elkaar opbouwen in het geloof

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Maar moet de Messias nog geopenbaard worden? Is de weg nog afgesloten? Het lijkt wel of we in het OT leven ofzo?
Ik zeg toch dat er een weg gebaand is, dus dat is N.T.
Daarom! En daarom staat er in Jac. 4: Naakt tot God en Hij zal tot u naken. En daarom is dit geen loze belofte. Zelfs niet voor een onwedergeboren mens.

En je kunt niet zeggen dat je nog niet bekeerd bent, dus daarom dit niet kan doen, dus dat daarom deze tekst niet voor jou geldt. Het gehele Woord van God geldt voor ieder mens. Tis zaak dat God je gaat overtuigen van zonden, omdat je niet in Hem gelooft hebt.

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Opvallend he? Overtuiging van zonden. Niet de zonde tegen de 10 geboden, maar de zonde tegen het geloof. Juist deze zonde wordt hier onder het mom van rechtzinnigheid bedreven.
schokkend inderdaad. Eigenlijk zijn het vreselijke opmerkingen als, tja, het moet je gegeven worden, en jaja maar het moet toegepast worden of het is te hopen dat ik er nog eens licht over krijg.

toch snap ik soms deze passieviteit wel. Ik weet niet zeker of dat altijd uit een afkerig hart komt.
Ja, ik snap het ook.
Het is gekweekt door een fijnzinnig dieet, opgelegt door mensen waarvan ik mij afvraag of die molensteen ook voor hun nek geldt. Dit is snoeihard wat ik hier zeg, maar er worden duizenden mensen van Jezus af gehouden door valse rechtzinnig gepraat.

[Aangepast op 17/9/05 door Kaw]
jacob

Bericht door jacob »

ik begrijp precies wat je bedoelt en onderschrijf je mening volkomen. Ik denk ook dat er op een manier word gepredikt of gedoceert die zulke uitspraken logisch maken.

Maar ik bedoelde dit.

In het leven weet je niet altijd van een levendige band met God. De eerste liefde kan vaak ver te zoeken zijn. En op zulke momenten hoe graag je ook zou willen, zeker bij een beginnende terugkeer, of inkeer kan je zulke dingen wel beamen. Met wel een belangrijk verschil vrees ik. DAt je er ook daadwerkelijk aan zal werken. Want geloof zonder de werken is geen geloof.

[Aangepast op 17/9/05 door jacob]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik begrijp precies wat je bedoelt en onderschrijf je mening volkomen. Ik denk ook dat er op een manier word gepredikt of gedoceert die zulke uitspraken logisch maken.

Maar ik bedoelde dit.

In het leven weet je niet altijd van een levendige band met God. De eerste liefde kan vaak ver te zoeken zijn. En op zulke momenten hoe graag je ook zou willen, zeker bij een beginnende terugkeer, of inkeer kan je zulke dingen wel beamen. Met wel een belangrijk verschil vrees ik. DAt je er ook daadwerkelijk aan zal werken. Want geloof zonder de werken is geen geloof.

[Aangepast op 17/9/05 door jacob]
Dat ben ik met je eens. De prediking moet altijd evenwichtig zijn. Er moet gepreekt worden dat God een weg heeft gemaakt tot verlossing. Christus moet verhoogt worden als de koperen slang. Maar ook moet de mensen ernstig voorgehouden worden dat een geloof zonder werken dood is en dat wereldgelijkvormigheid vijandschap is met God.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Hij heeft immers zelf gezegd: ‘Nooit zal ik u afvallen, nooit zal ik u verlaten’.

Hebreeën 13:5
--------------------------------------------------------------------------------

Dag 14: Hij verlaat je niet
Kun je God wel aanbidden als je Hem niet ervaart of als je het gevoel hebt dat Hij je in de steek heeft gelaten? Het is misschien gemakkelijk om God te aanbidden als alles goed en het leven je toelacht. Maar aanbidding is juist ook zo helend als het niet goed gaat. Als we dan ons eigen gevoel volgen, komen we vaak in een vicieuze cirkel terecht. Uit de cirkel kun je wegbreken, door de genade van de Geest, langs de weg van de aanbidding, van het vertrouwen tegen beter voelen in dat Hij je toch nooit zal verlaten. Dat is een sprong. Maar niet een sprong in het duister. Aanbidding is, als het leven zwaar is, een sprong in het Licht.
Miscanthus

De hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’

Galaten 5:14

Dag 16: Het gaat om liefde
God verlangt ernaar dat we in verbondenheid met elkaar leven. Die verbondenheid wordt niet in de eerste plaats gekenmerkt door overeenstemmende inzichten, gedeelde theologische opvattingen of gelijkgerichte liturgische voorkeuren. Verbondenheid is daar waar liefde heerst, waar de liefde van God, die we in Jezus Christus vinden, onze omgang met elkaar kleurt. Heel de wet, met vele verschillende geboden en verboden, is te comprimeren tot deze ene uitspraak: ‘Heb elkaar lief.’ Want alleen liefde is eeuwig. Alleen liefde maakt leven echt leven. Alleen liefde tussen Gods kinderen maakt werkelijk zichtbaar wie God wil zijn voor ons in Christus: een God die van ons houdt.
Miscanthus

We zijn samen één lichaam in Christus en, ieder apart, elkaars lichaamsdelen.

Romeinen 12:5

Eén lichaam
In je eentje geloven is bijbels gezien een onmogelijkheid. Want wie Christus volgen worden een deel van zijn lichaam. Zo wil God het graag. Hij kent ons allemaal zeer persoonlijk, maar leert ons om niet de weg van het individualisme te gaan. Want juist als we deel uitmaken van één lichaam, zullen we ook persoonlijk steeds meer kunnen worden zoals we door God bedoeld zijn. Los van medegelovigen zijn we als het ware geamputeerde lichaamsdelen. En die kunnen niet in leven blijven. Dus als je wilt groeien in geloof en Geest, zorg dan ook dat je verbonden bent en blijft met Christus' lichaam op aarde.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
We zijn samen één lichaam in Christus en, ieder apart, elkaars lichaamsdelen.

Romeinen 12:5

Eén lichaam
In je eentje geloven is bijbels gezien een onmogelijkheid. Want wie Christus volgen worden een deel van zijn lichaam. Zo wil God het graag. Hij kent ons allemaal zeer persoonlijk, maar leert ons om niet de weg van het individualisme te gaan. Want juist als we deel uitmaken van één lichaam, zullen we ook persoonlijk steeds meer kunnen worden zoals we door God bedoeld zijn. Los van medegelovigen zijn we als het ware geamputeerde lichaamsdelen. En die kunnen niet in leven blijven. Dus als je wilt groeien in geloof en Geest, zorg dan ook dat je verbonden bent en blijft met Christus' lichaam op aarde.
amen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat zegt God daar? Zegt Hij: Indien je het zou kunnen zou Ik als Ik jou was maar rap je hart zuiveren? Nee, het is een opdracht! God gaf Israël de opdracht om het land Kanaän te veroveren. Wat gebeurde toen die verspieders zeiden dat het niet kon dus dat ze het ook niet gingen doen? Tis ongeloof wat hier ten toon wordt gespreid en geen rechtzinnigheid! Wie oren heeft die hore.
Zegt God hier: Geloof, want je kunt het? Nee, God eist geloof, maar dat impliceert niet dat wij het dus ook kunnen. Dat te zeggen is remonstrants.
Aan de andere betekent het wel dat wij dubbel schuldig zijn: door onze zonden én door ons ongeloof.
Wij kunnen onszelf echter noch van het een, noch van het ander bevrijden. Daarvoor hebben wij hulp van Bovenaf nodig...
Miscanthus

Dit is niet in de eerste plaats een discussie-topic. Graag discussies in nieuw topic aub.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dit is niet in de eerste plaats een discussie-topic. Graag discussies in nieuw topic aub.
Weet ik, Miscanthus, maar de discussie zat nou eenmaal op deze topic.
Eerder had je daarover nog geen opmerking gemaakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jes 62:1 ¶ Om Sions wil zal ik niet zwijgen, en om Jeruzalems wil zal ik niet stil zijn; totdat haar gerechtigheid voortkome als een glans, en haar heil als een fakkel, die brandt.

Ik zal niet zwijgen over de Weg, de Waarheid en het Leven. Ik zal mijn hele leven getuigen van Zijn liefde voor goddelozen; hoeren en tollenaars, zoals mensen hun getuigenissen aan mij hebben gegeven en door de verkondiging van het blijde evangelie mij het ware leven is geopenbaard. [Want Christus heeft gezegt: "Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen [is]."]

Niet om onze stem te laten horen en onze boodschap, maar de boodschap des heils. In het belang van haar (de kerk). Vermanen en bestaffen, tijdig en ontijdig, dus gelegen of ongelegen. Want ik roem niet in mijzelf, maar maar ik spreek met Paulus wanneer hij zegt: "Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!"

Ik zal niet stil zijn en niet rusten, totdat Christus aan de gehele wereld geopenbaard wordt, want Jezus heeft gezegt: "En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen."

Glansrijk, en alle knie zal zich voor Hem buigen, Jood en heiden, PKN en HHK, GKV, GG, CGK en GGiN, al ’t heidendom zal Zijn lof getuigen, dienstvaardig tot Zijn eer.

Wie kan daarvan zwijgen als je het ontvangen, gezien en geloofd hebt? Wie zal kunnen zwijgen van Gods liefde en genade die aan hem is betoond?

M&K
Miscanthus

NBV: Wat liefde is, hebben we geleerd van Hem die zijn leven voor ons gegeven heeft. Daarom horen ook wij ons leven te geven voor onze broeders en zusters.

SV: Hieraan hebben wij de liefde gekend, dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft; en wij zijn schuldig voor de broeders het leven te stellen.

1 Johannes 3:16

Volkomen toewijding aan elkaar
Liefde gaat heel ver. In elk geval in het leven van Jezus. Zijn liefde kostte Hem zijn leven. Onze liefde voor elkaar mag in het voetspoor van Jezus dus ook wat kosten. De meesten van ons zullen niet geroepen worden om daadwerkelijk hun leven te geven voor de ander. Maar we worden wel allemaal geroepen om onszelf te verloochenen, om tijd te geven, om ons hart te geven aan de ander. Als we ons opsluiten in ons eigen leven, kunnen we niet werkelijk de liefdevolle verbondeneheid ervaren die God door zijn Geest wil scheppen. Wees daarom toegewijd, volkomen toegewijd aan je broeders en zusters.
Miscanthus

Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.
1 Petr 2:5

Het ambt van iedere gelovige
Een priester gaat in en gaat uit. Hij ging in het heiligdom en daarna naar buiten om het volk te zegenen. Zo worden wij ook geroepen tot priesterschap. Ingaan in het heiligdom in het gebed. Met vrijmoedigheid tot de troon der genade, om van daaruit te zegenen en offeranden te brengen, offeranden des lofs. Dienen met blijdschap, voeten wassen, in navolging van die grote Hogepriester, die nog steeds Zijn werk doet en voor ons bidt, dag en nacht, opdat ons geloof niet ophoude en om ons de genade te schenken om een dienend leven te leiden in dankbaarheid. Dat betekent voor ons dat we bidden voor de zonden en noden van onze huisgenoten en vrienden en hen te zegenen, dat is het goede toewensen; de Heere zegene U! Gods nabijheid.

M.

[Aangepast op 22/9/05 door Miscanthus]
Miscanthus

Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.

Johannes 8:31-32

Dag 24: De waarheid bevrijdt
Ons leven zal veranderen naar de mate waarin we bij het Woord van Jezus blijven. Want het echte, door God bedoelde leven, waarin het beeld van Christus zichtbaar wordt, dat echte leven ontstaat waar de waarheid van God vlees en bloed wordt in ons bestaan. Daarom is het zo belangrijk om met Gods Woord bezig te zijn, om telkens opnieuw de waarheid van Christus ons eigen te maken. Want om ons heen worden er zoveel leugens verteld. En leugens worden uiteindelijk altijd gevangenissen. Alleen de waarheid maakt vrij, alleen de Waarheid is in staat om een veranderd en steeds meer veranderend leven in ons te laten groeien.
Plaats reactie