Gebeden voor EO?!

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door J.C. Philpot »

Indien juist weergegeven bizar, en ogenschijnlijk niet getuigend van de vreze des Heeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

Gaan we ervan uit dat de EO ons door God is gegeven? Ik kan dat nergens uit opmaken. Er wordt gezegd: je moet voor de EO bidden, ja, maar wat precies? Dat ze hun zwalkende koers wijzigen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32803
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door -DIA- »

Er is vanaf het begin vanaf vele kansels gewaarschuwd voor de EO. Dat is wel iets heel anders dan ervoor bidden. Er zijn zaken waar eenvoudig geen gebed voor kan zijn. Ik herinner me ook waarschuwende brochures die rond 1970 verschenen. Verder is ook nog in enkele in druk verschenen preken en meditaties uit die tijd te merken hoe reformatorisch Nederland toen tegenover de EO stond. Ik vrees dat de EO sinds toen weinig is opgeschoven in de richting van de reformatorische kerken. Eerder hebben ze zich nog meer daarvan verwijderd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Er is vanaf het begin vanaf vele kansels gewaarschuwd voor de EO. Dat is wel iets heel anders dan ervoor bidden. Er zijn zaken waar eenvoudig geen gebed voor kan zijn. Ik herinner me ook waarschuwende brochures die rond 1970 verschenen. Verder is ook nog in enkele in druk verschenen preken en meditaties uit die tijd te merken hoe reformatorisch Nederland toen tegenover de EO stond. Ik vrees dat de EO sinds toen weinig is opgeschoven in de richting van de reformatorische kerken. Eerder hebben ze zich nog meer daarvan verwijderd.
Er zijn zaken waar geen gebed voor kan zijn. Dat denk ik dus ook. Je hoort al snel: je moet voor Anders Breivik of die Amsterdamse viezerik bidden. Ze hebben ook een ziel te verliezen.
Ja, maar wat moet ik dan bidden?
Wij zijn een tijd lid geweest van de EO, totdat er allerlei rare dingen gebeurden. We hebben toen brieven naar hen geschreven, waar nauwelijks of een standaard antwoord op komt. Ze hebben het altijd bij het rechte eind, totdat het TEveel negatieve publiciteit oplevert, dan worden er opeens excuses aangeboden.
Terwijl je al mijlen van tevoren ziet aankomen dat een programma niet deugt of ver over de schreef gaat.
Mijn buurvrouw vindt het niet meer nodig om naar de kerk te gaan, zo'n gedoe, ze kijkt op zondagmorgen wel naar de TV.
Is dat nu een zegen of een vloek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door eilander »

Mara schreef: Er zijn zaken waar geen gebed voor kan zijn. Dat denk ik dus ook. Je hoort al snel: je moet voor Anders Breivik of die Amsterdamse viezerik bidden. Ze hebben ook een ziel te verliezen.
Ja, maar wat moet ik dan bidden?
Ik snap niet hoe je als christen dit kunt vragen!! De mensen die jij noemt, hebben niet te zwaar gezondigd! We belijden toch dat voor de grootste zondaar genade te krijgen is. Waarom zouden we dan daarom niet bidden?!

Zijn deze mensen méér (geestelijk) dood dan degenen die genoemd worden in Efeze 2?

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden)."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef: Er zijn zaken waar geen gebed voor kan zijn. Dat denk ik dus ook. Je hoort al snel: je moet voor Anders Breivik of die Amsterdamse viezerik bidden. Ze hebben ook een ziel te verliezen.
Ja, maar wat moet ik dan bidden?
Ik snap niet hoe je als christen dit kunt vragen!! De mensen die jij noemt, hebben niet te zwaar gezondigd! We belijden toch dat voor de grootste zondaar genade te krijgen is. Waarom zouden we dan daarom niet bidden?!

Zijn deze mensen méér (geestelijk) dood dan degenen die genoemd worden in Efeze 2?

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden)."
Ik heb tot nu toe geen enkele predikant horen bidden voor genoemde personen.
Ik zeg niet dat zij groter zondaar zijn dan ik. Maar ik weet het gewoon niet, want het is onvoorstelbaar. Zoveel leed en zoveel kilte en helemaal geen wroeging.
Wie zijn zonden belijdt en laat staat er toch? Werd er tijdens de oorlog ook voor Hitler gebeden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Ik heb tot nu toe geen enkele predikant horen bidden voor genoemde personen.
Ik zeg niet dat zij groter zondaar zijn dan ik. Maar ik weet het gewoon niet, want het is onvoorstelbaar. Zoveel leed en zoveel kilte en helemaal geen wroeging.
Wie zijn zonden belijdt en laat staat er toch? Werd er tijdens de oorlog ook voor Hitler gebeden?
Beste Mara,
Ik snap je gevoel goed, echt waar. Ik heb ook kinderen. Maar als Christus op de wroeging van Gods volk had gewacht, voor Hij genade schonk zou er niemand zalig worden. Hij stierf voor goddelozen, en Hij bad voor vijanden. Als we onszelf als zo'n goddeloze kille vijand zonder wroeging leren kennen, dan kan het toch niet anders of we gaan hier anders tegen aan kijken? Ik had ook een Robert M. kunnen zijn, als de Heere mij hier niet voor bewaard had.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 jun 2012, 15:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Er zijn zaken waar geen gebed voor kan zijn. Dat denk ik dus ook. Je hoort al snel: je moet voor Anders Breivik of die Amsterdamse viezerik bidden. Ze hebben ook een ziel te verliezen.
Ja, maar wat moet ik dan bidden?
Ik snap niet hoe je als christen dit kunt vragen!! De mensen die jij noemt, hebben niet te zwaar gezondigd! We belijden toch dat voor de grootste zondaar genade te krijgen is. Waarom zouden we dan daarom niet bidden?!

Zijn deze mensen méér (geestelijk) dood dan degenen die genoemd worden in Efeze 2?

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden)."
Ik heb tot nu toe geen enkele predikant horen bidden voor genoemde personen.
Ik zeg niet dat zij groter zondaar zijn dan ik. Maar ik weet het gewoon niet, want het is onvoorstelbaar. Zoveel leed en zoveel kilte en helemaal geen wroeging.
Wie zijn zonden belijdt en laat staat er toch? Werd er tijdens de oorlog ook voor Hitler gebeden?
Dat geen enkele predikant er voor zou bidden, is denk ik onjuist. Maar in elk geval geen steekhoudend argument.
Of er tijdens de oorlog voor Hitler werd gebeden: ik denk het zeker wel! Maar ook dat zou niet doorslaggevend moeten zijn.
"Wie zijn zonden belijdt en laat" is zeker waar! Ik zeg ook niet dat er tekenen van waar berouw zijn. Maar om iets wat er niet is, mogen we bidden.

Ik schrik van deze stellingname. We belijden "geen zondaar is te slecht", maar in de praktijk lijken we andere maatstaven aan te leggen. Zo iemand kan ook alleen maar uit genade zalig worden, niet omdat hij het verdiend heeft, ook niet door berouw.
En genade is altijd onverdiend; ook niet een heel beetje verdiend.

Terwijl ik het schrijf, zie ik alleen maar meer redenen om ook voor hen te bidden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Ik heb tot nu toe geen enkele predikant horen bidden voor genoemde personen.
Ik zeg niet dat zij groter zondaar zijn dan ik. Maar ik weet het gewoon niet, want het is onvoorstelbaar. Zoveel leed en zoveel kilte en helemaal geen wroeging.
Wie zijn zonden belijdt en laat staat er toch? Werd er tijdens de oorlog ook voor Hitler gebeden?
Beste Mara,
Ik snap je gevoel goed, echt waar. Ik heb ook kinderen. Maar als Christus op de wroeging van Gods volk had gewacht, voor Hij genade schonk zou er niemand zalig worden. Hij stierf voor goddelozen, en Hij bad voor vijanden. Als we onszelf als zo'n goddeloze kille vijand zonder wroeging leren kennen, dan kan het toch niet anders of we gaan hier anders tegen aan kijken? Ik had ook een Robert M. kunnen zijn, als de Heere mij hier niet voor bewaard had en heeft.
Ik vind het soms moeilijk om voor mijn "vijanden" te bidden. :fi
Ik neem geen stelling in om voor een bepaalde misdadiger niet te hoeven bidden. In mijn eigen hart zie ik ook haat en inderdaad, als de Heere je er niet voor bewaart, doodslag.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen berouw zie. En hoe komt dat dan? Zou de Heere van ons allemaal eisen dat wij gaan bidden voor elke massamoordenaar en meervoudige pedofiel? Die geen enkele vorm van spijt laat zien, integendeel zelfs.
De straffen in Nederland zijn tamelijk mild, i.t.t. veel andere landen. Daar word je in een donker hol gesmeten met ongedierte.
M.a.w. je krijgt wat je verdient. Het zit toch eigenlijk in ons dat we gerechtigheid verlangen?
In de Bijbel werden misdadigers toch ook gestraft (gestenigd).
En dan kom je zo ook bij de doodstraf uit. Niet doen dus, want een mens zou toch nog tot bekering kunnen komen.
Ik vind het erg ingewikkeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door eilander »

@Mara, nu haal je dingen door elkaar. Niemand hier zegt dat Robert M. of Breivik niet hun straf zouden moeten krijgen! Zeker moet het recht zijn loop hebben. En wellicht zou dat zelfs de doodstraf moeten zijn, in principe ben ik daar niet op tegen.
Dat neemt echter niet weg dat we mogen hopen en bidden dat zij genade bij God mogen vinden!

(dat over die gevangenissen in Nederland ben ik ook nog niet direct met je eens geloof ik, maar dat terzijde.)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Ik vind het soms moeilijk om voor mijn "vijanden" te bidden. :fi
Ik neem geen stelling in om voor een bepaalde misdadiger niet te hoeven bidden. In mijn eigen hart zie ik ook haat en inderdaad, als de Heere je er niet voor bewaart, doodslag.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen berouw zie. En hoe komt dat dan? Zou de Heere van ons allemaal eisen dat wij gaan bidden voor elke massamoordenaar en meervoudige pedofiel? Die geen enkele vorm van spijt laat zien, integendeel zelfs.
De straffen in Nederland zijn tamelijk mild, i.t.t. veel andere landen. Daar word je in een donker hol gesmeten met ongedierte.
M.a.w. je krijgt wat je verdient. Het zit toch eigenlijk in ons dat we gerechtigheid verlangen?
In de Bijbel werden misdadigers toch ook gestraft (gestenigd).
En dan kom je zo ook bij de doodstraf uit. Niet doen dus, want een mens zou toch nog tot bekering kunnen komen.
Ik vind het erg ingewikkeld.
Het is ook ingewikkeld. Ik ben er ook voor dat de gerechtigheid zijn loop heeft. Toch gun ik ook hen dat ze bekering en genade mogen ontvangen. Ik hoop dat ik daar ook hetzelfde over zal denken als het mijn kinderen zou betreffen, en zal daar dan in ieder geval zelf ook veel genade voor nodig hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

eilander schreef:@Mara, nu haal je dingen door elkaar. Niemand hier zegt dat Robert M. of Breivik niet hun straf zouden moeten krijgen! Zeker moet het recht zijn loop hebben. En wellicht zou dat zelfs de doodstraf moeten zijn, in principe ben ik daar niet op tegen.
Dat neemt echter niet weg dat we mogen hopen en bidden dat zij genade bij God mogen vinden!

(dat over die gevangenissen in Nederland ben ik ook nog niet direct met je eens geloof ik, maar dat terzijde.)
Toch denk ik dat er een spanningsveld is tussen hetgeen God van ons vraagt en wat wij uiteindelijk doen. Als ik in de praktijk zie dat het vaak al moeilijk is om onder de ander te bukken, of gewoon de minste te willen zijn!
Zijn wij van nature geneigd om de ander te vergeven? VAN HARTE te willen bidden?
Ik weet dat het moet, maar ik heb er moeite mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marieke »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Ik heb tot nu toe geen enkele predikant horen bidden voor genoemde personen.
Ik zeg niet dat zij groter zondaar zijn dan ik. Maar ik weet het gewoon niet, want het is onvoorstelbaar. Zoveel leed en zoveel kilte en helemaal geen wroeging.
Wie zijn zonden belijdt en laat staat er toch? Werd er tijdens de oorlog ook voor Hitler gebeden?
Beste Mara,
Ik snap je gevoel goed, echt waar. Ik heb ook kinderen. Maar als Christus op de wroeging van Gods volk had gewacht, voor Hij genade schonk zou er niemand zalig worden. Hij stierf voor goddelozen, en Hij bad voor vijanden. Als we onszelf als zo'n goddeloze kille vijand zonder wroeging leren kennen, dan kan het toch niet anders of we gaan hier anders tegen aan kijken? Ik had ook een Robert M. kunnen zijn, als de Heere mij hier niet voor bewaard had en heeft.
Ik vind het soms moeilijk om voor mijn "vijanden" te bidden. :fi
Ik neem geen stelling in om voor een bepaalde misdadiger niet te hoeven bidden. In mijn eigen hart zie ik ook haat en inderdaad, als de Heere je er niet voor bewaart, doodslag.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen berouw zie. En hoe komt dat dan? Zou de Heere van ons allemaal eisen dat wij gaan bidden voor elke massamoordenaar en meervoudige pedofiel? Die geen enkele vorm van spijt laat zien, integendeel zelfs.
De straffen in Nederland zijn tamelijk mild, i.t.t. veel andere landen. Daar word je in een donker hol gesmeten met ongedierte.
M.a.w. je krijgt wat je verdient. Het zit toch eigenlijk in ons dat we gerechtigheid verlangen?
In de Bijbel werden misdadigers toch ook gestraft (gestenigd).
En dan kom je zo ook bij de doodstraf uit. Niet doen dus, want een mens zou toch nog tot bekering kunnen komen.
Ik vind het erg ingewikkeld.
Mara, ik zou je aanraden het boekje "Een moordenaar gestraft en zijn zonden vergeven" te lezen.
Zie hier: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789081525121
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Als je dit ontroerende, waargebeurde verhaal leest, dan denk en hoop ik dat je toch heel anders tegen het bidden voor misdadigers aankijkt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

Maar nu lijkt het er op alsof ik nooit voor iemand in de gevangenis zou bidden. En zo is dat niet!
Het gaat over BEPAALDE mensen, waar ik zeer grote moeite mee heb, wat ik nu precies zou moeten bidden.
Het voelt niet oprecht, daar strijd ik tegen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door eilander »

Mara schreef:Maar nu lijkt het er op alsof ik nooit voor iemand in de gevangenis zou bidden. En zo is dat niet!
Het gaat over BEPAALDE mensen, waar ik zeer grote moeite mee heb, wat ik nu precies zou moeten bidden.
Het voelt niet oprecht, daar strijd ik tegen!
Maar er is toch geen principieel verschil tussen iemand die voor fraude zit opgesloten of voor kindermisbruik? Hoogstens een gradueel verschil, en daarmee begrijp ik je gevoel wel. Maar als we daarop af moeten gaan, zou er nog veel meer mis gaan.

Je schrijft ook "Zou de Heere van ons allemaal eisen dat wij gaan bidden voor elke massamoordenaar en meervoudige pedofiel?"
Het is natuurlijk praktisch onmogelijk om voor elke misdadiger in het bijzonder te bidden. Maar ik zie nog steeds niet in waar je in de Bijbel kunt lezen dat er te grote zondaars zijn.
Plaats reactie