Bekeerd worden...

John Kamphuis

Re: Bekeerd worden...

Bericht door John Kamphuis »

Auto schreef:En als je een groot verlangen hebt om elkaar op te bouwen leg dat dan even uit! (op een normale manier en niet met een lading tekst op een forum)

(De inhoud is erg interessant en ik zal het wel doorlezen, maar het ging mij even om de wijze en de toon)
Ik snap het nog niet goed, maar excuses!
Goed weekend!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Sola Scriptura schreef:
Bert Mulder schreef:Bekeerd worden?

Het is een sovereine daad Gods.

Net zoals wij geen enkele bijdrage aan onze lichamelijke geboorte aandragen, is ook de wedergeboorte eenzijdig Godswerk.

Het is zelfs zo, dat men van nature er niet eens God waar over kan of wil bidden. Zelfs dat werkt God in het hart van de Zijnen.

En het doet er niet toe hoeveel er over de doodstaat gepredikt wordt, daardoor leert men zijn verdoemeniswaardigheid niet, of de Heere moet ons eerst onze vuiligheid zelf aantonen. Dus Woord en Geest samen.

En het doet er niet toe hoe gunnend de dominee is, het is niet zijn bevoegdheid mensen de hemel in te preken. Hij heeft slechts de opdracht, als ambassadeur Gods, om het Evangelie te brengen. Niks meer, niks minder.

Zo lezen over Lydia, wiens hart de Heere opende.
prachtig!!!!!!!!
Echt waar, mooi verwoord. Alles komt uiteindelijk van God.
Maar ik vraag me alleen af waar de eigen keus begint en het trekken van God eindigd.
Zullen we waarschijnlijk in dit leven niet achterkomen.

betekend dat dan dat we niet meer hoeven te evangeliseren? ze komen toch wel tot geloof als je uitverkoren zijn...niet? hmm, maar de apostelen werden ook uitgezonden, en paulus werd gezegd blijf in corinthe , want IK heb hier veel mensen..ze moeten het wel horen natuurlijk! (rom 10) :

14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt? 15 En hoe kan iemand verkondigen als hij niet is uitgezonden? Het is zoals geschreven staat: ‘Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.

*

sorry als ik hard op aan het denken ben en oftopic ga.
Juist daarom MOETEN we evangeliseren. Want het Woord is de kracht Gods ter zaligheid. Hetwelk Hij zelf in onze harten werken wil. Ook daarom nemen we onze kinderen al op jonge leeftijd mee in de eredienst.

Moeten we nooit vergeten, niet alsof Hij de middelen nodig heeft, maar het behaagt de Heere door de middelen te werken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco

Bericht door Marco »

Bekeerd worden? Ja en nee. De Bijbel spreekt veel meer in de zin van "Bekeert u!" dan in de zin van "Word bekeerd!" Dus de opdracht is, je bekeren. En dan weten wij gereformeerden best wel, dat je dat van jezelf niet kunt. Maar naar buitenstaanders is niet de boodschap, dat men bekeerd moet worden, maar dat die zich moeten bekeren. De rest is voor gevorderden.

Lees de Bijbel er maar eens op na. Kijk naar de preken van de apostelen. Tel het aantal keer dat het werkwoord bekeren actief en passief wordt gebruikt. Dus ja: het is een daad van God. Maar aan iedereen die met de actuele vraag zit, of hij of zij tot God mag komen is de boodschap heel simpel: Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal behouden worden.

Niet met stof voor gevorderden aankomen bij beginners!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Onze Dordtse Leerregels:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

De Heere werkt het willen en het werken. Hij werkt het verlangen in iemands hart om bij Zijn huisgezin te worden ingelijfd.
en is dat huisgezin alle wedergeboren christenen over de wereld?
of de mensen die in een gereformeerd nest zijn geboren, of/en de 3ve belijden?

ik denk de eerste.
memento

Bericht door memento »

Het gaat in deze context over het haten, vlieden en mijden van de zonde en het leven naar Gods geboden. Dat is voor elk mens, bekeerd of onbekeerd, goed en heilzaam; hoewel niet zaligmakend.
Het is niet zaligmakend, maar zonder die vruchten is er geen zaligmakend geloof. Geloof en bekering (lees: je afkeren vd zonden) gaan hand in hand, het één is er niet zonder het ander. Als één van beiden gemist wordt, is de andere er ook niet.

Daarom is het goed dat ook de oproep tot bekering (afwenden vd zonden) klinkt, hand in hand met de oproep tot geloof. Bidden om geloof, terwijl je zonder problemen doorleeft in de zonde, is hypocriet.
John Kamphuis

Bericht door John Kamphuis »

Sola Scriptura schreef:
De Heere werkt het willen en het werken. Hij werkt het verlangen in iemands hart om bij Zijn huisgezin te worden ingelijfd.
en is dat huisgezin alle wedergeboren christenen over de wereld?
of de mensen die in een gereformeerd nest zijn geboren, of/en de 3ve belijden?

ik denk de eerste.
Inderdaad, de eerste.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Het is in deze weer een eenzijdige benadering van zaken.
@ John, hoe waar het ook is en hoe groot de ruimte en de gewilligheid is die er bij Christus te vinden is , er zal altijd wel gewezen moeten blijven worden op de doodstaat van de mens.
En dat element mis ik wel eens in de , verder lezenswaardige en aanbevelingswaardige, stukken die jij schrijft en in de "leer" die de stichting(en) die jij vertegenwoordigd, uitdraagt.
We moeten het evenwicht blijven zoeken en uitkijken voor een reactieprediking zowel ter linker- als ter rechterzijde.
Want op een reactie volgt dan een reactie , waarbij de toon steeds eenzijdiger wordt.

@Erasmiaan, jou reactie is dan m.i. ook weer een tegenreactie, waar je een eenzijdigheid aanvoert om een in jou ogen eenzijdige voorstelling van zaken mee te bestrijden.
Ook in het stuk van John , staat niet dat de mens van nature gewillig is, wel laat hij duidelijk blijken dat de Bijbelse eis tot zo een vrijwilligheid blijft staan !
Die eis , waarbij we misschien dogmatisch heel goed kunnen weerleggen dat hij niet door ons in te willigen is, moeten we daarom niet ontkrachten. Maar we moeten die spanning laten staan.
Als we eenmaal zonder Borg voor Gods Rechterstoel zullen staan (God beware ons daarvoor!), krijgen we toch echt maar een antwoord : Gij hebt niet gewild, Matth 23 : 37 ; Luk 19 : 27 !
Mee eens. Ik zeg echt normaal gesproken niet dat de oproep tot bekering en geloof achterwege moet blijven maar in een reactie op deze leer benadruk ik wel de andere kant. Die steevast wordt weggelaten. Ik sluit me wat dat betreft ook aan bij een eerdere opmerking van Afgewezen:
... ik vind zo'n agressieve ondertoon in al die oproepen zitten. Komt waarschijnlijk dat men zich afzet tegen bepaalde groeperingen.
Volgens mij kan het ook anders, die oproepen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Als je iedere vorm van kritiek afdoet als "afzetten tegen bepaalde groeperingen" en zodoende niet serieus neemt, valt er ook weinig te leren.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bookreader

Bericht door Bookreader »

freek schreef:Ik las vandaag in de krant de vraag van een meisje. Ze wil graag bekeerd worden. Maar het lukt nog niet erg. Of het antwoord haar nou zo geholpen heeft, is nog maar de vraag. 'Stel je toch voor dat je de Heere Jezus mag gaan leren kennen', 'Wie weet wat de Heere nog gaat doen'... Ik vroeg me af, en vraag het me nog steeds af: hebben wij wel de juiste ideeën over 'bekeerd zijn', 'bekeerd worden'. Moet je jongeren die met deze vraag lopen: hoe kom ik bekeerd, afschepen met: 'vraag er toch ernstig om', of iets dergelijks. Is bekeerd worden iets wat je overkomt? Ben je uberhaupt wel ooit 'bekeerd'. Het gaat toch om geloof?
Hoe denken jullie hierover?
Zo maar een gedachte die onwillekeurig bij mij bovenkomt.
Als de in het hart verslagen toehoorders op de Pinksterdag aan Petrus c.s. vragen wat ze moeten doen, krijgen ze o.a. als antwoord: μετανοησατε, of wel: "Bekeert u (zich)!" (Handelingen 2:38)
Dat is dus een actieve gebiedende wijs.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Marco

Bericht door Marco »

Bookreader schreef:
freek schreef:Ik las vandaag in de krant de vraag van een meisje. Ze wil graag bekeerd worden. Maar het lukt nog niet erg. Of het antwoord haar nou zo geholpen heeft, is nog maar de vraag. 'Stel je toch voor dat je de Heere Jezus mag gaan leren kennen', 'Wie weet wat de Heere nog gaat doen'... Ik vroeg me af, en vraag het me nog steeds af: hebben wij wel de juiste ideeën over 'bekeerd zijn', 'bekeerd worden'. Moet je jongeren die met deze vraag lopen: hoe kom ik bekeerd, afschepen met: 'vraag er toch ernstig om', of iets dergelijks. Is bekeerd worden iets wat je overkomt? Ben je uberhaupt wel ooit 'bekeerd'. Het gaat toch om geloof?
Zo maar een gedachte die onwillekeurig bij mij bovenkomt.
Als de in het hart verslagen toehoorders op de Pinksterdag aan Petrus c.s. vragen wat ze moeten doen, krijgen ze o.a. als antwoord: μετανοησατε, of wel: "Bekeert u (zich)!" (Handelingen 2:38)
Dat is dus een actieve gebiedende wijs.
Heb je helemaal gelijk in. Ik had het ook al eens aangegeven. Maar kennelijk willen velen daar overheen lezen... De opmerkingen die kant op werden namelijk volkomen genegeerd.
gravo

Bericht door gravo »

Voor velen is de bovenstaande vraag de kernvraag binnen het christendom. Daarover gaan de discussies en op juist déze vraag wil men een aantwoord: "hoe word ik bekeerd?".

Toch is het goed om te beseffen, dat deze zogenaamde kern van het christendom verwoord wordt door een bepaald type christendom, nl. het gereformeerd protestantisme. Het gaat in de kern niet over de vraag of bekering wel een bijbels begrip is. Het gaat er ook niet over of bekering wel een mogelijkheid is.

Het gaat om de vraag hoe IK (persoonlijk dus) een bekeerde word. Let op...de vraag is geen vraag naar het hoe vanuit mijzelf (wat moet ik doen, welke activiteit moet ik ondernemen), maar het is de vraag naar wat er met mij moet gebeuren.
Het is een vraag naar het hoe vanuit God. Er moet iets gebeuren, er moet iets in mij, aan mij of met mij persoonlijk plaatsvinden.

vergelijk het met de volgende vraag: hoe wordt mijn tuintje voorzien van regen. Zoals bekend, kan je daar niets aan doen. Je kunt het wensen of er naar verlangen, maar je kunt het niet afdwingen, je hebt er de hand niet in. je bent geheel afhankelijk. Het komt of het komt niet.

Wie een antwoord wil geven op zo'n vraag, kan alleen maar met een beschrijving komen van de hypothetische situatie: het zou zo kunnen gaan: op een dag ontstaat er ergens een depressie, de wind draait, er vormen zich wolken en het zou zo kunnen zijn, dat die wolken over je tuintje drijven en dan uitregenen. Zo word je tuintje nat. Maar je voelt wel: dit is weliswaar een prima sluitend verhaal. Geen speld tussen te krijgen, maar met deze beschrijving alleen blijft mijn tuintje droogstaan. Deze beschrijving zet de regen nog niet in werking! Maar als we dit beeld omzetten naar wat de Bijbel vertelt over de verkondiging, dan blijkt dat er wel degelijk een verband bestaat tussen de verkondiging en de uitwerking. Dáár vindt de werkelijkheid van de bekering wel degelijk plaats op het moment, dat er over gesproken wordt! Het blijft niet bij een adequate beschgrijving van iets, dat op dat moment nog ver weg is, maar de verkondiging stelt als het ware de werkelijkheid van de bekering present: God spreekt en het is er! Er zit geen tijd tussen Gods roeping in de predking en de uitwerking in mensen. Zij hebben zich daadwerkelijk bekeerd!

Veel mensen staan echter toch anders tegenover de bekering. Het is en blijft een passieve zaak. Hoe hard je het ook voor jezelf nodig vind, hoe veel je er ook om vraagt, hoe vurig je er naar verlangd...het antwoord zal altijd het karakter hebben van een beschrijving: zus en zo zal het gaan, op die en die manier zal het moeten plaatsvinden. Er blijft een grote afstand bestaan tussen de beschrijving (de prediking) en de concrete werkelijkheid.

Hoe komt dat? Waarschijnlijk, omdat er maar weinig écht zondebesef is. De kerken worden gevuld met keurige, overtuigde, fatsoenlijke mensen. Op tal van punten kan hen geen verwijt gemaakt worden. Het zijn geen hoeren of tollenaren, ze verdienen hun geld eerlijk, geven aan goede doelen, zijn zo rijk, dat ze zich een fatsoenlijk voorkomen kunnen permitteren enz. enz. De echte armen (de asocialen, de bedelaars, de arbeiders met de minste baantjes, de probleemgevallen, de volks types, de dronkaards, drugsverslaafden, onaangepasten ed. zijn allang de kerken uit). Kerken worden bevolkt door een welvarende, hardwerkenden middenklasse met vakanties, spaargeld, leuke kinderen, een koophuis en en brave inborst.

Zet die mensen voor een Johannes de Doper neer en je ziet een enorme cultuurschok.

Maar die zware christene praten toch veel over zonde en ellendekennis! Ja, inderdaad, maar die heeft dan ook nauwelijks of niets meer met de concrete levenspraktijk te maken. Het gaat hier om een abstract begrip, dat een zwaarwegende rol speelt in de gedetailleerde beschrijving van de bekering, maar verder een innerlijke, onzichtbare zaak blijft. We zijn van binnen zo slecht, we zijn van binnen zo zondig, we moeten vooral van binnen bekeerd worden.

Hiermee wordt elke concrete invulling van de bekering volstrekt onbelangrijk gemaakt. Iemand kan uiterlijk gewoon dezelfde brave kerkganger blijven, maar innerlijk tot God bekeerd worden!

Naar mijn gevoel is dit dus volstrekt ongezond! We gaan dan op iets zitten wachten, dat in ons moet gebeuren, maar waarbij er verder weinig zichtbaars verandert!

Zo'n bekering heeft voor mij weinig of geen betekenis. Ik denk, dat het ook niet veel met de bekering in bijbelse zin te maken heeft.

Een echte bekering gaat altijd over je héle leven. In het diepst van je ziel word je aangesproken op zo'n manier, dat het je hele levensvisie, je hele zelfbeeld en godsbeeld op z'n kop zet. Daarmee ontstaat ook een echte zichtbare levensverandering. Een bekering is een verandering, een nieuw begin.

De prediker moet dit weten. Hij moet die uiterlijke tekenen ook erkennen en verwachten. Wanneer er een verkondiging wordt gedaan, waarbij het niet de bedoeling is dat mensen daar op reageren, dan is het geen complete verkondiging, maar alleen maar de beschrijving van wat een verkondiging zou kunnen uitwerken.

Er moet ook een moment in de verkondiging worden ingebracht, waarop mensen hun antwoord op de uitnodiging van de verkondiging kunnen geven. De bekering is niet een hypothetische mogelijkheid ná het moment van verkondiging, maar een oproep! Bekeert U! Wie deze woorden in de mond durft te nemen, moet ook de ruimte bieden aan mensen om zich daadwerkelijkheid aan die opdracht te kunnen houden. Je bekeren wordt dan een activiteit, die direkt gekoppeld is aan de nodiging door God (en daar haalt deze activiteit ook de kracht en legitimiteit vandaan). Als het goed is vallen er beslissingen!

Kijk, daar heb je meer aan als je naar bekering verlangt! Laat de oproep van God voldoende motief zijn om je leven te beteren, God de hand te geven en je aan Hem over te geven! Laat de roep van God goed op je inwerken, maar neem dan toch echt de beslissing om deze woorden te vertrouwen en je hele leven daarop te bouwen. Als je jezelf bekeert is dat op grond van de ondubbelzinnige uitnodiging van God!

De verantwoordelijkheid ligt overigens bij de verkondiger. Die kan jou inderdaad op de gedachte brengen, dat je je niet kan bekeren, dat het een kwestie van afwachten wordt enz... Maar de ware christelijke verkondiging moet echter naar het model van het boek Handelingen worden gedaan. Lees maar eens hoe daar verkondiging en uitwerking hand in hand gaan.

gravo
refo

Bericht door refo »

Hier zeggen we met z'n allen wijselijk niets op.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco

Bericht door Marco »

refo schreef:Hier zeggen we met z'n allen wijselijk niets op.
Ga dan maar verder waar we gebleven waren..?
Gian

Bericht door Gian »

Had 'amen' willen zeggen, maar dat wordt niet gewaardeerd.

Misschien iets van 'bravo' ofzo...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie