Ja precies, al begrijp ik het wel vooral de Bijbel. Maar het is toch inkt en papier, wat doen we al niet met oude RDes daar staat een meditatie in met een Bijbeltekst een klein stukje Bijbel, onze kinderen hadden ratten en legde het RD op de bodem.ejvl schreef:Wat gebeurt er met het doopwater denk je?emigrant schreef:
Kan me er boos over maken dat men het heilige aan de honden geeft. Het heet heilig avondmaal, het is gedachtenis aan Christus en wat Hij deed. Dan behandel je de tekenen toch niet als gewone materie.
Net als een versleten psalmboek, versleten vertaalde bijbel, brood, wijn, water, er is niks heiligs aan. Het zijn niet meer dan gebruiksvoorwerpen waar we iets mee vieren of doen. Het gaat om de inhoud, de diepe betekenis, versterking en onderwijzing. Niet het voorwerp op zich. Daarom heb ik geen enkele moeite het weg te gooien.
Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Tijdens het Heilig Avondmaal niet nee. Maar daarna?emigrant schreef:Kan me er boos over maken dat men het heilige aan de honden geeft. Het heet heilig avondmaal, het is gedachtenis aan Christus en wat Hij deed. Dan behandel je de tekenen toch niet als gewone materie.Vorst schreef:Lees je eigen post eens na zou ik zeggen.emigrant schreef:Denk je dat het brood dat de Heere zelf brak die avond in de bovenzaal, ook aan de vogeltjes is gevoerd?
Het gaat niet om gewijd, geheiligd of rooms. Maar om met respect met kerkelijke goederen omgaan. Oude psalmboeken gooi ik ook niet bij het oud papier. En van het kerkgebouw maak ik geen danszaal.
Zeer opmerkelijke vergelijkingen maak je.
Mag ik je vragen wat je dan doet met oude psalmboeken?
En wat moet er gebeuren met het doopwater?
- Niet meer zo actief -
Het doopwater word door de goot gespoeld.
Oude versleten bijbels gaan in de papierbak.
Brood en wijn gaan met de dienstdoende koster mee.
Oude versleten bijbels gaan in de papierbak.
Brood en wijn gaan met de dienstdoende koster mee.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Met alle respect, maar op deze manier maak je van het teken zelf toch iets bijzonders. En ja, de tekenen zijn niet meer dan gewone materie. Sterker nog: het is juist de bedoeling dat het gewoon water, gewoon brood en gewone wijn is. Elke verbijzondering van het teken leidt af van waar het teken heen wijst.emigrant schreef:Kan me er boos over maken dat men het heilige aan de honden geeft. Het heet heilig avondmaal, het is gedachtenis aan Christus en wat Hij deed. Dan behandel je de tekenen toch niet als gewone materie.
D.w.z.: het overige doopwater kan gewoon door de gootsteen gespoeld worden, het overige brood kan gewoon meegegeven worden aan de koster, of in het vogelhuisje worden gelegd en de overige wijn kan gewoon mee naar huis.
Wij zijn weleens in een baptistengemeente in Duitsland, daar delen ze het brood net zo lang rond, tot de schaal leeg is. Het kan dan gebeuren dat je twee of drie keer een stukje brood ontvangt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
Inderdaad, laten we alsjeblieft nuchter blijven en dit deel van de reformatie niet weggooien. Voor we het weten belanden we in het circus van de relikwieën, wijwater en hosti's.Luther schreef:Met alle respect, maar op deze manier maak je van het teken zelf toch iets bijzonders. En ja, de tekenen zijn niet meer dan gewone materie. Sterker nog: het is juist de bedoeling dat het gewoon water, gewoon brood en gewone wijn is. Elke verbijzondering van het teken leidt af van waar het teken heen wijst.emigrant schreef:Kan me er boos over maken dat men het heilige aan de honden geeft. Het heet heilig avondmaal, het is gedachtenis aan Christus en wat Hij deed. Dan behandel je de tekenen toch niet als gewone materie.
D.w.z.: het overige doopwater kan gewoon door de gootsteen gespoeld worden, het overige brood kan gewoon meegegeven worden aan de koster, of in het vogelhuisje worden gelegd en de overige wijn kan gewoon mee naar huis.
Wij zijn weleens in een baptistengemeente in Duitsland, daar delen ze het brood net zo lang rond, tot de schaal leeg is. Het kan dan gebeuren dat je twee of drie keer een stukje brood ontvangt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
In ieder geval niet roomser dan het avondmaalsformulier:Luther schreef:Het is ook niet geheiligd.
Opdat wij dan met het waarachtige hemelse Brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand Zijns hemelsen Vaders, waarheen ons ook de artikelen van ons Christelijk geloof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met Zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en den heiligen drank tot Zijn gedachtenis ontvangen.

En waar staat het dan in de Bijbel?Tiberius schreef:Luther schreef:Het is ook niet geheiligd.Opdat wij dan met het waarachtige hemelse Brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand Zijns hemelsen Vaders, waarheen ons ook de artikelen van ons Christelijk geloof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met Zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en den heiligen drank tot Zijn gedachtenis ontvangen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
En evenmin roomser dan de HC, zit ik net nog te denken; in vraag en antwoord 79:Luther schreef:Het is ook niet geheiligd.
@Samanthi: Verwijzing is naar 1 Korinthe 10, als je althans één tekst wil hebben. Maar de hele OT eredienst spreekt van dingen die voor de Heere geheiligd worden. Ze wijzen naar de enige Offerande.maar veelmeer om ons door deze zichtbare tekenen en panden te verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk Zijns waren lichaams en bloeds door de werking des Heiligen Geestes deelachtig worden, als wij deze heilige waartekenen met den lichamelijken mond tot Zijn gedachtenis ontvangen
Nu haal je volgens mij dingen door elkaar.Tiberius schreef:Luther schreef:Het is ook niet geheiligd.Opdat wij dan met het waarachtige hemelse Brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand Zijns hemelsen Vaders, waarheen ons ook de artikelen van ons Christelijk geloof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met Zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en den heiligen drank tot Zijn gedachtenis ontvangen.
Het tekenen zijn tijdens de scramentsbediening geheiligd, d.w.z. speciaal apart gezet voor een hoger doel. Het formulier bedoelt niet te zeggen dat de tekenen op zichzelf speciaal of gewijd zijn.
Ná de sacramentsbediening is van die afzondering geen sprake meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat zeg ik toch de hele tijd?
Samanthi zegt, dat het ook tijdens het gebruik van het sacrament niet gewijd (= de zegen erover uitgesproken), geheiligd (=apart gezet) is. Dat is in tegenspraak met de HC en het avondmaalsformulier. Dus daarom ontken ik het maar.
Samanthi zegt, dat het ook tijdens het gebruik van het sacrament niet gewijd (= de zegen erover uitgesproken), geheiligd (=apart gezet) is. Dat is in tegenspraak met de HC en het avondmaalsformulier. Dus daarom ontken ik het maar.
Nee, ook tijdens het HA en de Doop zijn de tekenen niet gewijd of heilig (in onze betekenis van de woorden).Tiberius schreef:Dat zeg ik toch de hele tijd?
Dat is ook de reden dat nogal wat predikanten de beker niet met hun hand zegenen en ook de doopouders met hun kinderen niet.
(Je kunt hierover meer lezen in het boek van ds. J. Westerink over het HA-formulier.)
Er is een groepering - onze koning en koningin vonden dit blijkbaar ook - die zeer veel waarde hecht aan doopwater dat letterlijk uit de Jordaan komt. Dat is bij de doop van de prinsesjes overgevlogen.
Ik hoop dat ze het eerst hebben laten koken, zo schoon is het daar niet meer.
M.i. een overwaardering van gewoon stromend rivierwater.
Ik hoop dat ze het eerst hebben laten koken, zo schoon is het daar niet meer.
M.i. een overwaardering van gewoon stromend rivierwater.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dan verschil je toch echt van mening met de HC en het avondmaalsformulier; zie bovenstaande citaten.Luther schreef:Nee, ook tijdens het HA en de Doop zijn de tekenen niet gewijd of heilig (in onze betekenis van de woorden).Tiberius schreef:Dat zeg ik toch de hele tijd?
Dat is ook de reden dat nogal wat predikanten de beker niet met hun hand zegenen en ook de doopouders met hun kinderen niet.
(Je kunt hierover meer lezen in het boek van ds. J. Westerink over het HA-formulier.)
Nee hoor. Het probleem is alleen dat in het Nederlands de betekenis van de woorden zegenen en heiligen anders is dan in de 17e eeuw.Tiberius schreef:Dan verschil je toch echt van mening met de HC en het avondmaalsformulier; zie bovenstaande citaten.Luther schreef:Nee, ook tijdens het HA en de Doop zijn de tekenen niet gewijd of heilig (in onze betekenis van de woorden).Tiberius schreef:Dat zeg ik toch de hele tijd?
Even tussendoor, ik luisterde een helder en klare voorbereidingspreek van wijlen ds. J. Veenendaal.
Niemand zal deze prediker kunnen beschuldigen dat hij of zij de oude taal niet verstaat.
Hij spreekt niet alleen helder en klaar hedendaags Nederlands, maar ook nog, en dat is belangrijker,
de Tale Kanaäns!
PS Is het mogelijk een preek die je op je pc hebt staan online te zetten?
Als er geen sprake is van auteursrechten of welke rechten dan ook.
Ik heb zelf honderden preken op mijn pc.
Uit vele kerkverbanden: GG, OGG, OGGiN, GGiN, HHK, CGK, NH.
Niemand zal deze prediker kunnen beschuldigen dat hij of zij de oude taal niet verstaat.
Hij spreekt niet alleen helder en klaar hedendaags Nederlands, maar ook nog, en dat is belangrijker,
de Tale Kanaäns!
PS Is het mogelijk een preek die je op je pc hebt staan online te zetten?
Als er geen sprake is van auteursrechten of welke rechten dan ook.
Ik heb zelf honderden preken op mijn pc.
Uit vele kerkverbanden: GG, OGG, OGGiN, GGiN, HHK, CGK, NH.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 dec 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«