Oorspronkelijk gepost door Majorca
je kunt je eigen interpretatie, de Van Dale en een lukrake bijbeltekst er wel bij halen om een ander mee om de oren te slaan, maar als iemand een bepaald woord gebruikt, gaat niet een ander hem vertellen wat hij bedoelt, maar kan hij dat nog altijd zèlf het beste aangeven. En míjn woordenboek, de Van Dale heb ik niet, is Kramers woordenboek, ook een behoorlijk dikke trouwens (1400 blz). En die geeft alleen de betekenis die ik zelf genoemd heb.
Een bekende situatie, nu met woordenboeken. :, Tja..., je moet wel de juiste vertaling hebben en daarbij de juiste kantekeningen.
Misschien moet er in de forumregels ook vermeld worden wat HET erkende woordenboek is? :,
Oorspronkelijk gepost door Unionist
En dan hoorde ik toch echt een keer een GG-dominee die zei dat je je niet moest vermoeien met het lezen van boeken van meer dan 1000 bladzijden....
Oeps, laat mijn bijbel nu bijna 1400 blz hebben...
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Van Dale (en de OSW staf) denkt er anders over:
mal·loot (de ~ (m.), -loten)
1 iem. die zich dwaas aanstelt
Mattheus 5:22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Daarbij komt nog dat ik niemand persoonlijk uitscheld, maar het gedrag beoordeel.
[Aangepast op 17/12/04 door Lecram]
je kunt je eigen interpretatie, de Van Dale en een lukrake bijbeltekst er wel bij halen om een ander mee om de oren te slaan, maar als iemand een bepaald woord gebruikt, gaat niet een ander hem vertellen wat hij bedoelt, maar kan hij dat nog altijd zèlf het beste aangeven. En míjn woordenboek, de Van Dale heb ik niet, is Kramers woordenboek, ook een behoorlijk dikke trouwens (1400 blz). En die geeft alleen de betekenis die ik zelf genoemd heb.
Jouw scheldwoorden waren zeer duidelijk op de persoon gespeeld, terwijl mijn woorden zonneklaar algemeen waren, van de orde "wie de schoen past trekke hem aan". Overigens is natuurlijk inmiddels voldoende gebleken wie de schoen past, en wie hem aantrekt.
En voor je anderen weer af gaat meten met bijbelteksten, denk je maar eens aan de tekst over de splinter en de balk, en de tekst over "oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt wordt".
Ik laat het hierbij, welke laster of scheldpartijen je er nog in reactie op laat volgen.
Het is nl. om kotsmisselijk van te worden....
Sorry, ik moet er gewoon een beetje om lachen
Ik gebruikte overigens de interneteditie van Van Dale. Misschien is de papieren versie wat behoudender. Ik weet niet welke versie de GG gebruikt. Bij ons gebruiken ze de interneteditie.
Goed ik heb een voorstel. We nemen de zaterdag om tot rust te komen en beginnen maandag gewoon weer on-topic. We waren immers de discussie een beetje uit het oog verloren.
ps. Mods waarom heeft orcie eigenlijk een sw gekregen? [of mag ik dat niet vragen?]
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Goed ik heb een voorstel. We nemen de zaterdag om tot rust te komen en beginnen maandag gewoon weer on-topic. We waren immers de discussie een beetje uit het oog verloren.
ps. Mods waarom heeft orcie eigenlijk een sw gekregen? [of mag ik dat niet vragen?]
Zeg maar niks, heb het al gezien. Orkcie zou iemand uitgescholden hebben.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Op deze prachtige maandagmorgen ben ik evangelisch - reformatorisch ontwaakt!
Vrienden, ik heb 't opeens!!
Mijn ontdekking is dat er voor veel reformatorische mensen een grote aantrekkingskracht uitgaat van de evangelische beweging. En wel om de volgende redenen:
- Men beschouwt de Bijbel als Woord van God, norm en leidraad voor geestelijk en maatschappelijk leven
- Men dringt aan op een persoonlijk geloof, op persoonlijke ervaring van en relatie met God en op de centrale plaats van Jezus Christus als Verlosser
- Men roept op tot een heilige levenswandel, waarschuwt voor wereldgelijkvormigheid en noemt zonde zonde.
- Men keert zich tegen bijbelkritiek, moderne theologie en vrijzinnigheid
- Men is in staat om veel jonge mensen bij de samenkomsten te betrekken. Niet door dwang, maar door fascinatie te kweken (met allerhande moderne middelen) of door radicale geloofsvoorbeelden te stellen.
- Men vult het vacuum van de afwezigheid van zekerheid, die reformatorische mensen immer kwelt.
- Men vult het vacuum van de aansluiting bij het levensgevoel van jonge mensen: taal, muziek, presentatie, argumentatie, actuele levensvragen
- Men doet aan zending en evangelisatie en schaamt zich niet voor zijn geloof in een seculiere omgeving
- Men interpreteert de huidige geschiedenis (actualiteit) in het licht van de bijbel
- Men heeft het niet zo op hierarchische structuren van bisschoppen of superintendenten
- Men legt de nadruk op de plaatselijke gemeente
- Voorgangers hebben een sleutelrol
- Eenvoudige en massale samenzang vormen één van de pijlers van de geloofsstructuur
- Men heeft een geregeld, wel gemeend gebedsleven, zowel in de gemeente als persoonlijk
- Men voelt zich sterk verbonden met Israël
- Men heeft al veel contacten op allerlei niveau met reformatorische mensen
- Men denkt ethisch ongeveer hetzelfde: abortus, euthanasie, homosexualiteit
- Men huivert voor oecumene
Dus dacht ik bij het wakker worden:
Misschien toch niet zo gek, dat er zo hier en daar geprobeerd wordt samen te werken.
Het is eigenlijk veel gekker, dat er reformatorischen zijn, die enorme onoverbrugbare kloven zien.
De stand lijkt 1-1 te zijn. Tegen één woord uit uw reactie maak ik echter toch bezwaar.
U zegt dat uw conclusie, die wordt gevormd door enige toegevoegde 'mitsen' en 'maren' bij mijn opsomming, een blijvende conclusie is.
Nu kijkt u toch wel erg ver in de toekomst. Mijn vraag is of u zich zoudt kunnen neerleggen bij het voorstel, dat u uw conclusies presenteert als 'vooralsnog' of zelfs 'voorlopig'.
Ik vermoed namelijk, dat er onder druk van de omstandigheden toch een zekere samenwerking tot stand zal komen, die verder reikt dan een louter praktische of slechts opportunistische coöperatie.
Sluit alstublieft niet de deur voor een mogelijk toekomstig geestelijk contact.
Ik vraag u dat mede in het licht van de waarschuwing van onze Heer, dat wij de dag noch het uur weten waarop Hij wederkomt. Dat zal ook het moment zijn, waarop wij als leden van hetzelfde lichaam voor Hem zullen staan en wij de eenheid, die er hier in beginsel was, voor eeuwig zullen smaken. Om dan nog de bedenkingen te herhalen, die wij in dit ondermaanse zo belangrijk achtten, lijkt mij ongepast en niet op z'n plaats.
Overigens kan ik mij wel vinden in veel van uw aanvullingen, zij het dat het geloof de onenigheid, onzuiverheid en verdeeldheid nooit als een blijvende situatie kan beschouwen.
Ik stel daarom voor om, vooruitlopend op het eerder gememoreerde ingaan in de vreugde des Heeren, nu reeds een voorschot daarop te nemen en de evangelische broeders en zusters, met al hun gekkigheden (dat is ook waar) met een heilige kus te begroeten en de rest over te laten aan onze Heer, die, naar zij zelf zeggen, ook hun Heer is.
Oorspronkelijk gepost door gravo
Geachte Adrianus,
Mijn vraag is of u zich zoudt kunnen neerleggen bij het voorstel, dat u uw conclusies presenteert als 'vooralsnog' of zelfs 'voorlopig'.
Hoogachtend,
gravo
Beste gravo,
Het antwoord op jouw vraag luidt ontkennend. Ik kan mij niet voorstellen dat je een ander antwoord had verwacht, overigens.
En verder blijf ik je tutoyeren, hoewel je waarschijnlijk een stuk ouder bent dan ik. Doen we hier op OSW eigenlijk allemaal. Om die reden heb ik er - voor de goede orde - ook geen moeite mee als je dat bij deze lieve jongen (:D) ook weer doet.
hartelijke groeten,
Adrianus
Lieve jongen,
Ik gebruikte een stijlfiguur om het belang, dat ik hecht aan deze zaak, te onderstrepen.
Je reactie is teleurstellend. Je zult er eens op terug (moeten) komen.
Verder wens ik je veel sterkte bij je drukke werkzaamheden en gezegende kerstdagen!
Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet kunnen grijpen.