Pagina 17 van 17

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 19:58
door Bert Mulder
Er is hier niets heilig, blijkbaar...

Nu gaan we hier dus dienstknechten des Allerhoogsten oordelen, of men wel zwaar genoeg is????

Laat het oordelen maar over aan Degene die de harten kent.

Onze verantwoordelijkheid is onszelf tot Hem te keren, en Zijn Naam uit te dragen.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:11
door jvdg
Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:17
door Hendrikus
jvdg schreef:
Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Volgens mij wordt hier niet geoordeeld, maar heel gewoon gewogen hoor. In kilo's. :tilt

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:26
door Gian
jvdg schreef:
Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Toch is het niet vreemd dat het altijd over de predikant gaat. De kerkdienst wordt van a tot z geleid door de predikant. Eén man uit de Gemeente die de gave van herder en leraar heeft.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:31
door Mister
jvdg schreef:
Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Je lokt het ook wel een pietsje uit met je vraag... ;)

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:31
door jvdg
Hendrikus schreef:Volgens mij wordt hier niet geoordeeld, maar heel gewoon gewogen hoor. In kilo's. :tilt
Dat snapte ik ook wel, ja....

Maar ik vond mijn vraag serieus genoeg om met een onbenullige opmerking te worden afgedaan.

Dat geoordeel over zwaar dan wel licht is toch vaak een oordeel over Hem die Zijn dienstknechten, "licht en zwaar", uitzond?

Laat ons daar toch voorzichtig mee omgaan.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 21 aug 2008, 16:29
door elbert
Over hetzelfde onderwerp: http://www.refdag.nl/artikel/1356680/Pa ... nderd.html
Patroon
Ds. J. Lohuis, hervormd predikant te Harskamp, sprak over de bekering van Saulus. Hij zei dat die bekering niet alleen een voorbeeld, maar ook een patroon is voor elke bekering. Wel voegde hij eraan toe dat niet elke bekering precies hetzelfde verloopt. „Sommigen, zoals Saulus, maken een krachtdadige ommekeer mee. Anderen, zoals David en Obadja, worden van jongs af geleid door de Heilige Geest.”

De predikant noemde een aantal overeenkomsten in alle bekeringen. „De Heere is lankmoedig, barmhartig en genadig voor alle bekeerlingen. De weg leidt van boven naar beneden. In iedere bekering is sprake van Gods vrijmacht. Elke bekering is een levendmaking uit de doden.”

Ook voor de bekering van Lydia, Obadja en David was de almachtige kracht van God nodig. „Allen die in Jezus geloven, komen aan de voet van het kruis en nemen hun toevlucht tot het bloed van de Heere Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden. Bekering is roemen in het werk van Jezus Christus”, aldus ds. Lohuis.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 21 aug 2008, 17:47
door albion
Gian schreef:Wat meneer v Houdt op de mbumadag zij vond ik overigens heel wat bizarder.

Ik heb hier wat gemist, wat bedoel je hiermee??????? waar kan ik dat vinden????

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 21 aug 2008, 19:47
door Gian
Op refdag staat het artikel nog ergens.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 22 aug 2008, 08:23
door Tiberius
Hier het gehele artikel. De woorden van dhr. Van Houdt staan onder het kopje "Lauw".

-------------------------------------------------------------------------------

„Bekering van Saulus is voorbeeld en toetssteen”

URK - „De bekering van Paulus is niet alleen een voorbeeld, maar ook een toetssteen.” Dat zei ds. J. Veenendaal, predikant van de gereformeerde gemeente te Zwijndrecht, zaterdag in Urk. Hij was een van de sprekers tijdens de jaarlijkse Mbuma-zendingsdag in de Jachin Boazkerk, die goed bezet was.

Ds. Veenendaal haalde 1 Timotheüs 1:16 aan, waar de heidenapostel schrijft dat hem barmhartigheid is geschied, tot een voorbeeld voor degenen die geloven zullen ten eeuwigen leven. Het woord ”voorbeeld” betekent hier, aldus ds. Veenendaal, niet alleen een mogelijkheid, maar ook patroon of toetssteen. „De grondtrekken in de bekering van Saulus zijn een toetssteen voor elke bekering, ook voor die van bijvoorbeeld Lydia en de stokbewaarder.”

De Zwijndrechtse predikant merkte op dat er in kerkelijk Nederland verwarring bestaat over wat bekering inhoudt, en noemde een aantal grondtrekken die in alle bekeringen voorkomen. Zo vindt bekering altijd plaats door Woord en Geest. „De meeste mensen worden bekeerd in de kerk en niet op het voetbalveld, in de kroeg of in de disco.”

Een volgende grondtrek van bekering is dat mensen echte Gods- en zelfkennis krijgen. Doorgaans begint dat met het leren kennen van een bepaalde zonde, een boezemzonde. De boezemzonde van Saulus was zijn eigenwillige godsdienst. Hij beefde toen hij werkelijk met God te maken kreeg. Na het ontdekken van de boezemzonde, zo zei ds. Veenendaal, leert een mens dat hij ook schuldig is aan andere geboden, in de daad of in gedachten.

Het volgende is dat de zondaar gaat inleven dat hij straf verdiend heeft. Dan krijgt hij of zij met gedachten over de dood, de eeuwigheid en de hel te maken. Het lukt echter niet om door bidden, lezen uit de Bijbel en het doen van goede werken onder de schuld uit te komen. Dan ontstaat er, aldus de predikant, vijandschap tegen God, omdat de zondaar op zijn eigen manier wil zalig worden en niet op Gods manier. Er komt een roepen om Jezus. In deze tijd krijgt de ziel wel eens een belofte van God, zodat hij of zij voor wanhoop bewaard wordt. Ten slotte wordt de vijandschap verbroken en moet de zondaar het van God verliezen. Dan belijdt de ziel schuldig te zijn en erkent hij de straf verdiend te hebben die God wil opleggen. De zondaar ziet Christus nu vanuit het Evangelie. Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”

De Zijne
J. A. Weststrate uit Barneveld sprak over Psalm 87. Hij zei dat de Heere onvruchtbaren en verachten verkiest. Dat is te zien in vers 4, waar het gaat over Rahab, Babel, de Filistijn, de Tyriër en de Moor. „Met Rahab wordt Egypte bedoeld, het volk dat Israël heeft onderdrukt. Rahab is het beeld van de gevallen mens. Geestelijke hoogmoed zal gebroken worden. Babel is het beeld van de satan, van zonde en ongerechtigheid. Ook uit het geestelijke Babel zullen er neergeveld worden.”

De student van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zei dat het land van de Filistijnen het land van de vreemdelingen is en dat er ook vreemdelingen toegebracht zullen worden. Tyrus ziet op de wellust, terwijl de Moor te maken heeft met vervloeking. „De Heere kent al degenen die de Zijne zijn. Ze worden persoonlijk aangewezen”, aldus Weststrate.
Klik hier!

Lauw
’s Middags sprak J. A. van Houdt uit Poortvliet, die voorgaat in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, over Psalm 116:3. Daar gaat het over banden des doods, angsten der hel, benauwdheid en droefenis. Die zijn nodig, zo zei Van Houdt. „De weg naar de hemel loopt door benauwdheid en droefenis. Als u niet zo zwart bent als de zwartste en zo ellendig als de ellendigste, dan bent u een vreemdeling van God en moet u niet over Christus praten. Het ligt zo diep. We moeten belijden hoe slecht we het er afgebracht hebben en een schandvlek worden in eigen ogen. We moeten alles verliezen. Wat moeten we met Christus doen als we niet leren dat we van onszelf geen plaats voor Hem hebben?”

Ds. T. Klok, predikant van de oud gereformeerde gemeente in Nederland te Urk, sprak het slotwoord naar aanleiding van het gedeelte uit Openbaring 3 over Laodicea. Hij vreest dat tegenwoordig veel mensen lauw zijn, zoals de gemeente van Laodicea lauw was. „Er is een naamchristendom ontstaan dat de zaken bespreekt maar niet beleeft. Men meent op de hoogste trap van de genade te zijn en Christus te kennen, maar van een armmakend en armhoudend geloof heeft men niet gehoord en dat zal men toch moeten kennen.”

bron: http://www.refdag.nl

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 22 aug 2008, 08:35
door elbert
Overigens vind ik het wel een beetje vreemd dat niet vermeld wordt dat Paulus bekering ook een bijzondere is:
- De reden tot zijn bekering: roeping tot apostel der heidenen.
- De omstandigheden: een licht dat hem omstraalde, de Heere die aan hem verscheen, zijn blindheid.
enz.
Dat maakt een niet gering onderdeel uit van waarom deze bekering in de bijbel staat.
Naast alle zaken die voor alle bekeerlingen overeenkomen, lijkt me dit ook iets om niet te vergeten.

Re: Grondtrekken ware bekering

Geplaatst: 22 aug 2008, 08:37
door Marnix
Fijn dat het allemaal zo mooi is ingevuld op basis van 1 verhaal. En vervolgens wordt er wel gesteld dat de meeste gelovigen in de kerk worden bekeerd.... op een zendingsdag. Waar werd Paulus bekeerd? Waar werd Lydia bekeerd? En de stokbewaarder? Misschien geldt het voor Nederland maar zeker niet op het zendingsveld. Alleen als ik deze verhalen zo lees is het onmogelijk om tot geloof te komen zonder een paar jaar kerkbezoek. Anders kan je nooit aan de genoemde criteria voldoen.