Hier... werd voor het eerst een scheiding in de Gereformeerde Gemeenten gevoeld. Deze predikant en een andere predikant die toen veel invloed in de gemeenten had. en later afgezet is, brachten een meer populaire en misschien beter gezegd, andere leer dan we gewend waren. Desondanks hadden deze beide predikanten veel aanhangers.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.Jantje schreef:@DDD,
Speciaal op jouw verzoek:
Matthéüs 11: 16-22: En zie, er kwam een tot Hem en zeide tot Hem: Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
En, lees ook deze preek eens, van wijlen ds. L. Huisman. Misschien neem je het van een gematigdere predikant wél aan: http://www.dshuisman.nl/PDF/Heidelb_Catech/ZONDAG35.pdf.
Eigenwillige godsdienst
Re: Eigenwillige godsdienst
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 nov 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Eigenwillige godsdienst
Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Re: Eigenwillige godsdienst
Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.Jantje schreef:@DDD,
Speciaal op jouw verzoek:
Matthéüs 11: 16-22: En zie, er kwam een tot Hem en zeide tot Hem: Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
En, lees ook deze preek eens, van wijlen ds. L. Huisman. Misschien neem je het van een gematigdere predikant wél aan: http://www.dshuisman.nl/PDF/Heidelb_Catech/ZONDAG35.pdf.
bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientieds L Huisman: Telkens wanneer nu in de jonge gemeente het Heilig Avondmaal bediend wordt gaat daar een ernstige voorbereidingspredikatie aan vooraf, waarin een ieder opgewekt wordt zich zelf ernstig te beproeven aan de hand van de Schriftuurlijke eigenschappen van het waarachtige zaligmakende geloof. Wanneer nu jonge lidmaten na zulk een voorbereidingspredikatie ten Avondmaal komen, mogen dezen niet van de tafel des Heeren geweerd worden, ''k Ben wars van de gedachte, dat men vanzelfsprekend ten Avondmaal komt, omdat een uiterlijke belijdenis is afgelegd. De indruk die het scheef getrokkene in het gepubliceerde in „Koers" en het Reformatorisch Dagblad wekt betreur ik; ik deel die gevoelens ten enenmale niet.
Geen scheiding
In het licht van het bovenstaande heb ik willen wijzen op het feit, dat we geen scheiding mogen maken tussen de Doop en het Avondmaal; deze beide sacramenten moeten naar bevel bediend worden. Ze zijn gegeven tot versterking van het waarbij in het formulier van Avondmaal zeer nadrukkelijk tot de zelfbeproeving wordt opgeroepen, opdat niemand zonder dit zaligmakend geloof zou nemen van deze spijze, welke Christus alleen voor Zijn gelovigen verordineerd heeft.
Anderzijds mag nooit vergeten worden, dat in de aanspraak van de gemeenten zowel bij de bediening van de H. Doop als bij het H. Avondmaal de hele gemeente zo moet worden aangesproken, dat niemand met rust zal worden gelaten en een zeker recht zou worden toegekend om onbekeerd te blijven; wie zou het recht hebben om onder de bediening van het Evangelie zijn onbekeerlijkheid te verontschuldigen?
Daarom mogen wij ook op het zendingsveld niemand het recht geven om onbekeerd belijdenis te doen; of onbekeerd zich te laten dopen, of onbekeerd ten Avondmaal te gaan. Anderzijds verwerp ik met nadruk de ten onrechte gemaakte gevolgtrekking alsof ik van een ieder die belijdenis aflegt of de Doop ontvangt, of ten Avondmaal gaat, persoonlijk verzekerd ben dat deze waarachtig geloof heeft; dat oordeel laat ik aan God over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Eigenwillige godsdienst
Heb jij Hollander wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 02 nov 2019, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Eigenwillige godsdienst
Drankketen.pierre27 schreef:Heb je wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Re: Eigenwillige godsdienst
Ik ben eigenlijk even benieuwd welke voorbeelden Hollander heeft. Ik heb mijn vraag ook iets aangepast.Geytenbeekje schreef:Drankketen.pierre27 schreef:Heb je wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Eigenwillige godsdienst
Bezoek eens een willekeurig verjaardagsfeestje van een jongere uit Opheusden. (Zal vast in andere plaatsen ook gebeuren, maar de praktijk in Opheusden ken ik nu eenmaal.)pierre27 schreef:Heb je wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Bezoek eens een feestje in het internaat van De Driestar (ja, dit zijn de jongeren die straks voor de klas staan inderdaad) waar mensen compleet losgaan. (Dan gaat het met name over drank en zonden op seksueel gebied.)
Daarbij wordt letterlijk als verantwoording gegeven: ¨Het doet er toch niet toe wat je doet, want als je uitverkoren bent wordt je toch wel bekeerd.¨
En nee, helaas zijn dit geen dingen die ik mensen één keer heb horen zeggen, ik heb het veel en veel te vaak gehoord.
Re: Eigenwillige godsdienst
Ja hoor. Geytenbeekje noemde er al eentje, die ik ook bedoelde. Maar ik zal een aantal voorbeelden geven:pierre27 schreef:Heb jij Hollander wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
- Drankketen
- Het (subtiel) meedoen met het uiterlijk vertoon van de wereld buiten de kerk
- Massaal gebruik van o.a. Netflix in de ongeoorloofde categorieën
- Het gemis van soberheid dat resulteert in ongelofelijk materialisme
- De populariteit, en liefdevolle omarming, van heidense merken zoals Rituals
- De vrijdag- en zaterdagavondbesteding van een best wel fors deel van de jeugd (zeg vooral tot 30 jaar)
Zomaar een paar voorbeelden uit diverse categorieën, waar de Biblebelt zich ver van zou moeten houden. Als het woordje ‘Bible’ tenminste betekenis heeft.
Ds. IJsselstijn heeft recent een bijpassende podcast ingesproken: https://m.youtube.com/watch?v=pKzLQVW16BA
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Re: Eigenwillige godsdienst
Dit is de verklaring die ds Huisman uiteindelijk gaf nadat er onrust was ontstaan over zijn uitspraken en nadat hij op zijn vingers getikt was....samanthi schreef:bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientieds L Huisman: Telkens wanneer nu in de jonge gemeente het Heilig Avondmaal bediend wordt gaat daar een ernstige voorbereidingspredikatie aan vooraf, waarin een ieder opgewekt wordt zich zelf ernstig te beproeven aan de hand van de Schriftuurlijke eigenschappen van het waarachtige zaligmakende geloof. Wanneer nu jonge lidmaten na zulk een voorbereidingspredikatie ten Avondmaal komen, mogen dezen niet van de tafel des Heeren geweerd worden, ''k Ben wars van de gedachte, dat men vanzelfsprekend ten Avondmaal komt, omdat een uiterlijke belijdenis is afgelegd. De indruk die het scheef getrokkene in het gepubliceerde in „Koers" en het Reformatorisch Dagblad wekt betreur ik; ik deel die gevoelens ten enenmale niet.
Geen scheiding
In het licht van het bovenstaande heb ik willen wijzen op het feit, dat we geen scheiding mogen maken tussen de Doop en het Avondmaal; deze beide sacramenten moeten naar bevel bediend worden. Ze zijn gegeven tot versterking van het waarbij in het formulier van Avondmaal zeer nadrukkelijk tot de zelfbeproeving wordt opgeroepen, opdat niemand zonder dit zaligmakend geloof zou nemen van deze spijze, welke Christus alleen voor Zijn gelovigen verordineerd heeft.
Anderzijds mag nooit vergeten worden, dat in de aanspraak van de gemeenten zowel bij de bediening van de H. Doop als bij het H. Avondmaal de hele gemeente zo moet worden aangesproken, dat niemand met rust zal worden gelaten en een zeker recht zou worden toegekend om onbekeerd te blijven; wie zou het recht hebben om onder de bediening van het Evangelie zijn onbekeerlijkheid te verontschuldigen?
Daarom mogen wij ook op het zendingsveld niemand het recht geven om onbekeerd belijdenis te doen; of onbekeerd zich te laten dopen, of onbekeerd ten Avondmaal te gaan. Anderzijds verwerp ik met nadruk de ten onrechte gemaakte gevolgtrekking alsof ik van een ieder die belijdenis aflegt of de Doop ontvangt, of ten Avondmaal gaat, persoonlijk verzekerd ben dat deze waarachtig geloof heeft; dat oordeel laat ik aan God over.
Re: Eigenwillige godsdienst
Maar dit kun je toch niet rechtstreeks koppelen aan een ´lijdelijke´ prediking? Er wordt daar genoeg voor gewaarschuwd, en bovendien komen deze uitwassen net zo goed voor bij de jeugd onder een 'radicale' prediking ( je haalt zelf de Driestar aan..)Nathanaël schreef:Bezoek eens een willekeurig verjaardagsfeestje van een jongere uit Opheusden. (Zal vast in andere plaatsen ook gebeuren, maar de praktijk in Opheusden ken ik nu eenmaal.)pierre27 schreef:Heb je wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Bezoek eens een feestje in het internaat van De Driestar (ja, dit zijn de jongeren die straks voor de klas staan inderdaad) waar mensen compleet losgaan. (Dan gaat het met name over drank en zonden op seksueel gebied.)
Daarbij wordt letterlijk als verantwoording gegeven: ¨Het doet er toch niet toe wat je doet, want als je uitverkoren bent wordt je toch wel bekeerd.¨
En nee, helaas zijn dit geen dingen die ik mensen één keer heb horen zeggen, ik heb het veel en veel te vaak gehoord.
Re: Eigenwillige godsdienst
GGotK schreef:Dit is de verklaring die ds Huisman uiteindelijk gaf nadat er onrust was ontstaan over zijn uitspraken en nadat hij op zijn vingers getikt was....samanthi schreef:bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientieds L Huisman: Telkens wanneer nu in de jonge gemeente het Heilig Avondmaal bediend wordt gaat daar een ernstige voorbereidingspredikatie aan vooraf, waarin een ieder opgewekt wordt zich zelf ernstig te beproeven aan de hand van de Schriftuurlijke eigenschappen van het waarachtige zaligmakende geloof. Wanneer nu jonge lidmaten na zulk een voorbereidingspredikatie ten Avondmaal komen, mogen dezen niet van de tafel des Heeren geweerd worden, ''k Ben wars van de gedachte, dat men vanzelfsprekend ten Avondmaal komt, omdat een uiterlijke belijdenis is afgelegd. De indruk die het scheef getrokkene in het gepubliceerde in „Koers" en het Reformatorisch Dagblad wekt betreur ik; ik deel die gevoelens ten enenmale niet.
Geen scheiding
In het licht van het bovenstaande heb ik willen wijzen op het feit, dat we geen scheiding mogen maken tussen de Doop en het Avondmaal; deze beide sacramenten moeten naar bevel bediend worden. Ze zijn gegeven tot versterking van het waarbij in het formulier van Avondmaal zeer nadrukkelijk tot de zelfbeproeving wordt opgeroepen, opdat niemand zonder dit zaligmakend geloof zou nemen van deze spijze, welke Christus alleen voor Zijn gelovigen verordineerd heeft.
Anderzijds mag nooit vergeten worden, dat in de aanspraak van de gemeenten zowel bij de bediening van de H. Doop als bij het H. Avondmaal de hele gemeente zo moet worden aangesproken, dat niemand met rust zal worden gelaten en een zeker recht zou worden toegekend om onbekeerd te blijven; wie zou het recht hebben om onder de bediening van het Evangelie zijn onbekeerlijkheid te verontschuldigen?
Daarom mogen wij ook op het zendingsveld niemand het recht geven om onbekeerd belijdenis te doen; of onbekeerd zich te laten dopen, of onbekeerd ten Avondmaal te gaan. Anderzijds verwerp ik met nadruk de ten onrechte gemaakte gevolgtrekking alsof ik van een ieder die belijdenis aflegt of de Doop ontvangt, of ten Avondmaal gaat, persoonlijk verzekerd ben dat deze waarachtig geloof heeft; dat oordeel laat ik aan God over.
Heel helder.
Hij ging terecht niet mee in de ongeestelijke gedachte dat je belijdenis des geloofs af kon leggen zonder aan het HA te gaan.
Re: Eigenwillige godsdienst
Dan wil ik bij deze mijn woorden intrekken en excuses maken. Moderator verwijder mijn post maar.GGotK schreef:Dit is de verklaring die ds Huisman uiteindelijk gaf nadat er onrust was ontstaan over zijn uitspraken en nadat hij op zijn vingers getikt was....samanthi schreef:bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientieds L Huisman: Telkens wanneer nu in de jonge gemeente het Heilig Avondmaal bediend wordt gaat daar een ernstige voorbereidingspredikatie aan vooraf, waarin een ieder opgewekt wordt zich zelf ernstig te beproeven aan de hand van de Schriftuurlijke eigenschappen van het waarachtige zaligmakende geloof. Wanneer nu jonge lidmaten na zulk een voorbereidingspredikatie ten Avondmaal komen, mogen dezen niet van de tafel des Heeren geweerd worden, ''k Ben wars van de gedachte, dat men vanzelfsprekend ten Avondmaal komt, omdat een uiterlijke belijdenis is afgelegd. De indruk die het scheef getrokkene in het gepubliceerde in „Koers" en het Reformatorisch Dagblad wekt betreur ik; ik deel die gevoelens ten enenmale niet.
Geen scheiding
In het licht van het bovenstaande heb ik willen wijzen op het feit, dat we geen scheiding mogen maken tussen de Doop en het Avondmaal; deze beide sacramenten moeten naar bevel bediend worden. Ze zijn gegeven tot versterking van het waarbij in het formulier van Avondmaal zeer nadrukkelijk tot de zelfbeproeving wordt opgeroepen, opdat niemand zonder dit zaligmakend geloof zou nemen van deze spijze, welke Christus alleen voor Zijn gelovigen verordineerd heeft.
Anderzijds mag nooit vergeten worden, dat in de aanspraak van de gemeenten zowel bij de bediening van de H. Doop als bij het H. Avondmaal de hele gemeente zo moet worden aangesproken, dat niemand met rust zal worden gelaten en een zeker recht zou worden toegekend om onbekeerd te blijven; wie zou het recht hebben om onder de bediening van het Evangelie zijn onbekeerlijkheid te verontschuldigen?
Daarom mogen wij ook op het zendingsveld niemand het recht geven om onbekeerd belijdenis te doen; of onbekeerd zich te laten dopen, of onbekeerd ten Avondmaal te gaan. Anderzijds verwerp ik met nadruk de ten onrechte gemaakte gevolgtrekking alsof ik van een ieder die belijdenis aflegt of de Doop ontvangt, of ten Avondmaal gaat, persoonlijk verzekerd ben dat deze waarachtig geloof heeft; dat oordeel laat ik aan God over.
Re: Eigenwillige godsdienst
Met je slotopmerking ben ik het van harte eens, zaken waar men zich binnen en buiten de Biblebelt zich verre van zou moeten houden. De eerder door jouw genoemde punten komen helaas ook buiten de Biblebelt voor, maar eigenlijk kan ik ze nog niet linken aan de genoemde prediking op de Biblebelt.Hollander schreef:Ja hoor. Geytenbeekje noemde er al eentje, die ik ook bedoelde. Maar ik zal een aantal voorbeelden geven:pierre27 schreef:Heb jij Hollander wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
- Drankketen
- Het (subtiel) meedoen met het uiterlijk vertoon van de wereld buiten de kerk
- Massaal gebruik van o.a. Netflix in de ongeoorloofde categorieën
- Het gemis van soberheid dat resulteert in ongelofelijk materialisme
- De populariteit, en liefdevolle omarming, van heidense merken zoals Rituals
- De vrijdag- en zaterdagavondbesteding van een best wel fors deel van de jeugd (zeg vooral tot 30 jaar)
Zomaar een paar voorbeelden uit diverse categorieën, waar de Biblebelt zich ver van zou moeten houden. Als het woordje ‘Bible’ tenminste betekenis heeft.
Ds. IJsselstijn heeft recent een bijpassende podcast ingesproken: https://m.youtube.com/watch?v=pKzLQVW16BA
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Eigenwillige godsdienst
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie graag uit naar een stevige onderbouwing.pierre27 schreef:Heb jij Hollander wat voorbeelden die specifiek voor de Biblebelt zouden gelden en die voor vreselijke uitwassen zorgen?Hollander schreef:Ik verlang steeds meer terug naar tijden van prediking zoals ds. Huisman dat mocht doen. Gelukkig klinkt die zaligmakende boodschap nog steeds. Maar helaas is juist de radicaliteit tegen lijdelijkheid, die @Bezorgd terecht noemt, soms ver weg. O.a. het gemis van deze radicaliteit resulteert in vreselijke uitwassen in de Biblebelt waar leer en leven totaal met elkaar in strijd zijn.Jeremiah schreef:Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Eigenwillige godsdienst
Ik heb hierboven voorbeelden aangegeven die ik bedoel. De gevraagde onderbouwing is er dus al.Jantje schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie graag uit naar een stevige onderbouwing.
Dit account wordt niet meer gebruikt.