GerGem Kruiningen

Luther
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:Je laat een vrij eenzijdige benadering zien op de zaak Kruiningen. Ds. Bredeweg en de VGG moeten 'boeten', de GG Kruiningen heeft z'n plicht gedaan en de rest van de GG gaat vrijuit.
Zeker niet. Jij noemt het 'plicht'. Ik ga er vanuit dat de schuldbelijdenis van de ambtsdragers van de GG Kruiningen oprecht is geweest. Van de kant van de VGG en ds. Bredeweg heb ik daarover nog niets gehoord. Volgens mij is dat vrij feitelijk.
JCRyle schreef:Dus de bal ligt nu bij ds. Bredeweg/VGG, wat betekent dat hij geen predikant meer is en niet meer preken mag. Dat is grofweg gezegd wat jouw benadering van de zaak is. In mijn ogen dus vrij eenzijdig, maar waardoor ik je houding ook wel kan plaatsen tegenover ds. Bredeweg.
Nee, dat mijjn benadering niet. Die is meer feitelijk. Als er van de kant van de VGG en ds. Bredeweg géén schuldbelijdenis komt, dan is er toch geen basis om weer bij elkaar te komen. Bovendien ligt het hele classisrapport ook nog ter tafel. Daar is inhoudelijk nog geen finaal oordeel over geveld. Dat moet dan wel gebeuren.
JCRyle schreef:Nu voel ik niet de behoefte om hier (weer) uitgebreid deze zaak inhoudelijk te gaan bespreken, dat was ook het punt niet nu aan de orde is. Mij ging het hier om of ds. Bredeweg nu wel of geen predikant is, nadat hij zich afgescheiden heeft. Hier hoop ik op een later moment richting @GJdeBruijn nog op terug te komen. Aangezien hij in tegenstelling tot mij stelt dat ds. Bredeweg (kerkrechtelijk) geen predikant meer is.
Voor mij is ds. Bredeweg nog gewoon predikant. Hij is namelijk wettig predikant binnen het kerkverband dat hij dient, de VGG Kruiningen. Maar hij is geen predikant meer binnen de GG. Toch niet zo ingewikkeld?
JCRyle schreef:Terug naar de kern van jouw posting, waar het gaat of ik wel of niet over de schuld heenstap. Ik heb je al geantwoord dat ik mij in het negeren van de schuld niet herken. Je kunt dit lezen in diverse postings in dit draadje. Ik ga dat hier nu niet herhalen, aangezien je daarvoor bij mijn andere postings terecht kunt.
Ik zei dat niet om maar vervelend te doen, maar ook weer zo feitelijk mogelijk. Als er een conflict is tussen twee partijen, en de ene partij heeft schuld beleden en de andere partij niet, dan ligt er nog wat tussen. En dat maakt het niet mogelijk dat ds. Bredeweg zomaar weer in de GG kan gaan preken.
JCRyle schreef:Je zegt tevens dat je niet naast deze man wilt gaan staan, omdat je geen partij bent. Ik ben evenmin partij in deze kwestie, dat betekent niet dat je niet naast hem kan gaan staan. Ik ben namelijk geen haar beter dan hem (Gen. 3). Het doorlopend gehamer op het belijden van schuld, het niet predikant zijn, het niet mogen preken en etc. tonen mij inderdaad dat je niet er naast wilt gaan staan, maar er boven. Hun zitten fout, hun moeten boeten. Niet de houding die je zou moeten hebben mijn inziens. Deze woorden bedoel ik niet verwijtend jegens jou of een ander, dat is niet de intentie. Dat even als kanttekening bij mijn woorden.
Ook dit bedoelde ik weer veel feitelijker dan je het nu opvat. Ik ben geen partij in deze hele zaak. Dus ik ga niet boven wie dan ook staan, ook niet naast, achter of voor. En het gaat al helemaal niet over de vrome, geestelijke waarheden die je nu te berde brengt. Van mij mag ds. Bredeweg overal preken, ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat hij dat wil, met een nog openstaande schuld richting de GG Kruiningen en het kerkverband, en onverzoende betrekkingen. Dat kan niet. Dat geldt hem, dat geldt mij, dat geldt voor iedereen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Dat de kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden sluit het juist gebruik daarvan niet uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
CvdW schreef:In eerdere berichten hebt u al kunnen lezen dat wanneer ds. Bredeweg schuldbelijdenis doet, hij geen predikant meer kan wezen binnen de GG.
Dat lijkt me vreemd.
Als er een hartelijke en oprechte schuldbelijdenis is, dan lijkt me dat daarmee de toegang weer vrij is om predikant te zijn binnen de GG.
Waarom werden ds. Schreuder en ds. De Pater dan geschorst? Van met name ds. Schreuder is bekend dat hij schuldbelijdenis heeft gedaan. Maar amper een jaar later werd hij alsnog afgezet... Wat zegt de Kerkorde o.i.d. hierover?
Omdat ds. De Pater zonden had begaan die bijna automatisch tot afzetting leiden. Als er dan geen schuldbelijdenis en aanvraag preekbevoegdheid komt, is het daarmee einde oefening.
Bij ds. Schreuder heeft men nieuwe feiten ontdekt nadat hij schuldbelijdenis had afgelegd.
En waarom zou ds. Bredeweg dan wel weer predikant kunnen worden in de Ger. Gem.?
De vraag is namelijk of hij, als hij niet vrijwillig het kerkverband had verlaten, hij alsnog was afgezet. Dus ik snap absoluut niet dat er nog een mogelijkheid zou kunnen bestaan dat hij weer terug zou kunnen keren in het kerkverband. Is daar niet te veel voor gebeurd (en nog steeds)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Lees Matthéüs 18 eens met betrekking tot jouw bovenstaande reactie.
Ik hoop dat je nog een antwoord wilt geven op de eerder door mij op jouw post geantwoorde post (zie hier).
Ds. Bredeweg heeft zich niet aan de kerkelijke vermaningen gehouden. Kan er dan zomaar over de zonden heengestapt worden? Ik dacht het toch niet...

1 Johannes 1 vers 9 en vers 10
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Hoe kun je dan het Woord des Heeren verkondigen, als het niet in je is?
Eerst een reactie op je antwoord: Wat is je punt dat je maken wilt met Bileam? Dat is mij niet erg helder, daar vroeg ik naar. En dan mag je van mij gelijk de vraag beantwoorden waarom het consequenties moet hebben als je in leer of leven verkeerd gaat als predikant? Waarom ben je dan gelijk predikant af in jouw ogen? Dat kan je namelijk niet baseren op de door jouw dikgedrukte vraag.

Wat betreft Matth. 18 en mijn postings: Wellicht een toelichting?

Wat betreft 1 Joh. 1: Je doelt waarschijnlijk op openbare schuldbelijdenis, dat is niet wat deze tekst voorstaat.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Je laat een vrij eenzijdige benadering zien op de zaak Kruiningen. Ds. Bredeweg en de VGG moeten 'boeten', de GG Kruiningen heeft z'n plicht gedaan en de rest van de GG gaat vrijuit.
Zeker niet. Jij noemt het 'plicht'. Ik ga er vanuit dat de schuldbelijdenis van de ambtsdragers van de GG Kruiningen oprecht is geweest. Van de kant van de VGG en ds. Bredeweg heb ik daarover nog niets gehoord. Volgens mij is dat vrij feitelijk.
Misschien feitelijk, maar wel eenzijdig zo niet kortzichtig. Om te weten wat ik hier verder over geschreven heb, verwijs ik je naar mijn eerdere postings. Dit punt sluit ik hier dus mee af.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Dus de bal ligt nu bij ds. Bredeweg/VGG, wat betekent dat hij geen predikant meer is en niet meer preken mag. Dat is grofweg gezegd wat jouw benadering van de zaak is. In mijn ogen dus vrij eenzijdig, maar waardoor ik je houding ook wel kan plaatsen tegenover ds. Bredeweg.
Nee, dat mijn benadering niet. Die is meer feitelijk. Als er van de kant van de VGG en ds. Bredeweg géén schuldbelijdenis komt, dan is er toch geen basis om weer bij elkaar te komen. Bovendien ligt het hele classisrapport ook nog ter tafel. Daar is inhoudelijk nog geen finaal oordeel over geveld. Dat moet dan wel gebeuren.
Als schuldbelijdenis de voorwaarde is om weer bij elkaar te komen, dan is dat inderdaad niet de oplossing. Schuldbelijdenis is altijd een onderdeel van een proces met meerdere facetten. Eenzijdig de bal leggen bij de VGG - en dat doe je - vind ik teleurstellend. Hierin vind ik je eenzijdig en het waarom kan je uit mijn eerdere berichten halen. Beide kampen hebben namelijk hun verantwoordelijkheid te nemen.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Nu voel ik niet de behoefte om hier (weer) uitgebreid deze zaak inhoudelijk te gaan bespreken, dat was ook het punt niet nu aan de orde is. Mij ging het hier om of ds. Bredeweg nu wel of geen predikant is, nadat hij zich afgescheiden heeft. Hier hoop ik op een later moment richting @GJdeBruijn nog op terug te komen. Aangezien hij in tegenstelling tot mij stelt dat ds. Bredeweg (kerkrechtelijk) geen predikant meer is.
Voor mij is ds. Bredeweg nog gewoon predikant. Hij is namelijk wettig predikant binnen het kerkverband dat hij dient, de VGG Kruiningen. Maar hij is geen predikant meer binnen de GG. Toch niet zo ingewikkeld?
Ik heb je anders horen praten, maar dit is winst. Dat hij geen predikant binnen de GG meer is, snapt iedereen. Dat is het punt niet wat hier besproken wordt/werd.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Terug naar de kern van jouw posting, waar het gaat of ik wel of niet over de schuld heenstap. Ik heb je al geantwoord dat ik mij in het negeren van de schuld niet herken. Je kunt dit lezen in diverse postings in dit draadje. Ik ga dat hier nu niet herhalen, aangezien je daarvoor bij mijn andere postings terecht kunt.
Ik zei dat niet om maar vervelend te doen, maar ook weer zo feitelijk mogelijk. Als er een conflict is tussen twee partijen, en de ene partij heeft schuld beleden en de andere partij niet, dan ligt er nog wat tussen. En dat maakt het niet mogelijk dat ds. Bredeweg zomaar weer in de GG kan gaan preken.
Dit ligt een stuk genuanceerder, dan dat jij het hier stelt. Ds. Bredeweg kan gewoon in de GG gaan preken als gastpredikant, net als bijv. ds. Boiten dat onlangs gedaan heeft. De GG Kruiningen vind ik een ander verhaal. Althans vind ik. Hierover verschillen we van mening, dus ik rond dit punt hiermee af.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Je zegt tevens dat je niet naast deze man wilt gaan staan, omdat je geen partij bent. Ik ben evenmin partij in deze kwestie, dat betekent niet dat je niet naast hem kan gaan staan. Ik ben namelijk geen haar beter dan hem (Gen. 3). Het doorlopend gehamer op het belijden van schuld, het niet predikant zijn, het niet mogen preken en etc. tonen mij inderdaad dat je niet er naast wilt gaan staan, maar er boven. Hun zitten fout, hun moeten boeten. Niet de houding die je zou moeten hebben mijn inziens. Deze woorden bedoel ik niet verwijtend jegens jou of een ander, dat is niet de intentie. Dat even als kanttekening bij mijn woorden.
Ook dit bedoelde ik weer veel feitelijker dan je het nu opvat. Ik ben geen partij in deze hele zaak. Dus ik ga niet boven wie dan ook staan, ook niet naast, achter of voor. En het gaat al helemaal niet over de vrome, geestelijke waarheden die je nu te berde brengt. Van mij mag ds. Bredeweg overal preken, ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat hij dat wil, met een nog openstaande schuld richting de GG Kruiningen en het kerkverband, en onverzoende betrekkingen. Dat kan niet. Dat geldt hem, dat geldt mij, dat geldt voor iedereen.
De "vrome, geestelijke" waarheden - want zo bedoelde ze je toch? - breng ik niet nu pas te berde. Deze kan je reeds eerder in dit draadje ook al lezen. Dit is niet goedkoop, maar plaatst zaken in ander perspectief. Zeker als je naast iemand mag gaan staan. En ik hoop dat je daartoe komen mag. Daarvoor hoef je geen partij te zijn in het conflict. Maar dat mag je doen als lid van het lichaam van Christus, als mede-christen, als mede-zondaar. Dat is niet goedkoop, maar dat vraagt de navolging van Christus van ons. Ik bemerk bij jou een punt in plaats van een komma. Bij anderen is deze punt definitief (bijv. Jantje), bij jou kan deze punt in een komma veranderen na schuldbelijdenis. Ik zet nu al de komma neer. Met het waarom zal ik je niet vermoeien, aangezien ik vermoed dat je het vroom gepraat zal vinden.

Je stelt meerdere malen feitelijk te zijn. Ik stel hier tegenover dat je eenzijdig feitelijk bent. Misschien moet ik dit niet noemen, omdat ik geen zin heb in een lange discussie. Dus ik geef geen nadere utiwerking hiervan. Deze heb ik reeds in de antwoorden al deels gegeven. Ik wil eigenlijk naar een einde toewerken van dit draadje, omdat het geen zin heeft om nog meer pagina's vol te schrijven. Richting @GJdeBruijn kom ik nog met een antwoord op zijn vraag.
ALv

Bericht door ALv »

mark1985 schreef:Nou in RD van afgelopen zaterdag stond advertentie van trouwdienst door ds. Bredeweg. Bruid uit Barneveld, ik denk GG, maar dat is dus de vraag, maar trouwen in PKN kerk Renswoude. Dus kansels staan echt niet open
Wel goed om te horen dat er in de betreffende trouwdienst meerdere Ger Germ predikanten aanwezig waren, dat een Ger Gem predikant de trouwbijbel heeft overhandigd. De trouwdienst was te volgen via kerkdienstgemist. Blijkbaar zijn er ook nog Ger Gem predikanten die aanvoelen dat het allemaal toch wat anders ligt als op dit forum allemaal naar voren wordt gebracht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Trouwerijen zijn in het algemeen van die gelegenheden waarin je het fatsoen moet hebben aanwezig te zijn. Daar telt niet: hij is er dus ik blijf weg. (Denk maar aan ex-echtelieden en wat voor gezeur daar bij komt kijken).

Om aan de hand van de aan- of afwezigheid van predikanten conclusies te trekken, lijkt me speculaties van de bovenste plank.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ALv schreef:
mark1985 schreef:Nou in RD van afgelopen zaterdag stond advertentie van trouwdienst door ds. Bredeweg. Bruid uit Barneveld, ik denk GG, maar dat is dus de vraag, maar trouwen in PKN kerk Renswoude. Dus kansels staan echt niet open
Wel goed om te horen dat er in de betreffende trouwdienst meerdere Ger Germ predikanten aanwezig waren, dat een Ger Gem predikant de trouwbijbel heeft overhandigd. De trouwdienst was te volgen via kerkdienstgemist. Blijkbaar zijn er ook nog Ger Gem predikanten die aanvoelen dat het allemaal toch wat anders ligt als op dit forum allemaal naar voren wordt gebracht.
... of die het terechte besef hebben dat je dit bij een huwelijksdienst opzij zet. Ik neem aan dat ze er niet waren omdat ds. Bredeweg voorging, maar omdat ze een relatie tot het bruidspaar hebben. Gelukkig spelen dan de bezwaren niet zo'n grote rol dat je een schaduw over een trouwdag brengt.
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Denk hierbij ook aan de ministers die in de afgelopen jaren zijn afgetreden. Zij kunnen, hoewel zij hun fouten erkend hebben, niet meer opnieuw minister worden. Want altijd zal men (bij bijvoorbeeld Halbe Zeilstra), denken: "Wat als hij weer gaat liegen over iets waar hij helemaal niet bij was?" of (bij Fred Teeven): "Wat als hij weer een geheime deal afspreekt?"
Ds van de Ketterij werd ook weer predikant, weliswaar bij de OGGIN, maar toch predikant.
[knip] Off-topic en niet verifieerbaar.
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

ALv schreef:
Het trouwen in de PKN-kerk te Renswoude zal zeer waarschijnlijk te maken hebben dat deze kerk - de Koepelkerk - een hele oude en bijzondere kerk is waardoor bruidsparen wel vaker voor deze kerk kiezen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

ALv schreef:Blijkbaar zijn er ook nog Ger Gem predikanten die aanvoelen dat het allemaal toch wat anders ligt als op dit forum allemaal naar voren wordt gebracht.
Zoals het ligt is het gewoon een feitelijk gegeven en niet afhankelijk van de mening van wie dan ook.
Als ds. Bredeweg bevestigd zou zijn in het verband waar hij nu in voorgaat zou de zaak wat anders (genuanceerder) liggen maar zo ligt de zaak niet. Er is sprake van een predikant die zich niet overeenkomstig NGB art. 28 heeft onderworpen aan de tucht van zijn voormalige kerkverband (los van de mening of deze tucht wel of niet terecht is uitgevoerd en volgens de juiste procedure) en zich onttrokken heeft aan het kerkverband en daarmee predikant af is binnen dat kerkverband. Tevens is ds. niet bevestigd in de nieuw gevormde gemeente en het nieuw gevormde (mini) verband waar hij nu voorgaat. Dat zijn gewoon feitelijke constateringen, los van de argumenten en overwegingen die hieraan vooraf gingen.
Ook al zou ds. B. in het gelijk gesteld moeten worden (weet ik niet, ga ik niet over), stel dat, dan nog is hij geen geordend predikant zolang hij niet bevestigd is.
ALv

Bericht door ALv »

GJdeBruijn schreef:
ALv schreef:Blijkbaar zijn er ook nog Ger Gem predikanten die aanvoelen dat het allemaal toch wat anders ligt als op dit forum allemaal naar voren wordt gebracht.
Zoals het ligt is het gewoon een feitelijk gegeven en niet afhankelijk van de mening van wie dan ook.
Als ds. Bredeweg bevestigd zou zijn in het verband waar hij nu in voorgaat zou de zaak wat anders (genuanceerder) liggen maar zo ligt de zaak niet. Er is sprake van een predikant die zich niet overeenkomstig NGB art. 28 heeft onderworpen aan de tucht van zijn voormalige kerkverband (los van de mening of deze tucht wel of niet terecht is uitgevoerd en volgens de juiste procedure) en zich onttrokken heeft aan het kerkverband en daarmee predikant af is binnen dat kerkverband. Tevens is ds. niet bevestigd in de nieuw gevormde gemeente en het nieuw gevormde (mini) verband waar hij nu voorgaat. Dat zijn gewoon feitelijke constateringen, los van de argumenten en overwegingen die hieraan vooraf gingen.
Ook al zou ds. B. in het gelijk gesteld moeten worden (weet ik niet, ga ik niet over), stel dat, dan nog is hij geen geordend predikant zolang hij niet bevestigd is.
Dat durf ik zo niet te stellen. Ds Ledeboer is toch ook predikant gebleven na zijn uittreden uit de Hervormde Kerk? Dit geldt ook voor de predikanten die in 1953 zijn uitgetreden. Overigens lijkt het soms dat er meer liefde is tot een kerkverband of kerkelijke regels (hoe nuttig en nodig die ook kunnen zijn) dan tot Gods Woord. Blijkbaar wordt nog al eens vergeten dat in het oude Gereformeerde Kerkrecht steeds weer gehoorzaamheid aan Gods Woord en het geweten is gesteld boven de gehoorzaamheid aan besluiten van kerkelijke vergaderingen. Dat de classis nu geen onderzoek wenst naar handelen van classis en commissie geeft te denken. Heeft men wat te verbergen?
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

ALv schreef:
Volgens mijn informatie is dit bericht onjuist. Wil je hier iets meer openheid over geven?
Auto

Bericht door Auto »

ALv schreef:
GJdeBruijn schreef:
Dat durf ik zo niet te stellen. Ds Ledeboer is toch ook predikant gebleven na zijn uittreden uit de Hervormde Kerk? Dit geldt ook voor de predikanten die in 1953 zijn uitgetreden. Overigens lijkt het soms dat er meer liefde is tot een kerkverband of kerkelijke regels (hoe nuttig en nodig die ook kunnen zijn) dan tot Gods Woord. Blijkbaar wordt nog al eens vergeten dat in het oude Gereformeerde Kerkrecht steeds weer gehoorzaamheid aan Gods Woord en het geweten is gesteld boven de gehoorzaamheid aan besluiten van kerkelijke vergaderingen. Dat de classis nu geen onderzoek wenst naar handelen van classis en commissie geeft te denken. Heeft men wat te verbergen?
Van al de namen die je noemt, betreft het predikanten die met een meerderheid van hun kerkenraad uit hun kerkverband stapten. Dat is niet het geval met ds. Bredeweg. Daarnaast moet je iedere casus op zijn merites beoordelen naar de DKO. En waarom deze insinuerende opmerking dat de classis dat niet zou willen? Vergeet niet dat heel de kerkenraad is afgetreden en dat de handelswijze is gevolgd. Tenzij er een bezwaarschrift ligt, hoeft de classis het eigen handelen niet verder te onderzoeken.
Mistig

Bericht door Mistig »

Refoforum2017 schreef:
ALv schreef:
Volgens mijn informatie is dit bericht onjuist. Wil je hier iets meer openheid over geven?
Is er een linkje naar deze preek beschikbaar?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie