DDD schreef:@Mannes:
Dat is geen zuiver redeneren en dat bedoel ik niet onaardig. Iedere dominee waarvan je een interview leest, zegt dat hij anders is gaan preken. Dat mag ik ook hopen. Een dominee wordt als hij door de Geest geleid wordt én volwassener wordt, steeds verstandiger. Als het andersom is, dan is dat goede reden om aan beide vormen van groei te twijfelen.
Bovendien: het citaat dat je geeft is eerder een bewijs dat iemand bevindelijker zou zijn geworden dan meer gereformeerd. Juist de Nadere Reformatie staat er immers om bekend om allerlei troostrijke kenmerken te preken al dan niet buiten Christus (ik formuleer het nu kort door de bocht, en ik ben aardig op de hoogte van de onderscheidingen, maar daar gaat het nu niet om).
Los daarvan is het nog zo dat anders gaan preken niet per definitie betekent anders gaan denken. Je kunt op allerlei manieren anders gaan preken, bijvoorbeeld vanwege de context of de andere luisteraars of omdat je eerst een blinde vlek had inzake de overdracht van informatie.
En nog meer bovendien: het ging hier om een brochure. Bij lezing zou ik moeten zien dat ik het verkeerd heb. Nu heb ik het gelezen, en niets gevonden, en dan mag ik toch van jou wel minstens verwachten dat je een of twee citaten noemt waar ik nog eens over na moet denken, toch?
Kortom: het beroep op de brochure is vooralsnog niet onderbouwd, en ik blijf bij mijn standpunt dat DIA het verleden naar zijn eigen hand zet en jij ook.
De Geest gaat niet anders leiden. Hij geeft aan dat hij anders is gaan preken.
Het los daarvan en bovendien laat ik even varen want dat heeft niks met het punt te maken dat DIA probeert te maken. Die zegt namelijk dat betreffende predikant anders is geworden, dit is te merken in de brochure.Ik weet dat dit zo is en probeer dit aan te tonen door hem te citeren. Dit citaat is afkomstig uit een gesprek tussen diaken en ds. Waar jij vervolgens weer interview van maakt. Ook moet ik 2 citaten aanwijzen waar je niet mee eens bent, je mist de strekking van DIA z'n uitspraak denk ik een beetje.
Dat DIA het verleden naar z'n hand zet klopt dus niet. Deze predikant is anders geworden. Zo hij in de brochure over de weinig tot niet aanwezige geestelijke honger sprak, zo veel valt er nu te voeden.