Boetedag verdient navolging

Wilhelm

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Wilhelm »

Bona Fide schreef:
Tiberius schreef:Zouden er nog gereformeerde gemeenten zijn waar de kanselboodschap niet is afgelezen?
Dat weet ik niet.
Bij het naluisteren zondag van de opname in Houten (via http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10228) viel het me wel op dat daar een samenvatting werd voorgelezen. Waar dat nou weer goed voor was, weet ik ook niet. Te lang was de kanselboodschap m.i. niet.

Samenvatting werd voorgelezen, en de hele boodschap werd afgedrukt meegegeven in de nieuwe kerkbode.
Het was een heel indringende preek.Waar juist ook onze kerkelijke zonden bij naam en toenaam werden benoemd. Wat een schuld blijft er dan over.
Wat een onbegrip, verdachtmakingen, veroordelingen. Verschillen uitvergroten en partijschappen. Broeders die niet als broeders samenwonen, maar elkaar niet meer als broeders zien.
Het zoeken naar eigen eer en macht en gelijk. Kerkpolitiek.
Als we werkelijk beseffen wat deze zonden zijn, dan zijn alle links-rechts discussies niet meer dan een teken van geesteloosheid en wereldsgezindheid.
Het moet ons allen wel schuldig stellen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik had ook altijd het idee dat bij een boetedag de zonden concreet gemaakt moeten worden. Gisteren hadden we echter een Bijbelstudie over Joel en je leest daar een grote oproep tot rouw en het aanroepen van God. Maar de zonde wordt nauwelijks concreet gemaakt (sterker nog het is voor een lange tijd onduidelijk of de rampen wel straf op de zonde zijn, pas halverwege het boek komt de oproep tot bekering naast de oproep tot rouw). Misschien was de zonde duidelijk in Juda in die tijd, maar het is opvallend dat het niet echt concreet gemaakt wordt in het boek zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Wilhelm schreef:
Bona Fide schreef:
Tiberius schreef:Zouden er nog gereformeerde gemeenten zijn waar de kanselboodschap niet is afgelezen?
Dat weet ik niet.
Bij het naluisteren zondag van de opname in Houten (via http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10228) viel het me wel op dat daar een samenvatting werd voorgelezen. Waar dat nou weer goed voor was, weet ik ook niet. Te lang was de kanselboodschap m.i. niet.
Samenvatting werd voorgelezen, en de hele boodschap werd afgedrukt meegegeven in de nieuwe kerkbode.
Dat begreep ik ook wel uit wat ik hoorde. Mijn vraag was: waar dat goed voor is? Ik ben het dus niet met refo eens dat'ie te lang was. Als ik het goed had zo'n 1,5 A4-tje (zie het artikel in het RD). Als dat al te lang is...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
freek

Bericht door freek »

Bona Fide schreef:
Wilhelm schreef:
Bona Fide schreef:
Dat weet ik niet.
Dat begreep ik ook wel uit wat ik hoorde. Mijn vraag was: waar dat goed voor is? Ik ben het dus niet met refo eens dat'ie te lang was. Als ik het goed had zo'n 1,5 A4-tje (zie het artikel in het RD). Als dat al te lang is...
Doorgaans worden ook geen Bijbelgedeelten van 1,5 pagina gelezen. Dus waarom dan wel een uitgebreide kanselboodschap?
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

freek schreef:
Bona Fide schreef:
Wilhelm schreef:
Bona Fide schreef:Dat weet ik niet.
Doorgaans worden ook geen Bijbelgedeelten van 1,5 pagina gelezen. Dus waarom dan wel een uitgebreide kanselboodschap?
Nee, maar wel complete preken van 12 tot 16 bladzijden.
Het is maar waar je het mee wilt vergelijken.

De reden van de samenvatting was dus dat'ie te lang was?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD

Bericht door DDD »

Preken van meer dan 12 bladzijden zijn per definitie te lang, of het moet in grootletter zijn... Maar dit is iets buiten de hoofdlijn.
Plaats reactie