Gereformeerde Gemeenten

merel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 05 jun 2024, 07:37
Ad Anker schreef: 05 jun 2024, 07:35 Wel fijn dat mijn mening over het spelletje nieuwswaarde blijkt te hebben. ;)
Eerder om te huilen. ;)
Alsof er geen belangrijkere zaken zijn. Bedoel je dat?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het RD durft zelf niet kritisch op de GG te zijn, dus maken ze slim gebruik van Tweets en forumberichten en benoemen uitdrukkelijk namen van de plaatsers. Het memoryspel is natuurlijk een belachelijk fenomeen. Ter vergelijking: ik lees nu een NOS nieuwsbericht waarin ook verwezen wordt naar wat meningen van mensen op X, dat is daar gewoon samengevat zonder uitdrukkelijke naamsvermelding.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 05 jun 2024, 07:40
Tiberius schreef: 05 jun 2024, 07:37
Ad Anker schreef: 05 jun 2024, 07:35 Wel fijn dat mijn mening over het spelletje nieuwswaarde blijkt te hebben. ;)
Eerder om te huilen. ;)
Alsof er geen belangrijkere zaken zijn. Bedoel je dat?
Ik denk juist dat het een héél belangrijke ontwikkeling is.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 05 jun 2024, 07:34
Profesto schreef: 05 jun 2024, 07:24 Het onderbouwt de verdenking dat het RD het clubblad van de GerGem is.
Www.complottheorie.nl

GGers zijn de grootste lezersgroep. Verrassend genoeg richt het RD zich op haar eigen achterban. Op dit forum was te zien dat het ook de niet GGers het een berichtje waard vonden. Conclusie de achterban vind het blijkbaar interessant. Het is nogal bijzonder dat vraag en aanbod de grond van deze verdenking is.
miauw.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

GGers zijn de grootste lezersgroep.
Hoe kom je daarbij?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef: 05 jun 2024, 07:42 Het RD durft zelf niet kritisch op de GG te zijn, dus maken ze slim gebruik van Tweets en forumberichten en benoemen uitdrukkelijk namen van de plaatsers. Het memoryspel is natuurlijk een belachelijk fenomeen. Ter vergelijking: ik lees nu een NOS nieuwsbericht waarin ook verwezen wordt naar wat meningen van mensen op X, dat is daar gewoon samengevat zonder uitdrukkelijke naamsvermelding.
Ik vraag me dat af of het RD niet kritisch op de GG durft te zijn, alleen zal dat een andere soort kritiek zijn die we wellicht verlangen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

Reiziger schreef: 05 jun 2024, 08:53

Hoe kom je daarbij?
In de krant heb ik volgens mij een keer een uitgebreid onderzoek naar de achterban/lezers. Ik kan het zo snel niet digitaal vinden.
Los daarvan is het ook logisch, gezien de GG het grootste reformatorische kerkverband is.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: 05 jun 2024, 09:12 Ik vraag me dat af of het RD niet kritisch op de GG durft te zijn, alleen zal dat een andere soort kritiek zijn die we wellicht verlangen.
Je ziet gewoon bij het RD en het ND dat ze hun eigen achterban wat ontzien. Het ND zet eens in de zoveel tijd de GG kritisch in de spotlights, het RD doet dat bij de GKV, nu de NGK. Hetzelfde zie je bij de politieke partijen, ND kijkt kritisch naar de SGP en het RD kritisch naar de CU. Dat heeft gewoon met het profiel van de kranten te maken en het gegeven dat de meeste mensen niet zo houden van een al te kritische spiegel terwijl we het wel leuk vinden om die kritiek over anderen te lezen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 05 jun 2024, 07:25
Zita schreef: 04 jun 2024, 23:39
pierre27 schreef: 04 jun 2024, 21:26
Bertiel schreef: 04 jun 2024, 18:43 https://www.rd.nl/artikel/1065953

Ad en TSD hebben de krant gehaalde
Zelfs ene Dubbeldam uit Lisse, die naam ben ik vaker in het RD tegen gekomen...
Ik blijf me verbazen dat een krant die pretendeert een serieus medium te zijn dergelijke artikeltjes plaatst.
Er gebeurt iets volstrekt onbelangrijks, namelijk dat er een spelletje op de markt komt dat uitgaat van een bepaalde organisatie. Vergelijkbaar met het C1000-boodschappenspel uit mijn jeugd. Serieuze nieuwswaarde is nul. Maar oké, een artikeltje met een knipoog is ook weleens prima. Maar dat er vervolgens in diezelfde krant een artikel geschreven wordt over de ontvangst van dat bericht met nieuwswaarde nul, gaat mijn begrip te boven.
Misschien moet je ervoor in de Gergembubbel zitten.
Helemaal mee eens. De man Dubbeldam heeft die gewraakte tweet zelfs verwijderd, waarschijnlijk vanwege de onbenulligheid.
We zitten denk ik midden in de komkommertijd.
Nu al in de komkommertijd? En dan is het beroepingswerk nog niet eens van start gegaan. :yahoo

Maar goed, ik las een mooi artikel over kleding. Ik zal het eens in het bestemde draadje deponeren. Wellicht een mooie aanzet voor een discussie.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

MGG schreef: 05 jun 2024, 09:24
Reiziger schreef: 05 jun 2024, 08:53

Hoe kom je daarbij?
In de krant heb ik volgens mij een keer een uitgebreid onderzoek naar de achterban/lezers. Ik kan het zo snel niet digitaal vinden.
Los daarvan is het ook logisch, gezien de GG het grootste reformatorische kerkverband is.
Je hebt gelijk, zie ik

De logische vervolgvraag is of de lezerskring van het RD dan representatief gebleven is voor die ”gereformeerde gezindte”. Interessant is daarbij dat de kerkelijke spreiding onder de lezers in de loop van al die jaren nauwelijks gewijzigd is. Ter illustratie: in het onderzoek uit 1971 (402 respondenten) behoorde 38,3 procent tot de Gereformeerde Gemeenten en 30 procent tot de Nederlands Hervormde Kerk. In 2021 (2948 respondenten) behoort 39,0 procent tot de Gereformeerde Gemeenten en 33,7 procent tot de Hersteld Hervormde Kerk of de Protestantse Kerk in Nederland. Ook bij de andere kerkgenootschappen zijn de verschillen in al die jaren hooguit enkele procentpunten – dus ook op dit vlak zijn er in de lezerskring van het RD geen grote verschuivingen.

Context:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17658564

Ik dacht dat PKN/bond/NHK de grootste groep was, maar niet dus:)
DDD

Bericht door DDD »

Niet alle bonders rekenen zich tot de refokring. In veel plaatsen (zoals Katwijk bijvoorbeeld, Veenendaal) gaan de hervormden vanouds naar hervormde scholen en vervolgens naar pc-onderwijs, om maar een voorbeeld te noemen.
GGotK

Bericht door GGotK »

De Gereformeerde Gemeenten (GG) telden per 1 januari 107.015 leden, 289 minder dan begin 2023. Voor het tweede jaar op rij vertrokken ruim 2600 mensen uit het kerkverband. Tegelijk traden er bijna 1000 toe.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bijzonder dat er in een jaarboek nog benoemd moet worden dat het "betreurt wordt" dat scholen de HSV gaan gebruiken. Er zijn wel belangrijkere zaken om ons als GG over druk te maken, het dalend ledenaantal bijvoorbeeld.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Staat dat er echt letterlijk zo, met die t aan het eind van betreurd? ;)
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat hoop ik niet ;)
Plaats reactie