samanthi schreef:helma schreef:weet je wat ze vergeten erbij te zeggen?
dat Dobson en z'n vrouw, jaar in jaar uit, elke dinsdag hebben gevast voor hun kinderen.
Echt alleen leven op water. Als kinderen dát zien, dat hun ouders uit zorg om hun zielebehoud en welzijn, elke week zo'n offer brengen, en ze krijgen dan een afstraffing in de vorm van lichamelijke pijn, ze dan echt wel beseffen dat hun ouders uit liefde handelen?
Ik heb veel gelezen (geleerd) van Dobson en als ik van hem lees zie ik echt niets van kindermishandeling. Integendeel.
Hij adviseert echt niet in alle gevallen 'zomaar' om te slaan of even in de spier te knijpen.
Maar 'opzettelijke ongehoorzaamheid wordt gestraft met een tik. Hij waarschuwt tegen veelvuldig of heftig slaan
Maar een tik op pamperbillen wordt niet gevoeld en zal dus ook geen effect scoren
Lazen ze de héle boekjes maar van Dobson, zonder hier en daar 1 regel er uit te plukken
Iedereen kan lezen dat zij vasten, terwijl de Bijbel zegt; doe het in het verborgene.
Ik zie het verband niet tussen vasten en een pt.
Er zijn ouders die onder het gezellig voorlezen (uit de kinderbijbel) onder de dekens van alles doen wat niet hoort.
gr Samanthi
Samanthi, ik vind het moeijlijk om het slaan van kinderen te verdedigen t.o. iemand die daar onder heeft moeten lijden omdat hun ouders niet uit liefde handelden.
en ik weet dat er onder het mom van vroomheid veel dingen mis gaan in gezinnen
daarom is het ook verkeerd om uit de Bijbel te plukken wat ons past. in heel de Bijbel door lees ik dat God wil dat ouders hun kinderen liefhebben. En ze de liefde van God als Vader laten zien in hun opvoeding. We moeten Gods beeld vertonen in onze opvoeding.
De kinderen moeten in ons kunnen zien wie God als Vader wil zijn. Dat staat bovenaan
En dat moet ons verlangen en ons streven zijn, omdat te laten zien
God is barmhartig; ja. maar Hij is ook rechtvaardig en laat zonden niet ongestraft. Maar Hij straft nooit onrechtvaardig en onze straffen mogen dus ook nooit onrechtvaardig zijn. Straf moet altijd dienen als medicijn.
Daar past slaan uit kwaadheid/onmacht/wellust niet bij. Maar zo heeft God het ook nooit bedoeld of gezegd.
Het moet altijd ingebed zijn in liefde. Kinderen voelen dat echt wel aan, of je uit haat slaat of dat je in liefde slaat.
en dat mensen deze dingen dus misbruiken (wat dus in jouw leven helaas zulke diepe sporen heeft getrokken) wil nog niet zeggen dat je dan het hele gebruik af moet wijzen.
ik stuur mijn kinderen weleens naar hun slaapkamer voor straf, hoewel ik weet van een meisje wat jarenlang op haar slaapkamer heeft 'gezeten'
ik praat weleens een poosje niet (half uur) tegen een ongehoorzaam kind, terwijl ik ouders ken die dágen niet tegen hun kinderen praten
is dan die straf verkeerd? omdat andere mensen er extreem mee omgaan?
Als je de boekjes van Dobson leest (je mag ze wel lenen als je je adres pb-t) dan zie je dat de hele manier van straffen die Dobson voorstaat (en hij adviseert echt niet om maar raak te slaan, hij is er juist heel voorzichtig in) in de sfeer van liefde staat. in het verlangen om de wil van het kind te vormen zonder hun geest te breken. In het verlangen dat de kinderen gevormd worden tot kinderen die hebben geleerd gehoorzaam te zijn, in de eerste plaats aan God en daaruit voortvloeiend ook aan hun ouders.
En misschien lijkt het alsof ik het slaan verdedig omdat ik zelf graag sla, maar wees gerust, ik sla mijn kinderen eigenlijk nauwelijks