Oh? Verklaar je nader?Afgewezen schreef:Ik denk dat veel van je kritiek idd. terecht is.
Avondmaal - Familie
Re: Avondmaal - Familie
Well, uit mijn ervaringen is dat toch ietwat anders. Het zal per gemeente verschillen, maar een claim van bijna 100% van de avondmaal-gerechtigden (belijdende leden) lijkt me wat overdreven. Het is idd zo dat in verhouding met de GG veel grotere aantallen van de belijdende leden aangaan. Daar staat weer tegenover dat in de meeste HHK's belijdenis een belijdenis van het geloof genoemd wordt, dus veel minder vrijblijvend dan in veel GG's waar belijdenis van de leer van de kerk gedaan wordt. Het komt dus in de HHK in verhouding meer voor dat mensen géén belijdenis doen.Kaw schreef:Bij ons gaan bijna alle avondmaalsgerechtigde leden aan het avondmaal. Natuurlijk zal ik wel iemand kunnen vinden die al 50 jaar onbewogen onder de prediking heeft gezeten, maar ik zal wel moeten zoeken. Op 1 HHK-gemeente na (die vol zit met mensen uit de Ger. Gem. of met heel direct contact in de Ger. Gem.) heb ik tot nu toe allemaal gemeenten getroffen waar in iedergeval een flinke meerderheid aan het avondmaal gaat.Tiberius schreef:Ontroerend verhaal, inderdaad.
Maar dat mensen zich niet bekeren kan je de Ger Gem niet aanrekenen. Er zijn ook tal van mensen die al 50 jaar onder een prediking zitten die nu HHK heet en zich ook niet bekeren. Of denk jij van niet?
De situatie is daar daadwerkelijk wel anders.
En of die grotere getallen avondmaalsgangers nu zo goed zijn, hangt puur af van of het ook allemaal ware gelovigen zijn. Als het iets wordt 'wat er nu eenmaal bij hoort', ipv steeds weer het zelf-onderzoek waartoe het formulier oproept, dan ben ik daar niet erg gelukkig mee (om het maar eens eufemistisch uit te drukken)
Mee eens. Maar dan is het dus niet slechts "de Drieenige God moet er aan te pas komen". Dat komt op mij een beetje over van: God geeft in de kerkdiensten niet voldoende wat die mensen nodig hebben. (en dat dat zo op mij overkomt heeft allicht met mijn achtergrond te maken dus dit is geen aanval op wat je zei)Tiberius schreef:Klopt. Maar velen verachten Hem tot hun zaligheid. Evenals tijdens Zijn omwandeling op aarde.Marnix schreef:En het punt is ook dat Hij er elke week is.
Afgewezen, de uitdrukking "geknoei met water" is inderdaad van Kuyper. (als een kind gedoopt is en God later de rug toekeert was die doop niet echt, stelde niets voor, het was slechts geknoei met water)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zelfbeproeving is heel wat anders dan de zwakken in het geloof het moeilijk maken.Tiberius schreef:Dat de prediking aanzet tot zelfbeproeving is niet verkeerd, dacht ik zo.Kaw schreef:De mensen die ik gesproken heb en in de Ger. Gem. zijn bekeerd hebben hun zaligheid idd in het Woord gevonden, namelijk de bijbel en helaas niet in de prediking. De prediking is hun vaak tot aanvechting of het bijv. wel echt is.
Maar ik weiger te geloven, dat de prediking van Gods Woord geen vruchten voortbrengt.
De prediking van Gods Woord brengt natuurlijk vruchten voort. Ik geef enkel aan wat ik in mijn omgeving zie en wat mensen mij getuigt hebben. De ene is tot bekering gekomen tijdens het lezen van Exodus, de andere tijdens het lezen van Jesaja en een derde tijdens het lezen van Mattheus. Ik zal volledig zijn: Één van dezen zat met een prangende vraag en die is door een dominee onbewust in de prediking beantwoord en dat zal heus wel vaker voorkomen. De dominee citeerde letterlijk een tekst uit de bijbel die precies het antwoord was op haar vraag.
Daarnaast heb ik alle 200 keer in de Ger. Gem. altijd geprobeerd om op te pikken wat God tegen me wilde zeggen en dat heeft heus ook wel zijn vruchten gehad ter vermaning en opbouw. Bovendien ligt in het in de Ger. Gem. nog best sterk aan het feit welke dominee je treft en mag ik daar niet over oordelen. Ik praat nu vanuit mijn ervaring en mijn omgeving.
Ik zou zeggen: PB me. De komende zondag hebben we avondmaal. Het zal wat lastig zijn om tussen de gast-ger.gemmers de leden te vinden (de dominee is helaas populair zou ik haast zeggen), maar als ik je vertel dat we 70 belijdende leden hebben, dan kun je ze mooi natellen en er achter komen dat zeker 85% aan gaatmemento schreef:Well, uit mijn ervaringen is dat toch ietwat anders. Het zal per gemeente verschillen, maar een claim van bijna 100% van de avondmaal-gerechtigden (belijdende leden) lijkt me wat overdreven.

Die verhouding is in geen geval zodanig dat het het verschil in avondmaalsgang kan verklaren. In onze gemeente was het vorig jaar van de belijdenisgroep 1 die wachtte met belijdenis.memento schreef:Het is idd zo dat in verhouding met de GG veel grotere aantallen van de belijdende leden aangaan. Daar staat weer tegenover dat in de meeste HHK's belijdenis een belijdenis van het geloof genoemd wordt, dus veel minder vrijblijvend dan in veel GG's waar belijdenis van de leer van de kerk gedaan wordt. Het komt dus in de HHK in verhouding meer voor dat mensen géén belijdenis doen.
Ja, dat zal het zijnmemento schreef:En of die grotere getallen avondmaalsgangers nu zo goed zijn, hangt puur af van of het ook allemaal ware gelovigen zijn. Als het iets wordt 'wat er nu eenmaal bij hoort', ipv steeds weer het zelf-onderzoek waartoe het formulier oproept, dan ben ik daar niet erg gelukkig mee (om het maar eens eufemistisch uit te drukken)

Ik ben gisteren nog naar een HHK-dominee geweest in het kerkgebouw van de GG. Het was een tijdrede voor de SGP
(m.a.w. een voorwendsel om in het gebouw van de GG een preek te houden). Maar de dienst was erg bijzonder.
Dit even naar aanleiding van deze opmerking:

Kaw schreef:Het zal wat lastig zijn om tussen de gast-ger.gemmers de leden te vinden (de dominee is helaas populair zou ik haast zeggen)
Het was een kritische opmerking over het kerkshoppen, maar ik vind het fijn om te horen dat je je prima kon vinden onder de prediking van de HHK-dominee.Erasmiaan schreef:Ik ben gisteren nog naar een HHK-dominee geweest in het kerkgebouw van de GG. Het was een tijdrede voor de SGP(m.a.w. een voorwendsel om in het gebouw van de GG een preek te houden). Maar de dienst was erg bijzonder.
Kaw schreef:Het zal wat lastig zijn om tussen de gast-ger.gemmers de leden te vinden (de dominee is helaas populair zou ik haast zeggen)
Oké. Het moge duidelijk zijn dat ik zo de doop niet bekijk, ook niet van een kind dat niet tot geloof komt.Marnix schreef:Afgewezen, de uitdrukking "geknoei met water" is inderdaad van Kuyper. (als een kind gedoopt is en God later de rug toekeert was die doop niet echt, stelde niets voor, het was slechts geknoei met water)
Dat zou een beetjeErasmiaan schreef:Oh? Verklaar je nader?Afgewezen schreef:Ik denk dat veel van je kritiek idd. terecht is.

Ach, ik ken eigenlijk niet één topic dat niet off-topic is gegaan. Maar goed de vuile was kun je soms maar beter binnen houden.Afgewezen schreef:Dat zou een beetjeErasmiaan schreef:Oh? Verklaar je nader?Afgewezen schreef:Ik denk dat veel van je kritiek idd. terecht is.zijn.
Om toch een beetje off-topic te blijvenErasmiaan schreef:Ach, ik ken eigenlijk niet één topic dat niet off-topic is gegaan. Maar goed de vuile was kun je soms maar beter binnen houden.

Zoals ik op dit forum steeds duidelijk aangeef, sta ik achter wat ik de essentie van de leer van de GG zou willen noemen (die je dus aantreft bij alle bevindelijk gereformeerde kerken).
Ik zie echter ook dat er in de praktijk veel scheef is gegaan of nog gaat. Dát goed te willen praten om de GG hoog te houden, lijkt mij een heilloze weg.
Wat zijn volgens jullie redenen om iemand te weren van het avondmaal?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Het leven in en vasthouden aan openbare zonden, zoals in het formulier genoemd.Lapressa schreef:Wat zijn volgens jullie redenen om iemand te weren van het avondmaal?
enkel die daar genoemd worden of ook daarbij nog andere zaken?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
De zaken die daar genoemd worden zijn eigenlijk voorbeelden. Je kan het uitbreiden met eigentijdse zonden.Lapressa schreef:enkel die daar genoemd worden of ook daarbij nog andere zaken?