Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

WimA

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Daar heb je wel gelijk in, Luther.
Ik heb wel eens gevraagd of ze de betekenis wisten van de laatste regel van Psalm 19:1: "En wijsheid af te malen".
Niemand wist het juiste antwoord.
Op zich kan ik dit wel volgen, "malen" is zeer oud Nederlands. Maar volgens mij komt dat niet uit de SV maar uit de psalmberijming toch? En is het daarnaast nu echt zo erg om als onderwijzer / ouder / catechiseermeester nu eens iets te moeten uitleggen wat de kinderen nog niet weten?
Luther schreef:
Zeemeeuw schreef:Het woord 'verbeiden' lost wel een andere discussie op, het betekent namelijk zowel 'afwachten' als 'verwachten'.
Zie: http://www.encyclo.nl/begrip/verbeiden
In Richteren 3 vind je 'tot schamens toe gebeid'. (Daar heb ik zelf lang een andere betekenis aan gekoppeld.)
Overigens is het hiermee bezig zijn ook weer wel verrijkend voor je woordenschat. Misschien een taak voor onze scholen? Meer samen Bijbellezen in de klas en de moeilijke woorden bespreken.
Welja: we hebben een probleem, en kieperen dat over de schutting van de scholen.
Ik besteed mijn schaarse tijd liever aan het spreken met de jongeren over de boodschap die deze woorden willen overbrengen, zonder eerst een taalbarri'ere te hebben.
Het is de primaire taak voor scholen - en voor leraren - de kinderen de basisvaardigheden van (begrijpend) lezen aan te leren. Zodat ze zelfstandig teksten kunnen lezen.
Begrijpen ze dus de woorden niet dan moet dat worden uitgelegd c.q. aangeleerd. En het lijkt me "core bussiness" om duidelijk te krijgen dat "zich opmaken" niet enkel "make-up opdoen" betekend.
Luther schreef:We zongen onlangs ps. 12: 7 over een 'verdraaid en wrevelig geslacht'. Het woordje geslacht komen ze nog net uit: volk, groep, familie (en niet als volt deelwoord van het werkwoord 'slachten'), maar 'verdraaid' en 'wrevelig' (niet ons huidige woord wrevelig!!!) wisten ze echt niet.
Dat komt toch ook uit de berijming en niet uit de SV?
Ja.
Het probleem is dus dat er talloze woorden zijn in de SV en 1773 die we dan keer na keer moeten uitleggen. (Dat betekent dus zo'n 3 a 4 uitleggingen per zin.) Dat lijkt me niet de bedoeling.
Lees de bijdrage van Jongere eens. Ben ik het mee eens, vooral met de conclusies: het is de taak van de kerk om Gods Woord verstaanbaar voor de 21e eeuwer over te brengen.
Gelet op deze reacties kan ik niet anders concluderen dat de aangevoerde argumenten voor HSV drogredeneringen zijn. Oplossing: We hebben zeer dringend een herziene sv nodig. Argumenten: Het woordeke 'maakt zich op' wordt niet begrepen en 2 voorbeelden die niet uit de SV komen. :bobo
ejvl

Bericht door ejvl »

WimA schreef:Gelet op deze reacties kan ik niet anders concluderen dat de aangevoerde argumenten voor HSV drogredeneringen zijn. Oplossing: We hebben zeer dringend een herziene sv nodig. Argumenten: Het woordeke 'maakt zich op' wordt niet begrepen en 2 voorbeelden die niet uit de SV komen. :bobo
Cynisch bedoeld?
Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Wat betekent volgens jou dan dat de discipelen "ontroerd" waren in het schip? Het is oud Nederlands voor "verschrikt". Hoeveel mensen zouden dat weten?
Zo zijn er nog vele, vele voorbeelden. ..
gallio

Bericht door gallio »

WimA schreef:Gelet op deze reacties kan ik niet anders concluderen dat de aangevoerde argumenten voor HSV drogredeneringen zijn. Oplossing: We hebben zeer dringend een herziene sv nodig. Argumenten: Het woordeke 'maakt zich op' wordt niet begrepen en 2 voorbeelden die niet uit de SV komen. :bobo
Dan heb je niet zo goed opgelet. Luther heeft het over talloze dus niet over 2 of 3 voorbeelden. Voor mij is de vraag of we jongeren ook tegemoet willen komen, of is het puur onwil waarom er op deze manier gereageerd wordt. Zoals peterf ook al opmerkte.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk inderdaad dat hier gewoon gesproken kan worden van onwillige dommigheid. Een kind kan constateren dat de SV voor veel mensen moeilijk te begrijpen is. De mensen die menen hem wel te begrijpen lezen er vaak ook nog eens in wat er niet staat.

Ik ben het dus eens met Jongere, met uitzondering van de deskundigheid bij de GBS. Afgezien van de heer Scholten is daar helemaal geen deskundigheid op het gebied van bijbel(vertalen), men roept vaak maar wat.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Ja.
Het probleem is dus dat er talloze woorden zijn in de SV en 1773 die we dan keer na keer moeten uitleggen. (Dat betekent dus zo'n 3 a 4 uitleggingen per zin.) Dat lijkt me niet de bedoeling.
Lees de bijdrage van Jongere eens. Ben ik het mee eens, vooral met de conclusies: het is de taak van de kerk om Gods Woord verstaanbaar voor de 21e eeuwer over te brengen.
En zo zou je dan elke 25-50 jaar een nieuwe vertaling krijgen van zo ongeveer elk kerkverband, en de verwarring wordt groter, in plaats van minder. Dan is het dus veel makkelijker kinderen gewoon de taal degelijk te leren...
Ach, binnen de kerk is dat een enorme klus maar wellicht zou het daar nog enigszins lukken. Maar hoe ga je dat buiten de kerk dan doen?
En het antwoord blijft uit. Dan deel ik vandaag 'buiten' de HSV maar weer uit. Heerlijk dat de Heere ons hierin een betrouwbare en verstaanbare vertaling heeft gegeven zodat ook mensen buiten de kerk in ieder geval de taal kunnen verstaan. En verder doet Hij er mee wat Hij wil of (om de SV te gebruiken) wat Hem behaagt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

gallio schreef:
Dan heb je niet zo goed opgelet. Luther heeft het over talloze dus niet over 2 of 3 voorbeelden. Voor mij is de vraag of we jongeren ook tegemoet willen komen, of is het puur onwil waarom er op deze manier gereageerd wordt. Zoals peterf ook al opmerkte.
!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@Luther. Aan de ene kant onderken je een 'ver weggezakte taligheid' bij jongeren, aan de andere kant wil je het niet over de schoolschutting gekieperd krijgen om daar wat aan te doen. Zie je daarin dan geen enkele taak voor de scholen? En ik weet het, de scholen kregen de laatste jaren allerlei taken toegeschoven. Maar ik kan mij voor onze (eigen) scholen wel minder nuttige taken indenken dan samen Bijbellezen en daarbij als leerkracht wat uitleg geven. Kerk, school en gezin mogen elkaar toch steunen? Het mag toch ook niet zo zijn dat wij de Bijbel (blijven) aanpassen aan de (sms) woordenschat van onze jongeren? Aan de andere kant onderken ik de urgentie dat de GBS vaart maakt om in elk geval onbegrijpelijke woorden te vervangen door begrijpelijke synoniemen. Dus er moet mijns inziens van twee kanten aan gewerkt worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zeemeeuw schreef:@Luther. Aan de ene kant onderken je een 'ver weggezakte taligheid' bij jongeren, aan de andere kant wil je het niet over de schoolschutting gekieperd krijgen om daar wat aan te doen. Zie je daarin dan geen enkele taak voor de scholen? En ik weet het, de scholen kregen de laatste jaren allerlei taken toegeschoven. Maar ik kan mij voor onze (eigen) scholen wel minder nuttige taken indenken dan samen Bijbellezen en daarbij als leerkracht wat uitleg geven. Kerk, school en gezin mogen elkaar toch steunen? Het mag toch ook niet zo zijn dat wij de Bijbel (blijven) aanpassen aan de (sms) woordenschat van onze jongeren? Aan de andere kant onderken ik de urgentie dat de GBS vaart maakt om in elk geval onbegrijpelijke woorden te vervangen door begrijpelijke synoniemen. Dus er moet mijns inziens van twee kanten aan gewerkt worden.
Uiteraard ben ik dit wel met je eens. Je moet mijn cry de coeur ook meer lezen als verzuchting... Er is van de kant van synodes, besturen, de GBS in feite gewoon onwil om het probleem te onderkennen. En als enige oplossing wordt dan gezegd dat scholen de kinderen maar 16e eeuws moeten leren. Sorry, maar dan zijn we met elkaar wel erg ver af van 'We horen hen in onze taal de grote werken Gods spreken.'
Het moet inderdaad van 2 kanten komen: tot nu toe zie ik vooral onbeweeglijkheid van gene zijde. (En de kant die ik bedoel weet nog heel goed van 'gene' betekent...)
Vergeet ook niet dat er niet alleen een probleem is bij de jongeren. Ook vele ouderen (20 - 70) hebben bij nogal wat woorden geen idee wat er staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, dat is niet waar, Luther.

Welke gremia je precies met besturen bedoelt, weet ik niet.
Maar van de kant van synodes is zeker geen onwil. Men pusht al enkele malen de GBS om aan de slag te gaan.

Ik vermoed dat DDD gelijk heeft: na het vertrek van Scholten heeft de GBS geen echte deskundigen meer in dienst. Ik wil niet zeggen, dat er in de achterban geen deskundigen zijn. En die mensen worden ook opgetrommeld om bepaalde zaken te verdedigen. Maar binnen de GBS zelf, op de loonlijst zeg maar, is er te weinig kennis.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Nee, dat is niet waar, Luther.

Welke gremia je precies met besturen bedoelt, weet ik niet.
Maar van de kant van synodes is zeker geen onwil. Men pusht al enkele malen de GBS om aan de slag te gaan.
Dat is wel waar Tiberius. Scholen worden alleen al door kerkenraden gekapittelt als ze ook maar de discussie over de HSV willen starten. Laat die kerkenraden eerst eens aangeven dat men zeer goed begrijpt dat scholen deze vraag stellen.
Er is weinig compassie (wel van individuele ambtsdragers, ook van predikanten, maar die durven dat weer niet hardop te zeggen), vooral verzet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En terecht. Laten we gewoon bij de Statenvertaling blijven en niet nog meer verdeeldheid zaaien.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:En terecht. Laten we gewoon bij de Statenvertaling blijven en niet nog meer verdeeldheid zaaien.
Daar val ik bij. Maar het zal niet zoveel uitmaken als een enkel woord wordt vervangen.
Zoals in het verleden het woord 'wijf' is veranderd is het ook niet verkeerd om bijvoorbeeld
te vertalen: 'Kond gedaan' - 'verkondigd'... en zo zijn er nog enkele voorbeelden die zonder
afbreuk te doen aan de SV goed vervangen kunnen worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:En terecht. Laten we gewoon bij de Statenvertaling blijven en niet nog meer verdeeldheid zaaien.
Nee, verdeeldheid is van de duivel; juist waar het Woord tot ons komt in begrijpelijke/leesbare taal zal de duivel het onderspit delven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Deze houding zorgt voor grote vervreemding en verdeeldheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
Nee, verdeeldheid is van de duivel; juist waar het Woord tot ons komt in begrijpelijke/leesbare taal zal de duivel het onderspit delven.
Dat is waar.
Maar er is ook een woord dat niet van God is.
Maar van de tegenstander die God imiteert.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie