Pagina 17 van 146

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 25 apr 2009, 12:02
door freek
Gijs83 schreef:
freek schreef:
Gijs83 schreef:
parsifal schreef:Eigenlijk denk ik dat Gian helemaal niet gelijk heeft. Paulus richt zich inderdaad tot de gelovigen. Ik denk dat predikanten dat ook wel wat meer mogen doen (preken alsof hij daadwerkelijk het lichaam van Christus aanspreekt). Dat wil echter niet zeggen dat de onbekeerden niets aan de brieven van Paulus hebben. Paulus richt zich ook tot de gemeente van Korinthe (of welke gemeente dan ook), hebben mensen uit andere plaatsen dan niets aan de brieven?

Ook als je niet direct wordt aangesproken kun je veel leren van wat gezegd/geschreven wordt. Het kan je laten zien wat je mist. Waarom je zondig bent. Hoe groot genade is en waarom ook voor jou de weg open is. Je moet wel altijd onthouden wie aangesproken wordt.

Verder is Heartcry natuurlijk niet de enige die zich weleens richt tot de gelovigen. In veel reformatorische kerken gebeurt dat iedere keer weer als er avondmaal is. Nu heeft de kerk een andere status dan Heartcry, maar om maar Labadisme af te leiden uit het onderwerp van lezingen of het alleen gericht zijn op gelovigen, gaat wat ver.
Inderdaad moeten we voor "Labadisme" oppassen!
Weet je eigenlijk wel wat dat is?
Jazeker! Tenminste ik weet wat Jean de Labadie voor ogen stond! Een kerk van enkel waar gelovigen.
Staat jou dat niet voor ogen dan?

Mij wel, daarom heb ik ook de grondslag van dit forum ondertekend:
Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.
Artikel 27, NGB

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 25 apr 2009, 14:33
door Tiberius
Gijs83 schreef:
freek schreef:
Gijs83 schreef:
parsifal schreef:Eigenlijk denk ik dat Gian helemaal niet gelijk heeft. Paulus richt zich inderdaad tot de gelovigen. Ik denk dat predikanten dat ook wel wat meer mogen doen (preken alsof hij daadwerkelijk het lichaam van Christus aanspreekt). Dat wil echter niet zeggen dat de onbekeerden niets aan de brieven van Paulus hebben. Paulus richt zich ook tot de gemeente van Korinthe (of welke gemeente dan ook), hebben mensen uit andere plaatsen dan niets aan de brieven?

Ook als je niet direct wordt aangesproken kun je veel leren van wat gezegd/geschreven wordt. Het kan je laten zien wat je mist. Waarom je zondig bent. Hoe groot genade is en waarom ook voor jou de weg open is. Je moet wel altijd onthouden wie aangesproken wordt.

Verder is Heartcry natuurlijk niet de enige die zich weleens richt tot de gelovigen. In veel reformatorische kerken gebeurt dat iedere keer weer als er avondmaal is. Nu heeft de kerk een andere status dan Heartcry, maar om maar Labadisme af te leiden uit het onderwerp van lezingen of het alleen gericht zijn op gelovigen, gaat wat ver.
Inderdaad moeten we voor "Labadisme" oppassen!
Weet je eigenlijk wel wat dat is?
Jazeker! Tenminste ik weet wat Jean de Labadie voor ogen stond! Een kerk van enkel waar gelovigen.
Niet alleen voor ogen stond, want dat hoort ons allen inderdaad ook te staan.
Nee, ze beschouwden de kerk als een groep ware gelovigen, vrij van zonden.
Verder hadden ze nog wel wat andere onbijbelse gedachten, bijvoorbeeld over de sacramenten.
Bovendien namen ze het niet zo nauw met de zondagsheiliging.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 10:19
door Marnix
Gelukkig dan maar, dat er genoeg ongelovigen in de kerk zijn, waardoor de kerk er voor wordt behoed uit enkel gelovigen te bestaan en dus labadistisch te worden. We mogen de onbekeerden dankbaar zijn, niet alleen voor hun kritiek op het labadisme, maar ook voor het feit dat ze zich opofferen om de kerk vrij te houden van labadistische kenmerken, zoals kerken vol gelovigen.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 10:24
door Tiberius
Vaak wordt inderdaad dat als enige kenmerk van de Labadisten genoemd. Gevolgd door de opmerking: wat is daar nou mis mee?
Daarom noemde ik de drie grote onbijbelse dwalingen die ze aanhangen (zichzelf min-of-meer zondevrij beschouwen, verachten van sacramenten en zondagsontheiliging).

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 12:00
door Marnix
Precies. En daarom is het niet gepast als mensen kerken waar het overgrote deel gelovig denkt te zijn, als labadistisch te bestempelen, zoals Gijs hier doet.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 17:18
door Wilhelm
Kent iemande de spreker van deze besloten conferentie ; Zac Poonen ?
Staat hij in de gereformeerde traditie ?
Zelf heb ik wel eens klein stukje van een filmpje gezien http://www.cip.nl/video/video_detail.asp?id=5898
Maar volgens mij heeft hij de vermeende menselijke kracht van het zelfdoen nogal hoog in het vaandel.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 20:38
door Gijs83
Marnix schreef:Precies. En daarom is het niet gepast als mensen kerken waar het overgrote deel gelovig denkt te zijn, als labadistisch te bestempelen, zoals Gijs hier doet.
Het is niet goed dat veel mensen ombekeerd zijn/blijven. Eigenlijk bedoelde ik die kerken ook niet, alleen dat labadisme slecht is. Dat streven van de Labadie is toch ook helemaal niet mogelijk? Het is ook niet Bijbels. Je kunt wel willen dat iedereen bekeerd moet worden(van 's mensen kant gezien) en het dan de mens min of meer opdringen dat hij/zij maar geloven moet. Een mens kan dat van nature toch helemaal niet?

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 apr 2009, 23:49
door freek
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Precies. En daarom is het niet gepast als mensen kerken waar het overgrote deel gelovig denkt te zijn, als labadistisch te bestempelen, zoals Gijs hier doet.
Het is niet goed dat veel mensen ombekeerd zijn/blijven. Eigenlijk bedoelde ik die kerken ook niet, alleen dat labadisme slecht is. Dat streven van de Labadie is toch ook helemaal niet mogelijk? Het is ook niet Bijbels. Je kunt wel willen dat iedereen bekeerd moet worden(van 's mensen kant gezien) en het dan de mens min of meer opdringen dat hij/zij maar geloven moet. Een mens kan dat van nature toch helemaal niet?
De bijbelse lijn is dat zij die blijven zondigen (zeker als het de grootste zonde betreft) niet zo'n riante plaats in de gemeente mogen hebben, als soms wel gebruikelijk is.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 28 apr 2009, 10:42
door Marnix
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Precies. En daarom is het niet gepast als mensen kerken waar het overgrote deel gelovig denkt te zijn, als labadistisch te bestempelen, zoals Gijs hier doet.
Het is niet goed dat veel mensen ombekeerd zijn/blijven. Eigenlijk bedoelde ik die kerken ook niet, alleen dat labadisme slecht is. Dat streven van de Labadie is toch ook helemaal niet mogelijk? Het is ook niet Bijbels. Je kunt wel willen dat iedereen bekeerd moet worden(van 's mensen kant gezien) en het dan de mens min of meer opdringen dat hij/zij maar geloven moet. Een mens kan dat van nature toch helemaal niet?
Uit onszelf kunnen we het niet, dat klopt. We moeten het van God krijgen. Maar ik geloof dat Hij het ook aanbiedt aan de kerk. Elke keer klinkt het evangelie en de oproep tot bekering en een antwoord: "sorry maar ik kan me niet bekeren" is er niet een waarmee God genoegen neemt. God vraagt én geeft.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 28 apr 2009, 12:46
door memento
Tiberius schreef: Niet alleen voor ogen stond, want dat hoort ons allen inderdaad ook te staan.
Nee, ze beschouwden de kerk als een groep ware gelovigen, vrij van zonden.
Verder hadden ze nog wel wat andere onbijbelse gedachten, bijvoorbeeld over de sacramenten.
Bovendien namen ze het niet zo nauw met de zondagsheiliging.
De ideeën van Jean de Labadie zijn ontstaan in de "gezelschappen", waar hij ook voorganger in was. Zijn ligging was rechts-bevindelijk. Hij wilde een kerk zoals de gezelschappen (in zijn ogen) waren: bijeenkomsten van kinderen God die vanuit de ondervinding konden spreken. Zijn ideeën staan misschien wel veel dichterbij het gedachtengoed van sommigen hier en in onze kringen, dan dat ze wel weten...

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 28 apr 2009, 12:54
door Erasmiaan
Refdag.nl schreef:Ds. A. Baas houdt kerkhistorische lezing in Huizen:

Van de labadisten geldt:
jagen, jagen, jagen, grijpen
Van onze kerkredactie
HUIZEN – Calvijn heeft gezegd: Wie zichzelf het meest mishaagt, is het verst gevorderd. Bij de labadisten kun je als heilige onder de ogen komen van de heilige God. Jean de Labadie zegt: Het ligt allemaal voor ons. Jagen, jagen, jagen, grijpen.

In een serie van drie kerkhistorische lezingen, georganiseerd door het Hervormd Gereformeerd Verenigingsverband te Huizen, hield ds. A. Baas gisteravond een lezing over Jean de Labadie en het labadisme.

De hervormde predikant uit IJsselmuiden zette uiteen dat De Labadie de heiligheid tot inzet van de kerk maakte. Zoals hij dat deed, moet je haast wel moeite hebben met het stuk van de rechtvaardiging, concludeerde ds. Baas. „En zo is het ook. De Labadie wijkt grondig af van de bijbelse, klassiek-gereformeerde visie op het stuk van de rechtvaardiging. Het lukt hem niet de rechtvaardiging van de goddeloze uit louter genade, zonder iets dat meetelt aan onze kant, het volle gewicht te geven.”

Labadisten, legde de predikant uit, houden niet van toegerekende dingen. Je moet ze in handen hebben. Je moet er wat mee kunnen doen. In een labadistische visie op heiliging zit groei, er zit gang in, daaraan word je pas gekend en bekend. In deze opvatting beoordeelt de Heere God mij straks naar de maatstaf van de heiliging en daar beoordeel ik mijzelf ook naar. Bij labadisten vinden we weinig van het knagend zondebesef dat we bij Luther, Calvijn en andere gereformeerden vinden.

Volgens ds. Baas komt de zekerheid van het geloof in het gedrang bij een labadistische visie op de heiliging. „De zekerheid ligt daarin dat God goddelozen rechtvaardigt. En die mens, de „onheilige heilige in Christus”, heeft een verlangen om naar alle geboden van God in alle goede werken te leven.”

IJver en geestdrift
Ds. Baas begon zijn lezing met een levensloop van Jean de Labadie (1610-1674). Amper 15 jaar oud, treedt hij in een klooster in. Op 40-jarige leeftijd breekt De Labadie met de Rooms-Katholieke Kerk en krijgt hij een warm onthaal bij de gereformeerden. Het presbyteriale gemeenteleven en de ernst waarmee de tuchtoefening plaatsvond, maakten indruk op hem.

De Labadie kwam in 1659 in Genève, werd daar predikant en ontvouwde met grote ijver en geestdrift zijn reformatieprogramma. Zeven jaar later vertrok hij naar de Waalse gemeente van Middelburg. Voetius en Van Lodenstein hadden alles in het werk gesteld om de prediker naar Nederland te halen om hier het werk der reformatie in de kerk ter hand te nemen.

Al snel sloeg de waardering van gereformeerde predikanten om in kritiek. Ze vonden De Labadie te fel, te geestdriftig. Omgekeerd vond de Waalse predikant zijn gereformeerde collega's te slap, te weinig radicaal. Zijn „doperse ongeduld” leidde uiteindelijk tot afzetting van De Labadie als predikant.

Dode boel
De Labadie, concludeerde ds. Baas, had een „theologie van teleurstellingen.” In al de plaatsen waar hij stond, stelde de kerk hem hevig en diep teleur. En dat bracht hem tot de slotsom dat die kerk een dode boel was, waarvan niets te verwachten was. „De lome volkskerk, die een heleboel vreemd volk meesleept dat er eigenlijk niet bijhoort, moet je kwijt.” Je moet het volgens De Labadie vinden in de huisgemeenten van louter wedergeborenen.

Door enorm ongeduld gedreven, stond De Labadie lijnrecht tegenover Voetius, die pastoraal geduld met de kerk had. Zeker, zei ds. Baas, pastoraal geduld kan ontaarden in slapheid. „Maar elke kerk, die zich apart stelt van de kerk die de Heere in ons land geplant heeft ten tijde van de Reformatie, is naar mijn mening gedoemd in korte of langere tijd, in meerdere of mindere mate, dezelfde weg te gaan als de vaderlandse kerk.”

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 28 apr 2009, 13:09
door Tiberius
memento schreef:
Tiberius schreef: Niet alleen voor ogen stond, want dat hoort ons allen inderdaad ook te staan.
Nee, ze beschouwden de kerk als een groep ware gelovigen, vrij van zonden.
Verder hadden ze nog wel wat andere onbijbelse gedachten, bijvoorbeeld over de sacramenten.
Bovendien namen ze het niet zo nauw met de zondagsheiliging.
De ideeën van Jean de Labadie zijn ontstaan in de "gezelschappen", waar hij ook voorganger in was. Zijn ligging was rechts-bevindelijk. Hij wilde een kerk zoals de gezelschappen (in zijn ogen) waren: bijeenkomsten van kinderen God die vanuit de ondervinding konden spreken. Zijn ideeën staan misschien wel veel dichterbij het gedachtengoed van sommigen hier en in onze kringen, dan dat ze wel weten...
Dát aspect van zijn ideeën oppervlakkig gezien wellicht wel, ja.
Maar de rest van zijn ideeën die ik noemde niet (heiligheidsdrijven, sacramentsverachting en zondagsontheiliging).
Om dat eerste aspect heeft Voetius hem ook niet zo bestreden, wel om die laatste drie.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 29 apr 2009, 11:54
door Gijs83
Erasmiaan schreef: Dode boel
De Labadie, concludeerde ds. Baas, had een „theologie van teleurstellingen.” In al de plaatsen waar hij stond, stelde de kerk hem hevig en diep teleur. En dat bracht hem tot de slotsom dat die kerk een dode boel was, waarvan niets te verwachten was. „De lome volkskerk, die een heleboel vreemd volk meesleept dat er eigenlijk niet bijhoort, moet je kwijt.” Je moet het volgens De Labadie vinden in de huisgemeenten van louter wedergeborenen.
Een huisgemeente zijn is toch eigenlijk niet goed? Het is toch een Bijbelse plicht om 'onze onderlinge bijeenkomsten niet na te laten'?

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 29 apr 2009, 12:30
door Marnix
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Vroeger had je alleen maar huisgemeenten. In China heb je er talloze. Voor hen zijn dat de onderlinge bijeenkomsten. Er is wel een verschil tussen huisgemeenten en thuislezers.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:02
door J.C. Philpot
Gijs83 schreef:Een huisgemeente zijn is toch eigenlijk niet goed? Het is toch een Bijbelse plicht om 'onze onderlinge bijeenkomsten niet na te laten'?
De alleereerste christengemeentes waren huisgemeenten, ik denk niet dat je de bovenstaande tekst hier zonder meer op toe kunt passen.

1 Kor 16,19
U groeten de Gemeenten van Azië. U groeten zeer in den Heere Aquila en Priscilla, met de Gemeente, die te hunnen huize is.

Kol 4,15
Groet de broeders, die in Laodicéa zijn, en Nymfas, en de Gemeente, die in zijn huis is.

Filem 1,2
En aan Appia, de geliefde, en aan Archippus, onzen medestrijder, en aan de Gemeente, die te uwen huize is:


Wellicht dat in de toekomst we het als christenen ook in Nederland zo moeilijk krijgen, dat we weer in huisgemeentes moeten gaan samenkomen. Het lijkt me echter niet bijbels (denk aan de plicht tot het streven naar eenheid binnen het lichaam van Christus) om in de huidige situaties waar bestaande bijbelgetrouwe gemeentes in vrijheid samenkomen zelf kerkje te gaan spelen, en aparte (huis-)gemeentes te gaan stichten. Maar op zichzelf is een huisgemeente niet onbijbels.