Pagina 18 van 46

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 15:17
door Erasmiaan
De kritiek van Luther is niet nieuw, die is er altijd geweest. "Op de dool geraakt vroomheid" werd de prediking van de Gereformeerde Gemeenten genoemd. Ds. Kersten en ds. Steenblok hebben zich daar ook tegen moeten verweren, zie het volgende citaat:
Zoals reeds werd aangekondigd, hebben ondergetekenden besloten tot een jaarlijkse uitgave van een zestiental preken. Verschillende predikanten der Gereformeerde Gemeenten wer¬den aangezocht hun medewerking te verlenen en wij hebben hoop, niet te vergeefs dit verzoek gedaan te hebben. De sterke aandrang, die van de gemeenten bij herhaling is uitgegaan en meermalen zelfs ter klassikale vergaderingen leidde tot bespreking van een uitgave, als wij ons hebben voorgesteld thans te geven, deed ons het besluit nemen, een poging te doen tot vervulling der uitgesproken behoefte.
Ons streven is in het bijzonder er op gericht schriftuurlijk-bevindelijke predikatiën te doen verschijnen. Een preek toch, die niet is uitlegging van Gods Woord, is geen preek; hoogstens een toespraak, die wel veel goeds bevatten kan, maar toch niet beantwoordt aan de eis, die de Heere Zijn knechten stelt. Deze zijn immers dienaren des Woords? Welnu, dan hebben zij het Woord Gods te brengen, beide in verklaring en toepassing. Wordt het leven der gemeente aan het Woord onderworpen, geeft de prediking besturing, lering, opkweking, voert deze naar Christus heen, dan zal de dienaar des Woords, bewaard worden voor een dorre, oppervlakkige prediking, die maar al te zeer, haar tot grote schade, de kerk schier algemeen geboden wordt.
De ware bevinding van Gods kinderen wordt genegeerd, uitgemaakt voor op de dool geraakte vroomheid; voor Dopers. De kenmerken van het leven, dat uit God geboren is, worden verzwegen; geen toetssteen van ware en valse genade wordt meer gegeven; zoal niet geheel de gemeente, jong en, oud, verondersteld wordt wedergeboren te zijn, roept men haar toe: „Geloof en bekeer u”, gij bondelingen, bezitters van de beloften Gods.
De armoede van zulk een prediking moest de leeraars in het aangezicht vliegen en hun zich doen afvragen, of niet eens hun hoorders hen zullen beschuldigen voor Gods rechterstoel, zeggende: „Gij zijt niet vrij van mijn bloed”.

De prediking hebbe schriftuurlijk-praktikaal te zijn, opdat de hoorders zich er aan toetsen kunnen bij het zo noodzakelijk zelfonderzoek, waarop de prediker hebbe aan te dringen naar Zefanja's woord: „Doorzoek u zelf nauw, ja doorzoek u zelf nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt! Eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij) terwijl de hittigheid van des Heeren toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van de toorn des Heeren over ulieden nog niet komt”. Bovendien biedt deze prediking voedsel voor Gods volk, spreekt zij naar het hart van Jeruzalem; zij is onder de zegen des Heeren dienstbaar tot waarschuwing, ontdekking en vermaning, maar ook tot vertroosting (Wet én Evangelie) wijl zij predikt de heerlijkheid Gods in Christus.
En toch niet de bevinding der heiligen, maar Gods Getuigenis is bron voor de bediening des Woords. De Schriften kunnen wijs maken ter zaligheid; zij maken ons de weg des levens bekend; zij spreken ons van Hem, Die het geen roof geacht heeft, Gode de Vader evengelijk te zijn en Die mens is geworden, uit de mensen, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde; Die geleden heeft en gestorven is en opgestaan uit de dood en Die, ten hemel gevaren, zit aan de rechterhand des Vaders, om altijd voor Zijn volk te bidden.
Wie Gods Woord loslaat en de bevinding van de heiligen tot bron van zijn prediking maken wil, moet de heilsfeiten wel verliezen. Deze kunnen toch niet erváren, maar alleen door het geloof als grond van zaligheid gekénd worden. Meer en meer werkt zulk een prediking, - indien zij die naam nog zou mogen dragen, - dan ook van het Woord af en doet zij drijven op het gevoel des harten, dat genoegzaam is om ons te bedriegen, zoals duidelijk blijkt uit Izaks voelen van Jacobs handen.
Het krachtig getuigenis van de Apostel Paulus worde dan ook elke dienaar des Woords voortdurend op het hart gebonden: „Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Dien gekruisigd”. Niet de christen, maar Christus moet gepredikt; doch Christus niet alleen aan de mens, maar ook zo Hij leeft in Zijn volk, Zich aan hen openbarend zo Hij niet doet aan de wereld en Zich in hen verheerlijkend door de Heilige Geest, Wiens groot werk het Christus te verheerlijken, (Joh. 16 : 14). Zo dient de prediking te zijn verkondiging van de Raad Gods in Christus tot zaligheid van Zijn volk, tot heerlijkheid van de Vader.
Maar genoeg! De Heere verwaardige ons Zijn Woord getrouw brengen, ook bij geschrift in de predikaties, die wij hopen verzorgen. Hij verlichte Zijn dienstknechten en doe hen de verborgenheden des Heeren uit Zijn Woord voorstellen. Hij gebiede ook over deze arbeid Zijn onmisbare zegen.

Rotterdam, Ds. G. H. KERSTEN
Gouda, Dr. C. STEENBLOK

November 1947
Ds. Kersten en ds. Steenblok waarschuwen hier ook om niet de bevinding maar Christus centraal te stellen (zoals ik eerder in dit topic ook gedaan heb). Maar Luther gaat nog wel een paar stapjes verder. Ik wil kort op een en ander reageren omdat Luther een aanklacht heeft gedaan tegen de prediking die mij zeer lief is. En het is een prediking die de Heere niet ongezegend heeft gelaten. Luther zegt dan: die zegen is er ondanks de prediking. Maar het moge duidelijk zijn dat ik dat standpunt niet deel. Die zegen is er dankzij de prediking.
Luther schreef:Tegelijk ben ik blij dat bovengenoemde predikanten niet op PW staan. Hun prediking kenmerkt zich door wat in dit topic 'bevindelijke preken' wordt genoemd. Ik kan het daar niet mee eens zijn. Veelal is het een vorm van gepreekte bevinding, waarin de gangen van Gods volk in de 3e persoon meervoud worden benoemd. Ik lees van de Heere Jezus en van de discipelen zulke preken niet.
Toch zul je heel wat predikaties van met name ook de oudvaders weg moeten gooien als je deze preken (vergeef me de uitdrukking) niet meer pruimt. Want ik heb inmiddels vele predikaties van bovengenoemde predikanten gehoord (en aanverwante leraars) die niet verschillen van vele predikaties van Smytegelt, Justus Vermeer, Hellenbroek, Van der Groe en Comrie (zie: de Eigenschappen des geloofs).
Er wordt in dergelijke preken een raster over de tekst gelegd, waarbij het Woord zelf nauwelijks meer aan het woord komt. En de hoorders zijn blij, want zij hebben weer eens echt gehoord hoe God en mens bekeert. Maar dat is helemaal het doel van de prediking niet. Het doel is dat doden zullen horen de stem van de Zone Gods en die ze gehoord hebben zullen leven. De weg der bekering die aan de hand van elke tekst opnieuw wordt langs gegaan, is opgedeeld in vele stadia, die in elke geschiedenis (OT en NT) is terug te vinden, zo lijkt het.
Deze kort-door-de-bocht veroordeling/ redenatie snijdt geen hout. Marieke (met een citaat van prof. Wisse) en Tiberius hebben daar al op gewezen. Zie ook wat ds. Kersten en ds. Steenblok daarover hebben opgemerkt (de ware bevindingen van Gods kinderen mag niet genegeerd worden; kenmerken moeten genoemd worden).
(Voorbeeld: Stelling is dat men in de weg der bekering met een geopenbaarde Christus de dood in moet. (Let op dat laatste woordje.) Als dan de geschiedenis van Petrus op de golven wordt bepreekt, dan zien de discipelende Heere Jezus wel, maar ze denken dat het een spook is. Als toepassing wordt dan gezegd: Zo is het ook met het ware werk des Heeren; Gods volk is in de nood van de golven; het wordt omkomen; Jezus is er wel, maar hun ogen moeten voor Hem geopend worden. Als Petrus en de anderen zien dat het de Heere Jezus, dan is daarvan de betekenis dat Jezus voor het eerst door de traliën van het Woord mag worden aanschouwd. Ja, dan mag dat volk gaan wandelen naar Hem. Maar als Petrus dan wegzinkt, dan moet hij met een geopenbaarde Christus de dood in.....
Met alle respect - ik verzin dit voorbeeld helaas niet - maar dit is geen Woordverkondiging. Dit is gemeentetheologie, waarbij elke geschiedenis onverantwoord wordt verinnerlijkt.)
Ik weet niet waar de kwalificatie "gemeentetheologie" voor staat. Het zal vast iets heel ergs zijn. Maar er kan wel eens iets van Christus gezien zijn, terwijl daar toch niet die vrede in mee komt van de vergeving der zonde enz. Wel de schat in de akker gezien, maar nog niet tot zijn eigendom hebben. De belofte is de Belover nog niet. Met een gezicht op de vrijstad was de doodslager nog niet veilig. Deze predikanten geven de mensen juist geen rust buiten Christus en gaan een mens niet opbouwen en op een verkeerd fundament zetten. Wie had de Heere Jezus liever? De arme tollenaar of de bezittende Farizeeër?
Deze prediking houdt mensen weg van Christus, weg van het heil in Hem. De Bijbel spreekt zovele malen rijker over Hem en over het leven met Hem. Ook onze drie formulieren van enigheid spreken zo anders over het de ruimte die er is voor hen die onder de prediking van het Evangelie verkeren. Het aanbod van genade klinkt in bovengenoemde preken mager of zelfs niet. Of het is slechts een voorstellen van de mogelijkheid van zaligworden. Of het is in wensende zin.
In deze preken worden mensen inderdaad niet opgeroepen om vanuit een verbroken werkverbond op te klimmen naar het genadeverbond. Maar dat in deze predikaties niet rijk gesproken wordt van Christus, het heil in Hem en het leven met Hem is een grove leugen en een aantijging waar je eenmaal verantwoording voor af zult moeten leggen. En de Bijbelse oproep tot bekering en geloof klinkt er met Bijbelteksten, omdat men wars is van mensen aan het werk zetten en daarin heel zuiver alleen de Bijbel laat spreken. Om maar enkele voorbeelden te noemen: wij bidden u van Christuswege alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen. Mijn zoon, mijn dochter geef mij uw hart. Haast u en spoedt u om des levens wil. Bekeert u en geloof het evangelie. Laat u zaligen. Wendt u naar Mij toe en wordt behouden o alle gij einden der aarden, want Ik ben God en niemand meer, enz.
omdat dat de ziel zo uitgehaald kan worden en als het ware heen gedreven wordt naar de enige Borg en Zaligmaker Jezus Christus, omdat Hij in de prediking wordt uitgestald. Kijk, dat is bevindelijk preken: als de ziel tijdens de bediening van het Woord gáát bevinden dat het Woord waar is voor hem of haar.
Maar het is juist mijn ervaring dat dat bij de door jou verguisde predikanten gebeurt.
Niet als ik hoor hoe God Zijn volk bekeert. Dat gaat namelijk over een ander, behorend bij Gods volk.
Hoeveel voorbeelden zijn er niet van mensen die gingen zien hoe gelukkig dat volk is over wie de dominee het in de preek had. Dat dat gebruikt werd voor hun ziel.
Nee, preken is proclameren, op het hart drukken, klem zetten.
Zeker. Maar dat kan dus op meerdere manieren. Niet alleen door te zeggen: gelooft, gelooft. De ene keer is er plaats voor appel, een volgende keer is er meer voedsel voor Gods geoefende volk, enz.
Als alles open gezegd moet kunnen worden, dan is dit toch mijn eerlijke antwoord aan Anker en DIA. En ik weet dat dit ook het antwoord is van velen in verschillende kerken, die zuchten onder prediking onder een deksel, en die ernaar hunkeren dat het anders wordt, dat er radicaal iets gaat veranderen...
We zullen hopen dat die verzuchting verandert en dat ze nog eens de waarde van die preken gaan ervaren.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 15:22
door Auto
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Zolang er vooral allerlei gevoeligheden en gestalten bepreekt worden waar bv Dia op wijst, is er voor een daadwerkelijk afsnijdende prediking geen plaats.
Dit is eigenlijk ook wel weer een karikatuur, want "bv Dia" wijst daar niet op. Dia heeft het over bevindelijke prediking; dat is wat anders dan jij hier stelt.
Wilhelm schreef:Want dan moet de mens met alles wat hij beleeft denkt te hebben eraan. En ik denk dat je dat meer hoort in de prediking waar Luther op wijst. Om overal aan te sterven, alles kwijt te raken en alleen te kunnen bestaan voor God door het geloof in Jezus Christus.
Het gevaar van dit Luther-raster (om het zo maar eens te noemen) is dat het Geest en Woord teveel vereenzelvigt. Volgens dit raster maakt de prediking, de uitwendige roeping, levend, maar dat is juist het werk van de Geest; Die maakt levend middels de inwendige roeping. Hij gebruikt daarvoor de uitwendige roeping.
Ik zou dan willen weten hoe je over het volgende denkt.

Een predikant spreekt het volgende "Van nature gaan we met een gedoopt voorhoofd naar de hel". Een groot deel zal het met dit gezegde eens zijn en ja-knikken als de predikant dit uitspreekt. Een ander deel zal met gefronsde wenkbrouwen zitten en denken moet je het dit zo zeggen, want ....... (vul maar in)

Maar als de predikant dit zegt tegen de leerlingen van groep 8 die de school verlaat en verder geen toelichting geeft en verder dan nog wel wijst dat wedergeboorte nodig is, maar het verder erbij laat. Is deze zin die hij uitspreekt dan verstandig om te zeggen?

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 15:22
door -DIA-
Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Het hele probleem dat in deze topic speelt, is volgens mij samen te vatten in het volgende: Als er sprake is van een andere geloofsbeleving, krijg je ook een andere prediking.
Dat is soms heel subtiel, maar voor wie 'voelhorens' heeft, is dat (op den duur) toch merkbaar. De duidelijkheid is weg, je krijgt vage uitdrukkingen, die weliswaar over Christus gaan, maar waarbij het volstrekt niet helder is, wat er nu wordt bedoeld.
Ik denk dat het probleem van dit topic is samen te vatten in het volgende:
Als er sprake is van een andere prediking, krijg je ook een andere geloofsbeleving. Zie de post van DIA.
Nu ja, je kunt mijn opmerking hiermee aardig pareren, en inderdaad is er sprake van een zekere wisselwerking, maar dat is hier niet zozeer het probleem. Ds. Moerkerken heeft ooit eens gezegd: als zaken niet meer beleefd worden, komen ze ook niet meer op de kansel.
En dat kon wel eens hét probleem zijn in onze gezindte. En dan denk ik met name aan de rechtvaardigmaking. Daarover hoor ik weinig.
Wat ds. Moerkerken opmerkte, is kort en krachtich en helder gezegd.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 15:23
door Afgewezen
evdl schreef:Doordat wij als hoorders sterke voorkeuren hebben en beide groepen predikanten tegen elkaar dreigen uit te spelen, indelen in categorieën van meer en minder rechtzinnig/ in de lijn van de reformatie, versterkt door allerlei publicaties, denk ik inderdaad de uitspraak van ds. Moerkerken die Afgewezen hier postte, wel te kunnen plaatsen. M.i. preken beide 'categorieën' de waarheid, maar benadrukken ze gewoon een verschillend aspect daarvan.
Ik weet niet zo goed hoe je mijn uitspraak hier in past. Ik had het namelijk over iets anders.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 15:30
door Mara
Auto schreef:
Ik zou dan willen weten hoe je over het volgende denkt.

Een predikant spreekt het volgende "Van nature gaan we met een gedoopt voorhoofd naar de hel". Een groot deel zal het met dit gezegde eens zijn en ja-knikken als de predikant dit uitspreekt. Een ander deel zal met gefronsde wenkbrouwen zitten en denken moet je het dit zo zeggen, want ....... (vul maar in)

Maar als de predikant dit zegt tegen de leerlingen van groep 8 die de school verlaat en verder geen toelichting geeft en verder dan nog wel wijst dat wedergeboorte nodig is, maar het verder erbij laat. Is deze zin die hij uitspreekt dan verstandig om te zeggen?
Ik denk dat je zo'n uitspraak selectief moet gebruiken en zeker niet bij kinderen.
Ik ken kinderen (inmiddels volwassenen) die zo angstig geworden zijn, dat ze volledig zijn afgehaakt.
Er was een paar jaar geleden ook een docu over "waar de worm niet sterft", waarin dit ook werd verwoord.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 16:20
door Ad Anker
Wilhelm schreef:Soms Anker..., denk ik dat je de laatste tijd af en toe wat genuanceerder post! :super ;)
Wel af en toe, hè. :hum

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 16:26
door Ad Anker
Ik kan nu maar kort en vluchtig reageren (ben weer aan het werk :) ) maar de posting van Erasmiaan is me uit het hart gegrepen. Ik denk niet dat we het hier over een verschilletje hebben maar over een wezenlijk verschil. Ik vind deze zin wel cruciaal:
Afgewezen schreef:Of heel concreet: als de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie in diskrediet raakt, dan doortrekt dit de hele prediking en het kerkelijk leven. Dan komt er een ander klimaat in de kerk.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 18:20
door caprice
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vind dat er op het standpunt van DIA ook helemaal niet zo moeilijk iets is af te dingen. Het is heel simpel te constateren dat er maar van enkele predikanten uit het verleden van de gemeente Rijssen een preek wordt gelezen. Ik heb geen voldoende kennis om de predikanten precies in het schema te duwen, maar alleen W.C. Lamain past bij mijn weten goed in het lijstje van DIA. Dat kun je van Van Haaren, Bregman niet zo zeggen. Dat waren predikanten van het midden. Ik zal niet de hele lijst doorlopen.

Sowieso vind ik het een verbazingwekkende lijst met gelezen preken. Maar dat komt omdat ik gewend ben dat er regelmatig hedendaagse preken van internet worden gelezen. Dat geeft een andere selectie. En dat is weer een heel ander onderwerp.

@DIA:
Je gaat overigens niet in op de eerste twee en belangrijkste bezwaren die ik aanvoer, maar ik hoop dat dat nog komt.
Laat ik eerst hier nog op ingaan, want dit behoeft correctie.
Waarom zouden ds. Van Haaren en ds. Bregman niet op dezelfde lijn zitten als ds. Lamain?
Deze predikanten verkondigden de volle Raad Gods.
Er is alleen een wat uiterlijk verschil, in woorkeuze, preekstiijl enz. Dat is ook niet zo vreemd, want elke predikant heeft een andere achtergrond. Ds. Van Haaren was een meer geleerde man, een meer deftig voorkomen, maar de INHOUD van zijn preken verschilde niet met die van ds. Lamain. Let erop of de gangen en wegen die de Heere met zijn volk houdt op Bijbelse gronden worden verklaard. Ds. Bregman was een eenvoudige prediker, totaal verschillend met ds. Van Haaren, maar INHOUDELIJK geen andere verkondiging. Beide konden uit de bevinding van het hart de spreken naar het hart van Jeruzalem. Let dus niet op uiterlijkheiden, maar graaf eens iets dieper. Wat wordt er in de preek verklaard? Dan zal duidelijk zijn dat deze 3 genoemde predikanten alleen van elkaar verschilden door hun achtergrond: De een had meer opleiding dan de ander, en dat in ook in de preken wel eens te horen. Maar de KERN is niet verschillend. Let ook op: Ds. Bregman zei vaak: Gods volk krijgt voelhorens. Een mens kan soms 3 woorden spreken en je valt er bovenop. Anderzijds kunnen er mensen zijn die veel praten maar een raadsel blijven.
Helemaal mee eens. Ds. Van Belzen en ds. Labee. Beiden geheel anders, maar ze slaan op hetzelfde aambeeld. Dat meende ik na een preek van laatstgenoemde al wel te kunnen opluisteren.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 18:31
door -DIA-
Ik las net de term "Op dool geraakte vroomheid"
Deze doet me niet in de eerste plaats denken aan predikanten uit de GG, daar had ik die term zelfs nooit gehoord. Wel de zeer geachte Hervormde ds. J. Catsburg hanteerde die term wel eens in zijn zijn preken. Maar laten we dan ook bedenken dan Ds. J. Catsbug ook op hetzelfde fundament stonds als ds. Kersten en ds. Steenblok.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 18:58
door Luther
Anker schreef:Ik kan nu maar kort en vluchtig reageren (ben weer aan het werk :) ) maar de posting van Erasmiaan is me uit het hart gegrepen. Ik denk niet dat we het hier over een verschilletje hebben maar over een wezenlijk verschil. Ik vind deze zin wel cruciaal:
Afgewezen schreef:Of heel concreet: als de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie in diskrediet raakt, dan doortrekt dit de hele prediking en het kerkelijk leven. Dan komt er een ander klimaat in de kerk.
Als je bedoelt dat ik veel moeite heb met wat predikanten en mensen uit het gezelschapsleven hebben gemaakt van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie, dan is het alleen maar goed dat dit in diskrediet raakt. Dat is namelijk het creeëren van een volk van God, dat wedergeboren is, Christus enigermate kennen mag, maar wier zonden nog niet vergeven zijn. Daarvoor moet een nadere daad beleefd worden. Ik heb dit al vaker gezegd: Dat kán niet! Ik luisterde deze week een preek van een GG-predikant die geen preken op PW heeft, die zei: "Gemeente, laten we wel vasthouden dat het in Zondag 7 en in Zondag 23 op dezelfde zaak gaat. Daar zit geen tijdspanne tussen: waar oprecht geloof is, daar is ook de rechtvaardigmaking. Daar hoeft niets meer bij, dat hoeft niet speciaal beleefd te worden."

@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten. (Dat mag uiteraard.) Maar vooral probeert te achterhalen, hoe het toch komt dat zovelen moeite hebben met 'gepreekte bevinding'.
Verder vraag ik me af welke preken van oudvaders je bedoelt, als je zegt dat ik die ook zou moeten weggooien. Ik heb er vele gelezen en heb ben daarin nog nooit prediking tegen gekomen, waarin centraal staat hoe God een mens bekeert, waarin gesproken wordt over en tegen een volk dat in de kerk zit, terwijl de luisterende gemeente niet wordt aangesproken. Graag zou ik preken van oudvaders zien, waarin gepreekt wordt op een wijze, waarop ik kritiek heb gegeven. (Jij noemt het aanklacht; dat mag van mij, maar dan zijn de postings van DIA ook aanklachten.)

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 19:10
door Ad Anker
Luther schreef:[
@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten. (Dat mag uiteraard.) Maar vooral probeert te achterhalen, hoe het toch komt dat zovelen moeite hebben met 'gepreekte bevinding'.
Omdat het niet meer beleefd wordt. En dat is een zaak waar we ons grote zorgen over mogen en moeten maken.
Ik beluisterde pas nog een preek van één van de door jou gewraakte predikanten en dat zal vast gepreekte bevinding zijn maar ik val daar hartelijk voor. Voor alle preken uitgesproken door predikanten uit jouw rijtje overigens.

Waarom die moeite: omdat in die preken (en versta me goed hoor, die preken zijn gegrond op Gods Woord) Gods volk afgeschilderd wordt als een afgezonderd volk, ver van de wereld vandaan, een arm volk maar rijk in God. En dat wil men toch niet meer?

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 19:18
door Ad Anker
Luther schreef:@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten.
Ik heb soms het idee dat jij dingen snel persoonlijk opvat.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 19:30
door Cees
Anker schreef:
Luther schreef:@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten.
Ik heb soms het idee dat jij dingen snel persoonlijk opvat.
Is dat vreemd? Luther wordt uitgedaagd om eens duidelijk te zijn, vervolgens geeft Luther een posting met argumenten en vervolgens krijgt hij harde verwijten naar zich toe. En wordt hij gewaarschuwd dat hij het over dienstknechten heeft ..... maar Dia mag het allemaal zeggen en daar neem je het dan voor op.

Ik vind het vreemd, maar ja, dat is mijn particulier mening.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 20:50
door Jongere
Anker schreef:
Luther schreef:@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten.
Ik heb soms het idee dat jij dingen snel persoonlijk opvat.
Tsja, als hij dit niet persoonlijk zou opvatten, zou hij even opnieuw moeten gaan lezen.

Re: Kerkverband-typerende preken

Geplaatst: 12 jul 2012, 21:01
door Luther
Anker schreef:
Luther schreef:[
@Erasmiaan: Ik hoop dat je niet alleen erop gericht bent om mijn posting te ontkrachten. (Dat mag uiteraard.) Maar vooral probeert te achterhalen, hoe het toch komt dat zovelen moeite hebben met 'gepreekte bevinding'.
Omdat het niet meer beleefd wordt. En dat is een zaak waar we ons grote zorgen over mogen en moeten maken.
Ik beluisterde pas nog een preek van één van de door jou gewraakte predikanten en dat zal vast gepreekte bevinding zijn maar ik val daar hartelijk voor. Voor alle preken uitgesproken door predikanten uit jouw rijtje overigens.

Waarom die moeite: omdat in die preken (en versta me goed hoor, die preken zijn gegrond op Gods Woord) Gods volk afgeschilderd wordt als een afgezonderd volk, ver van de wereld vandaan, een arm volk maar rijk in God. En dat wil men toch niet meer?
Soms denk ik: waarom is het bij jou zwart of wit? Want uiteraard bedoelde ik dit niet. De categorie mensen die jij bedoelt, ken ik ook. Daar heb ik erg veel moeite mee. Zij 'nemen Jezus aan', wandelen in het licht met Hem, maar van verbrokenheid merk je weinig, en de stand van het geestelijke leven is altijd hetzelfde.
Maar als ik enige moeiten beschrijf en beargumenteer waarom ik meen dat preken van genoemde predikanten m.i. ver af staan van de eenvoudige Bijbelse bevinding, en dat er mensen zijn die onder zulk een prediking zuchten, omdat ze geen voedsel krijgen, dan bedoel ik uiteraard een heel andere categorie mensen. Zij willen onderwezen worden door de stem van de Heere Zelf, door uitgeschilderd te krijgen Wie Christus is, wat Hij doet, en alles wat aan Hem is. Ze verlaten zo verdrietig Gods huis als ze opnieuw allerlei gestalten en bevindingen hebben gehoord, die hen uiteindelijk het leven niet schenken kunnen, als ze opnieuw vele waarschuwingen voorbij horen komen, waardoor de beeldvorming bevestigd wordt dat het heil als het ware onbereikbaar is. Die verdrietig zijn als tot Gods kinderen gezegd wordt dat ze Christus kunnen kennen, maar dat er nog enkele diepe gangen beleefd moeten worden, alvorens men zeggen mag: Gij zijt de mijne en ik ben de Zijne; Abba, lieve Vader. Nogmaals: het is niet uit lust tot schelden, of wraken, of afserveren, of afzetten, of weet ik wat er vandaag al niet gepasseerd is, maar het is vanuit de grote bijna ondragelijk zorg over velen in de gereformeerde gezindte over wie een ambtsdrager me deze week mailde: "Als ik op huisbezoek ga, dan zie ik wat er leeft: veel lijdelijkheid!! Dat wordt in de prediking niet verdedigd, dat niet. Maar het wordt ook niet ernstig bestreden. Dit maakt je soms zo intens verdrietig. En het gaat niet om mij, wat ik allemaal zo vervelend vind of niet. Maar wel dat je soms de gemeente inkijkt en dan denkt: mensen (en gelukkig veel jonge mensen), we gaan met onze keurige levenswijze en met een liefde tot de waarheid en weet ik niet wat voor goede dingen allemaal, maar ZONDER CHRISTUS: verloren! En wijzen we die mensen de goede weg?? Ja, de oudvaders wel, die wijzen op Christus en zij wijzen ook de weg aan. Maar door de predikanten?"