Beste Adrianus. al discusseerden komen we tot de meest ideale situatie. De toetsing die jij wilt komt heus wel naar voren in het propadeusejaar, denk je dat daar niet over gesproken zal worden?Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Het grote gevaar van het voorstel van Egbert - ondersteund door Orckie - is dat je niet langer een toetsing aan Gods Woord wat betreft bekering en roeping als uitgangspunt neemt.
Als die twee zaken in het leven niet gevonden worden, is er geen reden voor toelating tot de Theologische School en evenmin tot welk 'voorportaal' dan ook.
Verder heb ik moeite met de kwaliteiten die Egbert verplicht lijkt te stellen. Zou de Heere Zich bij de roeping van Zijn knechten vergissen als Hij iemand met naar de wereld bescheiden talenten roept tot een ambt? Is een prediker in de eerste plaats geroepen om het debat aan te gaan met gemeenteleden?
Hij staat daar met een last van ZIjn Zender en heeft te prediken: Zo zegt de Heere.
En ja die kwaliteiten hé. Waarom vraagt de Ger.Gem. voor het zendingswerk wel minimaal HBO vooropleiding en kan voor predikant in principe iedereen in aanmerking komen? zou het zendingswerk zoveel te moeilijker zijn? Ik denk [maar ja wie ben ik?] dat de situatie hedentendage heel anders is dan 100 jaar geleden, toen was de Bijbel voor de kerkmens [Ger.Gem] nog onbetwist gezaghebbend, dat is nu niet meer het geval. Een predikant moet zelfs in de gemeente Het Woord verdedigen. Verder nog afgezien van allerlei psycho-sociale problemen die ineen huidige gemeente optreden kan je gewoon niet meer toe met een simpele predikant. Natuurlijk kan en wil God gaven geven die er voorheen niet waren, maar dan kun je wel eens grote vraagtekenen zetten bij de roeping van vele predikanten die wat gaven betreft niet verder gekomen zijn dan ze voorheen waren dus laten we daar maar even niet over beginnen.