Europese verkiezingen 2024

TSD

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door TSD »

Mannetje schreef: 04 jun 2024, 12:57 Ezra zat ook op de puinhopen. Ik lees daar wel van schuld belijden, maar niet van keihard werken.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/ezra/9.html

En nog een vraag:
Als je nu gebeden hebt, hoe weet je dan dat je daarna goed bezig bent met het harde werken?

Begrijp me goed, er is niets mis met ijver, met hard werken, met inspannen. Niets doen en dan denken dat die zetel er wel komt, zonder dat daar een belofte voor ligt zou ik het ook niet durven.
Maar als ik lees dat het grootste campagnebudget bij de SGP aanwezig is...

En wees gerust: als ik het niet vergeet ga ik donderdag echt wel stemmen, ondanks mijn treurige gevoel bij alle slavenarbeid.

Ik ga mijn gevoel nog een keer op een andere manier beschrijven. En ik zeg maar vooraf dat ik niemand wil veroordelen, brandmerken, of wat dan ook. Puur mijn gevoel verwoorden:
De Heere heeft toch liever afhankelijke kinderen in Zijn dienst, dan hardwerkende slaven?
Ik begrijp dat je dat zo ziet / stelt. Zeker nadat je het boek van Gods Smokkelaar hebt gelezen :) .

De vraag is of je de middelen die je tot je beschikking hebt niet mag gebruiken. En als dat een groot campagnebudget is, waarom mag het niet gebruikt worden. De vraag is of dat niet gewoon kan samengaan met een stil Godsvertrouwen. Ik wil overigens niet beweren dat dit nu, op dit moment samen gaat, ik heb er niet zo'n mening over eigenlijk.

Wel weet ik dat ik dat treurige gevoel wel herken in de weken nadat ik dat boek heb gelezen. En dan niet specifiek bij de SGP, maar ook bij veel andere stichtingen / instellingen gericht op zending / hulpverlening in onze gezindte. De eindeloze stroom acties om via worsten, kaas, kaarten, markten enz. met heel erg veel inspanning van vrijwilligers maar een paar centen bij elkaar te krijgen lijkt dan in tegenspraak met de houding die je lees van Anne v/d Bijl en de zegen die hij erop mocht ervaren.

Ik ben het weer wel een beetje kwijt. Ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder ligt. Wij zijn in onze gezindte nu eenmaal ook niet zo gewend om te koop te lopen met ons (vermeende) vertrouwen op God en niet alles hoeft met elkaar in tegenspraak te zijn. Maar goed, misschien ben ik weer in slaap gesukkeld ;)
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef: 04 jun 2024, 13:37
GerefGemeente-lid schreef: 04 jun 2024, 13:30Ik zeg het voorzichtig en in het algemeen: maar ik zie een overeenkomst bij mensen die niet willen stemmen: namelijk mensen die in de leunstoel van hun lijdelijkheid afwachten of God hun ooit nog een keer bekeren zal.

Zo geldt dat hier ook, als we maar afwachten en niet geloven dat het doel, namelijk de eer van Gods Naam in de vergaderzalen van Europa, de middelen heiligt, namelijk de noodzaak van de aanwezigheid in de Europese vergaderzalen, dan laten we het op z'n beloop, want dan is er geen christelijke stem meer die in het Europees Parlement klinkt en wordt Gods Naam te kort gedaan. En dat vind ik een zeer ernstige zaak.
Hier heb je weer een punt wat mijn gevoel ondersteunt. Het doel heiligt de middelen. Echt?
Nee toch?!

Maar nog een keer: mijn voornemen is te gaan stemmen.
En dat zal ik blijven doen, totdat ik zekerheid heb dat ik het niet meer moet doen. En ik verwacht die zekerheid vooralsnog niet te krijgen.
Natuurlijk heiligt het doel de middelen. Als dat niet zo is, dan zijn of de middelen of het doel verkeerd of allebei.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Evangelist schreef: 04 jun 2024, 13:34
Piet Puk schreef: 04 jun 2024, 13:23Ten eerste vind ik dat de SGP daar niet behoort te zijn. Ten 2e: ze zitten er nu en ze doen mee en dan ontbreekt in mijn beleving het vertrouwen op God(of het word maar sporadisch benoemd).
De argumentatie dat de SGP niet in het EP hoort te zitten, is echt achterhaald. De Europese Unie is gewoon één van onze overheden die alleen daardoor al veel van jouw leven bepaalt. Pleiten voor een Nexit is buitengewoon onrealistisch. En vraag even aan de Britten hoe fijn ze hun keuze daartoe momenteel vinden... We hebben het Europees samenwerkingsverband in het huidige mondiale krachtenspel ook gewoon nodig. Een verdeeld Europa speelt Rusland en China in de kaart. Ik zou daar niet verantwoordelijk voor willen zijn. Verder ben je medeverantwoordelijk voor de gevolgen als je niet gaat stemmen.

Het tweede punt dat je noemt, vind ik echt erg. Verdiep je op z'n minst in het werk van Bert-Jan Ruissen de achterliggende periode. Kijk naar zijn bijdragen over Israël, vervolgde christenen, het leven, de landbouw- en visserijsector, het gezin, etc. etc. Je kunt die zin hierboven gewoon niet volhouden.
Ik bedoel in de campagne
Henk J

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 04 jun 2024, 10:40 Ik vind het bizar dat de SGP blijkbaar het meeste uitgeeft aan de campagne.
Vond ik ook opvallend ja, de SGP zet zich stevig in om Ruissen in Brussel te houden. Nu ben ik ook onder de indruk van de werklust van Ruissen de afgelopen weken, die man is werkelijk overal, en uit onderzoekjes blijkt dat hij in Brussel ook veel doet. Ga zeker ook stemmen. Maar het gevoel van o.a. Mannetje herken ik wel. Zelf vind ik de SGP ook wel wat veranderd qua stijl, meer zelfverzekerd en men springt meer op de barricaden. Dat ziet ook het ND: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/12261 ... zelfverzek
Met die trend ben ik wat minder blij.
Off-topic: altijd grappig dat je goede SGP-analyses in het ND leest en goede CU-analyses in het RD, beide kranten durven de eigen achterban toch altijd in mindere mate grondig te analyseren.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Henk J schreef: 04 jun 2024, 14:34
Piet Puk schreef: 04 jun 2024, 10:40 Ik vind het bizar dat de SGP blijkbaar het meeste uitgeeft aan de campagne.
Vond ik ook opvallend ja, de SGP zet zich stevig in om Ruissen in Brussel te houden. Nu ben ik ook onder de indruk van de werklust van Ruissen de afgelopen weken, die man is werkelijk overal, en uit onderzoekjes blijkt dat hij in Brussel ook veel doet. Ga zeker ook stemmen. Maar het gevoel van o.a. Mannetje herken ik wel. Zelf vind ik de SGP ook wel wat veranderd qua stijl, meer zelfverzekerd en men springt meer op de barricaden. Dat ziet ook het ND: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/12261 ... zelfverzek
Met die trend ben ik wat minder blij.
Off-topic: altijd grappig dat je goede SGP-analyses in het ND leest en goede CU-analyses in het RD, beide kranten durven de eigen achterban toch altijd in mindere mate grondig te analyseren.
Dat zal het verschil zijn: ik ben blij met die zelfverzekerde houding, iets meer op de barricades.
Hartelijke groet,
Evangelist
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik heb, ergens in een autokwartiertje, dhr. Ruissen op de radio een ja/nee spelletje mee horen doen.

Vraag 1. Als u moet kiezen tussen geen zetel bij de EU of een vrouw daar voor de SGP?
Dhr. Ruissen: eh, ja, ah, dat is moeilijk zeg..... ah.... mag ik ook niet kiezen?

Vraag 2. Als u moest kiezen tussen Orban of Trump, wie zou u kiezen?
Dhr. Ruissen: eh, ja, ah, dat is moeilijk zeg..... ah.... mag ik ook niet kiezen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

En mede door de "God wil het" houding die ik overal tegenkom bij de voorstanders denk ik eraan het stemmen deze keer maar over te slaan.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 04 jun 2024, 18:45 En mede door de "God wil het" houding die ik overal tegenkom bij de voorstanders denk ik eraan het stemmen deze keer maar over te slaan.
Jij gaat echt wel stemmen... De voors wegen niet op tegen de tegens.

Ik ga met zoonlief nog een uurtje SGP folders rondbrengen.

En mijn antwoorden zouden zijn: een vrouw & Orban.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Misschien machtigt Wim zijn vrouw wel?
- Niet meer zo actief -
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Heb wel eens begrepen dat wims vrouw verstandiger is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 04 jun 2024, 19:04
Wim Anker schreef: 04 jun 2024, 18:45 En mede door de "God wil het" houding die ik overal tegenkom bij de voorstanders denk ik eraan het stemmen deze keer maar over te slaan.
Jij gaat echt wel stemmen... De voors wegen niet op tegen de tegens.

Ik ga met zoonlief nog een uurtje SGP folders rondbrengen.

En mijn antwoorden zouden zijn: een vrouw & Orban.

Wat zijn de voors dan? Toch niet de dwaze d66/Volt retoriek van @Evangelist?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mooi toch, lekker doen wat God niet wil. :bobo
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

HersteldHervormd schreef: 04 jun 2024, 19:26
Mooi toch, lekker doen wat God niet wil. :bobo
Precies wat ik bedoel!
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 04 jun 2024, 18:44 Ik heb, ergens in een autokwartiertje, dhr. Ruissen op de radio een ja/nee spelletje mee horen doen.

Vraag 1. Als u moet kiezen tussen geen zetel bij de EU of een vrouw daar voor de SGP?

Vraag 2. Als u moest kiezen tussen Orban of Trump, wie zou u kiezen?
Op een of andere manier hadden wij vroeger als weerwoord als we A niet mochten doen:
Wat hebt u liever, dat ik A doe, of dat ik de burgemeester vermoord?
En als het antwoord A was, dan kwam "nou dan".

Dit soort vragen zijn een beetje als die keuzes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In ieder geval zal zelfs de SGP zich moeten conformeren aan een fractie in het bestuur van ons land. En daarmee eventueel compromissen moeten sluiten.

Het is natuurlijk makkelijk om in Nederland dingen te zeggen. Maar belangrijker is hoe dat stand houdt op Europees niveau: dat is uiteindelijk toch ons landsbestuur.

De EU bepaalt. En vervolgens mag de regering in Den Haag zich best bemoeien over de vraag of lantaarnpalen groen of blauwe moeten zijn.

Ondanks dat komt slechts 40 % opdagen....
Plaats reactie