Kinderpraat

vlinder

Bericht door vlinder »

Josephus schreef:
Wilma van den Berg schreef:In de topic "welke muziek luister je" schreef ik dat ik momenteel luister naar een instrumentaal stuk ("Zoek eerst het Koninkrijk van God"). Hierover het volgende: enige tijd geleden hoorde ik van iemand die haar gehele basisschooltijd gezongen heeft: Zoek is het Koninkrijk van God
Tsja...dan krijgt dit versje wel een andere betekenis :?
Zou dat meisje met 'zoek is' niet gewoon 'zoek eens' bedoeld hebben, net zoals in 'mama, kom is kijken'?
Nee dat geloof ik niet. Bij een liedje is het vaak zo dat een woord verkeerd wordt gehoord of aangeleerd en kinderen denken vaak niet na bij wat ze precies zingen. Ik heb dat ook heel lang bij een geijkte opmerking gehad.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Josephus

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:
Josephus schreef:
Wilma van den Berg schreef:In de topic "welke muziek luister je" schreef ik dat ik momenteel luister naar een instrumentaal stuk ("Zoek eerst het Koninkrijk van God"). Hierover het volgende: enige tijd geleden hoorde ik van iemand die haar gehele basisschooltijd gezongen heeft: Zoek is het Koninkrijk van God
Zou dat meisje met 'zoek is' niet gewoon 'zoek eens' bedoeld hebben, net zoals in 'mama, kom is kijken'?
Nee dat geloof ik niet. Bij een liedje is het vaak zo dat een woord verkeerd wordt gehoord of aangeleerd en kinderen denken vaak niet na bij wat ze precies zingen. Ik heb dat ook heel lang bij een geijkte opmerking gehad.
Zou kunnen. Aan de andere kant: ik hoor toch echt maar weinig kinderen zeggen dat iets 'zoek' is. Meestal is het dan gewoon 'kwijt' of 'weg'. Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwestie van hoe het is aangeleerd of wat in het gezin (of breder verband) gebruikelijk is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Daar kun je wel een nieuw topic over openen.

Ik heb als kind altijd gedacht dat in de avondzang stond: Al schijnt geen zon, allicht geen maan. Dat klopte niet vond ik. Als de zon niet schijnt schint de maan juist wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

Josephus schreef:
vlinder schreef:
Josephus schreef:
Zou kunnen. Aan de andere kant: ik hoor toch echt maar weinig kinderen zeggen dat iets 'zoek' is. Meestal is het dan gewoon 'kwijt' of 'weg'. Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwestie van hoe het is aangeleerd of wat in het gezin (of breder verband) gebruikelijk is.
Maar een kind zal die uitdrukking wellicht wel kennen. En een refokind is bovendien gewend aan ingewikkeld geformuleerde liedjes/liederen. Zo heb ik ook jaren gedacht dat "Leid mij in Uw waarheid leer" een deftige vorm was van "Leid mij in Uw ware leer". En zolang je in de kerk nog massaal "voor 't outer treden", "uchtendstond" en "den honig ver te boven" zingt, vind je dat helemaal niet raar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
mentos

Bericht door mentos »

Mijn opa vierde vandaag zijn verjaardag. Zij krijgen een nieuwe dominee, die intrede doet op woensdag(?) 5 december. Dit werd door de familie uitgebreid besproken.
M'n broertje(8 ): Wie komt er op 5 december?
M'n zusje(6): Sinterklaas natuurlijk...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
judith

Bericht door judith »

mentos schreef:Mijn opa vierde vandaag zijn verjaardag. Zij krijgen een nieuwe dominee, die intrede doet op woensdag(?) 5 december. Dit werd door de familie uitgebreid besproken.
M'n broertje(8 ): Wie komt er op 5 december?
M'n zusje(6): Sinterklaas natuurlijk...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
haha, wat grappig zeg!!!! :lol: Egt leuk die kinderen..! :wink:
helma

Bericht door helma »

mijn man maakte van de week nieuwe kastjes voor op de kamer van de twee jongsten.
Hij hing ze op toen ze al sliepen en 's morgens waren ze dan ook zeer verbaasd ineens die kastjes te zien hangen.
Kom eens mee, zei mijn dochter van 3; ik heb nieuwe kastjes!
ze pakte me aan mijn hand mee en we gingen samen kijken. Zó-oh, zei ik; die zijn mooi! Wie heeft die gemaakt?
Vol ontzag zei ze: De Heere Jezus!

(iets wat zomaar ineens uit het niets te voorschijn komt moet wel een scheppingswonder zijn, heeft ze vast gedacht)

Lief hè!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

helma schreef:mijn man maakte van de week nieuwe kastjes voor op de kamer van de twee jongsten.
Hij hing ze op toen ze al sliepen en 's morgens waren ze dan ook zeer verbaasd ineens die kastjes te zien hangen.
ze pakte me aan mijn hand mee en we gingen samen kijken. Zó-oh, zei ik; die zijn mooi! Wie heeft die gemaakt?

(iets wat zomaar ineens uit het niets te voorschijn komt moet wel een scheppingswonder zijn, heeft ze vast gedacht)

Lief hè!
Wow....prachtige momenten!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:mijn man maakte van de week nieuwe kastjes voor op de kamer van de twee jongsten.

Lief hè!
Schitterend!!!!

En ze heeft nog gelijk ook......
helma

Bericht door helma »

Ging vanmorgen met mijn dochtertje van 3 naar de supermarkt
zag ze zwarte piet, roept ze heel hard: mama! ik zie een Indiaan!
Tot grote hilariteit van de omstanders....

(misschien voed ik ze toch een beetje wereldvreemd op :mrgreen: )
mentos

Bericht door mentos »

helma schreef:Ging vanmorgen met mijn dochtertje van 3 naar de supermarkt

:) :D :lol: :mrgreen:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mentos schreef:
helma schreef:Ging vanmorgen met mijn dochtertje van 3 naar de supermarkt

:) :D :lol: :mrgreen:
Kreeg ze nog wel een cadeautje??
Hier is weer het nodige binnengekomen en dan al het lekkers niet te vergeten!!
En dan nog op school cadeaus en feest. Voor kinderen is het een mooie tijd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

Dit keer een uitspraak van een wat ouder kind.

Op de school waar ik werk, vroeg een 6 Lyceunmleerling aan een 4VMBO-leerling: "En, ga je vanmiddag ook staken?"

Waarop de ander antwoordde: "Nee, want ik heb vanmiddag les"

Ik vond het een heel wijs antwoord.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Josephus

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Voor kinderen is het een mooie tijd.
Niet alleen voor kinderen hoor... :wink:

Al is het voor ons meer een sigaar uit eigen doos...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
helma

Bericht door helma »

vanmorgen repeteerde mijn zoontje van 9 nog even de boeken van het Nieuwe testament
hoor ik hem mompelen 1 en 2 Kolonisten...

'k heb hem maar even geholpen :D
Plaats reactie