Vergadering Curatorium

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Het grote gevaar van het voorstel van Egbert - ondersteund door Orckie - is dat je niet langer een toetsing aan Gods Woord wat betreft bekering en roeping als uitgangspunt neemt.

Als die twee zaken in het leven niet gevonden worden, is er geen reden voor toelating tot de Theologische School en evenmin tot welk 'voorportaal' dan ook.

Verder heb ik moeite met de kwaliteiten die Egbert verplicht lijkt te stellen. Zou de Heere Zich bij de roeping van Zijn knechten vergissen als Hij iemand met naar de wereld bescheiden talenten roept tot een ambt? Is een prediker in de eerste plaats geroepen om het debat aan te gaan met gemeenteleden?
Hij staat daar met een last van ZIjn Zender en heeft te prediken: Zo zegt de Heere.
Beste Adrianus. al discusseerden komen we tot de meest ideale situatie. De toetsing die jij wilt komt heus wel naar voren in het propadeusejaar, denk je dat daar niet over gesproken zal worden?
En ja die kwaliteiten hé. Waarom vraagt de Ger.Gem. voor het zendingswerk wel minimaal HBO vooropleiding en kan voor predikant in principe iedereen in aanmerking komen? zou het zendingswerk zoveel te moeilijker zijn? Ik denk [maar ja wie ben ik?] dat de situatie hedentendage heel anders is dan 100 jaar geleden, toen was de Bijbel voor de kerkmens [Ger.Gem] nog onbetwist gezaghebbend, dat is nu niet meer het geval. Een predikant moet zelfs in de gemeente Het Woord verdedigen. Verder nog afgezien van allerlei psycho-sociale problemen die ineen huidige gemeente optreden kan je gewoon niet meer toe met een simpele predikant. Natuurlijk kan en wil God gaven geven die er voorheen niet waren, maar dan kun je wel eens grote vraagtekenen zetten bij de roeping van vele predikanten die wat gaven betreft niet verder gekomen zijn dan ze voorheen waren dus laten we daar maar even niet over beginnen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Laten we nu eens gewoon eerlijk zijn en toegeven dat een curatorium nooit iemands bekering en roeping kan onderzoeken, tenminste op echtheid.

Het enigste wat een curatorium kan is iemands bekeringsverhaal en roeping aanhoren.

Concreet. Als ik iemand hoor vertellen over zijn geloof in Jezus Christus en we kunnen niets aanmerken op zijn dagelijks leven, dan moeten we dít overnemen.

Neem toch eens het voorbeeld van Judas. Welke discipel had de 'gave van het onderscheid'? Niet één!

Of geven we eerlijk toe dat het curatorium Judas had aangenomen?
Ben ik wel met je eens, maar wat wil je met dit gegeven in de praktijk?
Als dit in de praktijk gebracht wordt worden er jaarlijks 20 toegelaten...

Wel moet je bedenken dat de GG dan dezelfde breedte gaan krijgen als bijv. de Hersteld Herv Kerk.
Bijmijn weten heeft de Ger. gem dat al alleen zijn de vleugels wat minder groot in aantal misschien. Maar gezien het lijstje van Bevindelijk predikanten van Matthijs is dat geen ramp.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

En bovendien Adrianus, je weet niet half hoeveel ergernis een predikant kan oproepen die zijn pastorale taak niet aankan. Er zijn predikanten die goed [naar alle criteria] kunnen preken maar pastoraal niets maar dan ook niets klaar maken [en andersom]. Gebrek aan de opleiding? Uiteraard is de prediking het belangrijkste, maar onderschat de andere taken niet. Nogmaals waarom is de predikantenopleiding in de andere kerken wel een W.O. [geeft overigens geen garantie, maar in combinatie m.i. het beste]. Maak dan van de minder getalenteerde een lerend ouderling, die kan voorgaan in vacante gemeenten naast zijn bv. 1/2 dagtaak.

Orckie

Bericht door Orckie »

enerzijds een onverdiende weldaad dat er nog een student aangenomen mocht worden;
anderzijds triest dat het er maar één is toegelaten.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
enerzijds een onverdiende weldaad dat er nog een student aangenomen mocht worden;
anderzijds triest dat het er maar één is toegelaten.
Het is altijd al zo geweest en zal nooit anders worden......
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat we weet terug moeten naar de oorspronkelijke driedeling Ouderling-predikant , ouderling-niet-predikant en diakenen.

De predikant bedient het Woord en is zo pastor in de diensten, de ouderlingen nemen de pastorale kant waar buiten de diensten en de diakenen verzorgen de armen en doen zo ook pastoraal werk. Je kunt toch niet alles?? Als je als 30 jarige dominee wordt ben je toch niet automatisch manager, entertainer, diplomaat, advocaat, mediator, trainer/coach!? Je bent geroepen tot het predikambt en als je andere gaven hebt, is dat goed voor de gemeente, als ze er niet zijn, dan heb je meer ouderlingen nodig. Een predikant zou idealiter zelf de catechese moeten doen, maar ga er maar aanstaan! Als er ouderlingen met gaven op dat gebied in de gemeente zijn, laat die het dan doen. Is voor alle drie de partijen beter.

Doordat we in de GG zo weinig dominees hebben, zijn ze veel te veel op een voetstuk gekomen. Bijna iedereen is gaan denken dat een dominee alles kan en zelf zijn ze dat vaak ook gaan denken.

Toen een dorpsdominee (met onbeperkte volmachten) naar een stadsgemeente ging, werden daar de taken opnieuw verdeeld. Een beetje meesmuilend vertelde hij dat aan een ouderling in z'n oude gemeente: ze regelen daar alles voor me. Ik vond dat goed! De kerkenraad moet er voor zorgen dat de dominee niet alles voor z'n kiezen krijgt.

Toen een Goudse kandidaat naar z'n eerste gemeente vertrok hield ik m'n hart vast. Als dat maar goed gaat! Het ging ook niet goed. En wat hebben we aan een overspannen dominee? Niks toch. Dat levert alleen maar nog meer werk op voor z'n collega's en de ouderlingen/diakenen.
refo

Bericht door refo »

Met ouderling predikant bedoel ik eigenlijk gewoon de huidige predikant. In het bevestigingsformulier wordt ook die tweedeling gemaakt.

Verder zou gaan als een ouderling inderdaad zou mogen preken. In de praktijk gebeurt dat al op de evangelisatieposten. Daar preekt wel een ouderling.
Zaïde

Bericht door Zaïde »

Ben ook zeer teleurgesteld dat het dit jaar slecht 1 was. De Gereformeerde Gemeenten hebben er veel meer nodig! Echter, meestal zijn het er meer dan 1. Vorig jaar drie. Over een maand zijn er vier studenten klaar met de opleiding. Dat is nog een lichtpuntje om dankbaar voor te zijn.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door refo
Met ouderling predikant bedoel ik eigenlijk gewoon de huidige predikant. In het bevestigingsformulier wordt ook die tweedeling gemaakt.

Verder zou gaan als een ouderling inderdaad zou mogen preken. In de praktijk gebeurt dat al op de evangelisatieposten. Daar preekt wel een ouderling.
En dat zijn goede predikers! Afgelopen weekend in Emmen geweest en het was echt schitterend!
Van mij mogen zullen personen ook preken in een bestaande gemeente!
refo

Bericht door refo »

Wat ik poog te betogen is de predikanten hoofdzakelijk aan te stellen voor het 'preken'. Hebben ze andere gaven, prima. Zo niet, prima. Dan zal de nadruk komen te liggen op preken. Nu zijn ze zodra ze predikant zijn van de ene op de andere dag pastorale duizendpoten. Dat is niet goed.

Verder vind ik het denk ik wel goed als een ouderling preekt, hoewel dat wel raar is. In een evangelisatiepost kan het wel en op een gewone gemeente, waar toch mensen zitten die het verschil tussen linkerhand en rechterhand weten, mogen alleen strikt gekwalificeerde mannen worden toegelaten. Juist bij de evangelisatieposten zou ik strenger zijn en voor de gemeenten wat minder. Een 'foute' predikant kan altijd gecorrigeerd worden door een kerkenraad.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Is het niet een oplossing om 1 zeef te hanteren ipv 2? Nu is de zeef van het curatorium x-keer fijner als die van de kerkenraad. Eigenlijk kan dat toch niet?

Ik zou dan voor willen stellen dat de kerkenraad geadviseerd wordt door een van de docenten van de TS of eventueel een van de leden van het Curatorium in de huidige vorm. Of dat er een commissie wordt gevormd zo snel als iemand zich aanmeld bij de kerkenraad. Een commissie van kerkenraad+wat classis en/of landelijke mensen?

Een wat rationeler punt: het blijven menselijke instituten en bij 2 zeven kunnen er 2x menselijke fouten gemaakt worden en bij 1 zeef maar 1x?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie