Oproep tot geloof?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Mensen,

ik betreur het dat nog niemand, ondaks het feit dat dit draadje steeds langer wordt, serieus is ingegaan op de openingsposting.
Zal ik hem herhalen?
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wat je vaak ziet is dat men de veelkleurigheid van Gods Woord altijd in 1 preek wil stoppen. Dat gaat nu eenmaal niet. Ik heb ergens anders al geschreven dat als een predikant zich in de preek gewoon aan het tekstgedeelte houdt en een gevarieerde tekstkeuze heeft, komt alles aan bod, maar dan verspreid over meerdere preken. En als het tekstgedeelte aanleiding geeft tot oproep tot geloof, moet dat in de prediking naar voren komen. Datzelfde geldt voor onderwerpen als doodstaat, wil, ellendekennis, hel, aannemen, levensheiliging enz.

Dan zijn de preken ook veel minder voorspelbaar.

Wat dat betreft kan ik wel achter de uitspraak van Orc staan, waarmee hij de topic heeft geopend.
Als dit nog niet naar je zin is, weet ik het niet meer ;)
Majorca

Bericht door Majorca »

Bedankt Le, jij was idd de enige met een goede reactie...

:D

Maar Pim heeft daar nu ook een mooie aan toegevoegd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24616
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Fijn, die uitwendige roeping. Het klinkt zo mooi, maar je kunt er niets mee.

Wie heeft eigenlijk het onderscheid tussen in- en uitwendige roeping bedacht?
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door refo
Fijn, die uitwendige roeping. Het klinkt zo mooi, maar je kunt er niets mee.

Wie heeft eigenlijk het onderscheid tussen in- en uitwendige roeping bedacht?
Je kunt er alles mee. Als het je uidrijft tot de troon der genade, om Christus nodig te krijgen in "de nacht van je verbrijzeling" (uitdrukking van ds. Kattenberg op de Bondsdag vd. Jeugdbond GG deze zomer)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Majorca,

Als we concluderen dat de oproep tot het geloof niet expliciet in elke preek naar voren hoeft te komen, dan kunnen we ook stellen dat niet in iedere preek de kenmerken gegeven hoeven te worden van mensen die ontdekt zijn aan hun zonde en schuld, maar Christus nog niet kennen als hun Persoonlijke Verlosser.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
elbert
Berichten: 1640
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Mensen,

ik betreur het dat nog niemand, ondaks het feit dat dit draadje steeds langer wordt, serieus is ingegaan op de openingsposting.

De discussie gaat allang weer heel ergens anders over, en is overigens een herhaling van zetten.

Mijn vraag was, of iemand aan kan tonen, waar we in de Bijbel kunnen vinden dat elke preek een oproep tot geloof zou moeten bevatten.

Ik heb een aantal preken die in de Bijbel staan geanalyseerd, van Paulus, meerdere van Petrus, van Stefanus, etc. en ik vind daarin wél een zeer ontdekkende, afsnijdende prediking, ook dat de Christus gepreekt wordt, maar niet dat er een actieve oproep tot geloof aan de luisteraars gericht wordt.

Ik zeg daarmee dus niet dat dat laatste verkeerd is, zeker niet, maar ik zeg wél, dat een preek waarin Christus voorgesteld wordt, en aangeboden ["er is een gestorven Christus voor u"] een zeer goede en bijbelse preek kan zijn ook al wordt er geen actieve oproep tot geloof gedaan (Geloof in Hem en U zult zalig worden). Dus nogmaals, dat laatste moet zeker ook af en toe aan de orde komen, maar moet het persé in elke preek genoemd worden?

In Philpots preken bijv. vind je het niet.

[Aangepast op 6/8/04 door Majorca]
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het verloop van deze thread (het gaat weer over heel iets anders).

De vraag waar we in de Bijbel kunnen vinden dat er in elke preek opgeroepen moet worden tot geloof is denk ik niet op die manier te beantwoorden, omdat er in de Bijbel geen voorschriften staan hoe een preek in elkaar moet zitten. Wat wel in de Bijbel staat is hoe er gepreekt en gehandeld is door de Heere Jezus, de profeten en de apostelen en de grondtoon is wel zo dat er opgeroepen werd tot bekering en geloof in de Heere Jezus.

Bijv. Hand. 20:21 "Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus."

Mark. 1:15: "En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie."

Hand. 28:23: "En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus, beide uit de wet van Mozes en de profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe."

Joh. 14:1 "Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij."

Joh. 20:31 "Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam."

(het hele Johannes evangelie en niet alleen het Johannes evangelie staat vol van oproepen (direct of indirect) van Jezus om in Hem te geloven). Eigenlijk is de hele Bijbel een getuigenis dat wijst op Jezus.

Wanneer nu de Bijbel die grondtoon heeft van de oproep tot bekering en geloof in de Heere Jezus, dan moet de prediking die grondtoon ook hebben.
Hoewel je de preek van Petrus op de eerste Pinksterdag afsnijdend kunt noemen, is deze grondtoon daar ook aanwezig, want na de preek komt de toepassing:

"37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt;"

Hoewel het woord geloof in deze geschiedenis niet rechtstreeks voorkomt, is toch de ondertoon van de preek van Petrus: "Wordt behouden van dit verkeerd geslacht" en dit kan alleen door het geloof in de Zoon van God (daar liep zijn prediking dus wel op aan).

Kenmerkend voor de eerste preken in Handelingen is trouwens dat de apostelen uitvoerig aantonen dat het de profeten in het O.T. zijn die geprofeteerd hebben over Jezus, nl. dat Hij de Messias is (zie ook Hand. 3,4 enz).

Ook Hand:5:42 "En zij hielden niet op, allen dag, in den tempel en bij de huizen, te leren, en Jezus Christus te verkondigen."
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Majorca,

Als we concluderen dat de oproep tot het geloof niet expliciet in elke preek naar voren hoeft te komen, dan kunnen we ook stellen dat niet in iedere preek de kenmerken gegeven hoeven te worden van mensen die ontdekt zijn aan hun zonde en schuld, maar Christus nog niet kennen als hun Persoonlijke Verlosser.
dit is een netelige vraag!
(dat geef ik gewoon eerlijk toe)
En idd, als je die consequentie doortrekt, gaat bovenstaande ook op.
De predikant moet daarom zorvuldig tot een tekstkeuze komen.

Toen ds. McCheyne eens hoorde dat zijn ambtsbroeder ds. Bonar gepreekt had over de tekst "The wicked shall be turned into hell" vroeg hij zijn collega ernstig bezorgd of deze hier wel met liefde over had kunnen preken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wie heeft eigenlijk het onderscheid tussen in- en uitwendige roeping bedacht?
Vanaf de reformatie. Calvijn maak volgens mij dat onderscheid al. En anders de grootmeester van de dogmatiek uit de begintijd van de reformatie: Turretin.

Daarbij is het een zeer eenvoudig op te maken uit de Schrift, nl: 'Velen zijn geroepn, maar weinigen zijn uitverkoren'.

[Aangepast op 6/8/2004 door memento]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door memento
Wie heeft eigenlijk het onderscheid tussen in- en uitwendige roeping bedacht?
Vanaf de reformatie. Calvijn maak volgens mij dat onderscheid al. En anders de grootmeester van de dogmatiek uit de begintijd van de reformatie: Turretin.

Daarbij is het een zeer eenvoudig op te maken uit de Schrift, nl: 'Velen zijn geroepn, maar weinigen zijn uitverkoren'.

[Aangepast op 6/8/2004 door memento]
Het is natuurlijk wel de vraag of men tegenwoordig weet wat inwendig en uitwendig betekenen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Wie heeft eigenlijk het onderscheid tussen in- en uitwendige roeping bedacht?
Vanaf de reformatie. Calvijn maak volgens mij dat onderscheid al. En anders de grootmeester van de dogmatiek uit de begintijd van de reformatie: Turretin.

Daarbij is het een zeer eenvoudig op te maken uit de Schrift, nl: 'Velen zijn geroepn, maar weinigen zijn uitverkoren'.
Het is natuurlijk wel de vraag of men tegenwoordig weet wat inwendig en uitwendig betekenen.
Niek, hoe bedoel je dat? Wat inwendige en uitwendige roeping is lijkt me toch zeer voor de hand liggend?

Wel word er aan de linkerzijde onterecht de inwendige roeping gelijkgesteld met de uitwendige roeping, en word ter rechterzijde de uitwendige roeping in geheel niet meer gebracht, of slechts aan hen die een inwendige roeping kennen...
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoi Memento,

Hoe ik dat bedoel?

Al een poos geleden vroeg ik aan iemand wat het verschil was tussen uitwendige roeping en inwendige roeping.

Nou volgens hem was de uitwendige roeping de prediking van het Woord en die kunnen we wederstaan. Inwendige roeping is een 'hoorbare stem uit de hemel' of een bijzondere ervaring. Deze kunnen we niet wederstaan.

Als de term goed wordt gebruikt heb ik er geen moeite mee, liever gebruik 'enerlei roeping en twee-erlei uitwerking'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

Adrianus,

Als het 2-erlei roeping zou zijn, betekent het dan praktisch niet gewoon dat die uitwendige roeping slechts een wassen neus is?

De Heere zegt het wel, maar Hij bedoelt het niet zo.....
Plaats reactie