Re: Dodenherdenking
Geplaatst: 12 mei 2022, 07:13
Ds. Post verbiedt niks volgens mij, hij vind het niet gepast, en ik ook niet.
Dat klopt. Maar het geeft weinig blijk van historisch besef en dankbaarheid jegens hen die offers hebben gebracht voor vrijheid. Het is geen moeite om een dienst op een ander tijdstip of dag te organiseren zodat zij die hun leven gaven voor onze vrijheid in verbondenheid met iedereen herdacht kunnen worden.Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Ik heb even een oude Saambinder er op nageslagen, maar binnen de GG waren er op 4 mei 4 weekdiensten, waarvan er 1 is geannuleerd en 1 is verzet naar 3 mei. Voor een woensdag is dat erg weinig.DDD schreef:Een artikel in het RD:
https://www.rd.nl/artikel/975019-kerkga ... j-te-wonen
Ik ben het er helemaal mee eens. Op zondag vind ik het al spijtig en onnodig, maar bij een weekdienst is het mijns inziens helemaal niet zoals het hoort. Ik vraag me dan altijd af wat de beweegredenen van zo'n kerkenraad zijn. Kijk ons eens heerlijk autonoom vroom zijn?
Het geeft niet alleen een slecht voorbeeld aan de kinderen, maar ook nog eens ergernis in de samenleving.
Ik zou heel graag eens in het hoofd van zo'n dominee of kerkenraad kijken.
Dat mij jij nou ook van mij vinden. Al ben ik het er niet mee eens. Wat een ruimte he.Philip schreef:Die ruimte is er toch? Maar laat mij het ronduit asociaal vinden, zeker tegenover de in WO2 vervolgde groepen en in het bijzonder in het licht van de walgelijke opstelling van ds. Kersten in die oorlog.Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Klopt hoor, ik vind ook dat ik genuanceerder kon spreken over de persoon Ds. Post, dat deed ik niet en dat was niet gepast van mij. Enfin een kerkdienst waar over de Levende gesproken mag worden staat voor mij hoger dan een dodenherdenking, ondanks dat ik ook mensen herdenk die gevallen zijn. Daar hoeft voor mij geen kerkdienst voor verplaatst of geannuleerd te worden. Dat vind ik zelfs ongepast.Henk J schreef:Ds. Post verbiedt niks volgens mij, hij vind het niet gepast, en ik ook niet.
Ik heb genoeg historisch besef om te weten dat dodenherdenking heel lang door een selecte groep mensen overdag is gehouden om een tijdstip dat de werkende man er niet bij was. Ik weet ook dat het vroeger gebruikelijk was om dodenherdenking op 3 of 5 mei te houden als 4 mei op een zondag viel. Dat de maatschappelijke ontwikkeling heeft geleidt tot een totaal hier diametraal tegenoverstaande levenshouding, daar ben ik me ook van bewust. Historisch besef heeft veel meer aspecten dan alleen een vastgepinde tijd van 20:00 op 4 mei.Ambtenaar schreef:Dat klopt. Maar het geeft weinig blijk van historisch besef en dankbaarheid jegens hen die offers hebben gebracht voor vrijheid. Het is geen moeite om een dienst op een ander tijdstip of dag te organiseren zodat zij die hun leven gaven voor onze vrijheid in verbondenheid met iedereen herdacht kunnen worden.
Ds. Post schrijft zelf dat het hem steekt dat er kerken zijn die een dienst beleggen op dat tijdstip. Door een opinie-artikel op dergelijke wijze persoonlijk te maken, stelt hij zich kwetsbaar op. We kunnen nu iets over zijn motieven gaan vinden.Philip schreef:En nog iemand die hem niet serieus neemt. Hij zegt iets onwelgevalligs? Dan is hij vast gefrustreerd.
Kortom, je leeft het liefst in maatschappelijke afzondering. Volgens mij is de taak van de kerk juist in de maatschappij, en niet daarbuiten.Herman schreef: Ik heb genoeg historisch besef om te weten dat dodenherdenking heel lang door een selecte groep mensen overdag is gehouden om een tijdstip dat de werkende man er niet bij was. Ik weet ook dat het vroeger gebruikelijk was om dodenherdenking op 3 of 5 mei te houden als 4 mei op een zondag viel. Dat de maatschappelijke ontwikkeling heeft geleidt tot een totaal hier diametraal tegenoverstaande levenshouding, daar ben ik me ook van bewust. Historisch besef heeft veel meer aspecten dan alleen een vastgepinde tijd van 20:00 op 4 mei.
Natuurlijk niet. De kerk vind zijn vitaliteit in eigen kring en eigen bronnen en treedt daarna naar buiten. Behalve in een concept waarin het deelnemen aan de maatschappij het primaat krijgt en verzelfstandigd wordt. De kerk neemt deel in de maatschappij om daar aanwezig te zijn met het Evangelie. Maar die ruimte is er - op veel lokale uitzonderingen na - natuurlijk helemaal niet meer tijdens dodenherdenking.Ambtenaar schreef:Kortom, je leeft het liefst in maatschappelijke afzondering. Volgens mij is de taak van de kerk juist in de maatschappij, en niet daarbuiten.
De werkelijke nieuwe wet is "gij zult op woensdag weekdiensten houden"Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Er is anders niemand die "op woensdag weekdiensten houden" verplicht stelt. Slechts een handjevol gemeenten die op vrijwillige basis ervoor kiezen om deze dienst toch door te laten gaan.deschpin schreef:De werkelijke nieuwe wet is "gij zult op woensdag weekdiensten houden"Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Philip schreef:Fijn hoor, zo'n persoonlijke uithaal naar een dominee. Zijn mening staat mij niet aan? Dan is hij niet gewend doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hoe weet je dat?pierre27 schreef:Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Zijn er op Koningsdag trouwens weekdiensten? Laten ze ze daarheen verschuiven anders.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name het reformatorische smaldeel zich terugtrekt in eigen enclaves. Mijn woonplaats was vroeger een bastion van de Gereformeerde Gemeente. De Theologische School staat er nog, maar verder zijn ze behoorlijk gemarginaliseerd.Herman schreef: Natuurlijk niet. De kerk vind zijn vitaliteit in eigen kring en eigen bronnen en treedt daarna naar buiten. Behalve in een concept waarin het deelnemen aan de maatschappij het primaat krijgt en verzelfstandigd wordt. De kerk neemt deel in de maatschappij om daar aanwezig te zijn met het Evangelie. Maar die ruimte is er - op veel lokale uitzonderingen na - natuurlijk helemaal niet meer tijdens dodenherdenking.