Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je gewoon met aandacht waarneemt en de juiste mensen kent, dan kun je heel veel inzichten opdoen zonder dat iemand ooit iets onvertogens gezegd heeft.
Maar dit zijn bijzaken. De kwestie die Inwoner aansneed, lijkt mij veel belangrijker.
Maar dit zijn bijzaken. De kwestie die Inwoner aansneed, lijkt mij veel belangrijker.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom zou ds Zondag niet uitgenodigd worden? Is het te links? Preekt hij slecht ( al kan ik mij dat niet voorstellen)Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je zou dit het beste aan de scriba van Sliedrecht kunnen vragen.merel schreef: ↑16 jul 2024, 21:15Waarom zou ds Zondag niet uitgenodigd worden? Is het te links? Preekt hij slecht ( al kan ik mij dat niet voorstellen)Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52
Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
En aan de scriba's van 5 andere gemeenten binnen de classis Dordrecht: Aalburg, Aalst, Brakel, Meeuwen en Sprang-Capelle.
-
- Berichten: 5484
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bijna altijd is inhoud de reden (bij beide flanken). Een mindere voordracht of afwijkend gedrag zijn zelden de reden. Voor de vraag waarom een specifieke gemeente mogelijk een dominee niet uitnodigt, kan je het contact opnemen met de betreffende kerkenraad.merel schreef: ↑16 jul 2024, 21:15Waarom zou ds Zondag niet uitgenodigd worden? Is het te links? Preekt hij slecht ( al kan ik mij dat niet voorstellen)Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52
Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat DDD hier heel terechte dingen zegt.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 18:59 Ik ben het niet met Inwoner eens. De verschillen binnen de GG zijn in vergelijking met andere kerken helemaal niet zo groot. Kerkenraden moeten gastdominees er op aanspreken als ze inzake gevoelige kwesties heel nadrukkelijke uitspraken doen die andere dominees dan weer moeten corrigeren.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Natuurlijk past niet elke predikant bij elke gemeente en andersom.
Je hoeft ze ook niet te beroepen, maar om kansels te sluiten voor een gastpredikant binnen de GG is echt geneuzel in de marge.
Ik ben bang dat de gebrekkige gesprekscultuur de oorzaak is dat men steeds sterker de grenzen trekt.
Sommigen kerkenraden willen zo'n geforceerde eenheid dat er geen ruimte is voor discussie en ook niet voor een incidentele prediking met een net wat ander accent.
Er is buiten OGG, GGiN en GG geen kerkverband waar zo weinig inhoudelijke verschillen zijn.
De verschillen liggen op accenten en op vorm. Spannender is het niet.
En ja, eenzijdigheid in accenten kunnen benauwend worden als je zondag aan zondag onder dezelfde prediking zit, maar voor een inval of ruilbeurt is dat prima te doen, en kan het zelfs wel eens leerzaam zijn.
-
- Berichten: 5484
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Welke kerken hebben wel een goede gesprekscultuur?HHR schreef: ↑17 jul 2024, 00:05Ik denk dat DDD hier heel terechte dingen zegt.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 18:59 Ik ben het niet met Inwoner eens. De verschillen binnen de GG zijn in vergelijking met andere kerken helemaal niet zo groot. Kerkenraden moeten gastdominees er op aanspreken als ze inzake gevoelige kwesties heel nadrukkelijke uitspraken doen die andere dominees dan weer moeten corrigeren.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Natuurlijk past niet elke predikant bij elke gemeente en andersom.
Je hoeft ze ook niet te beroepen, maar om kansels te sluiten voor een gastpredikant binnen de GG is echt geneuzel in de marge.
Ik ben bang dat de gebrekkige gesprekscultuur de oorzaak is dat men steeds sterker de grenzen trekt.
Sommigen kerkenraden willen zo'n geforceerde eenheid dat er geen ruimte is voor discussie en ook niet voor een incidentele prediking met een net wat ander accent.
Er is buiten OGG, GGiN en GG geen kerkverband waar zo weinig inhoudelijke verschillen zijn.
De verschillen liggen op accenten en op vorm. Spannender is het niet.
En ja, eenzijdigheid in accenten kunnen benauwend worden als je zondag aan zondag onder dezelfde prediking zit, maar voor een inval of ruilbeurt is dat prima te doen, en kan het zelfs wel eens leerzaam zijn.
Ik ben het eens met je betoog. Graag wil ik nog een keer benadrukken dat het vaak om niet uitnodigen gaat en dat is iets heel anders dan een kansel sluiten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zit verschil tussen, maar we weten toch ook dat er predikanten zijn die zelf vragen of ze een dienst mogen vervullen. Aangezien een kerkenraad dan geen nee kan zeggen, ze willen immers niet met de billen bloot, gaat een ongewilde predikant voor.MGG schreef: ↑17 jul 2024, 06:41Welke kerken hebben wel een goede gesprekscultuur?HHR schreef: ↑17 jul 2024, 00:05Ik denk dat DDD hier heel terechte dingen zegt.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 18:59 Ik ben het niet met Inwoner eens. De verschillen binnen de GG zijn in vergelijking met andere kerken helemaal niet zo groot. Kerkenraden moeten gastdominees er op aanspreken als ze inzake gevoelige kwesties heel nadrukkelijke uitspraken doen die andere dominees dan weer moeten corrigeren.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Natuurlijk past niet elke predikant bij elke gemeente en andersom.
Je hoeft ze ook niet te beroepen, maar om kansels te sluiten voor een gastpredikant binnen de GG is echt geneuzel in de marge.
Ik ben bang dat de gebrekkige gesprekscultuur de oorzaak is dat men steeds sterker de grenzen trekt.
Sommigen kerkenraden willen zo'n geforceerde eenheid dat er geen ruimte is voor discussie en ook niet voor een incidentele prediking met een net wat ander accent.
Er is buiten OGG, GGiN en GG geen kerkverband waar zo weinig inhoudelijke verschillen zijn.
De verschillen liggen op accenten en op vorm. Spannender is het niet.
En ja, eenzijdigheid in accenten kunnen benauwend worden als je zondag aan zondag onder dezelfde prediking zit, maar voor een inval of ruilbeurt is dat prima te doen, en kan het zelfs wel eens leerzaam zijn.
Ik ben het eens met je betoog. Graag wil ik nog een keer benadrukken dat het vaak om niet uitnodigen gaat en dat is iets heel anders dan een kansel sluiten.
-
- Berichten: 5484
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een kerkenraad kan wel nee zeggen en dit is geen papieren werkelijkheid.CvdW schreef: ↑17 jul 2024, 06:50Er zit verschil tussen, maar we weten toch ook dat er predikanten zijn die zelf vragen of ze een dienst mogen vervullen. Aangezien een kerkenraad dan geen nee kan zeggen, ze willen immers niet met de billen bloot, gaat een ongewilde predikant voor.MGG schreef: ↑17 jul 2024, 06:41Welke kerken hebben wel een goede gesprekscultuur?HHR schreef: ↑17 jul 2024, 00:05Ik denk dat DDD hier heel terechte dingen zegt.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 18:59 Ik ben het niet met Inwoner eens. De verschillen binnen de GG zijn in vergelijking met andere kerken helemaal niet zo groot. Kerkenraden moeten gastdominees er op aanspreken als ze inzake gevoelige kwesties heel nadrukkelijke uitspraken doen die andere dominees dan weer moeten corrigeren.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Natuurlijk past niet elke predikant bij elke gemeente en andersom.
Je hoeft ze ook niet te beroepen, maar om kansels te sluiten voor een gastpredikant binnen de GG is echt geneuzel in de marge.
Ik ben bang dat de gebrekkige gesprekscultuur de oorzaak is dat men steeds sterker de grenzen trekt.
Sommigen kerkenraden willen zo'n geforceerde eenheid dat er geen ruimte is voor discussie en ook niet voor een incidentele prediking met een net wat ander accent.
Er is buiten OGG, GGiN en GG geen kerkverband waar zo weinig inhoudelijke verschillen zijn.
De verschillen liggen op accenten en op vorm. Spannender is het niet.
En ja, eenzijdigheid in accenten kunnen benauwend worden als je zondag aan zondag onder dezelfde prediking zit, maar voor een inval of ruilbeurt is dat prima te doen, en kan het zelfs wel eens leerzaam zijn.
Ik ben het eens met je betoog. Graag wil ik nog een keer benadrukken dat het vaak om niet uitnodigen gaat en dat is iets heel anders dan een kansel sluiten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ararat schreef: ↑16 jul 2024, 19:19Ik neem dan maar aan dat je woonachtig bent in één van die plaatsen. Waarom zou je anders deze wetenschap hebben en ook nog onthouden.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 19:09 Dat is toch zo ingewikkeld niet. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ds. P. Mulder zondagmorgen en -avond in Wageningen preekt, en dan tussendoor naar Leiderdorp rijdt om daar een licht vervroegde middagdienst te verzorgen.
Daar verbaas ik mij dan een aantal minuten over en dan vergeet ik dat niet meer. Ik ben wel zo nieuwsgierig dat ik dan graag weet of de kerkenraad zo ingewikkeld doet dat de middag en avond niet omgedraaid mogen worden maar ook zo beleefd om dat soort dingen niet na te vragen.
Mensen die een goed geheugen hebben en dat ook bij andere dominees zien, die kunnen vast conclusies trekken over wie er wel en niet flexibel is.
Ik lees daarnaast ook dat sommige forumleden van alles weten over het wedervaren van predikanten en gemeenten aan de flanken van het koninkrijk der Nederlanden. Dat komt op mij over als ongezonde nieuwsgierigheid of als een even ongezonde hobby.
Maar allez, enigszins eufemistisch kun je ook zeggen: betrokken.
Ds P Mulder verkeerd in onze pastorie van het weekend samen met een dochter van hem
Re: Gereformeerde Gemeenten
Eens. En om die inhoud gaat het! Zoals ik al eerder aanhaalde: de boodschap die 's morgens door dominee A wordt gebracht, kan in de middagdienst door dominee B (ongewild) worden ontkracht. Zo ver is de eenheid te zoeken in de GG. Dat is overigens ook prima merkbaar op dit forum. En nee, dan gaat het niet om de manier van brengen, om meer of minder zingen, om wel of geen gebruik van de tale Kanaäns, maar om de daadwerkelijke inhoud. Die ligt dusdanig ver uit elkaar soms, dat er voorlopig geen eenheid te verwachten is in het geheel van de GG.MGG schreef: ↑16 jul 2024, 23:36Bijna altijd is inhoud de reden (bij beide flanken). Een mindere voordracht of afwijkend gedrag zijn zelden de reden. Voor de vraag waarom een specifieke gemeente mogelijk een dominee niet uitnodigt, kan je het contact opnemen met de betreffende kerkenraad.merel schreef: ↑16 jul 2024, 21:15Waarom zou ds Zondag niet uitgenodigd worden? Is het te links? Preekt hij slecht ( al kan ik mij dat niet voorstellen)Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
En kansels sluiten voor dominees is niet aan de orde. Het gaat om wel of niet uitnodigen.
En ja, daar zijn kerkenraden vrij in. Wat we hier dan ook van denken....
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo simpel is het niet. Een deel van de betrokkenen neemt immers zelf deel aan het gesprek en dat heeft ook vanzelf zijn invloed in de kerkenraden. 
@MichelT: spijtig voor Rhenen. Niet iedereen heeft zo'n hekel aan autorijden als ik.

@MichelT: spijtig voor Rhenen. Niet iedereen heeft zo'n hekel aan autorijden als ik.

-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben er principieel tegen als een predikant een derde beurt vervuld in een niet-vacante gemeente, terwijl er ook vacante gemeenten zijn waar hij kan voorgaan. Dus zo spijtig vind ik het niet.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In het licht van de eenheid binnen de GG, zou het juist goed zijn als dominees wat vaker preekbeurten zouden ruilen.
Maar het is volkomen onbelangrijk. Ik gaf alleen antwoord op de vraag van Ararat hoe iemand al dit soort dingen kan weten. Dat is gewoon een kwestie van een beetje opletten en niets belangrijkers te doen hebben.
Maar het is volkomen onbelangrijk. Ik gaf alleen antwoord op de vraag van Ararat hoe iemand al dit soort dingen kan weten. Dat is gewoon een kwestie van een beetje opletten en niets belangrijkers te doen hebben.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch even een kort berichtje.
Mijn neef kerkte enige tijd in een vacante GerGem met open toelatingsbeleid. Zo'n gemeente wordt breder. Van rechts krijgt men zorgen. Daar gaat men corrigeren in de prediking. En de één erger zich daaraan. De ander geniet van de afwisseling van wit een grof volkoren en alles wat daartussen zit.
Er heerst daar eenheid, maar geen eenvormigheid. En dat vind ik mooi.
Mijn neef kerkte enige tijd in een vacante GerGem met open toelatingsbeleid. Zo'n gemeente wordt breder. Van rechts krijgt men zorgen. Daar gaat men corrigeren in de prediking. En de één erger zich daaraan. De ander geniet van de afwisseling van wit een grof volkoren en alles wat daartussen zit.
Er heerst daar eenheid, maar geen eenvormigheid. En dat vind ik mooi.