wat is tierenlantijn, als ik vragen mag?accoord schreef:Ik zag in de Gezinsgids enkel maanden geleden een organist(e) die tijdens de diensten minder 'tierenlantijn' speelde, dan dat ze tijdens haar oefeningen in de lege kerk deed. Dus geen tierenlantijn tijdens de eredienst, laat dat duidelijk moge komen te wezen!!eilander schreef:"Alles" is ook wel erg veel. Wil je wat duidelijker formuleren? Wat mag dus volgens jou niet? Messiaan in de kerkdienst zal door de meeste mensen niet gewaardeerd worden, maar soms mag ook een eenvoudige bewerking van Leen Schippers al niet.Letstalk schreef:Ik vind dat je als kerkorganist niet alles mag en kan spelen. Niet alle muziek is geschikt voor de eredienst. Een kerk is immers geen concertzaal.
Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
~~Soli Deo Gloria~~
Heerlijk man, zo'n ellenlang voorspel! Toen ik nog vaak bij de OGG kwam, hoorde ik daar meestal alleen de eerste regel van een psalm, of een paar maatjes van Drenth (de laatste paar, zeg maarber10e schreef:Ik vind hele elle lange voorspelen echt vervelend.... soms kan het mooi zijn, maar bij ons in de kerk hebben ze nog wel de gewoonte om er idd een heel concert van te maken... dat hoeft nie...
maar die organisten mogen het orgel wel laten juichen! laat het orgel overal! (natuurlijk moet het dan wel de goede stemming ervoor zijn)

Huygens zei het heel mooi:freek schreef:Heerlijk man, zo'n ellenlang voorspel!
Mocht ick wat verder gaen, ick soude voor stellen, niet dat wy het einde vanden gesongen Psalm met eenigh Orgel-geluyd vervolghden; want dat houd ick rond uyt voor ydel ende ondienstigh; maer dat de Psalm verkondight zijnde, het Orgel thien oft twintich, min ofte meer Maten voor uyt, een’ statighe inleidinghe tot het Gesangh maeckte, ende niet de Stemmen der Gemeente alleen maer selfs hare herten holp bereiden tot die zedighe ende eerbiedighe aendacht, die in’t uytspreken van d’aenstaende heilighe woorden werd vereischt’ om, met de woorden van Augustinus, ‘het gemoed Godvruchtelick te roeren, ende om de geneghentheid tot het lesen van Gods Woord te onsteken.
Tien of twintig maten: een mooie lengte. Langer hoeft ook niet.
Alleen een collectevoorspel, dat kan rustig 3 à 4 minuten duren, want zo lang duurt het collecteren (bij ons) ook.
~~Soli Deo Gloria~~
Dan ben je zeker nooit bij ons geweest. Dan weet je soms niet wat je hoort. Zowel in het positieve als in het negatieve. Wij hebben nl meer dan 1 organist, we hebben 3 organisten en 2 vrouwelijke organisten.freek schreef:Heerlijk man, zo'n ellenlang voorspel! Toen ik nog vaak bij de OGG kwam, hoorde ik daar meestal alleen de eerste regel van een psalm, of een paar maatjes van Drenth (de laatste paar, zeg maarber10e schreef:Ik vind hele elle lange voorspelen echt vervelend.... soms kan het mooi zijn, maar bij ons in de kerk hebben ze nog wel de gewoonte om er idd een heel concert van te maken... dat hoeft nie...
maar die organisten mogen het orgel wel laten juichen! laat het orgel overal! (natuurlijk moet het dan wel de goede stemming ervoor zijn)
). Dat vind ik toch wel erg mager.
Als je soms ooit naar Engeland op vakantie wil, moet je maar nooit een Strict Baptist Chapel bezoeken want daar spelen ze alleen maar de twee eerste regels van het lied.
Laatst gewijzigd door albion op 19 nov 2008, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- MarthaMartha
Ik vind een voorspel niet erg... helemaal niet.
Alleen wel als de dominee al aankondigd "laten we in antwoord op de prediking na het amen zingen,........"
dan wíl je ook graag in antwoord zoingen en niet een heel concert tussendoor, waardoor je gedachten alweer afgetrokken worden. (dat is toch ook de reden waarom een psalm al voor de preek wordt aangekondigd, zodat na de preek niets je hoeft af te trekken.... maar je gewoon stilletjes antwoorden mag.......
Alleen wel als de dominee al aankondigd "laten we in antwoord op de prediking na het amen zingen,........"
dan wíl je ook graag in antwoord zoingen en niet een heel concert tussendoor, waardoor je gedachten alweer afgetrokken worden. (dat is toch ook de reden waarom een psalm al voor de preek wordt aangekondigd, zodat na de preek niets je hoeft af te trekken.... maar je gewoon stilletjes antwoorden mag.......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Wilma van den Berg
MarthaMartha schreef:Ik vind een voorspel niet erg... helemaal niet.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Bij ons hetzelfde...albion schreef:Dan ben je zeker nooit bij ons geweest. Dan weet je soms niet wat je hoort. Zowel in het positieve als in het negatieve. Wij hebben nl meer dan 1 organist, we hebben 3 organisten en 2 vrouwelijke organisten.freek schreef:Heerlijk man, zo'n ellenlang voorspel! Toen ik nog vaak bij de OGG kwam, hoorde ik daar meestal alleen de eerste regel van een psalm, of een paar maatjes van Drenth (de laatste paar, zeg maarber10e schreef:Ik vind hele elle lange voorspelen echt vervelend.... soms kan het mooi zijn, maar bij ons in de kerk hebben ze nog wel de gewoonte om er idd een heel concert van te maken... dat hoeft nie...
). Dat vind ik toch wel erg mager.
Als je soms ooit naar Engeland op vakantie wil, moet je maar nooit een Strict Baptist Chapel bezoeken want daar spelen ze alleen maar de twee eerste regels van het lied.
Herinner me, in mijn jeugd, toen we tijdens de verbouwing van eigen kerk in de Oude (hervormde) Kerk kerkten, in Veenendaal. Gaf Ds. Wink op, voor de laatste psalm, 'zonder voor en naspel'. Helaas hoorde de organist hem niet goed, en dacht dat hij speciaal vroeg om voor en naspel. Hetwelk dus een extra lang voor en naspel werd...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
[quote="Bert MulderBij ons hetzelfde...
Herinner me, in mijn jeugd, toen we tijdens de verbouwing van eigen kerk in de Oude (hervormde) Kerk kerkten, in Veenendaal. Gaf Ds. Wink op, voor de laatste psalm, 'zonder voor en naspel'. Helaas hoorde de organist hem niet goed, en dacht dat hij speciaal vroeg om voor en naspel. Hetwelk dus een extra lang voor en naspel werd...[/quote]
Of deed hij alsof hij het niet hoorde?
Herinner me, in mijn jeugd, toen we tijdens de verbouwing van eigen kerk in de Oude (hervormde) Kerk kerkten, in Veenendaal. Gaf Ds. Wink op, voor de laatste psalm, 'zonder voor en naspel'. Helaas hoorde de organist hem niet goed, en dacht dat hij speciaal vroeg om voor en naspel. Hetwelk dus een extra lang voor en naspel werd...[/quote]
Of deed hij alsof hij het niet hoorde?

Met "niet alles" bedoel ik muziek die niet geschikt is voor de eredienst. Daar valt niet onder een eenvoudige bewerking van Leen Schippers of Drenth of Worp, etc. Bij ons in de kerk hebben we een organist die gebruikt muziek wat niet geschikt is voor de eredienst. Wat voor muziek het is weet ik niet, maar het zingt voor geen meter.
Ik heb een predikant gekend, dat als hij zich bijv. aan een organist ergerde hij altijd zei:"Zonder voor- en naspel."
Ik heb een predikant gekend, dat als hij zich bijv. aan een organist ergerde hij altijd zei:"Zonder voor- en naspel."
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Lekker duidelijk, het zingt voor geen meter. Nou weten we nog niks...Letstalk schreef:Bij ons in de kerk hebben we een organist die gebruikt muziek wat niet geschikt is voor de eredienst. Wat voor muziek het is weet ik niet, maar het zingt voor geen meter.
Ik heb een predikant gekend die dat ook nog wel eens wilde zeggen als hij zelf te lang gepreekt had. Alsof die luttele seconden voor- en naspel dan z'n eigen tijdoverschrijding moesten goedmaken. Maar helaas, de organist had al een registratie klaarstaan voor een voorspel. Het kostte nogal wat tijd om die registratie te verbouwen tot een registratie waarmee je de gemeentezang kunt begeleiden. En zij die geloven, haasten niet. In dezelfde tijd had ook een kort voorspel kunnen klinken.Letstalk schreef:Ik heb een predikant gekend, dat als hij zich bijv. aan een organist ergerde hij altijd zei:"Zonder voor- en naspel."

~~Soli Deo Gloria~~
Het wordt tijd dat de orgels afgeschaft worden. Die dingen kosten een fortuin, dus dat geld kan naar kerken in de Oekraïne of zo.
In de preekstoel brengen we een audioinstallatie aan. de predikant schuift z'n DVD met muziek erin, toetst zijn Psalm + aantal verzen in en klaar.
Als de gemeente slecht zingt kan er zelfs geplaybackt worden.
In de preekstoel brengen we een audioinstallatie aan. de predikant schuift z'n DVD met muziek erin, toetst zijn Psalm + aantal verzen in en klaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- MarthaMartha
en die organist had vast wat extra tijd nodig om de boel op te bergen,..... had ie de goeie voor zich, viel het boek, moest ie die weer oprapen, kreeg nog een niesbui tussendoor en toen en toen en toen..... nou ja, toen zongen ze eindelijk (zónder voorspel)Hendrikus schreef:Lekker duidelijk, het zingt voor geen meter. Nou weten we nog niks...Letstalk schreef:Bij ons in de kerk hebben we een organist die gebruikt muziek wat niet geschikt is voor de eredienst. Wat voor muziek het is weet ik niet, maar het zingt voor geen meter.Ik heb een predikant gekend die dat ook nog wel eens wilde zeggen als hij zelf te lang gepreekt had. Alsof die luttele seconden voor- en naspel dan z'n eigen tijdoverschrijding moesten goedmaken. Maar helaas, de organist had al een registratie klaarstaan voor een voorspel. Het kostte nogal wat tijd om die registratie te verbouwen tot een registratie waarmee je de gemeentezang kunt begeleiden. En zij die geloven, haasten niet. In dezelfde tijd had ook een kort voorspel kunnen klinken.Letstalk schreef:Ik heb een predikant gekend, dat als hij zich bijv. aan een organist ergerde hij altijd zei:"Zonder voor- en naspel."

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Laatst speelde de organist bij ons in de gemeente, tijdens de inleidende muziek vóór de dienst, ineens het "Voorwaarts Christenstrijders" (althans ik ken het alleen als zodanig van het Leger des Heils)....doet tóch wat vreemd aan, maar niet minder aangenaam.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
niet overdrijven MM, die niesbui was slechts een bescheiden proestjeMarthaMartha schreef:en die organist had vast wat extra tijd nodig om de boel op te bergen,..... had ie de goeie voor zich, viel het boek, moest ie die weer oprapen, kreeg nog een niesbui tussendoor en toen en toen en toen..... nou ja, toen zongen ze eindelijk (zónder voorspel)Hendrikus schreef:Lekker duidelijk, het zingt voor geen meter. Nou weten we nog niks...Letstalk schreef:Bij ons in de kerk hebben we een organist die gebruikt muziek wat niet geschikt is voor de eredienst. Wat voor muziek het is weet ik niet, maar het zingt voor geen meter.Ik heb een predikant gekend die dat ook nog wel eens wilde zeggen als hij zelf te lang gepreekt had. Alsof die luttele seconden voor- en naspel dan z'n eigen tijdoverschrijding moesten goedmaken. Maar helaas, de organist had al een registratie klaarstaan voor een voorspel. Het kostte nogal wat tijd om die registratie te verbouwen tot een registratie waarmee je de gemeentezang kunt begeleiden. En zij die geloven, haasten niet. In dezelfde tijd had ook een kort voorspel kunnen klinken.Letstalk schreef:Ik heb een predikant gekend, dat als hij zich bijv. aan een organist ergerde hij altijd zei:"Zonder voor- en naspel."

~~Soli Deo Gloria~~
In de States zijn ze er al:refo schreef:Het wordt tijd dat de orgels afgeschaft worden. Die dingen kosten een fortuin, dus dat geld kan naar kerken in de Oekraïne of zo.

In de serie: No Organst? No Problem! zijn cd's verkrijgbaar met begeleidingen voor de meestgezongen hymns.
Is emigreren een idee, Refo?

~~Soli Deo Gloria~~