Die eerste (de berijmingen in Weerklank) is volgens mij een verzameling uit het GK en LvdK. Een heel enkele keer ook DNP, geloof ik.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het in ieder geval voor een deel behoudzucht is. Maar volgens mij heeft het ook met de achtergrond te maken. In 1967 was er in reformatorische kring gewoon niet echt behoefte aan een andere berijming dan 1773. Dat er dan met argwaan naar een Nieuwe berijming wordt gekeken is niet zo vreemd. Of zo'n berijming dan een eerlijke kans gehad heeft kun je je afvragen, al zijn er ook wel meer inhoudelijke reacties op gekomen. Je kunt het dus niet helemaal afdoen als behoudzucht. En dat zo'n berijming daardoor nu 'besmet' is, is nu een hindernis. En uit het onderzoek dat het IKC heeft gedaan voordat ze met het project KEP begonnen blijkt dat 1967 (daardoor?) gewoon geen optie is. Ik denk dat iets dergelijks ook direct achterstand oplevert voor de berijming uit het GK. En als je gaat zeggen dat dat geen eerlijke argumenten zijn, dan geef ik je daar direct gelijk in. Maar ik denk wel dat dat de bril is waarmee naar deze berijmingen wordt gekeken (toch ontstaan vanuit een andere/verdachte hoek van de kerk) en waar vervolgens ook nog inhoudelijke bezwaren bij worden gevonden.
Daarom vind ik het wel verstandig dat het IKC (nog) in het midden laat wie er aan meewerken. Dat werkte in 1773 immers ook goed, toen voor een groot deel nog niet bekend was wie er achter het befaamde genootschap zaten :-)