesidder: veel kabaal maar weinig wol :down
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

hm.. dat is niet echt mijn orgelmuzieksmaak... :hum dat probleem heb je dan ook weer. :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe ja :) Ik vind het geweldig. Misschien denken experts er wel anders over, smaken verschillen :) Voor het correct orgel spelen hebben we wel weer andere organisten zoals Pieter-Jan Belder

Wat die verkeerde melodie betreft, vers 3 is op de goede melodie, vers 2 op die van eens als de bazuinen klinken en vers 1 was op die van "looft de Koning heel mijn wezen". Ik vind het wel mooi / leuk om de verzen op verschillende melodieen te zingen, doet deze organist wel vaker. Een "zo hoort dat niet" vind ik een beetje bekrompen. Wie bepaalt dat? Ik vind het juist verfrissend en leuk als het eens anders gaat dan "zoals het hoort"... als je dingen altijd alleen maar volgens het boekje doet wordt het leven erg saai. Tenzij je het volgens hét Boek doet natuurlijk :)
Plaats reactie